يكي از راههاي سادهي ارزيابي صنعت خودروسازي جهان، مطالعه پرفروشترين مدلها در هر سال است. با نگاهي به فروش خودروهاي مختلف در ايالات متحدهي آمريكا و آلمان و چين، ميتوان چشمانداز مختصري از آينده داشت؛ اما بايد درانديشه متخصصين بگيريم اين سه بازار بزرگ كاملا وضعيت جهاني را پوشش نميدهند.
در اين مقاله، ۲۰ خودروِ پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ را معرفي ميكنيم. اين فهرست نكتههاي جالبي بههمراه دارد؛ مثلا فقط خودروهاي اول و دوم فهرست بيش از يك ميليون دستگاه فروخته شدهاند. متخصص كارشناسان هرروز دربارهي تقاضاي فراوان شاسيبلندها و كراساورها صحبت ميكنند؛ اما در سطح جهاني وضعيت كمي فرق ميكند. در اين فهرست، چند خودروِ ناآشنا هم وجود دارند. درواقع، اين مدلها خودروهاي پرفروش در چين و روسيه هستند كه چندان در سطح جهاني شناختهشده نيستند. شايان ذكر است تمام اطلاعات فروش ۲۰ خودروِ اين فهرست براساس گزارش Global Auto Database با مطالعه بيش از ۳۰۰ منبع معتبر فراهم شده است.
۲۰. نيسان سيلفي
فروش: ۴۶۷ هزار و ۳۰۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۷ هزار دلار
سدان كامپكت نيسان سيلفي (Sylphy) از سال ۲۰۰۰ تاكنون، در سه نسل مختلف توليد شده است. سيلفي كه در بازار كشورهاي مختلف با نامهاي Sentra و Pulsar هم عرضه ميشود، پرفروشترين محصول نيسان پس از كراساور قشقايي است. اين مدل ازجمله خودروهاي محبوب نيسان در چين و روسيه و كشورهاي آسيايي ديگر، مثل تايوان و تايلند محسوب ميشود. با اينكه نسل سوم نيسان سيلفي از سال ۲۰۱۲ تابهامروز توليد ميشود، فروش اين سدان كوچك در سال ۲۰۱۸ درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ تا ۱۵.۵ درصد افزايش را نشان ميدهد. از دلايل فروش چشمگير نيسان سيلفي مهندسي ساخت مناسب براي جادههاي نهچندان ايدهآل و تجهيزات رفاهي استاندارد نظير تهويهي مطبوع است. دو نسل اول نيسان سيلفي با نام بلوبرد سيلفي (Bluebird Sylphy) عرضه شدند.
۱۹. وولينگ هونگگوانگ
فروش: ۴۸۰ هزار و ۴۵۵ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۹ هزار دلار
ون چندمنظورهي هونگگوانگ (Hongguang) محصول اتحاد SAIC.GM.Wuling است. اين اتحاد براساس همكاري نزديك شركتهاي خودروسازي شانگهاي (SAIC) و جنرال موتورز و وولينگ موتورز شكل گرفته و ۱۶ سال از فعاليتش ميگذرد. مدل ۲۰۱۸ هونگگوانگ اواسط سال گذشتهي ميلادي عرضه شد كه حاصلش كاهش فروش ۹.۹ درصد درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ است. اگر فروش اين ون زودتر آغاز ميشد، بهراحتي در جايگاه پانزدهم اين فهرست قرار ميگرفت. هونگگوانگ از سال ۲۰۱۰ تابهامروز، در دو نسل عرضه شده است. نسل دوم اين خودرو محصول سال ۲۰۱۸ است كه آمار فروش آن در اين فهرست وجود دارد. از دلايل مهم فروش اين ون چندمنظوره در چين، كابين جادار و بزرگ است. بزرگبودن فضاي داخلي يكي از اولويتهاي اصلي مردم چين در انتخاب خودرو شمرده ميشود.
