با معرفي نسل ششم شورولت كامارو در سال ۲۰۱۶، اين خودرو به يكي از خودروهاي باسابقهي موجود در خطتوليد تبديل شد. اكنون پس از معرفي ۶ نسل از اين خودرو، اين سؤال پيش ميآيد: از سال ۱۹۶۷ تاكنون، كدام نمونهها خاصتر از سايرين بودهاند و عملكرد بهتري داشتهاند؟ در اين مطلب، قصد داريم ۱۵ نسخهي برتر شورولت كاماروهاي توليدشده در طول تاريخ را معرفي كنيم.
۱۵. كامارو 1LE مدل ۲۰۱۹
آخرين نسخهي معرفيشده شايد ازانديشه متخصصين ظاهري بهاندازهي نمونههاي قبلي جذاب نباشد؛ اما حرفهاي زيادي براي گفتن دارد. شركت شورولت براي سال ۲۰۱۹، آپشنهاي مختلفي براي كامارو در انديشه متخصصين گرفته است؛ از موتور دوليتري توربو با ۲۷۵ اسببخار قدرت گرفته تا موتور ۶.۲ ليتري سوپرشارژ با ۶۵۰ اسببخار قدرت. بستهي قدرتي 1LE در تمامي مدلهاي SS و V6 و ZL1 آمادهي سفارش خواهد بود. همچنين ارزش پايهي ۲۵,۰۰۰ دلاري، كامارو جديد را به خودرويي دردسترس براي تمامي اقشار جامعه تبديل ميكند.
۱۴. كامارو SS مدل ۱۹۹۸
نسل چهارم كامارو بين سالهاي ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توليد شد. اين نسل كه به چهرهي كوسهاي خود معروف است، بهاندازهي نسلهاي قبلي قدرتمند نبود؛ اما نمونهي SS با ساير خودروها متفاوت بود. نسخههاي SS از نسل چهارم كامارو بين سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ توليد شد. اين خودرو از موتور قدرتمند و جديد LS1 بهره ميبرد كه با بهرهمندي از بلوك سبكوزن آلومينيومي، بسته به آپشن بين ۳۰۵ تا ۳۲۵ اسببخار قدرت توليد ميكرد. امروزه، نسخههاي سالم اين خودرو با ارزشهاي مناسبي بين ۱۰,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار فروخته ميشوند.
۱۳. كامارو SS مدل ۱۹۷۰
اگر از علاقهمندان كامارو بپرسيد: «بهترين نسلهاي اين خودرو كدام بودهاند؟ احتمالا در جواب خواهند گفت: يك و دو و شش. نسل دوم شورولت كامارو بين سالهاي ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ توليد شد. طراحي و پيشرانههاي درانديشه متخصصين گرفتهشده براي نسل دوم درمقايسهبا نسل اول با تحولي شگرف مواجه شدند. نسل دوم اين خودرو برپايهي پلتفرم F-Body جنرالموتورز ساخته شد كه شباهت زيادي به برادر خود، يعني پونتياك فايربرد داشت. در سال ۱۹۷۰، نسخهي SS كامارو با بهرهمندي از موتور ۶.۵ ليتري، ۳۵۰ اسببخار قدرت توليد ميكرد.
۱۲. كامارو SS مدل ۲۰۱۰
پس از هشت سال دوري از بازار آمريكا، مسئولان شورولت تصميم گرفتند نسل جديد كامارو را در سال ۲۰۱۲ معرفي كنند. نسل پنجم شورولت با بدنهي پهن و كشيده توليد شده بود و كاملا معرف خودروِ عضلاني واقعي بود. مدل SS ۲۰۱۰ با بهرهگيري از موتور LS3 با حجم ۶.۲ ليتر، ۴۲۶ اسببخار قدرت توليد ميكرد كه در آن زمان، قدرتمندترين نمونهي كامارو محسوب ميشد. همچنين، معرفي نسل پنجم كامارو جايزهي بهترين طراحي سال ۲۰۱۰ را براي شورولت بههمراه داشت.
۱۱. كامارو Z28 مدل ۱۹۹۳
بسياري از طرفداران هنگام معرفي نسل چهارم كامارو خوشحال نشدند. نسل چهارم هيچكدام از مؤلفههاي طراحي كاماروِ اصيل را نداشت و با چهرهاي مدرن معرفي شد. علاوهبراين، نسل چهارم اولين نسلي بود كه در خارج از آمريكا و در خطتوليد جنرالموتورز در كبك كانادا توليد شد. با تمامي اين اشكالها، معرفي نمونهي Z/28 كور سوي اميدي براي طرفداران بهوجود آورد. موتور ۸ سيلندر LT1 اين خودرو ۲۷۵ اسببخار قدرت توليد ميكرد. سقف T-Top هم به جذابيت ظاهري اين خودرو ميافزود. كامارو Z28 نسل چهارم فوقالعاده نبود؛ اما هيجانانگيز بود.
