سيستم نيمه خودران اتوپايلوت تسلا، جاده را چگونه ميبيند؟
محصولات ساخت تسلا دو ركن اساسي دارند: پيشرانه تمام برقي و فناوري نيمهخودران. اين شركت از ابتدا تلاش داشت تا خودروي الكتريكي باكيفيت در بالاترين مشخصهها توليد كند كه از آن جمله ميتوان مدل S P100D اشاره كرد. اين مدل برقي دوموتوره ميتواند حدود ۵۹۵ اسببخار قدرت و گشتاور آني به چهار چرخ ميفرستد تا در زمان ۲.۷ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت برسد. خودروهاي الكتريكي تسلا در زمينه افزايش شعاع حركتي نيز پيشرفت خوبي داشتهاند و برخي مدلهاي آن به ۸۲۰ كيلومتر نيز با يكبار شارژ باتري ميرسند كه البته شرايط خاصي نياز دارد؛ بهعنوان مثال اگر خودروي برقي با سرعت ۷۰ كيلومتربرساعت حركت كند و دما هوا در آن روز حدود ۴۰ درجه سانتيگراد باشد.
اما در زمينه فناوري خودران، شركتهاي ديگري نيز هستند كه نرمافزارهاي اختصاصي خود را طراحي كردهاند. تنوع زيادي در زمينه توليد فناوري خودرو خودران در سطح ابتدايي وجود دارد و تسلا نيز تلاشهايي براي ارائه سيستم نيمه خودران اتوپايلوت (Autopilot) انجام داده است و آن را به مرور زمان ارتقا ميبخشد. فناوري خودران بر هوش مصنوعي مبتني است تا راننده اختيارات خود را به نرمافزار بسپارد؛ درحاليكه هوش مصنوعي وظيفه كنترل خودرو و رانندگي را برعهده دارد.
تخيل آنچه ماشينها در دنياي خود ميبينند، بسيار جذاب به انديشه متخصصين ميرسد؛ همين انگيزهاي شد تا پراناو كودالي، يكي از متخصصان يوتيوب دادههاي دوربينهاي آخرين نسخه اتوپايلوت ۲.۵ تسلا را منتشر كند تا بينندگان مشاهده كنند كه خودرو برقي نيمهخودران تسلا هنگام عملكرد چه چيزهايي ميبيند و چگونه جهان اطراف را مشاهده ميكند. ويدئوي ۱۷ دقيقهاي متعلق به دادههاي نرمافزار اتوپايلوت موجود در خودروهاي برقي تسلا مدل 3، S و X است.
سيستم نيمهخودران اتوپايلوت تسلا هماكنون با محدوديتهايي هم مواجه است؛ متخصص كارشناسان توصيه ميكنند كه از حالت نيمهخودران براي رانندگي در بزرگراه استفاده شود، زيرا در برخي شرايط رانندگي نقص عملكرد دارد. همين موضوع باعث شد تا تسلا با جديت بيشتري نرمافزار هوش مصنوعي اتوپايلوت را بهروزرساني كند و نقصهاي آن را پوشش دهد.
هم انديشي ها