اولين خودرو توليدي برندهاي مختلف جهان

دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 30 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
براي آشنايي با اولين خودروِ توليدشده‌ي برندهاي مختلف و بزرگ خودروسازي همچون مرسدس بنز، بي‌ام‌و، فورد، فولكس واگن، هوندا، نيسان و تويوتا همراه اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران باشيد.
تبليغات

از توليد اولين خودروِ جهان و آغاز صنعت خودروسازي با نمونه‌هاي توليد انبوه، بيش از ۱۰۰ سال مي‌گذرد. در اين سال‌ها، صنعت خودروسازي رويدادهايي فراموش‌نشدني مثل جنگ‌هاي جهاني اول و دوم و بحران‌هاي مالي و رسوايي افراد و شركت‌هاي مخلتف را تجربه كرده است.

در سال ۲۰۱۹ هستيم؛ سالي كه خودروسازان بزرگ به‌دنبال پيشرفت فناوري خودران و برقي و خودروسازي كشورهاي درحال‌توسعه، ميزبان محصولات ديگر برندها هستند. علاقه‌مندان دنياي خودرو با انواع برندهاي مطرح اين صنعت در كشورهاي مختلف آشنا هستند. بااين‌حال، شايد بسياري از افراد با اولين خودروهاي توليدي شركت‌هاي مشهور آشنا نباشند. اين مقاله دقيقا با همين هدف نوشته شده است. در سال‌هاي گذشته، برندهاي مختلفي در خودروسازي ظهور و سقوط كرده‌اند. در اين مقاله، شركت‌هاي مهم صنعت خودروسازي و اولين خودروِ توليدي آن‌ها را مطالعه مي‌كنيم.

مرسدس بنز

مرجع متخصصين ايران Mercedes Benz

پتنت موتورواگن محصول سال ۱۸۸۶

همه‌چيز از سال ۱۸۸۶ آغاز شد و كارل بنز اولين خودروِ خود را در سال ۱۸۸۵ توليد كرد؛ اما در سال ۱۸۸۶، اين خودرو رونمايي و ثبت رسمي شد. البته، نام مرسدس بنز به‌عنوان شركتي خودروساز، در سال ۱۹۰۱ وارد صنعت شد. اولين خودروِ مرسدس بنز به ۳ چرخ و پيشرانه‌ي ۹۵۴ سي‌سي با قدرت ۰.۷۵ اسب‌بخار مجهز بود. سال ۱۸۹۳، بنز اولين خودروِ چهارچرخ موسوم به ويكتوريا (Viktoria) را طراحي كرد. ويكتوريا از پيشرانه‌ي ۱۷۴۵ سي‌سي با قدرت ۳ اسب‌بخار استفاده مي‌كرد.

مرسدس بنز در يك قرن گذشته، تغييرات زيادي كرده و هم‌اكنون، در جايگاه زيرمجموعه‌ي گروه خودروسازي دايملر (Daimler)، بيش از ۲،۳۱۰،۰۰۰ دستگاه خودرو در جهان عرضه مي‌كند.

پژو

مرجع متخصصين ايران Peugeot

اولين خودرو محصول سال ۱۸۹۱

برند پژو سال ۱۸۴۲ بنيان گذاشته شد و پيش از توليد دوچرخه در ۴۰ سال بعد، عرضه‌كننده‌ي انواع آسياب‌هاي كوچك نمك و فلفل بود. اين برند فرانسوي در سال ۱۸۹۱، اولين خودروِ خود را با ۴ چرخ، پيشرانه‌ي ۲ سيلندر Vشكل، انتقال قدرت زنجيري و محور عقب محرك توليد كرد. توليد اين مدل در سال اول عرضه فقط به ۵ دستگاه محدود بود؛ اما تيراژ آن در سال ۱۸۹۲، به ۲۹ دستگاه افزايش يافت. در سال ۱۹۰۰، پژو هر سال ۵۰۰ دستگاه خودرو توليد مي‌كرد.

پس از اين، پژو به صنايع ديگر روي آورد و دوباره به خودروسازي بازگشت. پژوِ امروز دركنار برندهاي سيتروئن و اوپل (Opel) و واكسال (Vauxhall) زيرمجموعه‌ي گروه خودروسازي PSA فرانسه است.

فورد

مرجع متخصصين ايران Ford

چهارچرخه‌ي محصول سال ۱۸۹۶

هنري فورد اولين خودروِ آزمايشي خود موسوم به چهارچرخه (Quadricycle) را در سال ۱۸۹۶ طراحي كرد. پس از توليد اين مدل آزمايشي تك‌نمونه، در سال ۱۸۹۹ شركت خودروسازي ديترويت (Detroit Automobile Company) بنيان نهاده شد كه سپس در سال ۱۹۰۱، به شركت هنري فورد (Henry Ford Company) تغيير نام داد. يك‌ سال پس از تغيير نام شركت، فورد قرارداد خود با سهام‌داران را فسخ كرد تا اتحاد جديد شركت خودروسازي فورد (Ford Motor Company) را تشكيل دهد. اولين محصول اين شركت مدل A با توليد ۷۶۰ دستگاه در سال ۱۹۰۳ بود. مدل A از پيشرانه‌ي ۲ سيلندر تخت ۱۶۴۵ سي‌سي و جعبه‌دنده‌ي ۲ سرعته استفاده مي‌كرد.

درحال‌حاضر، فورد يكي از برندهاي خودروسازي مهم‌ و بزرگ‌ است. در سال ۲۰۱۷، اين شركت با فروش ۶،۲۵۰،۰۰۰ دستگاه خودرو در جهان، به ششمين شركت خودروساز بزرگ جهان تبديل شد.

رنو

مرجع متخصصين ايران Renault

تايپ A محصول سال ۱۸۹۸

پس از توليد مدل آزمايشي تايپ A، سال ۱۸۹۹ برادران رنو، يعني لوئيس و مارسل و فرناند، شركت سوسيته رنو فره (Société Renault Freres) را تأسيس كردند. اولين خودروِ رنو كه حالا با نام 1CV همراه بود، سرعتش به ۳۲ كيلومتربرساعت هم مي‌رسيد و هرسال فيس‌ليفت مي‌شد. آخرين نمونه‌هاي رنو 1CV محصول سال ۱۹۰۳ با قدرت ۵ اسب‌بخار همراه بودند. مدل ۱۸۹۹ فقط يك اسب‌بخار قدرت داشت. رنو در سال‌هاي گذشته، همواره از شركت‌هاي مطرح توليدكننده‌ي خودروهاي اقتصادي و شهري و خانوادگي بوده است. اين برند فرانسوي امروز در قالب اتحادي بزرگ، با شركت‌هاي نيسان و ميتسوبيشي همكاري مستقيم و نزديك دارد.

