نسل جديد تويوتا كرولا و مزدا 3؛ فصلي تازه از رقابت جذاب ژاپنيها
در نمايشگاه خودرو لسآنجلس ۲۰۱۸، عصر جديدي از رقابت دو خودروساز ژاپني مزدا و تويوتا در كلاس خودروهاي كامپكت سدان و هاچبك اقتصادي آغاز شد. تويوتا قبل از برگزاري نمايشگاه، نسل جديد كرولا (Corolla) را رونمايي كرد؛ اما مزدا 3 جديد در لسآنجلس رونمايي و براي اولينبار بهنمايش عمومي گذاشته شد.
نسل جديد تويوتا كرولا و مزدا 3 در مدلهاي هاچبك و سدان، دقيقا براي رقابتي ژاپني جذاب توليد شدهاند. هر دو مدل براساس زبان طراحي جديد برند طراحي شدهاند و با تجهيز به آخرين مهندسي ساخت و فناوري، بازار مشخص خودروهاي كوچك با ارزش اقتصادي و رقابتي را هدف گرفتهاند. در اين مقاله، بهدنبال مطالعه و مقايسهي نسل جديد اين دو مدل براساس اطلاعات رسمي منتشرشده هستيم. البته بايد درانديشه متخصصينگرفت مقامهاي تويوتا در انتشار مشخصات كرولاي جديد دستودلباز بودهاند؛ ولي هنوز اطلاعات كامل مزدا 3 جديد اعلام نشده و فعلا بايد از طراحي زيباي و درعينحال سادهي آن لذت برد.
پيشرانه و قواي متخصص؛ دو چهار سيلندر متفاوت
اولين نمونههاي مزدا 3 جديد با پيشرانهي چهار سيلندر ۲.۵ليتري عرضه ميشوند. زمان دقيق عرضهي پيشرانهي انقلابي اسكاياكتيو اكس (Skyactiv-X) هنوز مشخص نيست؛ اما اين فناوري به مزدا 3 خواهد رسيد. در اسكاياكتيو اكس مزدا مانند پيشرانههاي ديزل، خبري از شمع نيست و ازطريق روشهاي نوين مخلوط هوا و بنزين متراكم و شعلهور ميشود. وجود اين پيشرانه در مزدا 3 جديد تأييد شده؛ اما هنوز مشخصاتش مانند حجم موتور اعلام نشده است. اوايل سال ۲۰۱۸، نمونهي اوليهي اين پيشرانه با حجم دو ليتر و چهار سيلندر و مجهز به سوپرشارژر براي آزمايش دراختيار رسانههاي ويژهي خودرو قرار گرفته بود كه عملكردش تحسين متخصص كارشناسان را هم برانگيخت.
برخلاف رويكرد مسئولان مزدا، مشخصات متخصص پيشرانههاي مختلف تويوتا كرولاي جديد اعلام شده است: نمونههاي چهار سيلندر ۱.۸ و ۲ليتري دركنار مدل هيبريد نيروبخش كرولا خواهند بود. نسل جديد مزدا و تويوتا كرولا هركدام از ويژگي خاصي هم برخوردارند. مدل هيبريد با مصرف سوخت حداقل ۴.۷ ليتر در هر صد كيلومتر و تأثيرنداشتن نصب موتوربرقي در اشغال حجم فضاي داخلي و كابين، ويژگي منحصربهفرد كرولاي جديد است. وجود سيستم انتقال قدرت تمامچرخ محرك (AWD)، ويژگي خاص مزدا 3 جديد خواهد. علاوهبراين، امكان خريد نسل جديد مزدا 3 با سيستم تمامچرخ محرك و جعبهدندهي دستي هم وجود دارد. مشخصات متخصص رسما تأييدشدهي اين دو خودروي ژاپني بدينشرح است:
مزدا 3
قدرت و گشتاور و مصرف سوخت اعلام نشده است.
تويوتا كرولا
گشتاور و مصرف سوخت اعلام نشده است.
تجهيزات رفاهي و كمك راننده؛ پكيج كامل هر دو خودرو
ارائهي آخرين تجهيزات رفاهي و ايمني مدرن حتي در كلاس كامپكت، عامل مهمي در فروش خودرو و رقابت با محصولات متنوع برندهاي مختلف محسوب ميشود. مزدا 3 جديد به نمايشگر عريض ۸.۸ اينچ سيستم اطلاعات و سرگرمي در بالاي داشبورد مجهز است كه با دكمهي چرخشي كنترل ميشود. اين دكمه در كنسول مركزي و پشت دستهدنده قرار دارد. سيستم صوتي با هشت بلندگو بهصورت استاندارد وجود دارد؛ اما نمونهي قدرتمندتر با دوازده بلندگو آپشن محسوب ميشود. پكيج تجهيزات ايمني و كمك رانندهي تويوتا موسوم به i-Activsense هم بهصورت آپشن دردسترس است. در اين پكيج، اين تجهيزات ارائه ميشوند: دوربين كابين براي مطالعه وضعيت راننده و هشدار درصورت خوابآلودگي و خستگي، هشدار عبور خودرو از روبهرو و كروزكنترل هوشمند انطباقي با قابليت كنترل خودكار سرعت و ترمز و فرمان در سرعتهاي پايين.
