فورد موستانگ از ۱۹۶۵ در خط توليد محبوبترين برند خودروسازي امريكا قرار دارد. اين خودرو با فروش بسيار خوب، ناجي تجاري فورد در سالهاي ابتدايي توليد بود و تا امروز، در ۶ نسل عرضه شده است. از سال ۲۰۱۵ كه جديدترين مدل موستانگ رونمايي شد؛ طرفداران خودروهاي عضلاني به انتظار معرفي نسخهي شلبي GT500 بودند و حالا پس از ۴ سال، اين رويا رنگ واقعيت گرفته است. ساعاتي قبل در نمايشگاه خودروي ديترويت ۲۰۱۹، قدرتمندترين نسخهي استاندارد ساختهشده از فورد موستانگ در تاريخ، رونمايي شد.
سريعترين موستانگ جادهاي با توليد نامحدود، از پيشرانهي ۸ سيلندر ۵.۲ ليتري مجهز به سوپرشارژ استفاده ميكند. بنابر اعلام شركت سازنده، شلبي GT500 مدل ۲۰۲۰، بيش از ۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در زماني حدود ۳ ثانيه، به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد. گشتاور دقيق اين خودرو، هنوز اعلام نشده است اما فورد ادعا ميكند شلبي GT500 در زماني كمتر از ۱۱ ثانيه، مسافت ۴۰۰ متر را طي خواهد كرد. ديگر آمار متخصص خودرو، شامل وزن خالص، نهايت سرعت و مصرف سوخت هم در آينده اعلام خواهند شد.
اين مدل، مجهز به گيربكس اتوماتيك ۷ سرعته DCT با قابليت تعويض دستي و سيستم دبل كلاچ است. بنابر ادعاي مهندسان شلبي، سرعت تعويض دنده براي نسل جديد GT500 حدود ۱۰۰ ميليثانيه خواهد بود تا در كلاس خود، بهترين عملكرد را داشته باشد. خريدار قويترين موستانگ دنيا، ميتواند رينگهاي آلياژ كربن ۲۰ اينچ با تايرهاي ميشلن پايلوت اسپرت كاپ سفارش دهد كه ۳۰۵ ميليمتر پهنا دارند. كاليپرهاي ترمز ساخت برمبو هم، ۴۲۰ ميليمتر طول دارند و مجهز به ۶ پيستون هستند تا در مقايسه با شلبي GT350، حدود ۲۰ درصد بزرگتر باشند.
از انديشه متخصصين امكانات داخلي هم، جديدترين محصول شلبي راضيكننده است. نمايشگر لمسي ۸ اينچ در وسط داشبورد قرار دارد و همراه با سيستم صوتي قدرتمند از برند بنگ اند الافسن (B&O) عرضه ميشود. پشت فرمان هم، پنل تمام ديجيتال ۱۲ اينچ وجود دارد كه به سليقهي راننده، اطلاعات مختلف ارائه ميكند.
با توجه به تواناييهاي پيشرانه، فورد موستانگ شلبي GT500 مدل ۲۰۲۰، پايينتر از دوج چلنجر SRT هلكت و بالاتر از شورولت كامارو ZL1 قرار ميگيرد. بايد توجه داشت كه نسخههاي قدرتمندتري از چلنجر، مثل ردآي (Redeye) با پيشرانهي ۷۹۷ اسب بخار توليد ميشوند و مسلما شلبي GT500، سريعتر از قدرتمندترين خودروي عضلاني دوج نخواهد بود.
بنابر تصميم مديران فورد در بهار امسال، اين برند به توليد خودروهاي سواري (شاسي كوتاه و استاندارد) در امريكا ادامه نخواهد داد تا تمركز بيشتري بر عرضهي كراساورها و شاسيبلندها داشته باشد. تنها استثناء در اين تصميم بزرگ، فورد موستانگ است و حتي هاچبك محبوب فوكوس به دليل مونتاژ در چين و تعرفههاي ترامپ، به بازار امريكا نخواهد رسيد.
ارزش نهايي فورد موستانگ شلبي GT500 اعلام نشده است؛ اما تحويل اين خودرو از پاييز سال آينده شروع خواهد شد. با توجه به آستانه ارزش ۶۰ هزار دلار براي مدل پايه از دوج چلنجر SRT هلكت و ۶۵هزار دلار براي شورولت كامارو ZL1، ميتوان مطمئن بود شلبي GT500 استاندارد هم، كمتر از ۷۰ هزار دلار فروخته شود.
هم انديشي ها