چرا خودروهاي چيني ستارههاي نمايشگاه شانگهاي ۲۰۱۹ بودند؟
آنچه نمايشگاه خودرور چين را مثبت نشان ميدهد، پيشنمايش بزرگترين بازار خودرو در جهان و اهداف خودروسازان اين بخش براي صادركردن محصولات به ساير كشورها است. پيشازاين، خودروهاي حاضر در نمايشگاههاي خودرو چين اغلب كپيبرداري از محصولات درجهيك اروپايي و آمريكايي بودند. اين نكتهاي است كه هر بينندهاي بهراحتي ميتوانست در نگاه اول تشخيص دهد.
بااينحال، نمايشگاه خودرو شانگهاي ۲۰۱۹ رويداد متفاوتي براي صنعت خودروسازي چين بود كه درمقايسهبا گذشته، اهداف متفاوتي نيز داشت. در اين نمايشگاه، خودروسازان محلي ميتوانستند با افتخار محصولات خود را دركنار برندهاي غربي نمايش دهند. در بسياري از مواقع، خودروسازان چيني طرحهاي مفهومي و خلاقانه بهنمايش گذاشتند كه توجه عموم بازديدكنندگان را بهخود جلب كرد. بهعنوان مثال، خودرو مفهومي BYD، جيلي، خودرو الكتريكي جديد نيو (Nio) و سدان ايكسپنگ (Xpeng) ازجمله ستارههاي واقعي نمايشگاه خودرو شانگهاي ۲۰۱۹ بودند.
ده سال پيش، خودروهاي چيني كيفيت مطلوبي نداشتند. پسازآن، كپيبرداري از محصولات برندهاي ديگر آغاز شد. بهزودي، محصولاتي وارد بازار چين شد كه به هوندا سيويك دههي ۱۹۸۰ شباهت زيادي داشتند. بااينحال در نمايشگاه خودرو شانگهاي ۲۰۱۷، طرحهاي ارائهشده بيشتر بومي شده بودند و حالا كيفيت ساخت بايد بهتر ميشد. هنوزهم كيفيت خودروهاي چيني در سطح مطلوبي نيست؛ اما اين پيشرفت در چنين دورهي كوتاه درخورتوجه است.
هيچكدام از بازديدكنندگان نمايشگاه شانگهاي نميتوانستند خودرو كپيبرداريشده پيدا كنند؛ زيرا اصولا چنين خودروهايي در نمايشگاه حضور نداشتند. آخرين مورد از تخلف آشكار برندهاي چيني در كپيبرداري به استفادهي لندويند (Landwind) از طرح لندرور بازميگردد كه با پيروزي دعوي خودروساز بريتانيايي همراه شد. اكنون با پيشرفت خودروسازي، شركتهاي چيني سعي ميكردند از ارتباطات واقعي جهاني و فناوري خود براي جلب بازديدكننده استفاده كنند.
آخرين نكته اين است كه خودروسازان چيني در نمايشگاه اخير از طرحهاي خود براي صادرات مدلهاي توليد به اروپا صحبت ميكردند. درواقع، بيشتر برندهاي چيني تاريخهاي دقيقي براي عرضه مدلهاي خود در بازارهاي اروپايي ارائه دادند. Wey اولين برند لوكس چيني است كه اولين محصول خود را در نمايشگاه خودرو فرانكفورت ۲۰۱۹ براي بازار اروپا عرضه ميكند. خودروساز الكتريكي Aiways نيز سال آينده را براي حضور در بازار اروپا اعلام كرده و ساير برندها نيز به تاريخهايي پسازآن اشاره كردهاند.
برندهاي يادشده اولين خودروسازان چيني بودند كه خود را در سطح جهاني مطرح ميكنند؛ اما قطعا آخرين برندها نخواهند بود. نمايشگاه خودرو شانگهاي ۲۰۱۹ نشان ميدهد چين به يكي از بازارهاي اصلي خودروسازي در جهان تبديل شده است. البته، خودروسازان چين بايد بر اشكالات بزرگي مثل برندسازي و افزايش كيفيت سواري غلبه كنند. باوجوداين، باتوجهبه پيشرفت خودروسازان چيني و موفقيت برندهايي مانند كيا و هيونداي و داچيا در سالهاي اخير، بعيد نيست آنها نيز بتوانند در سالهاي آينده در سطح جهاني عمل كنند.
درادامه، به برخي از خودروسازان چيني و محصولات برجستهي آنها اشاره ميكنيم. نمايشگاه خودرو شانگهاي ۲۰۱۹ ميزبان شماري از برندهاي تجاري و مدلهايي بود كه هرگز نام آنها را نشنيدهايد. در ميان آنها، خودرو H5 اسپرت بهچشم ميخورد كه ساختهي شركت Hongqi است. Hongqi خودروسازي چيني است كه بيشتر بهدليل توليد خودروهاي ليموزين و سدان باكيفيت براي مقامهاي دولتي شناخته ميشود. باوجوداين همانطوركه ميبينيد، H5 اسپرت به خودروهاي رسمي و دولتي شباهتي ندارد. درحقيقت، اين خودرو اسپرت كه در كلاس سدان اندازهمتوسط عرضه شده، جايگزيني براي مدل معمولي Hongqi H5 ارائه شده است.
H5 اسپرت درمقايسهبا مدل معمولي، با انبوهي از بهروزرسانيها در فضاي بيروني مواجه شده است. ازجملهي اين بهروزرسانيها عبارتاند از: سپرهاي جديد جلو و عقب، جلوپنجرهي بازطراحيشده، رنگ سياه براق پايين سپر، اسپويلر و خروجيهاي چهارگانهي اگزوز. يكي از ويژگيهاي برجستهي اين خودرو كه در نمايشگاه شانگهاي رونمايي شده، رنگ زرد روشن با سقف سياه است. از پيشرانهي توربوشارژ ۱.۸ ليتري با ۱۷۸ اسببخار قدرت و ۲۵۰ نيوتنمتر گشتاور در اين مدل استفاده شده است. پيشرانه به جعبهدندهي اتوماتيك ۶ سرعته متصل ميشود و مانند مدل معمولي H5، از سيستم محرك جلو بهره ميبرد. هر دو مدل H5 و H5 اسپرت براساس پلتفرم Mazda6 ساخته شدهاند.
طول و عرض و ارتفاع مدل معمولي H5 بهترتيب ۴،۹۴۵ و ۱،۸۴۵ و ۱،۴۷۰ ميليمتر و فاصلهي محورياش ۲،۸۷۵ ميليمتر است؛ يعني ۸۰ ميليمتر طول، ۵ ميليمتر عرض، ۲۰ ميليمتر ارتفاع و ۳۵ ميليمتر فاصلهي محوري بيشتري درمقايسهبا نسل سوم سدان Mazda6 دارد.
برند برقي نيو نيز از سدان مفهومي جديدي در نمايشگاه شانگهاي رونمايي كرد. ايتي پريويو (ET Preview) پيشنمايشي از سدان برقي بزرگي است كه نيو قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ راهي بازار كند. ET از طرح بدنهي فستبك همراهبا سقف پانوراميك و رينگهاي آلومينيومي در تركيب با قطعات فيبر كربن براي بدنه برخوردار است كه باعث بهبود ويژگيهاي آيروديناميكي خودرو ميشوند. گفته ميشود چراغهاي LED ماتريسي هوشمند با عملكردي مشابه چشم انسان طراحي شدهاند؛ درحاليكه چراغهاي عقب حالتي مشابه ضربان قلب را بهنمايش ميگذارند.
در داخل، خودرو الكتريكي نيو ET از قفل الكترومكانيكي بهجاي دستگيرههاي سنّتي استفاده ميكند و دستيار ديجيتال NOMI براي كمك به راننده ازطريق سيستم سرگرميواطلاعاتي و ناوبري را شامل ميشود. سيستم سرگرميواطلاعاتي هميشه متصل، از فناوري تشخيص صدا براي عملكرد استفاده ميكند.
نيو ET از بستهي باتري پرچگالي نيكل-كبالت-منگنز و موتورهاي الكتريكي ۲۲۰ كيلووات بهره ميبرد كه اين شركت ادعا ميكند با استاندارد NEDC چين، تا ۵۱۰ كيلومتر شعاع حركتي را پوشش ميدهد. موتورهاي آهنربايي دائم با بهرهوري درخورتوجه براي چرخهاي جلو دركنار موتورهاي القايي با عملكرد چشمگير در عقب قرار دارند. بهانديشه متخصصين ميرسد سيستم محركه شبيه شاسيبلند ES6 باشد.
خودرو مفهومي ET پريويو را تيم طراحي BMW i، ازجمله طراح بيروني آن، كريس تاماسون، طراحي كرد. ET در مونيخ طراحي شده؛ اما هماكنون فقط براي فروش در بازار چين برنامهريزي شده است. نيو هنوز برنامهاي براي صادرات اين مدل در آينده نزديك ندارد.
نيو تاكنون حدود ۱۵,۰۰۰ دستگاه خودرو الكتريكي هفت سرنشين ES8 را در چين تحويل داده است كه از اواسط سال گذشتهي ميلادي، با ارزش حدودا ۶۶,۰۰۰ دلاري عرضه شد. نيو ES6 نيز با ارزشي حدود ۵۳,۰۰۰ دلار بدون محاسبهي يارانهي دولتي عرضه ميشود.
افزونبراين، نيو يكي از شبكههاي قدرتمند شارژ خودرو برقي را در چين با نام One click for power گسترش داده كه مصرفكنندگان ساير برندها نيز ميتوانند از آن استفاده كنند. شبكهي شارژ نيو ازطريق پلتفرم پيامرسان WeChat بهازاي هربار سرويس با ۴۰ دلار دردسترس است. تاكنون، مالكان خودروهاي الكتريكي نيو از اين خدمات بيش از ۹۳,۰۰۰ بار استفاده كردهاند.
هم انديشي ها