نگاه عميق به فورد موستانگ Roush Stage 3
جو روجرلو، قهرمان سابق مسابقات خياباني در آمريكا، بهتازگي جديدترين نمونه از فورد موستانگ (با تلفظ صحيح انگليسي ماستنگ)، Roush Stage 3 را مطالعه كرده كه ۷۱۰ اسببخار قدرت دارد. بعد از چندينبار سرعتگيري و تعويض دنده در دور ۷,۵۰۰، روجرلو احتمالا عقيده داشته كه جك راش هنوزهم دانش ساخت موستانگ سريع را دارد. در سال ۱۹۷۵ وقتي جك راش قهرمان كلاس Pro Stock در مسابقات درَگ بود، براي روجرلو يكي از موستانگهاي قدرتمند خياباني را ساخت. آن خودرو نمونهي موستانگ II بود كه با بدنهي كوچكش، از موتور ۸.۲ ليتري (۵۰۵ اينچبرمكعب) بهره ميبرد و مرگ ناگهاني لقب گرفته بود.
اين هاچبك نقرهايرنگ با لاستيكهاي بزرگ ۳۳۰ ميليمتري درَگ، مسير ۴۰۰ متري را در ۱۰ ثانيه پيمود. هنگاميكه موستانگ II روجرلو در مجلهي Car and Driver آزمايش شد، به افسانهي مسابقات درَگ تبدل شده بود. در آن سالها، بروك يتس دربارهي موستانگ II نوشته بود:
اگر ديترويت پايتخت مسابقات خياباني باشد كه خيليها اين موضوع را قبول دارند و هيچكس نميتواند موستانگ II را شكست دهد؛ پس، اين خودرو سريعترين خودرو شهري نيست؟
جك راش بيشتر بهدليل تقويت نمونههاي مختلف از فورد موستانگ شناخته ميشود و با مسابقات نسكار همكاري ميكند. در سال ۱۹۹۵، وي كارگاه تقويت خودروهاي فورد بهنام Roush Performance را راهاندازي كرد. مانند شلبي و سالين كه قبلتر از راش خودروهاي فورد را تقويت ميكردند، راش هم خودروهاي كاملا تقويتشده و قطعات تيونينگ را عرضه كرد.
امروزه، نمونههاي Stage 1 و Stage 2 و Stage 3 فورد موستانگ راش را ميتوان در نمايندگيهاي فورد در سراسر آمريكا و كانادا سفارش داد. علاوهبراين، تيونر راش به ساخت موتورهاي قدرتمند و لوازم تيونينگ هم مشغول است.
Stage 3 بههمراه سوپرشارژر
قبل از اينكه خودرو قرمزرنگ آزمايششده به نمونهي راش Stage 3 تبديل شود، با فورد موستانگ GT 2019 سروكار داريم كه از جعبهدنده ۶ سرعتهي دستي بهره ميبرد كه ارزشش ۴۸,۳۳۵ دلار است. كيت Stage 3 جذابترين و قدرتمندترين بستهي عرضهشدهي راش محسوب ميشود كه از سوپرشارژر ۲.۶۵ ليتري TVS بهره ميبرد. اين سوپرشارژر را فورد بهصورت آپشن براي موتور ۵ ليتري در انديشه متخصصين گرفته و از قطعات Eaton برخوردار است كه با روتورهاي ۱۷۰ درجه بههمراه واشرها و ياتاقانهاي بزرگتر، دوام بيشتري دارد.