تويوتا كرولا بهصورت استاندارد به نمايشگر ۸ اينچ سيستم اطلاعات و سرگرمي مجهز است؛ اما تيپ L، نمونهي ۷ اينچ لمسي را دراختيار دارد. تيپهاي گرانتر كرولا با جديدترين نسخه از نرمافزار Entune تويوتا با قابليت اپل كارپلي و ويژگيهايي مانند وايفاي هاتاسپات از سرنشينان پذيرايي ميكنند. با انتخاب تيپهاي XSE و XLE، تجهيزات رفاهي بيشتري نظير راهياب ماهوارهاي و سيستم صوتي حرفهاي JBL با نُه بلندگو دردسترس خواهند بود. گفتني است در تيپهاي ديگر به سيستم صوتي با شش بلندگو مجهز هستند.
كرولاي جديد از نمايشگر ۴.۲ اينچ در پنل پشت فرمان هم استفاده ميكند كه البته با پرداخت مبلغي بيشتر، امكان سفارش نمونهي ۷ اينچ با قابليتهاي مشابه پنل فرمان تمامديجيتال هم وجود دارد. تمام تيپهاي نسل جديد تويوتا كرولا با پكيج تجهيزات ايمني Safety Sense 2.0 عرضه ميشوند. اين پكيج آپشنهايي ازايندست را شامل ميشود: ترمز اضطراري خودكار، كروزكنترل هوشمند انطباقي، هشدار انحراف مسير، جلوگيري از انحراف مسير، فناوري چراغ نوربالاي خودكار و سيستم تشخيص تابلوهاي راهنمايي و رانندگي. در تيپهاي گرانارزشتر، تجهيزات ايمني بيشتر همچون سيستم مطالعه و هشدار نقطهي كور هم وجود دارد.
طراحي خارجي و داخلي؛ زيبا و جذاب با دو رويكرد كاملا متفاوت
بهطور كلي بايد گفت مزدا 3 و تويوتا كرولاي جديد، هر دو در خيابان جلب توجه ميكنند؛ اما بايد قبول كرد طراحان مزدا مسير جالبتر و پرماجراتري از رقيب خود انتخاب كردهاند. درمقايسهبا نسل گذشته، كرولاي جديد قطعا انقلابي محسوس در طراحي تجربه كرده است. طرح كلي نماي روبهرو تقريبا دستنخورده؛ اما سپر، دماغه، چراغها و جلوپنجره زيرورو شدهاند. تفاوتهاي طراحي كرولاي قديم و جديد در نماي جانبي و نيمرخ انگشتشمار محسوب ميشود. درعوض، نماي عقب با تمركز ويژه بر زاويههاي تيز و بزرگنما طراحي شده است.
افزونبراين بهجز طرح هاچبك پنجدر و سدان چهاردر، مزدا 3 نسل گذشته و جديد تفاوت درخورملاحظه دارند. با الهامگيري مشخص از مدل مفهومي Kai محصول سال ۲۰۱۷، مزدا 3 جديد به دماغهاي با ارتفاع كمتر و جلوپنجرهي بزرگ و چراغهاي جذاب با ظاهر تهاجمي مزين شده است. ستون C در اين مدل بسيار بزرگتر شده كه نقش مهمي در زيبايي مزدا 3 ايفا ميكند. همين ويژگي ممكن است عامل مهمي در ديد كمتر راننده به بيرون، بهويژه در تغيير مسير شمرده شود. البته، بايد منتظر مطالعه كامل اين ويژگي پس از عرضهي مزدا 3 باشيم.
كلام آخر
هنوز اطلاعات رسمي از ارزش مدلهاي مختلف و زمان دقيق عرضه اعلام نشده است. براساس گفتههاي مقامهاي تويوتا، كرولاي جديد اوايل سال ۲۰۱۹ با ارزش پايهي كمتر از بيستهزار دلار به بازار خواهد آمد. شايان ذكر است فقط عرضهي نسل جديد مزدا 3 در اوايل سال ۲۰۱۹ تأييد شده و هيچ اطلاعاتي از ارزش پايه و مدلهاي مختلف دردسترس نيست.
با نگاهي كوتاه به مشخصات ناقص منتشرشده، ميتوان مطمئن بود اين دو خودروساز ژاپني با ادامهدادن رقابت ديرينهشان در كلاس خودروهاي كوچك اقتصادي، همچنان گزينهي اول بسياري از افراد در انتخاب خودرو خواهند بود. مزدا 3 با طراحي جذاب و پيشرانهي جديد و انقلابي و احتمالا فرمانپذيري بينظير همچنان خودرويي مناسب براي نسل جوان خواهد بود. كرولا نيز با استهلاك پايين، طراحي قابلمباحثه اما جديد و تجهيزات رفاهي و ايمني فراوان بازهم گزينهاي وسوسهانگيز براي خانوادههاي كمجمعيت محسوب خواهد شد. با وضعيت فعلي تحريمها و صنعت خودروسازي كشورمان، تقريبا ميتوان مطمئن بود بازهم از تجربهي رانندگي و خريد دو مدل از بهترينهاي مزدا و تويوتا محروم خواهيم شد.
هم انديشي ها