۱۸. كيا اسپورتيج
فروش: ۴۸۲ هزار و ۶۲۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۴ هزار دلار
از سال ۲۰۰۴ و عرضهي نسل دوم اسپورتيج (Sportage) در كلاس كراساور كامپكت، اين محصول كيا مشتري بيشتري پيدا كرد. نسل اول كيا اسپورتيج از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ در كلاس شاسيبلند كوچك عرضه ميشد. در سال ۲۰۱۸، اين مدل بسيار موفق ظاهر شد و با ۱۲.۱ درصد بيشترين رشد فروش را پس از نيسان سيلفي ثبت كرد. مهمترين دلايل فروش فراوان كيا اسپورتيج عرضه در بيش از ۱۲۰ كشور جهان و ۶ خطتوليد در چين، روسيه، مالزي، كرهجنوبي، چكواسلواكي و الجزاير است. نسل چهارم كيا اسپورتيج از سال ۲۰۱۵ توليد ميشود و احتمالا بهزودي نسل پنجم از راه ميرسد.
۱۷. نيسان قشقايي
فروش: ۵۱۳ هزار و ۱۹۲ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۲ هزار دلار
از زمانيكه نسل اول قشقايي (Qashqai) در سال ۲۰۰۶ عرضه شد، اين مدل يكي از محصولات محبوب نيسان در جهان بوده است. نيسان قشقايي كه هماكنون در نسل سوم خود بهسر ميبرد (از سال ۲۰۱۳)، هيچوقت پرفروشترين خودرو در كشورهاي مختلف نبوده است؛ اما اين كراساور هميشه در جايگاههاي برتر فروش، مثل چهارمين خودروِ پرفروش بريتانيا در سال ۲۰۱۸، قرار داشته است. فروش نيسان قشقايي در سال ۲۰۱۸ كه با كد روگ اسپرت (Rogue Sport) در آمريكا عرضه ميشود، ۲.۴ درصد افزايش را نشان ميدهد. دقيقا مشابه كيا، مقامهاي نيسان نيز خطتوليد مدل قشقايي را در نزديكي بازار اصلي فروش مثل ژاپن، بريتانيا، چين و روسيه راهاندازي كردهاند.
۱۶. فولكس واگن لاويدا
فروش: ۵۱۳ هزار و ۳۷۱ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۳ هزار دلار
اگر از بيشتر علاقهمندان دنياي خودرو دربارهي پرفروشترين سدان فولكس واگن بپرسيم، احتمالا بسياري از آنها مدل پاسات را انتخاب ميكنند. باوجوداين، اين عنوان دراختيار اولين خودروِ توليد انبوه فولكس واگن قرار ميگيرد كه با شركاي چيني توليد شده است. مدل پاسات در جايگاه بيستوهشتم فهرست خودروهاي پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ قرار ميگيرد؛ اما لاويدا (Lavida) بهلطف تقاضاي كمنظير در چين، پرفروشترين سدان بزرگترين گروه خودروسازي آلمان است. نسل اول و دوم فولكس واگن لاويدا بهترتيب در سالهاي ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ عرضه شدند. نسل سوم محصول اواسط سال ۲۰۱۸ است؛ بههميندليل، درمقايسهبا سال ۲۰۱۷ فروشش ۰.۸ درصد كاهش را نشان ميدهد. لاويدا كه براساس پلتفرم MQB فولكس واگن توليد شده، فاصلهي بين دو محورش درمقايسهبا گلف حدود ۷۸ ميليمتر بيشتر است. نسل سوم لاويدا با دو پيشرانهي توربوشارژ ۱.۵ و ۱.۴ ليتري و در دو مدل سدان و استيشن عرضه ميشود و باتوجهبه احتمال فروشش در كشورهاي همپيمان با چين، احتمالا در سال ۲۰۱۹ فروش بيشتري تجربه خواهد كرد.
