محصولات رنجرور تواناييهاي بسيار زيادي دارند و بسياري از دارندگان اين خودرو به شوخي ميگويند «شناكردن» تنها كاري است كه رنجرور نميتواند انجام دهد. البته مدلهاي رنجرور ميتوانند در آبي به عمق ۶۰ سانتيمتر هم حركت كنند؛ پس، تاحدودي شنا هم بلدند.
حالا آخرين مدل از كوچكترين ساختهي رنجرور يعني، ايوك (Evoque) درمقابلمان قرار دارد. در نگاه نخست، با خود خواهيد گفت ايوك ۲۰۲۰ فرق چنداني با مدل قبلي نكرده؛ اما اين مدل روي پلتفرم جديد گروه جگوار لندرور ساخته شده است. استفاده از اين پلتفرم جديد سبب افزايش فاصلهي محوري از ۲,۶۵۹ ميليمتر به ۲,۶۸۲ ميليمتر شده است. با اين تغيير ديگر، تنها قطعهاي كه بين اين نسل و نسل قبلي مشترك است، فقط لولاهاي درها هستند.
جگوار لندرور با استفاده از اين پلتفرم جديد دو هدف مهم را دنبال ميكند: يكي كاهش سروصدا و لرزشها در هنگام سواري ايوك و ديگري آمادهكردن اين خودرو براي الكتريكيشدن. درزمينهي هدف اول، بايد گفت جگوار لندرور به هدف خود رسيده است. بيصدايي اين مدل تاحدي محسوس است كه حتي با وجود رينگ بزرگ ۲۱ اينچي نيز هيچ صدايي درون كابين شنيده نميشود. در هنگام آزمايش خودرو در يونان، باوجوداينكه باد جانبي شديدي وجود داشت، صداي باد بهسختي به كابين نفوذ ميكرد.
پس تا اينجاي كار اين كراساور انگليسي سواري بهتر و با آرامش بيشتري از قبل دارد. دراينبين، عملكرد سيستم تعليق تاحدودي خستهكننده است و در پيچها نيز كمفرماني نسبتا زيادي حس ميشود. براي پيشگيري از اين اشكال بهتر است براي ايوك آپشن سيستم تعليق تطبيقپذير را بخرد كه توانايي تنظيمكردن تعليق، جعبهدنده، پيشرانه و سيستم فرمان را دارد. ارزش اين آپشن ۷۱۵ دلار است. اين را هم بايد در انديشه متخصصين گرفت اين آپشنها وضعيت فرمانپذيري و پايداري ايوك را بهبود ميبخشند و تأثير زيادي روي راحتي سواري اين خودرو ندارند؛ گرچه سيستم تعليق تطبيقپذير مقداري نرمتر است.
پيشرانهي ۲ ليتري ۴ سيلندر رنجرور ايوك را در دو نسخه با قدرتهاي خروجي متفاوت ميتوان انتخاب كرد. اين پيشرانه، تنها پيشرانهاي است كه در بازار آمريكايشمالي عرضه ميشود. نسخهي اول با كد P250 شناخته ميشود و ۲۴۶ اسببخار قدرت و ۳۶۴ نيوتونمتر گشتاور دارد. مدل بعدي با كد P300 به سيستم برق ۴۸ ولتي و موتور كمكي برقي مجهز است و مجموع قدرتش ۲۹۶ اسببخار و گشتاورش ۴۰۰ نيوتنمتر است.
در بازار اروپا، لندرور هر دو كد را با موتور كمكي برقي به بازار عرضه ميكند و نسخهي پلاگين هيبريدي نيز وجود دارد كه اينها در آمريكا عرضه نميشوند. يكي از دلايلي كه رنجرور پلتفرم جديدي براي ايوك در انديشه متخصصين گرفت، بازكردن جا براي باتري مدل هيبريدي بود.
اگر بين مدل P250 و P300 دودل باشيد، بايد گفت مدل ضعيفتر نيز قدرتي كاملا كافي دارد. مشخصات پيشرانهي پايه براي رانندگي در شهر و جاده عالي است. حداكثر گشتاور اين پيشرانه در دور موتور ۱,۳۰۰ تا ۴,۵۰۰ دوربردقيقه دردسترس است و تنها ايرادي كه ميتوان به آن وارد كرد، اين است كه در رانندگي اسپرت مقداري افت توان در دورهاي پاياني احساس ميشود.
دراينبين، عملكرد جعبهدندهي ۹ سرعتهي جديد رنجرور نيز اين وضعيت را وخيمتر ميكند. اين جعبهدنده در رانندگي شهري فوقالعاده است؛ اما در معكوسگيري هنگام رانندگي در جاده و سبقتگيريها كمي تأخير دارد و گويي تا وقتي صلاح نداند، دنده معكوس نخواهد داد. اين جعبهدنده، تنها در حالتي كه كاملا تختِگاز برويد معكوس بهموقع ميدهد و ميتواند برايتان چند معكوس همزمان بدهد تا دور موتور به نزديك محدودهي قرمز برسد.
از ديگر اشكالات موجود در ايوك جديد، نحوهي واكنش پيشرانه به پدال گاز است. اين پيشرانه بهسرعت به پدال گاز واكنش نشان ميدهد كه براي خودروي آفرودي چندان مناسب نيست. براي اين منظور بهتر است در مسيرهاي خارج جادهاي حركت را با دنده دو شروع كنيد. سيستمهاي آفرودي ايوك بسيار كامل هستند. اين سيستم مخصوص Terrain Response 2 نام دارد و هميشه در هر موقعيتي بهترين چسبندگي را براي خودرو فراهم ميكند. همچنين، اين خودرو از سيستم كنترل حركت در سراشيبي برخوردار است. البته، از قفل ديفرانسيلهاي رنجرور در اين مدل خبري نيست.
كوچكترين عضو خانوادهي رنجرور به سيستم دوربين ClearSight Ground View مجهز است. در اين سيستم، از يك دوربين در جلوپنجره و دو دوربين در اطراف خودرو استفاده شده كه درنهايت، تصوير ۱۴۵ درجهي Uشكل را از جلو خودرو و زمينهاي اطراف دراختيار راننده قرار ميدهند. اين تصوير در نمايشگر بالاي داشبورد بهنمايش درميآيد و به راننده اطلاع ميدهد در اطراف خودرو چه خبر است. اين سيستم نهتنها در آفرود، بلكه هنگام پارككردن در فضاهاي كوچك نيز بسيار كارآمد است.
رنجرور ايوك شيشهي عقب كوچكي دارد؛ بههميندليل، ديد عقب آن خيلي جالب نيست. رنجرور براي حل اين اشكال دوربيني در بالاي خودرو و روي آنتن كوسهاي ايوك نصب كرده است. با واردشدن به كابين رنجرور ايوك جديد متوجه اين مسئله خواهيم شد كه بزرگترين پيشرفت اين خودرو به كابين آن مربوط است. كابين تقريبا بهطور كامل الكترونيكي شده است و كمتر كليدهاي فيزيكي مشاهده ميشود و درعوض، صفحات لمسي بزرگي در كنسول قرار گرفتهاند.
نكتهي منفي اين بخش را بايد واكنش نهچندان سريع صفحات لمسي دانست. اين مسئله بهويژه در نمايشگر پايين، يعني نمايشگر مخصوص سيستم تهويه و صندليها و سيستم تغيير حالتهاي رانندگ،ي وجود دارد. براي كار با اين سيستمها نيز هميشه بايد چشم خود را از جاده برداريد و اين واقعا نكتهي منفي مهمي است. ساير قسمتهاي كابين به ديگر محصولات رنجرور شباهت زيادي دارد و ميتوان آن را با مدل ولار مقايسه كرد. خودروي آزمايششده از مدل P250 بود و از بستهي R-Dynamic برخوردار بود. در اين بسته، روكش چرم باكيفيتي براي صندليها موجود است. البته، تمامي مدلها و تيپهاي ايوك كيفيت ساخت و مواد مرغوبي دارند.
لندرور نسل دوم ايوك را مدل جديد و ارتقايافتهاي معرفي ميكند؛ اما هنگام رانندگي با آن متوجه خواهيد شد كه اين همان رنجرور كوچك دوستداشتني قبلي است كه براي سال ۲۰۲۰ تغييراتي با هدف بهبود كيفيت تجربه كرده است. رنجرور ايوك ۲۰۲۰ با وجود برخي ويژگيهاي منفي، خودرويي بهتر از قبل است.
هم انديشي ها