فيات

مرجع متخصصين ايران Fiat

4HP محصول سال ۱۸۹۹

شركت خودروساز ايتاليايي فيات (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) سال ۱۸۹۹ با اولين خودروِ خود شكل گرفت و يك سال بعد، كارخانه‌‌اش را با ۳۶ متخصص و نيروي ساده بازگشايي كرد. 4HP اولين خودروِ فيات بود كه در يك سال، ۲۴ دستگاه از آن توليد شد. اين مدل كلاسيك ابتدا به پيشرانه‌ي ۲ سيلندر تخت ۶۷۹ سي‌سي مجهز بود كه در نمونه‌هاي بعدي، حجم موتور ۸۳۷‌ سي‌سي شد. در سال ۱۹۰۸، فيات ۲۷۰۰ نيرو درخدمت داشت و هر سال ۵۰۰۰ دستگاه خودرو توليد مي‌كرد. درحال‌حاضر، فيات عضو گروه خودروسازي فيات‌كرايسلر (FCA) است.

بيوك

مرجع متخصصين ايران Buick

مدل B محصول سال ۱۸۹۹

يكي از برندهاي قديمي‌ خودروسازي آمريكا بيوك است كه سال ۱۸۹۹، يك دستگاه مدل B توليد كرد. در سال ۱۹۰۰، بيوك بازهم تنها يك دستگاه توليد كرد و سومين تيراژ مدل B هم در سال ۱۹۰۳ عرضه شد. توليد انبوه بيوك كه ابتدا Buick Auto-Vim and Power Company نام داشت، از سال ۱۹۰۴ آغاز شد. پس از تغيير نام به شركت خودروسازي بيوك (Buick Motor Company) در سال ۱۹۰۴، مهندسان آمريكايي ۳۷ دستگاه مدل ‌B با پيشرانه‌ي ۲ سيلندر تخت ۲۶۰۵ سي‌سي و قدرت ۱۶ اسب‌بخار توليد كردند. در سال ۱۹۰۸، توليد سالانه‌ي بيوك به ۸۸۰۰ دستگاه رسيد. در طول سال‌ها، بيوك به يكي از شركت‌هاي بزرگ‌ خودروسازي ايالات متحده‌ي آمريكا تبديل شد و زيرمجموعه‌ي جنرال موتورز قرار گرفت. چيني‌ها علاقه‌ي زيادي به محصولات بيوك دارند.

كاديلاك

مرجع متخصصين ايران Cadillac

مدل A محصول سال ۱۹۰۲

هنري ليلند برند كاديلاك را با هدف عرضه‌ي خودروهاي اقتصادي براي مردم آمريكا شكل داد. مدل A خودروِ شهري كاديلاك بود كه از پيشرانه‌ي تك‌سيلندر ۱۶۰۹ سي‌سي، ۱۰ اسب‌بخار قدرت مي‌گرفت. سال ۱۹۰۴، فيس‌ليفت اين خودرو با نام مدل B عرضه شد. برند كاديلاك سال ۱۹۰۹، دراختيار جنرال موتورز قرار گرفت. درحال‌حاضر، كاديلاك با فروش سالانه‌ي بيش از ۱۵۰،۰۰۰ دستگاه در آمريكا، هنوزهم زيرمجموعه‌ي جنرال موتورز است.

رولز رويس

مرجع متخصصين ايران Rolls Royce

اولين خودرو محصول سال ۱۹۰۴

سال ۱۹۰۴، هنري رويس پيش از آشنايي با چارلز رولز اولين خودروِ خود را توليد كرد. رولز اشراف‌زاده‌ي ثروتمندي بود كه پس از ديدن توانايي‌هاي رويس، به او پيشنهاد خريد داد. درحقيقت، رولز پيشنهاد كرد تا زماني‌كه نام او هم روي خودرو دركنار رويس وجود داشته باشد، تمام محصولات را خريد. طولي نكشيد اولين خودرو با نشان رولز رويس مجهز به پيشرانه‌ي ۲ سيلندر ۱۸۰۹ سي‌سي در سال ۱۹۰۴ توليد شد. پيشرفت رولز رويس به‌قدري سريع بود كه اولين خودروِ خود با پيشرانه‌ي ۸ سيلندر را در سال ۱۹۰۶ توليد كرد. رولز رويس سال ۱۹۹۸ دراختيار بي‌ام‌و قرار گرفت. سرمايه‌گذاري آلماني‌ها در اين برند بريتانيايي باعث شد تا نام رولز رويس همواره يادآور برندي با خودروهاي باكيفيت‌ و لوكس‌ و گران‌ارزش‌ در دنيا باشد.

آئودي

مرجع متخصصين ايران Audi

تايپ A محصول سال ۱۹۱۰

بنيان‌گذار برند آئودي ابتدا با شركت Horch در سال ۱۹۰۴ وارد صنعت خودروسازي شد. آگوست هاف پس از مشاجره با اعضاي هيئت‌مديره، Horch را ترك كرد تا شركتي جديد تأسيس كند. او در سال ۱۹۱۰، آئودي را با مدل A بنيان نهاد. مدل A آئودي كه ۱۴۰ دستگاه از آن توليد شد، به پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۲۶۱۲ سي‌سي مجهز بود. دومين خودروِ آئودي مدل B بود كه سال ۱۹۱۱ عرضه شد. امروزه، برند آئودي دراختيار غول خودروسازي آلمان، يعني گروه فولكس واگن قرار دارد. آئودي با توليد ۱،۹۰۰،۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۷، يكي از توليدكنندگان بزرگ جهان در كلاس خودروهاي لوكس است.

آلفارومئو

مرجع متخصصين ايران Alfa Romeo

24HP محصول سال ۱۹۱۰

شركت آلفارومئو با نام Anonima Lombarda Fabbrica Automobili در سال ۱۹۱۰ شكل گرفت و سپس، به ALFA تغيير نام داد. پس از آنكه نيكولا رومئو بر صندلي رياست اين شركت ايتاليايي نشست، نام شركت آلفارومئو انتخاب شد. اولين خودروِ آلفارومئو، تورپيدو 20-30 بود؛ اما پيش‌ازاين، وقتي اين شركت با نام ALFA فعاليت مي‌كرد، مدل 24HP با پيشرانه‌ي ۴.۱ ليتري از سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۴ عرضه شده بود. آلفارومئو يكي از برندهاي مشهور و پرطرفدار خودروسازي ايتاليا است كه با نگاهي به محصولات كلاسيك آن، موفقيت‌هاي اين شركت در مسابقات اتومبيل‌راني سال‌هاي گذشته يادآور مي‌شود. در سال ۱۹۸۶، فيات اين برند را دراختيار گرفت و هم‌اكنون، آلفارومئو زيرمجموعه‌ي گروه فيات‌كرايسلر است.