۱۵. هوندا آكورد
فروش: ۵۱۳ هزار و ۶۵۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۴ هزار دلار
هوندا آكورد (Accord) هميشه در فهرست خودروهاي پرفروش جهان قرار دارد و در اين فهرست، اولين محصول هوندا از بين سه نمايندهي شايسته اين خودروساز ژاپني اصيل است. بهدليل عرضهي نسل دهم در اواسط سال و سپس رونمايي تيپ گرانتر، فروش سدان خوشساخت هوندا در سال ۲۰۱۸ تا ۳.۴ درصد كاهش يافت. آمريكاييها با خريد ۲۱۸،۰۷۱ دستگاه هوندا آكورد در سال ۲۰۱۸، همچنان هوادار پروپاقرص اين سدان ژاپني هستند. نسل دهم هوندا آكورد با تجهيز به انواع سيستمهاي ايمني و رفاهي مدرن بهصورت استاندارد، يازدهمين خودروِ محبوب آمريكا در سال گذشتهي ميلادي بود.
۱۴. تويوتا هايلوكس
فروش: ۵۶۰ هزار و ۸۷۲ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۸ هزار دلار
تويوتا هايلوكس (Hilux) يكي از پيكاپهاي جانسخت و باكيفيت دنيا محسوب ميشود كه از سال ۱۹۶۸ تاكنون، هشت نسل مختلف از آن توليد شده است. در سال ۲۰۱۷، تويوتا هايلوكس فيسليفت شد تا فروشش بسيار رشد كند. درحقيقت، هايلوكس در سال ۲۰۱۷ مقام بيستم را در فهرست خودروهاي پرفروش جهان ازآنِ خود كرده بود؛ اما در سال ۲۰۱۸، فروشش تا ۱۱ درصد رشد يافت. استراتژي مسئولان تويوتا در فروش درخورتوجه هايلوكس بسيار جالب است: مدلهاي ارزانتر هايلوكس در كشورهاي نيازمند به پيكاپ سرسخت و مطمئن در وضعيتهاي مختلف، همچون خاورميانه و استراليا و نمونههاي گرانارزش با تجهيزات رفاهي فراوان در آمريكا عرضه ميشود.
۱۳. هيونداي توسان
فروش: ۵۷۴ هزار و ۵۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۳ هزار دلار
كراساور هيونداي توسان (Tuscon) كه نسل سوم آن در سال ۲۰۱۶ عرضه شد (نسل اول و دوم محصول سالهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ هستند)، در سومين سال توليد، هنوزهم جايگاه مناسبي دارد. فروش اين مدل تا ۸.۷ درصد كاهش را نشان ميدهد؛ اما درست مانند سال ۲۰۱۷، هيونداي توسان سيزدهمين خودروِ پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ است. البته دليل كاهش فروش توسان در سال گذشته، به افت تقاضاي آن در مهمترين بازارها، يعني اروپا و چين و آمريكا مربوط است. اگر توسان مشتريهايش را ازدست نميداد، بهراحتي بالاتر از ديگر نمايندهي هيونداي در اين فهرست، يعني مدل النترا قرار ميگرفت. در اين فهرست، النترا در رتبهي يازدهم جاي دارد.
۱۲. پيكاپهاي RAM
فروش ۶۲۴ هزار و ۸۴۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۷ هزار دلار
قبل از توضيح بيشتر، بايد بدانيم فقط فروش ۵۳۶،۹۸۰ دستگاه از پيكاپهاي رم شامل مدلهاي سبكوسنگين ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ به بازار آمريكا مرتبط است. كانادا و كشورهاي آمريكايجنوبي مشتريهاي ديگر پيكاپهاي رم هستند. بهطور كلي درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، فروش محصولات اين برند آمريكايي در سال ۲۰۱۸ تا ۳.۹ درصد افزايش يافته است. پيكاپهاي رم در فهرست خودروهاي پرفروش سال ۲۰۱۷، جايگاه چهاردهم را ازآنِ خود كرده بودند. فروش بيشتر پيكاپهاي رم خبر خوشحالكنندهاي براي مديران ارشد فياتكرايسلر (FCA) است؛ اما بازهم دربرابر سري F فورد با فروش جهاني بيش از يك ميليون دستگاه حرفي براي گفتن ندارند.