۱۰. كامارو مدل ۱۹۶۷
جد بزرگ شش نسل از كامارو پس از معرفي فورد ماستنگ، در سال ۱۹۶۴ ناگهان تب جديد اين خودرو همهجا را فراگرفت. فورد در سال اول فروشش، آمار بيسابقهاي ثبت كرد و همين امر شركتهاي ديگر، ازجمله شورولت را به تكاپو انداخت. شورولت در سال ۱۹۶۷ با معرفي خودرو اسپرت جديدش بهنام كامارو، وارد نبرد تنبهتن با شركت فورد شد.
۹. كامارو ZL1 مدل ۲۰۱۲
شورولت كه طعم موفقيت كامارو SS مدل ۲۰۱۰ زير زبانش مزه كرده بود، بهمناسبت چهلوپنجمين سالگرد توليد كامارو، فكرهاي ويژهاي در سر ميپروراند. نتيجهي تلاش مهندسان شورولت، معرفي قويترين مدل كامارو تا آن سال بود كه ZL1 نام گرفت. اين خودرو به موتور ۸ سيلندر سوپرشارژ ۵۸۰ اسببخاري و كيت بدنهي جديد بهمنظور بهبود آيروديناميك مجهز بود. هنوزهم اين نسخه از كامارو يكي از خودروهاي پرقدرت تاريخ شورولت شناخته ميشود.
۸. كامارو RS مدل ۲۰۱۶
معرفي نسل ششم شورولت كامارو با تغيير بزرگي همراه بود: پلتفرم جديد. درحاليكه راندن نسل پنجم كامارو، تنها بهلطف موتور ۸ سيلندرش جذاب بود، نسل ششم حتي در نسخههاي پايه، حسي بين خودرويي عضلاني و خودرويي اسپرت را القا ميكرد. جنجاليترين آپشن نسل ششم نيز موتور ۴ سيلندر ۲ ليتري بود كه براي بسياري از طرفدارهاي پروپاقرص موتورهاي ۸ سيلندر ناخوشايند بود.
۷. كامارو Z/28 مدل ۱۹۷۰
با بهرهمندي از ۳۶۰ اسببخار قدرت، كامارو Z28، تنها نمونهي قدرتمندتر از نسخهي SS بود. اين قدرت خارقالعاده بهوسيله يكي از موتورهاي ساختهشدهي برتر در تاريخ شورولت با نام LT1 توليد ميشد. اين موتور ۸ سيلندر كمي قبلتر، درون سينهي شورولت كوروت قرار گرفته بود؛ اما راه خود را به قلب كامارو هم بازكرد. بستهي قدرتي Z/28 با موتور LT-1، مبلغ ۵۷۲,۹۵ دلار به ارزش خودرو ميافزود و يكي از آپشنهاي خواستني موجود در سال ۱۹۷۰ بود. علاوهبر موتور قدرتمند LT-1، ميلموجگير عقب و ترمزهاي ديسكي هم در بستهي Z/28 موجود بود.
۶. كامارو ZL1 مدل ۲۰۱۸
ZL1 مدل ۲۰۱۸ يكي از مدلهاي برتر كامارو است كه بيشك نامش در تاريخ جاودانه خواهد بود. موتور ۶.۲ ليتري سوپرشارژ LT-4 در اين خودرو ۶۵۰ اسببخار قدرت و ۸۷۷ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند كه اين خودرو را به قدرتمندترين كامارو شهري در تاريخ شورولت تبديل ميكند. با سفارش بستهي پيست 1LE، صاحب اسلحهاي خطرناك خواهيد شد. ازجمله آپشنهاي جذاب اين خودرو سيستم تطبيق دور موتور فعال، ديفرانسيل لغزش محدود الكترونيكي، سيستم تعليق مغناطيسي و بستهي آيروديناميكي 1LE اشاره كرد. بستهي 1LE بال عقب بزرگ در قسمت عقب و جزئيات آيروديناميكي ديگر را شامل ميشود.
۵. كامارو IROC-Z مدل ۱۹۸۵
در سال ۱۹۸۵، شورولت مدل IROC-Z را برپايهي كامارو نسل سوم معرفي كرد. تنها با پرداخت مبلغ ۶۵۹ دلار، اين بستهي قدرتمند به نسخهي Z28 اضافه ميشد. نام IROC-Z مخفف International Race of Champions است. سيستم تعليق اين نسخه از كامارو كاملا بهروزرساني شده بود. ازجمله تغييرات اين نسخه ارتفاع كمتر، سيستم تعليق بهتر، شاسي تقويتشده و سيستم پاشش سوخت شورولت كوروت بود. لاستيكهاي ۲۴۵ ميليمتري هم با هدف فرمانپذيري بهتر در زير خودرو قرار گرفته بودند. با انتخاب جعبهدندهي دستي ۵ سرعته، قدرتمندترين موتور قابلسفارش نسخهي L69 با ۱۹۰ اسببخار قدرت بود. تعداد ۱۸,۴۱۸ كامارو IROC در سال اول فروخته شد كه بهعقيدهي مجلهي كار اند درايور (Car and Driver)، از ميزان درآمد فراري هم بيشتر بود. طرح و رنگآميزي خاص بدنه IROC-Z را به يكي از كاماروهاي معروف تاريخ تبديل كرده است.