مورگان

مرجع متخصصين ايران Morgan

اولين خودرو محصول سال ۱۹۱۰

يكي از برندهاي خودروسازي متفاوت‌ تاريخ، شركت خصوصي و خانوادگي مورگان (Morgan) است. داستان مورگان از سال ۱۹۰۹ و پس از بازگشايي مركز فروش و تعميرگاه خودرو هنري مورگان آغاز شد. هنري مورگان با هدف استفاده‌ي شخصي، خودرويي سه‌چرخه و تك‌سرنشين توليد كرد. در سال ۱۹۱۱، مدل‌هاي دو و چهار سرنشين اولين سه‌چرخه‌ي مورگان با پيشرانه‌ي ۲ سيلندر Vشكل ۹۶۱ سي‌سي توليد شدند.

شورولت

مرجع متخصصين ايران Chevrolet

تايپ C محصول سال ۱۹۱۳

در سال ۱۹۱۱، شركت شورولت به‌همت لوئيس شورولت سوئدي و ويليام سي. دورانت آمريكايي شكل گرفت؛ اما اولين خودروِ آن، سال ۱۹۱۳ توليد شد. تايپ C يا Classic Six اولين خودروِ شورولت، مجهز به پيشرانه‌ي ۶ سيلندر و جعبه‌دنده‌ي ۳ سرعته در نمايشگاه خودروِ نيويورك رونمايي شد. وجود پيشرانه‌ي ۶ سيلندر بيشتر از اينكه برگ برنده‌ي شورولت باشد، به‌دليل هزينه‌ي گران توليد، مانع پيشرفت بود. به‌همين‌دليل، نمونه‌هاي ۴ سيلندر تايپ C رونمايي شدند. سال ۱۹۱۷، شورولت به گروه خودروسازي جنرال متورز پيوست. شورولت هم‌اكنون با توليد سالانه بيش از ۴،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه خودرو، بزرگ‌ترين برند زيرمجموعه‌ي جنرال موتورز است.

داج

مرجع متخصصين ايران Dodge

اولين خودرو محصول سال ۱۹۱۴

جان و هورس داج سال ۱۹۰۱ كارگاه توليد قطعات دوچرخه را راه‌‌اندازي كردند و سپس در سال ۱۹۰۳، به قطعه‌سازي خودرو روي آوردند. موفقيت روزافزون فورد باعث شد برادران داج اهداف بزرگ‌تري انتخاب و خودروِ خود را در سال ۱۹۱۴ توليد كنند. اولين خودروِ اين برند، تورر ۵ سرنشينه با پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۳۴۸۰ سي‌سي و ۳۵ اسب‌بخار قدرت و جعبه‌دنده‌ي ۳ سرعته بود. سال ۱۹۱۶، داج با توليد ۷۰،۰۰۰ دستگاه خودرو، چهارمين شركت خودروسازي پرفروش آمريكا بود. در سال ۱۹۲۸، داج به كرايسلر فروخته شد و هم‌اكنون، زيرمجموعه‌ي گروه فيات‌كرايسلر است.

استون مارتين

مرجع متخصصين ايران Aston Martin

كول اسكاتل محصول سال ۱۹۱۵

اولين خودروِ توليدي برند بريتانيايي استون مارتين، كول اسكاتل (Coal Scuttle) نام داشت كه در زبان انگليسي به‌معني ظرف زغال‌سنگ است. نام‌گذاري متفاوت خودروهاي استون مارتين با گريت‌وار (Great War) به‌معني جَنگ بزرگ و باني (Bunny) به‌معني خرگوش ادامه يافت. البته هيچ‌كدام از اين نام‌ها يادآور خودروهاي موفق استون مارتين نيستند؛ چراكه تمامشان مدل پروتوتايپ بودند. سال ۱۹۲۱، استون مارتين با اولين خودروِ توليد انبوهش مجهز به پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۱۴۹۶ سي‌سي به صنعت خودروسازي وارد شد. پيش از اولين بحران مالي استون مارتين، ۶۹ دستگاه از اين مدل توليد شد.

از سال ۱۹۱۵ تاكنون، استون مارتين چند مالك مختلف داشته است. از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۷، فورد اين برند انگليسي را دراختيار گرفت و با عرضه‌ي محصولات ماندگار مثل DB7 و DB9، ظرفيت توليد استون مارتين را افزايش داد. پس‌ازاين، سهام‌داران مختلف مالك اين برند شدند. استون مارتين اواخر سال ۲۰۱۸ سهامش را در بورس لندن عرضه كرد و مستقل شد.

ميتسوبيشي

مرجع متخصصين ايران Mitsubishi

مدل A محصول سال ۱۹۱۷

برند ميتسوبيشي سال ۱۸۷۰ در قالب شركت توليدكننده‌ي كشتي و قايق تشكيل شد. سال ۱۹۱۷، با توليد ۲۲ دستگاه مدل A مجهز به پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۲۷۶۵ سي‌سي، ۳۵ اسب‌بخار قدرت، سيستم انتقال قدرت محور عقب و نهايت سرعت نزديك به ۱۰۰ كيلومتر‌برساعت اين شركت ژاپني ورود رسمي خود به صنعت خودروسازي را جشن گرفت. مدل A خودرويي سدان با ظرفيت ۷ سرنشين بود كه دراصل، براساس فيات تيپو 3 ساخته شده بود. ميتسوبيشي هم‌اكنون ششمين شركت خودروساز بزرگ ژاپن است و در اتحاد با رنو و نيسان فعاليت مي‌كند.

بنتلي

مرجع متخصصين ايران Bentley

3-Litre محصول سال ۱۹۱۹

برادران بنتلي، يعني والتر اووِن و هورِس، پيش از جنگ جهاني دوم، فروشنده‌ي خودرو بودند؛ اما در سال ۱۹۱۹، اين دو برادر انگليسي شركت خودروسازي بنتلي (Bentley Motors) را با هدف فروش خودروهاي اسپرت به ثروتمندان تشكيل دادند. پس از توليد اولين خودرو، بنتلي به مسابقات اتومبيل‌راني وارد شد و تا سال ۱۹۳۰، ۵ مقام قهرماني رقابت‌هاي ۲۴ ساعته‌ي لمانز را به خانه برد. 3-Litre با پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۲۹۹۶ سي‌سي و طرح ۴ سوپاپ براي هر سيلندر، اولين خودروِ اين برند انگليسي بود كه از سال ۱۹۲۱ تا سال ۱۹۲۹، توليد آن به ۱۶۲۲ دستگاه رسيد. سال ۱۹۳۱، رولز رويس برند بنتلي را دراختيار گرفت و به‌مدت چند دهه، مدل‌هاي متنوع و اسپرت توليد كرد. سال ۱۹۹۸، پيوند اين دو برند بريتانيايي شكسته شد و فولكس‌ واگن، بنتلي و خط توليد اصلي آن در كروِ انگلستان را خريد. با مديريت آلماني‌ها، بنتلي پيشرفت فراواني كرد و مدل‌هاي جديدي مثل كنتيننتال GT را به بازار فرستاد. توليد بنتلي در سال ۲۰۱۷ به ۱۰،۵۶۶ دستگاه رسيد.