۱۱. هيونداي النترا
فروش: ۶۵۰ هزار و ۸۰۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۸ هزار دلار
نسل ششم هيونداي النترا (Elantra) با ۷ خطتوليد مختلف، فروش كمنظيري در جهان تجربه كرده است. اين سدان كامپكت كه براي مدل ۲۰۱۹ فيسليفت شد، تقاضاي چنداني در اروپا ندارد؛ بههميندليل، خطتوليد آن هم در اين قاره راهاندازي نشده است. درمجموع با افزايش فروش ۳.۳ درصدي، هيونداي النترا پيش از عرضهي مدل ۲۰۱۹ و فيسليفت، سال موفقي پشتسر گذاشته است. مشابه اصليترين رقيبهاي النترا همچون هوندا آكورد و فولكس واگن پاسات، اين سدان كرهاي در هيچ كشوري پرفروشترين خودرو نيست؛ بلكه در كشورهاي مختلف، جزو محبوبترين خودروهاي بازار درانديشه متخصصين گرفته ميشود.
۱۰. شورولت سيلورادو
فروش: ۶۵۱ هزار و ۹۰ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۸ هزار دلار
سال ۲۰۱۸ براي پيكاپ شورولت سيلورادو (Silverado) با موفقيت همراه نبود. بهدليل كاهش فروش ۱.۴ درصدي، سيلورادو علاوهبر شكستخوردن از پيكاپهاي رم در خانه، به جايگاه دهم خودروهاي پرفروش جهان سقوط كرد. با اينكه سيلواردو جايگاه هشتم سال ۲۰۱۷ را با دهم تعويض كرد و بخشي از مشتريهاي آمريكايي را نيز ازدست داد، مردم كانادا و مكزيك بهاندازهي كافي از اين پيكاپ خريدند تا حداقل در آمار فروش جهاني، محصول شورولت بالاتر از پيكاپهاي رم قرار بگيرد. فروش سيلورادو و پيكاپهاي رم در كانادا بهترتيب ۲ و ۱۶ درصد كاهش را نشان ميدهد.
۹. تويوتا كمري
فروش: ۶۶۱ هزار و ۳۸۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۴ هزار دلار
تويوتا كمري (Camry) كه از دهه ۱۹۸۰ تابهامروز توليد شده، در سالهاي اخير هميشه در ميانهي فهرست خودروهاي پرفروش قرار داشته است. در سال ۲۰۱۸، كمري با وجود كاهش فروش در آمريكا، با رشد ۳.۸ درصدي دو رتبه صعود كرد. البته، تويوتا كمري هنوزهم پرفروشترين سدان بازار ايالات متحدهي آمريكا محسوب ميشود. كمري ۲۰۱۸ بهلطف طراحي مختلف جلوپنجره در چند تيپ و عرضه در مدلهاي هيبريد و فروش دوباره در بازارهايي مثل بريتانيا كه مدتي غايب بود، بالاتر از رقيبهاي قديمياش و جزو ۱۰ خودروِ پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ قرار ميگيرد.
۸. فولكس واگن پولو
فروش: ۷۲۵ هزار و ۴۶۳ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۰ هزار دلار
عرضهي نسل ششم فولكس واگن پولو (Polo) در بهترين زمان ممكن براي محاسبهي آمار فروش سالانه بود. نسل جديد پولو روزهاي اول سال ۲۰۱۸ عرضه شد تا ركورد رشد فروش ۱۱.۳ درصدي را ثبت كند. همين عامل باعث شد اين مدل آلماني كه در سال ۲۰۱۷ جايگاه دهم را در اختيار داشت، هفتمين خودروِ پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ شود. فروش بيشتر پولو بهمعني نزديكشدن بيشازحد به برادر بزرگترش، يعني مدل پرطرفدار گلف است. درواقع گلف در سال گذشتهي ميلادي، ۱۰.۳ درصد كاهش فروش را تجربه كرده است؛ اما هنوزهم بالاتر از پولو قرار دارد.
