فورد F-150 ليميتد مدل ۲۰۱۹ بهروز شده تا همچنان بتواند موقعيت خود بهعنوان پرفروشترين پيكاپ بازار را حفظ كند. F-150 ليميتد در اين بهروزرساني تغييراتي تجربه كرده كه ارزش پايهي آن را از ۶۲هزار و ۸۵۵ دلار به ۶۸هزار و ۶۳۰ دلار افزايش داده است. يكي از تغييرات مهم، تجهيز به نسخهي قدرتمندتري از پيشرانهي ۳.۵ليتري V6 توئينتوربو است كه از مدل رپتور گرفته شده و ۴۵۰ اسببخار قدرت و ۶۹۰ نيوتنمتر گشتاور دارد.
سامانهي چهارچرخ محرك هنوزهم بهعنوان آپشني ۳هزارو۴۲۵دلاري براي F-150 ليميتد ارائه ميشود؛ اما براي مهار اين قدرت زياد، سفارش آن ضروري بهانديشه متخصصين ميرسد. ليميتد بالاترين تيپ در خانوادهي F-150 محسوب ميشود. بنابراين، همانند شاسيبلندي لوكس ميتواند پنج نفر را حمل كند؛ درحاليكه از فضاي بار بزرگي هم برخوردار است. رينگهاي اين خودرو ۲۲اينچي است و براي آن چهار رنگ مختلف قرمز، سفيد، مشكي يا نقرهاي ميتوان سفارش داد.
قدرت بيشتر پيشرانه، F-150 ليميتد را به دومين پيكاپ سريع دنيا بعد از دوج رم SRT-10 سال ۲۰۰۴ تبديل كرده است. براساس آزمايش وبسايت Car and Drive (كار اند درايور)، خودرو دوج به پيشرانهي ۵۰۰اسببخاري وايپر مجهز است. باتوجهبه اينكه F-150 ليميتد ۶۰ سانتيمتر فاصلهي محوري بيشتر و ۲۰۶ كيلوگرم وزن بيشتري درمقايسهبا رم SRT-10 دارد، چنين عملكردي براي آن شوكهكننده است. اين وانت در ۵.۱ ثانيه از صفر به سرعت ۹۶ كيلومتربرساعت ميرسد و مسافت ۴۰۰ متر را هم در ۱۳.۷ ثانيه با سرعت ۱۶۵ كيلومتربرساعت طي ميكند.
بنابراين، F-150 ليميتد دقيقا يك ثانيه از قدرتمندترين نسخهي دوج رم سريعتر است و حتي از بالاترين مدلهاي شورولت سيلورادو و جيامسي سييرا با پيشرانهي ۶.۲ليتري هشت سيلندر ۴۲۰اسببخاري هم ۰.۲ ثانيه شتاب بيشتري دارد. درهمينحال، نسخهي جديد اين پيكاپ بيش از ۰.۵ ثانيه از نسخهي قبلي با پيشرانهي ۳.۵ليتري توئينتوربو معمولي نيز سريعتر است؛ اما ويژگي برجستهتر F-150 ليميتد عملكرد ترمزهاي آن است كه اين پيكاپ لوكس ۲۵۳۷كيلوگرمي با رينگهاي ۲۲اينچي و لاستيكهاي پيرلي اسكورپيون را از سرعت ۱۱۰ كيلومتربرساعت، تنها در ۵۱ متر متوقف ميكنند.
يكي از تفاوتهاي مهم ميان F-150 و بهطور كلي ديگر پيكاپهاي مدرن امروزي با دوج رم SRT-10 قديمي، محدوديت الكترونيكي سرعت آنها است كه ميتواند بسيار آزاردهنده باشد؛ زيرا حداكثر سرعت اين پيكاپ قدرتمند ۴۵۰اسببخاري روي ۱۷۰ كيلومتربرساعت محدود شده است. اين درحالي است كه SRT-10 ميتوانست بيمحابا به سرعت ۲۴۵ كيلومتر بر ساعت دست پيدا كند. هنگام حركت با سرعت ۱۳۰ كيلومتر بر ساعت در بزرگراه، F-150 ليميتد به كمتر از ۱۰ ثانيه زمان نياز دارد تا به حداكثر سرعت خود برسد كه بخش عمدهي اين زمان صرف معكوسدادن جعبهدنده از دندهي ۱۰ به ۶ ميشود. اين پيكاپ به باك سوخت ۱۳۶ليتري مجهز است كه حتي با مصرف سوخت ميانگين ۱۶.۸ ليتر در هر صد كيلومتر، بازهم امكان پيمودن بيش از ۸۰۰ كيلومتر با يكبار سوختگيري را فراهم ميكند.
F-150 ليميتد جديد فراتر از يك موشك در مسافت ۴۰۰ متر است و براي رانندگيهاي روزانه هم خودرو بسيار مناسبي محسوب ميشود. پيشرانهي V6 توئينتوربو اين وانت پاسخگويي فوقالعادهاي دارد و هيچگاه خستگي و تنبلي در آن احساس نميشود. همچنين، اين وانت آمريكايي از كابين واقعا درجهيكي هم برخوردار است. داخل F-150 ليميتد با تزيينات چوبي پرزرقوبرق، چرم دوختبرجسته در داشبورد، پوشش سقف نرم و صندليهاي جلويي چرمي راحت با گرمكن و تهويه و ماساژور، بسيار عالي و لوكس و باكيفيت است. پلاك كرومي بزرگي هم روي كنسول مركزي خودرو نصب شده كه نام تيپ روي آن نقش بسته و به راننده يادآوري ميكند قويترين و لوكسترين نسخهي F-150 را سوار شده است.
هرچند F-150 ليميتد مدل ۲۰۱۹ پيكاپي عالي براي رانندگي است، معايبي هم در آن وجود دارد. براي مثال، ارتعاشات ناشي از اسكلت خودرو ازطريق غربيلك فرمان احساس ميشود كه اين موضوع در رقباي تازهنفسي مثل رم SRT-10 احساس نميشود. علاوهبراين، در ليميتد سروصداي باد و تايرها به ميزان چشمگيري وارد كابين ميشود؛ ولي رم SRT-10 در سرعتهاي بزرگراهي ساكتتر است. اين درحالي است كه اگر صداي پيشرانه بيشتر بهگوش ميرسيد، بهتر بود؛ زيرا صداي پيشرانهي اكوبوست فورد با شتاب و عملكرد فوقالعادهي آن مطابقت ندارد. صفحهنمايش هشتاينچي سيستم اطلاعاتي سرگرمي F-150 ليميتد هم اين روزها كمي كوچك بهانديشه متخصصين ميرسد؛ خصوصا باتوجهبه نمايشگر بزرگ دوازدهاينچي رم SRT-10. از همهي اينها مهمتر، ارزش هنگفت ۶۸هزاردلاري F-150 است كه بسيار گرانتر از ارزش پايهي آن است.
هم انديشي ها