سيتروئن

مرجع متخصصين ايران Citroen

تايپ A محصول سال ۱۹۱۹

آندره سيتروئن در دوران جنگ جهاني اول، كارخانه‌ي توليد ادوات جنگي راه‌اندازي كرده بود. در سال ۱۹۱۶، سيتروئن به صنعت خودرو وارد شد؛ اما اولين محصول اين برند فرانسوي، سال ۱۹۱۹ ساخته شد. تنها ۴ ماه پس از پايان جنگ جهاني اول، سيتروئن تايپ A را با پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۱۳۲۷ سي‌سي و نهايت سرعت ۶۵ كيلومتر‌برساعت عرضه توليد كرد. تا سال ۱۹۲۱ و پايان عمر تايپ A، سيتروئن ۲۴ هزار دستگاه از اين مدل عرضه كرد. سيتروئن در سال ۱۹۳۴ ورشكسته شد تا دراختيار ميشلن، بزرگ‌ترين بستانكار خود قرار بگيرد. يك سال بعد، بنيان‌گذار اين برند، يعني آندره سيتروئن درگذشت. سرانجام در سال ۱۹۷۶، پژو برند سيتروئن را خريد كه حاصل آن، شكل‌گيري اتحاد خودروسازان فرانسوي در قالب گروه خودروسازي PSA شد.

جگوار

مرجع متخصصين ايران Jaguar

اولين خودرو محصول سال ۱۹۲۲

شركت بريتانيايي كه امروزه آن را با نام جگوار مي‌شناسيم، تولد متفاوتي داشت. قبل از شكل‌گيري جگوار، اين شركت با نام Swallow Sidecars يا به‌اختصار SS در حوزه‌ي طراحي و توليد بدنه‌هاي سفارشي يا اصطلاحا كوچ‌بيلدينگ (Couachbuilding) براي خودروهاي برندهاي ديگر نظير آستين (Austin) و استينگر (Stinger) و ولزرلي (Wolseley) فعال بود. پس از جنگ جهاني دوم، مقام‌هاي اين شركت به‌دنبال توليد خودرو بودند؛ اما باتوجه‌به اتفاقات جنگ و  كد SS بايد نام برند تغيير مي‌كرد. SS يكي از سازمان‌هاي شبه‌نظامي حزب نازي محسوب مي‌شد كه زيرانديشه متخصصين آدولف هيتلر بود. اولين خودروِ SS سال ۱۹۲۲ عرضه شد؛ اما اولين محصول با نام جگوار، محصول سال ۱۹۳۵ است. البته پس از شكل‌گيري جگوار امروزي در سال ۱۹۴۵، اولين خودروِ آن SS 2.5 قديمي بود كه تا سال ۱۹۴۸ و عرضه‌ي مارك فايو (MkV) توليد شد. اولين خودروي جگوار كه كاملا مستقل و بدون  ارتباط و پيشينه‌ي SS توليد شد، مارك فايو بود. سدان و كروك مارك فايو از پيشرانه‌ي ۶ سيلندر با حجم‌هاي ۲۶۶۴ و ۳۴۸۵ سي‌سي استفاده مي‌كردند.

فورد در سال ۱۹۹۰، برند جگوار را خريد و به‌تدريج دركنار لندروور قرار داد. هر دو شركت بريتانيايي باسابقه سال ۲۰۰۸ به تاتاموتورز هند (Tata Motors) فروخته شدند.

ام جي

مرجع متخصصين ايران MG

اولين خودرو محصول سال ۱۹۲۳

ويليام نوريس كه بعدها به‌ لرد نافيلد ملقب شد، در سال ۱۹۱۳، شركت خودروسازي موريس (Morris Motors) را تأسيس كرد. ۱۰ سال بعد، برند Morris Garages يا به‌اختصار MG متولد شد. درباره‌ي اولين خودروِ توليدي ام جي هنوز هم بين متخصص كارشناسان توافق كامل وجود ندارد؛ ولي بيشتر افراد مدل اسپرت ۲ سرنشينه‌ موسوم به Chummy را آغاز تاريخ اين برند مي‌دانند.

ترايمف

مرجع متخصصين ايران Triumph

اولين خودرو محصول سال ۱۹۲۳

برند خوش‌نام ترايمف (Triumph) سال ۱۸۸۵ به دوچرخه‌سازي و سال ۱۹۰۲ به موتورسيكلت‌سازي و سال ۱۹۲۳ به خودروسازي وارد شد. پس از دراختيارگرفتن شركت داوسون (Dawson)، ترايمف اولين خودروِ خود را با پيشرانه‌ي ۱.۴ ليتري توليد كرد. تا سال ۱۹۲۶ از اين مدل ۲ سرنشينه ۲۵۰۰ دستگاه توليد و عرضه شد. با توليد سدان‌هاي اسپرت پرطرفدار، ترايمف پس از جنگ جهاني دوم به شهرت جهاني رسيد؛ اما سرانجام، قرباني بحران اقتصادي بريتانيا شد. آخرين خودروِ ترايمف مدل ۱۹۸۴ است. درحال‌حاضر، خودروسازي ترايمف دراختيار بي‌ام‌و قرار دارد؛ ولي هيچ محصولي با اين برند توليد نمي‌شود. برندهاي خودروسازي و موتورسيكلت‌سازي ترايمف در دهه‌ي ۱۹۳۰ مستقل شدند.