۷. هوندا CR-V
فروش: ۷۴۷ هزار و ۶۴۶ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۵ هزار دلار
در سالهاي اخير، وضعيت فروش كراساور هوندا CR-V تقريبا يكنواخت بوده است. نسل جديد و پنجم اين مدل سال ۲۰۱۷ عرضه و ششمين خودروِ پرفروش جهان شد. CR-V در سال ۲۰۱۸، با كاهش فروش ۱.۵ درصدي روبهرو شد تا در جايگاه هفتم قرار بگيرد. البته، كاهش فروش اين كراساور ژاپني درمقايسهبا مدلهاي ديگر چندان چشمگير نيست. آمريكا و كانادا با تقاضاي ۴۲۳،۰۰۰ دستگاه هنوزهم بزرگترين بازار هوندا CR-V هستند. با عرضهي مدل هيبريد RCR-V، اين مدل ژاپني احتمالا در سال ۲۰۱۹ جايگاه بالاتري كسب خواهد كرد.
۶. فولكس واگن گلف
فروش: ۷۸۹ هزار و ۵۱۹ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۱ هزار دلار
فولكس واگن گلف (Golf) قطعا يكي از خودروهاي مشهور و باسابقهي جهان است كه انتظار ميرفت جزو پنج مدل پرفروش سال ۲۰۱۸ باشد. بااينحال، گلف با كاهش فروش ۱۰.۳ درصدي كه بيشترين ميزان كاهش در بين تمام خودروهاي اين فهرست محسوب ميشود، به جايگاه ششم تن داده است. دليل عمدهي كاهش فروش گلف رسوايي آلايندگي خودروهاي ديزل فولكس واگن است كه به اعتبار اين برند لطمه زد. البته، افزايش محبوبيت شاسيبلندها و كراساورهاي كوچك در اين مسئله چندان بيتأثير نبوده است. از سال ۲۰۱۲، نسل هفتم فولكس واگن گلف توليد ميشود؛ بنابراين، معرفي و عرضهي نسل جديد اين هاچبك دوستداشتني در سال ۲۰۱۹ يا ۲۰۲۰، پيشبينيشدني و احتمالا ضروري است.
۵. فولكس واگن تيگوان
فروش: ۷۹۱ هزار و ۲۷۵ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۳ هزار دلار
در بين محصولات مختلف فولكس واگن، معمولا فروش هاچبكهاي پولو و گلف جلبتوجه ميكند؛ اما كراساور كامپكت تيگوان (Tiguan) با رشد ۸.۶ درصدي فروش، موفقتر از تمام خودروهاي اين برند آلماني عمل كرده است. بهطور خلاصه سال ۲۰۱۸ درمقايسهبا سال ۲۰۱۷، حدود ۶۳،۰۰۰ دستگاه تيگوان بيشتر فروخته شده؛ اما درمقابل، فروش گلف ۹۰،۰۰۰ دستگاه كاهش يافته است. عرضهي مدل ۷ سرنشينه با كد Allspace در افزايش فروش جهاني تيگوان نقش مهمي ايفا كرده است. در بازار آمريكا، اين مدل بدون كد Allspace دردسترس است؛ چرا كه مدل كوچكتر در اين كشور اصلا فروخته نميشود. بازار آمريكا را با تقاضاي ۹۰،۴۷۶ دستگاه بايد در افزايش فروش جهاني فولكس واگن تيگوان بسيار مؤثر دانست. در سال ۲۰۱۷، تيگوان هفتمين خودروِ پرفروش جهان بود و با وجود اينكه در سال ۲۰۱۸، جايگاه پنجم به آن رسيد، اين مدل آلماني هنوزهم پايينتر از محصول تويوتا قرار دارد.
۴. هوندا سيويك
فروش: ۸۲۳ هزار و ۱۶۹ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۹ هزار دلار
نسل دهم هوندا سيويك از سال ۲۰۱۶ توليد ميشود. با وجود كاهش ۰.۷ درصدي در فروش جهاني، اين خودروِ ژاپني همچنان جايگاه چهارم سال گذشتهاش را حفظ كرده است. ۰.۷ درصد كاهش فروش معادل حدود ۴،۵۰۰ دستگاه خودرو است كه چندان باعث نگراني نخواهد شد. نكتهي مهم اين است كه هوندا سيويك هنوزهم در بازارهاي اصلياش، يعني آمريكا و ژاپن، مشتري دارد. عرضهي سدان سيويك در بازارهاي جديد نقش مهمي در فروش ۲۰۱۸ ايفا كرده است. همچنين، مدل هيبريد در سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد تا هوندا سيويك بازهم در اين جايگاه ارزشمند قرار داشته باشد.
۳. تويوتا RAV4
فروش: ۸۳۷ هزار و ۶۲۴ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۶ هزار دلار
از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۸ كه پنجمين نسل تويوتا راو4 عرضه شد، فروش اين مدل هميشه درحالرشد بوده است. RAV4 پنجمين خودروِ پرفروش جهان درسال ۲۰۱۷ بود؛ اما سال گذشته بهلطف افزايش ۳.۶ درصدي فروش به جايگاه سوم رسيد. تويوتا، سومين خودروساز پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸، چهار نمايندهي قدرتمند در اين فهرست دارد كه دو مدل آن، جزو سه خودروِ پرفروش سال هستند. نسل جديد RAV4 اواخر سال ۲۰۱۸ معرفي شد كه بيشك در فروش بيشتر اين مدل در سال ۲۰۱۹ مهمترين نقش را ايفا خواهد كرد. باتوجهبه آمار موجود، تويوتا راو4 پرفروشترين شاسيبلند يا كراساور جهان در سال ۲۰۱۸ محسوب ميشود.
۲. فورد سري F
فروش: يك ميليون و ۸۰ هزار و ۷۵۷ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۲۸ هزار دلار
پرفروشترين خودروِ بازار آمريكا در سال ۲۰۱۸ كه در رقابت با رم و شورولت پيروز شد، از محصول ژاپنيها نتوانست بالاتر قرار بگيرد. پيكاپهاي سري F فورد كه در بين علاقهمندان خودروهاي آمريكايي به پرفروشترين خودروِ سبك جهان هم شهرت دارند، سال ۲۰۱۸ تا ۰.۴ درصد افزايش فروش را تجربه كردهاند. البته، سري F دركنار تويوتا كرولا كه مقام اول پرفروشترين خودروِ سال ۲۰۱۸ را دراختيار دارد، تنها خودروهايي هستند كه بيش از يك ميليون دستگاه فروخته شدهاند. باتوجهبه اختلاف فروش ۳۷۲،۰۰۰ دستگاهي با پيكاپهاي رم، سري F فورد احتمالا سال ۲۰۱۹ هم پرفروشترين خودروِ آمريكا خواهد بود.
۱. تويوتا كرولا
فروش: يك ميليون و ۱۸۱ هزار و ۴۴۵ دستگاه
ارزش پايهي مدل استاندارد: حدود ۱۹ هزار دلار
شايد تويوتا كرولا (Corolla) در كشورهاي مختلف جهان خودروِ منحصربهفردي نباشد؛ اما با اختلاف فروش بيش از ۱۰۰،۰۰۰ دستگاهي با سري F فورد، همچنان پرفروشترين خودروِ جهان است. محصول پرطرفدار تويوتا كه از سال ۱۹۶۶ تاكنون در ۱۲ نسل مختلف عرضه شده، در سال ۲۰۱۸ تا ۱.۷ درصد كاهش كاهش فروش را تجربه كرده است. جديدترين نسل تويوتا كرولا كه بهتازگي براي فروش دردسترس قرار گرفته (تصوير بالا) و جاي خالي مدل Auris را در بازار برخي كشورها پر كرده است، اصليترين عامل در حفظ جايگاه اين سدان و هاچبك و استيشن در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.
هم انديشي ها