اين سوپرشارژر ميتواند بوست 12 PSI توليد كند و قوانين متخصص ۵۰ ايالت را پشتسر بگذارد. تيونر Roush ميگويد استفاده از سوپرشارژر مذكور، قدرت موتور را از ۴۶۰ اسببخار و گشتاور ۵۶۹ نيوتنمتر به ۷۱۰ اسببخار در دور ۷,۲۵۰ و ۸۲۷ نيوتنمتر در دور ۴,۵۰۰ رسانده است. نكتهي جالب اين است كه كلاچ كارخانه بدون تغيير باقي مانده است؛ اما Roush شفت خروجي جعبهدنده را تقويت كرده تا هنگام سرعتگيري، آسيبي به آن وارد نشود. پيشرانهي اين خودرو بسيار قدرتمند است و ميتوانيد بدون نگراني و تا قبل از اينكه بخواهيد بهسراغ ضمانت ۵ ساله با مسافت ۹۶,۰۰۰ كيلومتر برويد، بيشترين قدرت را از آن بهدست آوريد.
گشتاور خودرو بهحدي است كه رينگهاي ۲۰ اينچي با لاستيكهاي كانتيننتال در دندههاي ۱ و ۲ هرزگردي خواهند داشت. عكسالعمل پدالگاز سريع است و قدرت موتور ۵ ليتري بدون هيچگونه تأخيري دراختيار خواهد بود. سوپرشارژر استفادهشده شخصيت موتور را تغيير نداده و فقط قدرت بيشتري دراختيار قرار ميدهد. در سالهاي گذشته، علاقهمندان موتور ۵ ليتري با محدوديت دور ۷,۴۰۰ را پيشرانهي بلوك كوچك قدرتمندي ميدانستند؛ اما اكنون با تغذيهي هوا به داخل موتور ازطريق سوپرشارژر TVS، گشتاوري همچون موتور بلوك بزرگ دراختيار است.
گشتاور فوقالعاده موتور به موستانگ راش Stage 3 چابكياي ميبخشد كه در شلبي GT350 نخواهيد يافت؛ اما اگر بهدنبال شتابي مانند دوج چلنجر هلكت باشيد، آن را در موستانگ راش نخواهيد يافت. با وجود سوپرشارژر عظيم و قدرتي بيش از ۷۰۰ اسببخار، موستانگ راش كمي كُندتر از چلنجر هلكت با موتور ۶.۲ ليتري سوپرشارژ است. مانند هلكت، موستانگ راش هم با بهرهگيري از نسبت دندههاي كوتاهتر و جعبهدنده ۱۰ سرعتهي اتوماتيك، چالاكتر خواهد بود. افزونبراين، موستانگ Stage 3 از هلكت كمسروصداتر است.
صداي جيغ سوپرشارژر موجود در هلكت بسيار بيشتر از موستانگ راش است و اين صدا در خودرو مذكور بهسختي شنيده ميشود. خودرو آزمايششده از سيستم اگزوز تنظيمشدني بهره ميبرد كه صداي جذابي دارد؛ اما حتي در حالت مسابقهاي هم نميتوانيد صداي اگزوز را بشنويد.
در حالت مسابقهاي، تمامي مجاري صداي اگزوز بازميشوند. اگر بخواهيد همسايههاي خود را اذيت كنيد، ميتوانيد با اتصال به اپليكيشن راش ازطريق درگاه WiFi OBD2، صداي اگزوز را افزايش دهيد. بهگفتهي راش، انتخابهاي بيشماري براي صداي اگزوز وجود دارد و راننده ميتواند با تنظيم سوپاپهاي موجود در منبع، باتوجهبه دور موتور صداي اگزوز را تنظيم كند.
سواري خشك، فرمانپذيري پايدار
با بهرهگيري از ضريب ديفرانسيل ۳.۷۳، سرعتگيري در دنده ۳ بسيار لذتبخش خواهد بود. شتاب موتور درحدي است كه در جادههاي پر پيچوخم به تعويض دنده نيازي نخواهيد داشت و همواره با حجم زيادي از گشتاور روبهرو هستيد. قدرت درخورتوجه و ضريب مناسب دندهها، سرعت موستانگ راش را در دنده ۳ به بيش از ۱۶۰ كيلومتربرساعت ميرساند. ترمزهاي برمبو هم عملكرد سريع و نرمي در پيچها دارند.
رينگهاي ۲۰ اينچي و كويلاورهاي تنظيمشونده هم در كيت Stage 3 راش موجود هستند؛ اما خودرو آزمايششده از رينگهاي ۲۰ اينچي فورج و كويلاورهاي تنظيمشوندهي ارتفاع و ميزان باند و ريباند فنر بهره ميبرد. بهروزرساني سيستم تعليق ارتفاع خودرو در قسمت جلو و عقب را كمتر ميكند. درنتيجهي اين تغييرات سواري موستانگ راش درمقايسهبا فورد موستانگ بوليت و شلبي GT350 خشكتر است. اين دو خودرو از رينگهاي ۱۹ اينچي بهره ميبرند. راش جزئيات متخصص ضربهگيرها و فنرها را نيز تغيير داده تا درمقايسهبا نسخهي استاندارد سختي بيشتري داشته باشند.
باوجوداين، موستانگ راش Stage 3 بهاندازهي كافي خصوصيات شهري دارد تا بتوان از آن هرروز استفاده كرد. هنگام پيچيدن لرزشي در بدنه احساس نميكنيد و فرمانپذيري پايدار، اما با اندكي كمفرماني انجام ميگيرد. بهانديشه متخصصين ميرسد فرمان خودرو چندان با لاستيكهاي بزرگ كانتيننتال ارتباط برقرار نميكند و همين موضوع در پيچها موجب كمفرماني ميشود.
اگر در استفاده از پدال گاز بيمحابا باشيد، با بيشفرماني و دريفت بيشازحد روبهرو خواهيد شد. موستانگ راش جزو آن دسته خودروهايي نيست كه بخواهيد همهجا سيستم كنترل پايداري را خاموش نگه داريد.
ويژگيهاي ظاهري
برخلاف موستانگ II روجرلو، عضلههاي بهكاررفتهي راش براي موستانگ Stage 3 تزييني هستند. تغييرات اعمالشده در بدنه عبارتاند از: جلوپنجره، بادشكن عريض قسمت جلو، وروديهاي هواي جانبي، بال عقب كوچك، خروجي هواي گرم از كاپوت و برچسبهاي بهكاررفته روي بدنه بههمراه برچسب روي آفتابگير.
در بدنهي اين خودرو، درمجموع ۲۴ بار نام Roush بهكاررفته و تمامي نشانهاي فورد حذف شدهاند. تزيين شياري روي شيشهي عقب هم آپشني ۳۷۰ دلاري است. در قسمت داخلي، پلاك مخصوص راش بههمراه عقربههاي آنالوگ فشار روغن و بوست ديده ميشوند. پدالهاي CNC و صندليهاي چرمي با دوخت نقرهايرنگ و سردندهي قرمزرنگ همگي جزو آپشنهاي اضافهي در انديشه متخصصين گرفته شده براي اين نمونه هستند.
مسئولان شركت راش از جواب به اين سؤال امتناع و آن را خصوصي اعلام كردهاند: «استفاده از قطعات اضافه چقدر به وزن اين خودرو اضافه كرده است؟» نسخهي فولآپشن موستانگ راش Stage 3 قرمزرنگ ۷۸,۱۲۳ دلار ارزش دارد كه اين خودرو را درمقايسهبا شلبي GT350 R حدودا ۱۱,۰۰۰ دلار و درمقايسهبا چلنجر هلكت تقريبا ۱۰,۰۰۰ دلار گرانتر ميكند.
علاوهبراين، شلبي GT500 جديد هم تا اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه ميشود؛ اما مقايسهي ارزش اين خودروها، هدف اصلي معرفي موستانگ راش را پنهان ميكند. موستانگ راش Stage 3 معرفينشده تا خودرويي مقرونبهصرفه باشد؛ زيرا اقتصاديبودن از خصوصيات خودروهايي همچون كمري و آكورد است. بنابراين، وقتي فورد موستانگ ميخريد، تنها به قدرت و سرعت فكر خواهيد كرد. احتمالا جو روجرلو نيز با ما همعقيده خواهد بود.
هم انديشي ها