در خواست كمك فيات كرايسلر از تسلا براي اجراي استاندارد آلايندگي اروپا
گروه فيات كرايسلر اتوموبيلز (FCA) اعلام كرد كه صدها ميليون دلار به تسلا پرداخت ميكند تا از خودروهاي الكتريكي اين شركت در ناوگان خود استفاده كند. اقدام فيات كرايسلر براي جلوگيري از نقض قوانين سختگيرانه جديد اتحاديه اروپا در زمينه انتشار گازهاي گلخانهاي و پرداخت جريمه سنگين انجام شده است.
به گزارش فايننشال تايمز، اين قرارداد به فيات كرايسلر اجازه ميدهد كه گازهاي خروجي دياكسيدكربن خودروهاي خود را به كمك محصولات برقي تسلا جبران كند و اين ميانگين را به سطح مجاز كاهش دهد. مزدا و تويوتا هم ائتلاف مشابهي براي دور زدن قوانين انتشار گازهاي گلخانهاي اين اتحاديه خواهند داشت. بااينحال بهدليل سهم پنج درصدي تويوتا در مزدا، نميتوان ائتلاف آنها را كاملاً شبيه تسلا و فيات كرايسلر دانست.
از سال آينده، اتحاديه اروپا هدف خود را براي ميانگين انتشار آلايندگي دياكسيدكربن ناوگان شركتهاي خودروسازي را ۹۵ گرمبركيلومتر تعيين كرده است. هدف جديد اتحاديه اروپا در سال ۲۰۲۱ به قانون تبديل خواهد شد. طبق اطلاعات منتشرشده توسط UBS، خودروهاي فيات كرايسلر در سال گذشته بهطور متوسط ۱۲۳ گرمبركيلومتر گاز دياكسيدكربن انتشار دادند كه باعث شد اين شركت با خطر ناتواني در رسيدن به هدف اتحاديه اروپا روبهرو شود. ميانگين انتشار گازهاي گلخانهاي تمام شركتهاي خودروسازي در اين اتحاديه، ۱۲۰.۵ گرمبركيلومتر بود.
تحليلگران پيشبيني ميكنند فيات كرايسلر در صورت عدم توانايي در رسيدن به هدف اتحاديه اروپا، ميتواند با جريمهاي بيش از ۲.۲ ميليارد دلار روبهرو شود. مطالعه ديگري از سوي PA Consulting كه در سال گذشته انجام شد، نشان داد اين شركت احتمالا از حد مجاز ۶.۷ گرم در هر كيلومتر نسبت به ميانگين عبور ميكند؛ چنين مقدار تفاوتي نسبت به ميانگين، بيشترين ميزان اختلاف در ميان ۱۳ شركت خودروسازي مورد مطالعه است.
قوانين اتحاديه اروپا به خودروسازان اجازه ميدهد كه براي سازگاري با مقررات آلايندگي ائتلاف داخلي (مانند فولكسواگن) يا خارجي تشكيل دهند. البته تاكنون هيچكدام از شركتهاي خودروسازي در اين اتحاديه بهطور رسمي به توافقي براي ائتلاف باز نرسيدهاند؛ بنابراين اگر چنين اتفاق بيفتد، احتمالاً فيات كرايسلر و تسلا اولين شركتهايي باشند كه چنين ائتلافي را تشكيل ميدهند.
هنوز جزئيات مالي درباره اين توافق مشخص نشده؛ و فيات كرايسلر اطلاعات خاصي ارائه نداده است. تسلا نيز تائيد كرد كه به ساير خودروسازان تا اسفند ماه سال جاري (۲۲ فوريه ۲۰۲۰) فرصت داده است كه براي تشكيل ائتلاف، به آنها بپيوندند. فروش خودروي الكتريكي در ايالات متحده طي سال گذشته باعث درآمد ۱۰۰ ميليون دلاري براي تسلا شد و پيشبيني ميشود كه اين رقم در سال جاري به ۳۰۰ ميليون دلار برسد.
هم انديشي ها