كرايسلر

مرجع متخصصين ايران Chrysler

كرايسلر 70 محصول سال ۱۹۲۴

والتر كرايسلر يك سال پس از شكست تجاري شركت خودروسازي مكسوِل‌چالمرز (Maxwell-Chalmers) كه در سال ۱۹۰۴ تأسيس كرده بود، در سال ۱۹۲۴، برندي جديد با نام خود بنيان نهاد. مدل 70 اولين خودروِ كرايسلر بود كه از پيشرانه‌ي ۶ سيلندر ۳۳۰۱ سي‌سي با پيستون‌هاي آلومينيومي استفاده مي‌كرد. در سال اول توليد، از كرايسلر 70 حدود ۳۲ هزار دستگاه عرضه شد. كرايسلر پس از توليد اولين خودرو خود، همچنان به نوآوري در خودروسازي ادامه داد تا دربرابر دو رقيب بزرگ ديترويتي، حرفي براي گفتن داشته باشد. اين برند آمريكايي هم‌اكنون عضوي از گروه بزرگ خودروسازي فيات‌كرايسلر است.

پونتياك

مرجع متخصصين ايران Pontiac

اولين خودرو محصول سال ۱۹۲۶

در دهه‌ي ۱۹۲۰ و بين برندهاي زيرمجموعه‌ي جنرال موتورز، شورولت در جايگاه آخر و كاديلاك در صدر قرار داشتند. البته جايگاه اولدزموبيل (Oldsmobile) هم نزديك كاديلاك بود. با اين وضعيت، وجود برند جديدي احساس مي‌شد كه خودروهاي باكيفيت، اما خوش‌ارزش را عرضه كند. پاسخ مقام‌هاي جنرال موتورز به اين نياز، ايجاد برند پونتياك در سال ۱۹۲۶ بود. اولين خودرويي كه با نشان پونتياك توليد شد، كوپه‌ي ۸۲۵ دلاري با پيشرانه‌ي ۳.۱ ليتري بود. در سال ۱۹۲۶، از اين مدل نزديك به ۷۷،۰۰۰ دستگاه فروخته شد. پس از بحران مالي شديد جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸، برند پونتياك در سال ۲۰۱۰ براي هميشه كنار گذاشته شد.

بي‌ام‌و

مرجع متخصصين ايران BMW

Dixi 3/15 محصول سال ۱۹۲۷

خودروساز مشهور باواريا سال ۱۹۱۶ با توليد موتورهاي هواپيما فعاليت رسمي‌اش را با نام ‌BMW آغاز كرد. همچنين در سال ۱۹۲۳، اولين موتورسيكلت و در سال ۱۹۲۷، اولين خودروِ تاريخ بي‌ام‌و توليد شد. Dixi 3/15 در اصل آستين 7 محصول بريتانيا بود كه با تغييرات اندك در آلمان با نشان BMW همراه شد. درواقع بزرگ‌ترين تغيير، مكان فرمان و صندلي راننده از راست به چپ اتاق خودرو بود. بي‌ام‌و پس از پشت‌سرگذاشتن رويدادهاي تاريخي، امروز يكي از پرچم‌داران دنياي خودروهاي اسپرت و لوكس با فروش نزديك به ۲،۵۰۰،۰۰۰ دستگاه است. جالب اين است كه بي‌ام‌و از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰، برند روور بريتانيا (Rover) را دراختيار داشت كه جايگزين آستين محسوب مي‌شود.

ولوو

مرجع متخصصين ايران Volvo

OV4 محصول سال ۱۹۲۷

پس از شكل‌گيري برند ولوو با تلاش‌هاي اسار گابريلسون و گوستاو لارشون، اولين محصول اين شركت سوئدي در سال ۱۹۲۷ توليد شد. OV4 كروك تورر بود كه از پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۱۹۴۰ سي‌سي در ۲۸۰۰ دوربردقيقه تا ۲۸ اسب‌بخار قدرت مي‌گرفت. ولوو يكي از اولين شركت‌هايي بود كه از تجهيزات ايمني به‌عنوان ويژگي برتر خودروها استفاده مي‌كرد. اين رويكرد باعث شد ولوو در زمينه‌ي ايمني خودرو چند نوآوري مثل كمربند ايمني ۳ نقطه‌اي (سال ۱۹۵۹) را ثبت كند. پس از جدايي خودروسازي ولوو از بخش توليد كاميون و اتوبوس در سال ۱۹۹۹، اين برند دراختيار فورد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰، آمريكايي‌ها ولوو را به جيلي چين فروختند. هم‌اكنون، ولوو با سرمايه‌گذاري چيني‌ها و توليد مدل‌هاي مختلف سدان، كراس‌اور، شاسي‌بلند و استيشن وضعيت خوبي دارد.

نيسان

مرجع متخصصين ايران Nissan

تايپ 10 محصول سال ۱۹۳۱

شركت خودروسازي كايشينشه (Kaishinsha Motorcar Works) در سال ۱۹۱۱ تأسيس شد. در سال ۱۹۲۵، اين شركت به خودروسازي DAT و سپس در سال ۱۹۳۴، به نيسان تغييرنام داد. بسياري از محصولات اين برند ژاپني تا سال ۱۹۸۶ و پيش از جهاني‌شدن برند نيسان، با نام داتسون (Datsuns) عرضه مي‌شدند. از سال ۱۹۱۴، محصولات نيسان به‌صورت توليد محدود عرضه مي‌شدند؛ اما اولين داتسون سال ۱۹۳۱ از راه رسيد. تايپ 10 درست مانند بي‌ام‌و Dixi 3/15، نسخه‌ي تغييريافته از آستين 7 بود كه ابتدا با پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۴۹۵ سي‌سي و سپس ۷۴۷ سي‌سي عرضه شد. امروزه، نيسان عضوي از اتحاد فرانسوي‌ها و ژاپني‌ها است.

تويوتا

مرجع متخصصين ايران Toyota

AA محصول سال ۱۹۳۶

اولين خودروِ تاريخ تويوتا با توليد ۱۴۰۴ دستگاه، مدل AA با پيشرانه‌ي ۶ سيلندر ۳.۴ ليتري محصول سال ۱۹۳۶ بود. AA كه در مدل كروك AB هم طراحي شد، اولين خودروِ كاملا داخلي ژاپن براي جلب‌انديشه متخصصين دولت اين كشور بود. درحال‌حاضر، تويوتا يكي از غول‌هاي صنعت خودروسازي است.

جيپ

مرجع متخصصين ايران Jeep

اولين خودرو محصول سال ۱۹۴۱

اولين محصول جيپ در سال ۱۹۴۱ با همكاري شركت‌هاي Willys و فورد و سپس، Hotchkiss و Delahaye توليد شد. شاسي‌بلند سرسخت جيپ از پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۲.۲ ليتري و سيستم انتقال قدرت چهارچرخ محرك و جعبه‌دنده‌ي ۳ سرعته استفاده مي‌كرد. جيپ به يكي از محصولات محبوب Willys-Overland تبديل و مدل‌هاي استيشن و وانت و جيپستر آن نيز توليد شد. در سال ۱۹۸۷، برند جيپ به كرايسلر فروخته شد و امروزه، زيرمجموعه‌ي گروه فيات‌كرايسلر است.

