چند هفته قبل، هيونداي تيزرهايي از توسان N لاين منتشر كرده بود تا نويدبخش كراساوري اسپرت و جوانپسند باشد. پيشازاين، سري خودروهاي N لاين با مدلهايي از ولوستر و i30 شناخته ميشدند. هدف هيونداي از توليد اين محصولات، ايجاد تنوع در سبد فروش و رقابت در بازار خودروهاي بهينهسازيشده همراهبا امكانات اضافي است. مشابه سري F در محصولات برند لكسوس يا فراتر از آن، مدلهاي M ساخت بيامو، هيونداي نيز تلاش ميكند علاقهمندان به توليدات خود را با مدلهاي اسپرت و آپشنال افزايش دهد.
تاكنون، سري N لاين هيونداي به محصولات كوچك و اقتصادي تعلق داشت. اضافهشدن توسان به اين گروه، نكتهي بسيار مهمي در روند توسعهي هيونداي محسوب ميشود و ميتوان اميدوار بود ديگر مدلهاي پرفروش بزرگترين خودروساز كره، مثل سوناتا و سانتافه، در نسخهي N لاين رونمايي شوند.
هيونداي توسان N لاين صرفاً نسخهاي متفاوت از نمونهي استاندارد با سپرهاي اسپرت نيست. اين محصول در سيستم فرمان و تعليق نيز، برتريهايي درمقايسهبا مدلهاي معمول دارد. رانندهي هيونداي توسان N لاين حس كراساوري اسپرت با فرمانپذيري بهتر و هيجان بيشتر را تجربه خواهد كرد. بنابر اعلام رسمي هيونداي، فنربندي اين خودرو ۸ درصد در جلو و ۵ درصد در عقب، سختتر از مدل استاندارد است. درضمن، نرمافزار كنترل سختي فرمان نيز مخصوص توسان N لاين برنامهريزي شده است.
رينگهاي اسپرت ۱۹ اينچي با نماي سياهرنگ بهطور استاندارد روي توسان N لاين ارائه ميشوند. رنگ تيره در قسمتهاي مختلف سپرها، بال عقب، سقف، ريل باربند و آينه بغل هم وجود دارد. با نگاه دقيقتر ميتوان فهميد جلوپنجرهي توسان N لاين هم تاريكتر از مدل استاندارد بهانديشه متخصصين ميرسد و فلز اين قسمت بهجاي كروم براق، خاكستري تيره است. بازطراحي سپر اين خودرو، مهمترين وجه تمايز با توسان معمولي محسوب ميشود و نقش مهمي در ظاهر اسپرت سري N لاين ايفا ميكند. همچنين، چراغهاي LED روشنايي روز از داخل كاسهچراغ حذف شده و حالا در طرفين سپر هستند.
در فضاي داخلي، حرف N و خط دوخت قرمز روي صندليها تفاوت توسان N لاين با مدل استاندارد را نشان ميدهند. روي دستهدنده نيز فلز نقرهاي رنگ با لوگوِ N لاين وجود دارد. درمجموع، فضاي داخلي خودرو تفاوت چنداني با نمونهي اصلي ندارد و صرفاً ميتوان از چرم مرغوب صندليها با ظاهر اختصاصي استفاده كرد.
در كمال تعجب، توسان N لاين ازانديشه متخصصين پيشرانه و قواي متخصص، برتر از مدل استاندارد نيست. سيستم دوديفرانسيل و جعبهدندهي اتوماتيك امكانات اضافي خودرو هستند كه در نسخهي پايه وجود ندارند. هيونداي توسان N لاين در ارزانترين مدل، به جعبهدندهي ۶ سرعتهي دستي و انتقال قدرت تكمحور روي چرخهاي جلو مجهز خواهد بود. اين خودرو با يك نوع پيشرانهي بنزيني و دو نمونهي ديزل توليد خواهد شد. مدل بنزيني از پيشرانهي ۱.۶ ليتري توربوشارژ با قدرت ۱۷۴ اسببخار و گشتاور ۲۶۵ نيوتنمتر برخوردار است تا سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت ۹ ثانيه و نهايت سرعت ۲۰۰ كيلومتر بر ساعت فراهم شود. ميانگين مصرف سوخت هيونداي توسان N لاين ۷.۵ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت خواهد بود.
خبر خوشحالكننده براي طرفداران هيونداي و كراساورهاي اسپرت، برنامهي توليد توسان N لاين با پيشرانهي ۳۴۰ اسببخار است. البته، اين محصول تقريباً دو سال ديگر توليد خواهد شد. در سمت ديگر ماجرا، شايعاتي وجود دارد كه پيشرانهي ۲ ليتري N پرفرمنس هيونداي با قدرت ۲۷۵ اسببخار كه روي i30N ارائه شد، براي توسان N لاين هم عرضه شود. ارزش نهايي اين خودرو با پيشرانهي ۱۷۴ اسببخار، حدود ۳۰,۰۰۰ دلار خواهد بود؛ درحاليكه ارزش ارزانترين نسخه از هيونداي توسان در بازار جهاني ۲۴,۰۰۰ دلار است.
هم انديشي ها