چرا جگوار لندرور دوران سختي را پشت سرميگذارد؟
اسفندماه سال گذشته كه گزارش عملكرد مالي جگوار لندرور منتشر شد، اخبار خوبي از اين خودروساز بريتانيايي به گوش نرسيد. جگوار لندرور طي سهماه منتهي به اسفند ۳۶۰ ميليون دلار زيان مالي داشت كه در مقايسه با سود ۲۵۳ ميليون دلاري در مدت مشابه سال قبل بسيار قابلتوجه به انديشه متخصصين ميرسد.
اما مورد ديگري كه صنعت خودروسازي بريتانيا و جهان را بهشدت تكان داد، كاهش ارزش ۴.۰۹ ميليارد دلاري جگوار لندرور بود. نيمي از اين مبلغ بهدليل پايينتر بودن ارزش كارخانه و سرمايهگذاريهاي خودروساز بريتانيايي نسبت به حد انتظار است و نيم ديگر به ترديد در درآمدهاي آينده اين شركت باز ميگردد.
دلايل زيادي در اين موضوع دخيل هستند، اما بسياري از كمبودهاي مالي جگوار لندرور به چين ربط داده ميشود. طرح چنين موضوعي اصلاً آسان نيست، زيرا فروش جگوار لندرور طي سال گذشته حدود ۳۵ درصد كاهش يافت كه ۲۲ درصد آن به لندرور اختصاص دارد.
جگوار لندرور در گزارش خود به سرمايهگذاران تأييد كرد كه شبكه فروشندگان در چين بهجاي توجه كردن به كلانشهرهاي شانگهاي و پكن، تا حدود ۸۰ دارد به شهرهاي درجه دو و سه متمايل است. بسياري از اين نمايندگيها، شركتهاي نسبتاً جديدي هستند كه تجربه مناسبي در بازاريابي و فروش ندارند.
بااينحال نگراني اصلي به انديشه متخصصينسنجي اتوموتيو نيوز اروپا از روزنامهنگاران چيني درباره قابليت اطمينان و كيفيت خودروهاي جگوار لندرور مربوط ميشود. گزارش اتوموتيو نيوز ادعا ميكند كه بهطور مداوم تظاهرات مالكان ناراضي خودروهاي جگوار لندرور در بيرون دفتر مركزي اين شركت در شانگهاي جريان دارد.
طبق انديشه متخصصينسنجيهاي مستقل، خودروهاي جگوار لندرور كيفيت و قابليت اطمينان كمتري نسبت به حد متوسط دارند. درواقع اتوموتيو نيوز اروپا ادعا ميكند كه جگوار لندرور مجبور به فراخواني ۷۰ درصد از تمام خودروهاي فروختهشده در چين طي سال ۲۰۱۷ كرده است. چنين مواردي نشان ميدهد كه جگوار لندرور چه راه درازي براي دستيابي به بهبود كيفيت، شبكه نمايندگان فعال و اعتماد خريداران در پيش دارد.
اما يكي از چالشهاي كوتاهمدت جگوار لندرور، مبلغ حدود ۱ ميليارد دلاري است كه براي سرمايهگذاري روي پلتفرم جديد خود وام گرفت. به انديشه متخصصين ميرسد كه اين شركت بهشدت مخارج خود را صرف آمادهسازي پلتفرم جديد MLA ميكند. پلتفرم جديد نهتنها با معماري كاملاً جديد و هزاران جزء طراحي شده است، بلكه نصب آن نيز به سرمايهگذاري بزرگي در تجهيزات توليد نياز دارد.
اگرچه كارخانه جگوار لندرور در اسلواكي تقريبا كامل است، اما كارخانه سوليهال (Solihull) بايد بهزودي براي توليد رنجرور جديد تا سال ۲۰۲۱ بازتجهيز شود. علاوهبر اين مدلهاي جگوار J-Pace و رنجرور اسپرت نيز قرار است در همين كارخانه به توليد برسند. در وقاع جگوار لندرور بهزودي بايد ساخت موتورهاي الكتريكي و باتري خودروي برقي را طبق معماري MLA در انگلستان آغاز كند و اين امر به صرف هزينههاي زيادي منجر خواهد شد. به انديشه متخصصين ميرسد كه با اين شرايط ۱۸ تا ۲۴ ماه آينده، آزمايش بسيار سختي براي جگوار لندرور خواهد بود.
هم انديشي ها