فولكس واگن

مرجع متخصصين ايران Volkswagen

تايپ يك (بيتل)

اولين محصول سازمان كرف دوش فرويده هيتلر (KdF) سال ۱۹۳۶ توليد شد؛ اما اولين خودروِ توليد انبوه تا سال ۱۹۴۵ رونمايي نشد. پس از اينكه نيروهاي ارتش بريتانيا كارخانه‌ي فولكس واگن در ولفسبورگ را اشغال كردند، طرح به غنيمت‌گرفتن خودروِ تايپ 1 براي خودروسازان انگليس مطرح شد؛ اما دولت بريتانيا معتقد بود تايپ 1 خودرو موفقي نخواهد شد. تايپ 1 كه به بيتل هم شهرت دارد، در خانه ماند تا با توليد بيش از ۲۱،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه تا سال ۲۰۰۳، موفق‌ترين خودروِ تاريخ شود.

فولكس واگن پس از جنگ جهاني دوم، دوباره به خودروسازي برگشت. بعد از دهه‌ها تلاش و سودآوري، غول خودروسازي آلمان با توليد ميليون‌ها خودرو در سال و دراختيارداشتن برندهاي بزرگي مثل آئودي، لامبورگيني، دوكاتي، بوگاتي، اشكودا، پورشه و بنتلي همچنان در حال رشد و توسعه است.

فراري

مرجع متخصصين ايران Ferrari

Tipo 125 محصول سال ۱۹۴۷

پس از اينكه انزو فراري به همكاري با آلفارومئو خاتمه داد (انزو فراري مدير تيم مسابقه‌اي آلفارومئو بود)، تا ۷ سال اجازه نداشت با نام فراري خودرو توليد كند. اولين خودروهاي فراري با نام Auto Avio در سال ۱۹۴۰ توليد شدند. پس از توليد تنها دو دستگاه، تمركز كارخانه به توليد ابزار و تجهيزات لازم براي جنگ جهاني معطوف شد. اولين فراري تاريخ، مدل تيپو 125 نام داشت كه در سال ۱۹۴۷ با پيشرانه‌ي ۱۲ سيلندر V شكل ۱۴۹۸ سي‌سي و قدرت ۱۱۸ اسب‌بخار توليد شد. سال ۱۹۴۸، فراري با مدل سوپرشارژ اين خودرو در اولين گرن‌پري شركت كرد.

تاريخ فراري طولاني و جذاب و پيچيده است؛ بنابراين در اين مقاله، نمي‌توان كاملا به آن پرداخت. برند اسب سركش ايتاليا و پرافتخارترين تيم تاريخ مسابقات فرمول يك كه امروزه طرفداران بي‌شماري در جهان دارد، سال ۱۹۸۸ به فيات فروخته شد. پس از چند سال زيرمجموعه‌بودن، فراري سال ۲۰۱۵ به‌طور رسمي مستقل شد.

مازراتي

مرجع متخصصين ايران Maserati

Tipo A6 محصول سال ۱۹۴۷

از بين برادران مازراتي، پنج نفر آن‌ها، يعني كارلو، بيندو، الفيري، اتوره و ارنستو، زندگي خود را صرف دنياي خودرو كردند. برند مازراتي سال ۱۹۲۶ ايجاد شد؛ اما هدف اين پنج برادر، فقط توليد خودروهاي مسابقه‌اي بود. سال ۱۹۴۷ با رونمايي تيپو A6، مازراتي به دنياي خودروسازي وارد شد. اين مدل كه نسخه‌اي ۲ ليتري آن هم عرضه شد، در ابتدا با پيشرانه‌ي ۶ سيلندر خطي ۱۴۸۸ سي‌سي همراه بود. مازراتي به توليد خودروهاي اسپرت و لوكس ادامه داد تا به سيتروئن و د توماسو (De Tomaso) فروخته شود. سال ۱۹۹۳، مسئولان فيات اين برند ايتاليايي اصيل را نجات دادند. تا چند سال، مثلث ايتاليايي فيات و فراري ومازراتي وجود داشت تا درنهايت، اين برند دراختيار گروه خودروسازي فيات‌كرايسلر قرار بگيرد.

لندرور

مرجع متخصصين ايران Land Rover

سري 1 محصول سال ۱۹۴۸

لندرور ابتدا در قالب برند جانبي شركت خودروسازي روور بريتانيا، به‌منظور توليد محصولات شاسي‌بلند با توانايي‌هاي آف‌رود شكل گرفت. سري 1 مجهز به پيشرانه‌ي ۱.۶ ليتري، اولين خودروي توليدي لندرور بود. تنها در سه ماه اول توليد، لندرور در ۶۸ كشور جهان نمايندگي رسمي داشت. با رونمايي رنجرور در سال ۱۹۷۰، لندرور كلاس شاسي‌بلند لوكس را به‌وجود آورد. اين برند بريتانيايي سال ۲۰۰۰ و پس از ماجراهاي مالكيت بي‌ام‌و و روور، به فورد فروخته شد. همان‌طوركه پيش‌ازاين گفته شد، جگوار و لندرور سال ۲۰۰۸ به تاتاموتورز هند رسيدند.

لوتوس

مرجع متخصصين ايران Lotus

مارك وان محصول سال ۱۹۴۸

كالين چپمن سال ۱۹۴۸ با توليد تك‌نمونه‌ي مارك وان (Mk1)، آغازكننده‌ي تاريخ خواندني لوتوس بود. مارك وان كه براساس آستين 7 ساخته شده بود، سال ۱۹۵۰ با ارزش ۱۳۵ پوند حراج شد. جالب اين است مقام‌هاي لوتوس هنوزهم به‌دنبال پيداكردن مارك وان هستند. البته، هنوز مشخص نيست اين مدل در كدام گاراژ به‌حال خود رها شده باشد. پس از مارك وان، چند نمونه‌ي توليد محدود ديگر عرضه شد تا سرانجام از سال ۱۹۵۳، توليد انبوه محصولات لوتوس آغاز شود. در سال‌هاي گذشته و فروش اين برند بريتانيايي به فورد و جنرال موتورز و حتي پروتون، لوتوس امروز دراختيار جيلي چين قرار دارد.