۴. كامارو Z28 مدل ۱۹۶۸
در سال اول توليد، يعني ۱۹۶۷، كامارو فقط در ۳ نسخهي سوپراسپرت (SS) و رالي اسپرت (RS) و اسپرت كوپه فروخته شد؛ اما طولي نكشيد شورولت دريافت كامارو به جسارت بيشتري نياز دارد. بنابراين، نسخهي شهري Z28 را بهعنوان نسخهاي شهري از خودرويي مسابقهاي معرفي كرد. اين خودرو از موتور ۵ ليتري بههمراه منيفولد ورودي آلومينيمي و متخصصاتور Holly بهره ميبرد. سيستم تعليق بهبوديافته و خطكشيهاي مسابقهاي و رينگهاي ۱۵ اينچي رالي از ديگر نكات مهم اين خودرو بود. سال اول، از قدرت ۲۹۰ اسببخاري اين خودرو چندان استقبال نشد. همچنين، خودرو مسابقهاي معروف مارك دانوهيو هم برپايهي كامارو Z28 ساخته شد.
۳. كامارو SS 1LE
با وجود اينكه نمونه ZL1، قدرتمندترين كامارو نسل ششم بهحساب ميآيد، نميتوان جذابيت نسخهي SS 1LE را ناديده گرفت. موتور ۶.۲ ليتري سوپرشارژ مشترك با ZL1 در اين خودرو هم نصب شد، با اين تفاوت كه بدون سوپرشارژ بود و ۴۵۵ اسببخار قدرت توليد ميكرد. گفتني است ويژگيهاي داخلي و سيستم تعليق ZL1 در اين نمونه هم بهكار رفت.
۲. كامارو Z/28 مدل ۲۰۱۴
نام كامارو Z/28 بارديگر در سال ۲۰۱۴ زنده شد. شايد سخت باشد كه بتوانيم اعتبار خودرويي را بسنجيم كه اولينبار ۵۰ سال پيش توليد شده است؛ اما ميتوان گفت Z/28 جديد كامارو اصيلي بهشمار ميرود. خريداران فقط با پرداخت ۷۵,۰۰۰ دلار ميتوانستند اين خودرو قدرتمند را بخرند.
درون كاپوت، موتور ۷ ليتري LS7 با بهرهگيري از سيستم روغن كارتل خشك و ۵۰۵ اسببخار قدرت قرار گرفته است. گشتاور ۶۵۰ نيوتنمتري اين خودرو هم براي جولاندادن در پيست يا خيابان كفايت ميكند. وزن خودرو با حذف تجهيزاتي همچون سيستم تهويه و راديو، ۱۲۰ كيلوگرم درمقايسهبا ZL1 كاهش يافته بود. ديفرانسيل لغزش محدود و شاسي بهبوديافته و ترمزهاي كربن سراميكي برمبو از ديگر نكات جذاب كامارو Z/28 بود. با وجود اينكه اين محصول بازگشتي به تاريخچهي طلايي Z/28 بود؛ ولي بعدها، از اين خودرو هم به نيكي ياد خواهد شد.
۱. كامارو ۱۹۶۹
Z/28 ،ZL1 ،Yenko ،Baldwin Motion و Big Red تنها تعدادي از برترين كاماروهاي ساختهشده در سال ۱۹۶۹ بودند. بهعقيدهي بسياري از متخصص كارشناسان، كامارو مدل ۱۹۶۹ جذابترين مدل كلاسيك توليدشده از اين خودرو است. بهروزرسانيهاي سالهاي ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ در سال ۱۹۶۹ به نهايت زيبايي رسيد. طراحي قسمت جلويي با اندكي تغيير، در دو آپشن چراغ مخفي و چراغ ثابت به بازار عرضه شد. قسمت پشتي خودرو هم عريضتر و چراغها پهنتر شدند. تمامي مؤلفههاي بهكاررفته در طراحي مدل ۱۹۶۹، كامارو را از خودرويي اسپرت به خودرو عضلاني تمامعيار تبديل كرد. علاوهبر تغييرات ظاهري، آپشنهاي جديدي همچون ديسكهاي ترمز با كاليپرهاي ۴ پيستون هم اضافه شدند. امروزه، مدلهاي قدرتمند و كمياب كامارو، همچون Copo، ارزشي بيش از ۱۳۵,۰۰۰ دلار دارند.
هم انديشي ها