تويوتا با رانندگي ناصر العطيه، قهرمان رالي داكار ۲۰۱۹ شد
رالي داكار ۲۰۱۹ با قهرماني ناصر العطيه، رانندهي قطري تيم گازو ريسينگ آفريقاي جنوبي با خودروي تويوتا هايلوكس به پايان رسيد. العطيه با اين پيروزي به سومين عنوان قهرماني خود در رالي داكار رسيد؛ درحاليكه تيم تويوتا براي اولين به اين عنوان دست مييابد. پس از العطيه، نزديكترين رقيب او ناني روما از تيم X-raid ميني با ۴۶ دقيقه اختلاف به مقام دوم رسيد و سباستين لوب از تيم پژو هم در جايگاه سوم ايستاد. راننده قطري در موفقيتهاي قبلي با تيم فولكسواگن در سال ۲۰۱۱ و تيم X-raid در سال ۲۰۱۵ به مقام قهرماني رالي داكار دست يافت.
فعاليتهاي تويوتا در رالي داكار تحت پوشش تيم گازو ريسينگ انجام ميشود، ولي نسبت به ساير خودروسازان دنيا كه با نام خود در مسابقات موتوراسپرت شركت ميكنند، بروز كمتري دارد. از جمله ساير فعاليتهاي تويوتا با تيم گازو ريسينگ ميتوان به شركت در مسابقات استقامت جهان و قهرماني رالي جهان اشاره كرد، كه البته هيچگاه بهعنوان حضور رسمي تويوتا مطرح نميشود.
بااينحال ناصر العطيه اميدوار است كه تيم گازو ريسينگ آفريقاي جنوبي با پيروزي امسال در رالي داكار، بتواند حمايت بيشتري از شركت مادر خود دريافت كند. العطيه گفت:
اين روياي من بود كه براي سومين بار در رالي داكار برنده شوم. ما براي اولينبار در تاريخ با تيم تويوتا نيز به مقام قهرماني رسيديم. من مطمئن هستم كه تويوتا نيز به اين قهرماني افتخار ميكند. با كسب اين قهرماني براي تويوتا، مطمئن هستم كه ما طي سه چهار سال آينده قويتر نيز خواهيم شد. تيم ما در تأمين بودجه كمي اشكال دارد، زيرا ما تيم خودروسازي واقعي نيستيم. تيم ما كاملاً خصوصي است كه حمايت كمي از گازو ريسينگ تويوتا دريافت ميكند اما مطمئن هستم كه در آينده تويوتا با تيم رسمي وارد رالي داكار خواهد شد.
طي يكسال گذشته، تويوتا در رقابتهاي مختلف موتوراسپرت، به عناوين قهرماني مهمي دست يافته است. پس از اولين پيروزي در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز و كسب جايزهي تيمي WRC، قهرماني در رالي داكار ميتواند نقطه عطفي در تاريخ تويوتا به حساب آيد.
العطيه بعد از مرحله سوم رالي هرگز پيشتازي را از دست نداد و با وجود حضور رقبايي مانند استفان پيترهانسل و كارلوس ساينز از تيم ميني و سباستين لوب از پژو، تا پايان مسابقه در جايگاه نخست باقي ماند.
گلين هال، مدير تيم گازو ريسينگ آفريقاي جنوبي در اين زمينه گفت:
پس از خروج پژو بهعنوان تيم اصلي اين شركت، رالي داكار براي ما به رويدادي تبديل شد كه بايد برنده ميشديم. كار تيم ما براي قهرماني در داكار بسيار عالي بود. مسابقهي خوبي برگزار شد و تويوتا در همان مراحل اوليه پيروزي خود را قطعي كرد؛ بنابراين چنين عملكردي بسيار عالي است، هرچند كه اين پيروزي نيز به آساني به دست نيامد. ما اعتماد كاملي به ناصر العطيه داريم و او كاملاً بدون اشتباه ظاهر شد؛ وقتي كه خودروي تيم (تويوتا هايلوكس) و راننده هر دو در سطح بسيار بالايي باشند، وضعيت واقعاً مطلوب خواهد بود. ما كار بسيار بزرگي انجام داديم و از سال ۲۰۱۷ با آخرين خودرو يعني تويوتا هايلوكس شروع كرديم تا امسال كه توانستيم پژو را شكست دهيم.
گلين هال در ادامه به اشكالات و چالشهاي اين تيم براي قهرماني در رالي داكار اشاره كرد و گفت:
البته اشكالاتي هم در اين مسير وجود داشت؛ بهعنوان مثال خودروي ما سالهاي گذشته دير آماده شد و اگرچه در مسابقه بسيار خوب عمل كرد، اما اشكالاتي بين تعادل تاير و شاسي وجود داشت. امسال ما بهطور خاص روي سيستم تعليق تمركز كرديم و آزمايش تاير را در آفريقاي جنوبي انجام داديم و تعليق را با BFGoodrich به خوبي توسعه داديم. همچنين زمانيكه ما محدودكنندهي هوا را حدود يك ميليمتر كاهش داديم، تلاش خود را براي بازگرداندن قدرت پيشرانه متمركز كرديم.
العطيه همچنين به نقش لاستيكهاي BFGoodrich در موفقيتش اشاره كرد و گفت:
سال گذشته كه پس از كارلوس ساينز (راننده سابق پژو) در جايگاه دوم ايستادم، اگر از تاير BFGoodrich استفاده ميكردم ميتوانستم حتي اول نيز شوم. اما امسال كه تعليق و تاير در وضعيت خوبي قرار داشت، آنها نتوانستند كاري از پيش ببرند.
هم انديشي ها