بي واي دي به‌دنبال سهم بيشتر بازار خودروهاي برقي است

جمعه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
شركت چيني بي واي دي فعاليت گسترده‌اي در ساخت خودروهاي برقي دارد. اين شركت كه قبلا اتوبوس‌هاي برقي را نيز به بازار معرفي كرده است حالا تمايل دارد تا سوپر اسپرت برقي نيز توليد كند.
تبليغات

اوايل اين هفته بود كه شركت چيني بي‌ واي دي (BYD) از خودروي مفهومي E-SEED GT در نمايشگاه خودروي شانگهاي رونمايي كرد. رونمايي از اين خودرو به خوبي نشان مي‌دهد كه بي واي دي برنامه‌هاي زيادي براي توليد خودروهاي برقي در آينده دارد.

مرجع متخصصين ايران BYD E-speed GT

بي‌ واي دي يكي پيش‌گامان توليد خودروهاي برقي در جهان به شمار مي‌رود و تلاش زيادي براي توليد خودروهاي پاك كرده است. اين شركت دركنار توليد سدان‌هاي برقي مختلف حتي يك شاسي‌بلند برقي با نام Song Pro را نيز به بازار معرفي كرده است. آخرين محصول نيز همين خودروي مفهومي E-SEED GT بود كه نه‌تنها يك خودروي برقي جديد است بلكه زبان طراحي جديد اين شركت را هم معرفي مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران BYD E-speed GT

اين شركت در سال ۱۹۹۵ تأسيس شد و در ابتدا تنها ۲۰ متخصص داشت. امروزه تعداد كاركنان بي واي دي به حدود ۲۴۰ هزار نفر مي‌رسد و بزرگ‌ترين توليد كننده‌ي خودروهاي برقي در جهان است. بي واي دي با طراحان بزرگ جهان نيز همكاري دارد و حد نهايت اين همكاري را در همين خودرو E-SEED GT مي‌توان مشاهده كرد. در طراحي اين خودرو مدير طراحي سابق آئودي، مدير طراحي خارجي سابق فراري و مدير طراحي سابق مرسدس بنز ايتاليا همكاري كرده‌اند.

مرجع متخصصين ايران BYD E-speed GT

به اين ترتيب مشاهده مي‌كنيد كه شركت بي واي دي كه مقر آن در شهر گوانگجوي چين است به خوبي از استعدادهاي خارجي و طرفيت‌هاي داخلي استفاده كرده است. مديرعامل بي واي دي اخيرا در يك كنفرانس خبري گفته است كه اين شركت براي تحقيق توليد خودروهاي برقي چندين استراتژي را پيگيري مي‌كند و هدف بي واي وارد كردن خودروهاي چيني به مراحل جديد است.

مرجع متخصصين ايران BYD E-speed GT

كشور چين نيز خود برنامه‌اي منسجم و حساب شده براي توسعه‌ي خودروهاي برقي دارد و قرار است تا سال ۲۰۲۰ بيش از ۴.۶ ميليون دستگاه خودروي برقي در اين كشور به فروش برسند. همچنين چين قوانيني را در آينده‌ي نزديك تصويب خواهد كرد كه استفاده از موتورهاي احتراق داخلي را محدود مي‌كنند.

بي واي دي فعاليت خود در خودروهاي الكتريكي را به خودروهاي مفهومي همانند E-SEED GT محدود نكرده است. اين خودروساز اين هفته از يك كاميون الكتريكي مخصوص حمل زباله با نام BYD 8R Class 8 Automated Side Loader را نيز رونمايي كرده است. اين كاميون قرار است ابتدا در يكي از شهرهاي كاليفرنيا به خدمت گرفته شود.

مرجع متخصصين ايران BYD E-speed GT

محصولات برقي بي واي دي فقط محدود به بازار كشور چين نيستند بلكه اين خودروساز محصولات خود را در كشورهاي مختلف و حتي در اروپا نيز به فروش مي‌رساند. بي اوي دي به‌تازگي ۵۰ هزارمين اتوبوس برقي خود را از خط توليد خارج كرد. اين اتوبوس نه‌تنها در شهرهاي چيني مانند پكن، گوانگجو، شنزن، تيانجين، هانگجو، نانجينگ، شانگشا و شيان در حال خدمت‌رساني هستند بلكه در ناوگان اتوبوسراني لندن و لس آنجلس نيز حضور دارند.

اتوبوس‌ها و كاميون‌هاي حمل زباله‌ي الكتريكي گرچه توجه زيادي را به خود جلب نمي‌كنند اما براي خودروسازان بسيار مهم هستند و بازارهاي جديدي را براي‌ آن‌ها ايجاد مي‌كنند. البته شرايط براي بي واي دي هميشه نيز بر وفق مراد نيست چون خودروهاي اين شركت همچنان در حال دست‌وپنجه نرم كردن با استانداردهاي سختگيرانه‌ي آمريكا در مباحث كيفيت و عملكرد هستند. در تحقيقي كه اخيرا توسط لس آنجلس تايمز انجام شده است اتوبوس‌هاي الكتريكي بي واي دي پس از تنها ۵ ماه استفاده نياز به انجام تعميرات پيدا كرده بودند.

مرجع متخصصين ايران BYD E-speed GT

آژانس ترانزيت جنوب كاليفرنيا نيز قراردادي ۳۳۰ ميليون دلاري را با بي واي دي امضا كرده بود تا اتوبوس‌هاي الكتريكي اين شركت را در ناوگان خود به خدمت بگيرد اما تحقيقات لس آنجلس تايمز نشان مي‌دهند كه هزينه‌ي نگه‌داري اين اتوبوس‌هاي الكتريكي بسيار بيشتر از اتوبوس‌هاي ديزلي است. همچنين در بخش عملكرد نيز اين اتوبوس‌ها دچار اشكالاتي هستند. درحالي‌كه بي واي دي وعده داده بود اين اتوبوس‌ها با هر بار شارژ مي‌توانند ۲۵۰ كيلومتر را طي كنند اما عملا آن‌ها با هر بار شارژ به‌طور متوسط فقط ۹۰ كيلومتر راه مي‌روند كه جوابگوي نيازهاي شهري همچون لس آنجلس نيست.

مرجع متخصصين ايران BYD E-speed GT

گرچه اين شعاع حركتي كم در شهرهاي كوچك اشكالي ايجاد نمي‌كند اما براي شهرهاي بزرگ مناسب نيست. البته عوامل محيطي نيز در كاهش برد اتوبوس‌ها دخيل بودند چون كاليفرنيا جاده‌هاي سربالايي و سراشيبي زيادي هم دارد و اين براي يك خودروي الكتريكي چندان جالب نيست.

گزارش لس آنجلس تايمز نقاط تاريك ديگري از اتوبوس‌هاي برقي را فاش مي‌كند. اشكالات اين اتوبوس‌ها فقط به لس آنجلس محدود نبوده و در شهرهاي ديگر نيز اشكالاتي مانند شكسته شدن شاسي گزارش شده است. همچنين بازرسان Metro اين خودروها را از انديشه متخصصين كيفيت تأييد نكرده‌اند. در ماه نوامبر مقامات شهر البوكركي در ايالت نيومكزيكو نيز كه از اين اتوبوس‌هاي برقي استفاده مي‌كردند در پي خرابي‌هاي گسترده‌ي آن‌ها ۱۵ دستگاه اتوبوس را به كارخانه پس داده و به‌دليل امنيت پايين اين خودروها از بي واي دي شكايت كرده‌اند.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات