به خوبي ميدانيم كه فورد طي سالهاي اخير دربارهي عرضهي مدل پلاگين هيبريد يا حتي كاملاً برقي وانت F-150 به بازار، ترديد داشت. اكنون اين شركت به وضوح اعلام كرده است كه فقط روي محصولات پيكاپ و شاسيبلند تمركز خواهد كرد. علاوهبر اين چند استارتاپ برنامههاي خود را براي عرضهي وانت پيكاپ الكتريكي اعلام كردهاند. تسلا نيز طي سالهاي آينده برنامهاي جامع براي عرضهي وانت برقي دارد.
جيم فرلي مديرارشد فورد، در نمايشگاه ديترويت (ناياس) گفت:
ما قصد داريم سري F را برقي كنيم؛ مدلهاي برقي و هيبريد توليد خواهند شد.
فرلي معتقد است كه براي حفظ ارزش سري F در آينده، بايد به سمت توليد مدلهاي تمام برقي يا هيبريدي حركت شود.
جان مكالروي دربارهي اظهارانديشه متخصصين فرلي چنين توضيح ميدهد:
وقتي او (فرلي) ميگويد مدلي مجهز به باتري الكتريكي، آنچه كه من به ذهنم ميآيد يك خودروي الكتريكي مجهز به باتري يا مدل تمام برقي است. آنها پيش از اين گفتهاند كه در آينده نسخه پلاگين هيبريدي از وانت فورد F-150 خواهند داشت. اما نسخهي جديد با صحبتهايي كه در گذشته دربارهي مدل هيبريدي كردهاند، تفاوت دارد.
تسلا در حال تلاش براي عرضهي وانت برقي طي سالهاي آينده است؛ كافي است كه نگاهي به محصولات و برنامههاي تسلا در بخش خودروهاي لوكس بياندازيد. نميتوان علاقهي مردم را به وانت تمام الكتريكي ناديده گرفت، زيرا دنيا دارد با سرعت تمام به سمت پذيرش محصولات برقي پيش ميرود. ريوين (Rivian) نيز بهزودي وانت تمام برقي خود را به بازار عرضه ميكند. اينها رقباي اصلي فورد هستند.
در ادامه فرلي واقعيتهاي زيادي را دربارهي اظهارات و استدلالهاي برنامههاي فورد روشن كرد:
هماكنون ۹۰ درصد از سرمايهي ما به كاميون و وانت پيكاپ اختصاص داده شده است. ما سري F را داريم كه بهترين و پرفروشترين وانت در جهان و آمريكا به شمار ميرود. سال گذشته بيش از يك ميليون دستگاه از اين وانت فروخته شد. هدف اصلي سري F اين است كه هر مشتري بايد يك وانت داشته باشد كه ما، اين مشتريان را بهخوبي شناختهايم. از F-150 گرفته تا F-750، همگي براي ما مهم هستند.
فورد سري F در مقايسه با رقبا نهتنها در فروش، بلكه در ساير زمينهها نيز برتري دارد. اين محصولات يكي از محبوبترين خودروهاي بازار آمريكا محسوب ميشوند و عرضهي مدلهاي تمام الكتريكي ميتواند گام بزرگي به جلو باشد.
هم انديشي ها