پورشه

مرجع متخصصين ايران Porsche

356 محصول سال ۱۹۴۸

فرديناند پورشه سال ۱۹۳۱ به دنياي طراحي و مهندسي خودرو وارد شد؛ اما توليد اولين خودروِ او از سال ۱۹۴۸ پس از طراحي فولكس واگن بيتل، محصول قبل از جنگ جهاني دوم، آغاز شد. 356 دراصل همان فولكس واگن بيتل با طراحي جديد بدنه و پيشرانه‌ي ۱۱۳۱ سي‌سي بود كه فرديناند پدر و پسر توليد كردند. پورشه امروز پس از ۷۰ سال توليد خودروهاي اسپرت، به ميراث و آينده‌ي خود افتخار مي‌كند. مدل 911 كه از آن به‌عنوان بنچمارك خودروهاي اسپرت دنيا ياد مي‌شود، از سال ۱۹۶۳ با طراحي ماندگار و محل نصب خاص پيشرانه در عقب،‌ نقش مهمي در موفقيت و محبوبيت جهاني پورشه داشته است. اين برند آلماني هم‌اكنون زيرمجموعه‌ي فولكس واگن است؛ ارتباط نزديك پورشه و فولس واگن پس از سال‌ها، همچنان ادامه دارد.

ساب

مرجع متخصصين ايران SAAB

ساب 92 محصول سال ۱۹۴۹

شركت سوئدي ساب (SAAB) فعاليتش را از سال ۱۹۳۷ با توليد هواپيما شروع كرد و سپس به خودروسازي روي آورد. ساب 92 به پيشرانه‌ي ۲ سيلندر دوزمانه‌ي ۷۶۴ سي‌سي و سيستم انتقال قدرت محورجلو مجهز بود و به‌دليل طراحي آيروديناميك با ضريب درَگ پايين، نهايت سرعت آن به ۱۰۵ كيلومتر‌برساعت مي‌رسيد. دومين خودروِ ساب مدل 93 بود كه سال ۱۹۵۶ عرضه شد. در سال ۱۹۸۹، خودروسازي ساب از بخش هواپيماسازي جدا شد. جنرال موتورز در سال ۲۰۰۰ اين برند را خريد؛ اما به‌دليل بحران مالي شديد، در سال ۲۰۰۹ ساب را به اسپايكر (Spyker) فروخت. پس از ورشكستي، تمام دارايي‌هاي ساب به هلدينگ سوئدي NEVS رسيد كه بر توليد خودروهاي برقي تمركز دارد. NEVS كه هم‌اكنون با شركت چيني Panda New Energy همكاري مي‌كند، در سال ۲۰۱۶ اعلام كرد از برند ساب استفاده نمي‌كند.

سوزوكي

مرجع متخصصين ايران Suzuki

SF محصول سال ۱۹۵۵

بخش خودروسازي سوزوكي‌ سال‌ها پس از تأسيس رسمي آن و حتي موتورسيكلت‌سازي، در سال ۱۹۵۵ و با هدف توليد مدل‌هاي سواري و كاميون‌هاي كوچك آغاز به‌كار كرد. SF اولين خودروِ سوزوكي و كِي‌كار (خودروهاي كوچك مخصوص ژاپن) تاريخ بود كه در مدل‌هاي سدان دودر و ون و وانت با پيشرانه‌ي ۲ سيلندر دوزمانه‌ي ۳۶۰ سي‌سي و انتقال قدرت محورجلو عرضه شد. سوزوكي امروز درست مانند ۱۰۰ سال پيش، همچنان برندي مستقل است.

سوبارو

مرجع متخصصين ايران Subaru 360 / سوبارو

سوبارو 360 محصول سال ۱۹۵۸

طرفداران خودروهاي ژاپني، سوبارو را با خودروهاي توربوشارژ و هيولاهاي رالي و سدان‌هاي جان‌سخت و خوش‌ارزش مي‌شناسند، اما اولين خودروِ اين برند ژاپني بسيار متفاوت بود. سوبارو 360 در مدل‌هاي سدان دودر و استيشن و كروك با پيشرانه‌ي ۲ سيلندر ۳۵۶ سي‌سي و سيستم انتقال قدرت محورجلو و جعبه‌دنده‌ي ۳ سرعته توليد شد. سوبارو همچنان يكي از برندهاي ژاپني پرطرفدار خودرو در جهان است. در سال ۲۰۱۷، فروش محصولات سوبارو در آمريكا بيشتر از فولكس واگن و مزدا بود.

مزدا

مرجع متخصصين ايران Mazda

R360 محصول سال ۱۹۶۰

مزدا در سال ۱۹۲۰ با نام Toyo Kogyo و با هدف توليد ابزارهاي ماشين‌سازي شكل گرفت. چهار دهه بعد و با توليد R360 و هدف رقابت مستقيم با سوزوكي و سوبارو، اين برند ژاپني به بازار خودروسازي وارد شد. R360 از پيشرانه‌ي ۲ سيلندر Vشكل ۳۵۶ سي‌سي با قدرت ۱۶ اسب‌بخار و نهايت سرعت ۸۴ كيلومتر‌برساعت استفاده مي‌كرد و در دو مدل كوپه و كروك عرضه شد. از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۱۵، همكاري نزديك و مستقيمي بين مزدا و فورد وجود داشت؛ به‌طوري‌كه آمريكايي‌ها در سال ۱۹۹۵، ۳۳.۴ درصد از سهام اين برند ژاپني را دراختيار گرفتند. با تغيير مديريت فورد، همكاري با مزدا به‌حداقل رسيد و سرانجام، ژاپني‌ها در سال ۲۰۱۵ كاملا مستقل شدند.

هوندا

مرجع متخصصين ايران Honda

اولين خودرو محصول سال ۱۹۶۳

سويچيرو هوندا سال ۱۹۳۷ مكانيكي را آغاز و سپس، پله‌هاي ترقي را طي كرد. سال ۱۹۵۹، هوندا بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي موتورسيكلت جهان بود. اولين خودرويِ هوندا وانت T360 بود كه پس از دو ماه فروش، دومين مدل با كد S500 عرضه شد. هوندا S500 كه ۱۳۶۱ دستگاه از آن توليد شد، كروك ۲ سرنشينه با پيشرانه‌ي ۴ سيلندر ۵۳۱ سي‌سي بود. درحال‌حاضر، هوندا با توليد سالانه بيش از ۵،۰۰۰،۰۰۰ دستگاه خودرو، از برترين‌هاي صنعت خودروسازي شمرده مي‌شود.

لامبورگيني

مرجع متخصصين ايران Lamborghini

اولين خودرو محصول سال ۱۹۶۳

لامبورگيني‌ براي رقابت با فراري به‌قدري عجله داشت كه اولين خودرو محصول موفقي نبود. 350GTV در سال ۱۹۶۳ معرفي شد. اين مدل كه مدلي اوليه بود، از پيشرانه‌ي ۱۲ سيلندر Vشكل ۳.۵ ليتري با قدرت ۳۶۰ اسب‌بخار استفاده مي‌كرد. پس از شكست 350GTV، لامبورگيني پيشرانه‌ي V12 را در مدل گرندتورر جديد نصب كرد. 350GT محصول سال ۱۹۶۴، تنها در ۱۲۰ دستگاه توليد شد. پيشرانه‌ي اين مدل همان نمونه‌ي موجود در اولين سوپراسپرت تاريخ، يعني لامبورگيني ميورا (Miura) است. اين پيشرانه در 350GT با حجم ۳.۵ ليتر و در ميورا با ۴ ليتر توليد شد.

پس از تجربه‌ي مديريت كرايسلر بر لامبورگيني، برند گاو ايتاليايي خشمگين در سال ۱۹۹۸ به فولكس واگن فروخته شد. به‌لطف آلماني‌ها در هدف‌گذاري و مهندسي ساخت دركنار طراحي و ذوق خاص ايتاليايي‌ها، لامبورگيني مجموعه‌اي از بهترين سوپراسپرت‌ها را توليد كرد تا امروزه، يكي از رقباي سرسخت‌ فراري باشد.

كيا

مرجع متخصصين ايران Kia

Brisa محصول سال ۱۹۷۴

وقتي موفقيت‌هاي كيا را درانديشه متخصصين مي‌گيريم، باوركردن سابقه‌ي كم اين شركت كره‌اي دربرابر ديگر خودروسازان اشكال است. شركت كيا سال ۱۹۴۴ تأسيس شد و در سال ۱۹۵۷، موتورسيكلت‌هاي هوندا و در سال ۱۹۶۲، كاميون‌هاي مزدا را توليد مي‌كرد. پس از چند سال كسب تجربه در مونتاژ، اولين خودروِ كيا كه دراصل محصول مزدا بود، با نام بريسا و مجهز به پيشرانه‌ي يك ليتري توليد شد.

هيونداي

مرجع متخصصين ايران Hyundai Pony

Pony محصول سال ۱۹۷۵

هيونداي ديگر خودروساز كره‌جنوبي است كه سال ۱۹۴۷، در قالب شركت ساخت‌وساز شكل گرفت. ۲۰ سال بعد، هيونداي توليد كاميون‌هاي لايسنس فورد را آغاز كرد. با استخدام مهندس سابق شركت Leyland بريتانيا، هيونداي اولين خودروِ خود را با نام پوني عرضه كرد. پوني سداني محورعقب با طراحي مشابه هاچ‌بك اثر جورجتو جوجارو بود كه از پيشرانه و قطعات ساخت ميتسوبيشي استفاده مي‌كرد. اولين محصول هيونداي ساده و ارزان‌ارزش و دقيقا همان چيزي بود كه بازار نياز داشت. دو خودروساز بزرگ كره‌اي كيا و هيونداي در اتحاد هستند و با بزرگ‌ترين‌هاي دنياي خودرو رقابت مي‌كنند.

آكورا

مرجع متخصصين ايران Acura

Legend محصول سال ۱۹۸۶

هوندا در سال ۱۹۸۶، برند لوكس آكورا (Acura) را در پاسخ به محدوديت‌هاي آمريكا به واردات خودرو توليد كرد. محدوديت تعداد واردات باعث شد هوندا خودروهاي گران‌ارزش خود را با نشان آكورا در آمريكا عرضه كند. اولين خودروهاي آكورا، سدان لجند و كوپه‌ي افسانه‌اي اينتگرا بودند. درحال‌حاضر، آكورا با فروش بيش از ۱۵۰،۰۰۰ دستگاه در آمريكا، دركنار اينفينيتي، برند لوكس نيسان قرار دارد. البته هر دوِ اين برندها همچنان عقب‌تر از لكسوس تويوتا هستند. آكورا در ژاپن هيچ فعاليتي ندارد.

اينفينيتي

مرجع متخصصين ايران Infiniti Q45

Q45 محصول سال ۱۹۸۹

درست مانند هوندا، نيسان هم با هدف عرضه‌ي محصولات گران‌ارزش و خاص، برند اينفينيتي را ايجاد كرد. اولين مدل اينفينيتي، سدان Q45 مجهز به پيشرانه‌ي ۸ سيلندر Vشكل ۵ ليتري با قدرت ۲۸۴ اسب‌بخار بود كه از نيسان پرزيدنت قرض گرفته بود.

لكسوس

مرجع متخصصين ايران Lexus

LS400 محصول سال ۱۹۸۹

تويوتا هنوز شهرت خود را در توليد خودروهاي اقتصادي و ميان‌رده با استهلاك پايين، دوام بالا، كيفيت ساخت مثال‌زدني و تجهيزات رفاهي زياد حفظ كرده است. به‌همين‌دليل، براي عرضه‌ي محصولات لوكس‌ و گران‌ارزش مانند رقباي ژاپني‌اش برندي جديد مطرح كرد. اولين محصول لكسوس سداني بزرگ، جادار، مجهز و فوق‌العاده راحت بود؛ اما سواري با آن هيجان چنداني نداشت. LS400 جايگزيني مناسب براي سدان‌هاي كاديلاك و مرسدس بنز و جگوار بدون توجه به رانندگي تهاجمي شمرده مي‌شد. با اينكه اين شركت پس از اينفينيتي و آكورا ايجاد شد، فروش برند لوكس و زيرمجموعه‌ي تويوتا بيشتر است.

مك‌لارن

مرجع متخصصين ايران Mclaren F1

F1 محصول سال ۱۹۹۲

اولين محصولات برند بريتانيايي مك‌لارن خودروهاي مسابقه‌اي M6 بودند كه با نام شركت تروجان (Trojan) در دهه‌ي ۱۹۶۰ توليد شدند. دو مدل از اين خودروها به نمونه‌ي جاده‌اي تبديل شدند؛ اما مك‌لارني كه امروز مي‌شناسيم، از سال ۱۹۸۵ فعاليتش را آغاز كرد. اولين خودروِ مك‌لارن يكي از جاودانه‌هاي صنعت خودروسازي است. F1 سوپراسپرت ركورددار نهايت سرعت جهان بود كه مهندسي ساخت آن، در دهه‌ي ۱۹۹۰ عصر جديدي در خودروسازي شروع كرد. مك‌لارن پس از همكاري با مرسدس بنز كه حاصل آن مدل دوست‌داشتني SLR بود، دوباره از سال ۲۰۱۰ توليد خودروهاي اسپرت را ازسر گرفت. در ۹ سال گذشته، مك‌لارن با توليد چند مدل اسپرت و سوپراسپرت و اخيرا رونمايي هايپركار اسپيدتيل (Speedtail)، دوران موفقي پشت‌سر گذاشته است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات