ابرخودروهاي جذاب با بيش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت
اواسط دههي ۲۰۰۰، زمانيكه بوگاتي با ابرخودروي ويرون دوباره به ميدان زورآزمايي بازگشت، تصور اينكه تعداد خودروهاي ويژه با قدرت بيش از ۱۰۰۰ اسببخار به انگشتهاي يك دست برسد، چندان آسان نبود. در آن سالها، خودروهاي ۱۰۰۰ اسب بخاري بسيار كم تعداد و فوقالعاده گرانارزش بودند؛ با اينكه نمونههاي دههي ۲۰۱۰ هنوز هم ويژگيِ ارزش بالا را حفظ كردند، اما به كميابي مدلهاي گذشته نيستند.
بايد واقعبين باشيم؛ هيچوقت نميتوان از تمام قدرت هايپركارهاي ۱۰۰۰ اسب بخاري در جادههاي عمومي لذت برد. اگر توانايي خريد چنين خودروهايي وجود داشته باشد، يا بايد به پيست مسابقه رفت كه در اينصورت ويژگي خودنمايي كاملاً حذف ميشود؛ يا اتوبانهاي بدون محدوديت سرعت در آلمان را هدف گرفت. با تمام اين تفاسير، باشگاه خودروهاي ۱۰۰۰ اسب بخاري هر روز عضو بيشتري ميپذيرد، بهطوريكه امروز تعداد اين خودروها نزديك به ۲۰ مدل مختلف است.
توليد خودرو با پيشرانهي بنزيني ۱۰۰۰ اسب بخاري و طراحي جذاب كار آساني نيست؛ اما شرط ورود به باشگاه ابرخودروها در چند سال اخير تغيير كرده است. با پيشرفت و توسعه در فناوري موتورهاي برقي و پكهاي باتري، بهزودي نسل جديد خودروهاي قدرتمند از راه ميرسند. ابرخودروهاي جديد باشگاه ۱۰۰۰ اسب بخاري برخلاف برادرهاي بزرگشان، بيسروصدا هستند؛ بهلطف موتور برقي، طراحي كلي بدنه هم كمي تغيير كرده است. البته بين مدلهاي تمام بنزيني و برقي، نسخههاي هيبريد وجود دارند كه هر دو جبههي طرفداران دنياي خودرو را راضي نگه دارند. اين مقدمهي كوتاه را آورديم تا در ادامه، جديدترين فهرست خودروهاي جذاب با قدرت حداقل ۱۰۰۰ اسببخار را معرفي كنيم. خودروهاي اين فهرست براساس قدرت پيشرانه طبقهبندي شدهاند.
لوسيد Air
قدرت: ۱۰۰۰ اسببخار
ارزش مدل پايه: مشخص نيست
محصول سال ۲۰۱۹
شايد سدان زيباي لوسيد موتورز (Lucid Motors) يكي از ضعيفترين مدلهاي باشگاهِ خودروهاي ۱۰۰۰ اسببخاري باشد، اما بهلطف داشتن باتري ليتيوم-يون و دو موتوربرقي، هنگام حركت آلايندگي توليد نميكند. لوسيد اير در چند نسخهي مختلف مثل نمونهي ۴۰۰ اسب بخاري عرضه خواهد شد اما گرانترين مدل از دو موتور برقي هركدام در هر محور جلو و عقب با قدرتهاي ۴۰۰ و ۶۰۰ اسببخار استفاده ميكند؛ ۱۰۰۰ اسببخار قدرت برقي كافي است كه تا خودروي مورد انتظار لوسيد موتورز با نهايت سرعت ۳۵۰ كيلومتربرساعت، در زمان ۲.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت برسد. لوسيد موتورز براي رقابت با تسلا، يك ميليارد دلار از صندوق سرمايهگذاري عربستان دريافت كرده است و تا پايان سال ۲۰۱۹، اولين محصولات خود را عرضه ميكند. مدل ۴۰۰ اسب بخاري لوسيد اير با ارزش پايهي ۵۲,۵۰۰ دلار فروخته خواهد شد؛ درواقع با اين مبلغ، يك سدان خانوادگي مجهز با قواي متخصص برقي و ظرفيت پيمايش حدود ۶۴۵ كيلومتر در اختيار مشتري قرار ميگيرد. باوجود فناوري شارژ سريع، لوسيد اير تنها در ۳۰ دقيقه دوباره آمادهي حركت خواهد بود. لوسيد اير يكي از متفاوتترين اعضاي باشگاه خودروهاي ۱۰۰۰ اسب بخاري است.
شورولت كوروت تيونينگ SVE
قدرت: ۱۰۰۰ اسببخار
ارزش: يك دستگاه شورولت كوروت + ۶۹ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۸
شركت Specialty Vehicle Engineering يا SVE متخصص تيونينگ و آمادهسازي خودروهاي درگ است. متخصص كارشناسهاي SVE سال گذشته مدل Stage II Yenko/SC را رونمايي كردند كه دراصل شورولت كوروت با پيشرانهي ۶.۸ ليتري و سوپرشارژر و ۱۰۰۰ اسببخار قدرت است. محصول قدرتمند SVE از جعبهدندهي دستي ۷ سرعته، ترمزهاي جديد و سيستم تعليق سفارشي استفاده ميكند؛ براي خريد پكيج اين شركت بايد ۶۸,۹۹۵ دلار پرداخت كرد كه احتمالاً ارزانترين خودروي ۱۰۰۰ اسببخاري اين روزها باشد. SVE نمونهي ۸۳۵ اسببخاري كوروت را هم عرضه ميكند و البته امكان نصب پكيج اين شركت روي شورولت كامارو هم وجود دارد. Stage II Yenko/SC در مقايسه با ديگر خودروهاي اين فهرست تنها يك محصول سفارشيِ تيونر محسوب ميشود؛ بنابراين با مدلهاي گرانارزش، لوكس، باكيفيت و جذابتر خودروسازان مقايسه نخواهد شد. درواقع عمر محصول SVE پايين خواهد بود و نميتواند با ابرخودرويي چون بوگاتي ويرون يا شيرون رقابت كند.
كاديلاك CTS-V تيونينگ هنسي
قدرت: ۱۰۰۰ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۱۵۹ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۸
پكيج تيونينگ هنسي با نام HPE1000 براي كاديلاك CTS-V كه بهزودي از خط توليد خارج ميشود، مشابه مدل قبلي فهرست است. هنسي دركنار توليد ابرخودروهاي جديدش، هنوز به ارتقاء و تيونينگ مدلهاي مختلف آمريكايي ميپردازد. CTS-V HPE1000 قدرت ۱۰۰۰ اسببخار (دور موتور ۶۴۰۰) و گشتاور ۱۳۱۰ نيوتنمتر را مديون مونتاژ مخصوص پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۶.۲ ليتري بهوسيلهي مهندسهاي هنسي، يك سوپرشارژر بزرگ، ميلسوپاپ سفارشي، پورت اختصاصي سرسيلندرها، تقويت سوپاپهاي ورودي و خروجي، اينتركولر سفارشي، هدرز فولادي جديد، مبدل كاتاليست جديد و تنظيم اختصاصي ECU است. هنسي براي پكيج ويژهي CTS-V كه توانايي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت در كمتر از ۳ ثانيه دارد، ضمانت كاركرد بيش از ۳۸,۰۰۰ كيلومتر در طول دو سال درانديشه متخصصين گرفته است. كاديلاك CTS-V هنسي كه بهراحتي به نهايت سرعت بيش از ۳۲۰ كيلومتر بر ساعت ميرسد، هنوز هم از جعبهدندهي خودكار كارخانهاي با كمي تغيير جزئي و سيستم انتقال قدرت محور عقب استفاده ميكند. بازار مشتريهاي اختصاصي اين سدان ۱۰۰۰ اسب بخاري با زمان ۱۰.۱ ثانيه و نهايت سرعت ۲۱۷ كيلومتربرساعت در درگ ۴۰۰ متري محدود است؛ بهخصوص وقتي ارزش ۱۵۹,۰۰۰ دلار پيش از اضافه شدن آپشنهاي متنوع را درانديشه متخصصين بگيريم.
زنوو TS1 GT
قدرت: ۱۱۰۴ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۱ ميليون و ۵۶۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۷
خودروساز دانماركي زنوو (Zenvo) در سطح جهاني چندان شناخته شده نيست. اولين محصول اين شركت سال ۲۰۰۸ با نام ST1 رونمايي شد و بهعنوان اولين مقصد، در اختيار جرمي كلاركسون، مجري محبوب برنامههاي تاپگير (Top Gear) و گرندتور (The Grand Tour) قرار گرفت. زنوو ST1 هم در پيست تاپگير (سال ۲۰۰۹) و هم در گرنپري كلاسيك كپنهاگ (سال ۲۰۱۵) آتش گرفت تا شروعي خوبي براي خودروساز تازهوارد دانماركي رقم نزند. در طول ۱۰ سال گذشته، زنوو پنج ابرخودروي مختلف عرضه كرده كه توليد هر مدل كمتر از ۲۰ دستگاه بوده است. مدل TS1 GT نسخهي جديد ST1 است كه از پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۵.۸ ليتري با دو سوپرشارژر و نهايت قدرت ۱۱۰۴ اسببخار (دور موتور ۷۱۰۰) استفاده ميكند. بهلطف پيشرانهي V8 و گشتاور ۱۱۴۰ نيوتنمتر، ابرخودروي دانماركي در زماني حدود ۳ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد و به بيشينهي سرعت ۳۷۵ كيلومتربرساعت محدود ميشود. زنوو TS1 GT عملكرد متخصص چشمگيري دارد اما با ارزش پايه بيش از ۱.۵ ميليون دلار، نميتواند مشتري جذب كند. بسيار بعيد است كه باوجود خودروهاي محبوب از برندهاي ايتاليايي و بريتانيايي، ابرخودروي دانماركي كه پيشينهي چند سالهي پرافتخاري هم ندارد، طرفداران بيشمار داشته باشد. البته مديران ارشد زنوو كاملاً اين موضوع را درك ميكنند و ظرفيت توليد TS1 GT را تنها به ۱۵ دستگاه و حداكثر فروش ۵ دستگاه در هر سال، محدود كردهاند. اين موضوع را هم نبايد فراموش كنيم كه زنوو توانايي توليد ابرخودرو در ظرفيت بالا ندارد.
استون مارتين والكري
قدرت: ۱۱۶۰ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۳ ميليون و ۲۵۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۹
استون مارتين پيش از اينكه مشخصات كامل متخصص ابرخودروي والكري (Valkyrie) را اعلام كند، تمام ۱۵۰ دستگاه ظرفيت توليد را پيشفروش كرد. درواقع اين شركت بريتانيايي تنها اشاره كرد كه ابرخودروي آينده با همكاري تيم فرمول يك ردبول ريسينگ ساخته ميشود، فناوري هيبريد دركنار پيشرانهي ۱۲ سيلندر V شكل دارد، نهايت قدرت بيش از ۱۰۰۰ اسببخار خواهد بود و پرچمدار جديد استون مارتين است. استون مارتين والكري بيشتر دريچهاي بين نسل قديمي و جديد هايپركارها نزديك است؛ پيشرانهي V12 تنفس طبيعي ۶.۵ ليتري حدود ۱۰۰۰ اسببخار قدرت را دركنار ۱۶۰ اسببخار موتور برقي قرار داده است. خودروساز اصيل انگليسي براي توليد والكري از بهترين متخصصها كمك گرفته است؛ مدير ارشد متخصص تيم فرمول يك ردبول در طراحي، مكانيكها و مهندسهاي كازورث (Cosworth) در توسعهي پيشرانهي V12 و متخصص كارشناسهاي شركت ريمك (Rimac) در توليد موتور برقي.
حاصل كار بهزودي تا پايان سال ۲۰۱۹ رونمايي ميشود اما استون مارتين وعده داده است كه باتوجهبه وزن ۱۰۳۰ كيلوگرم و نسبت قدرت به وزن ۱ اسببخار به ازاي هر كيلوگرم، والكري پيست سيلورستون را مانند يك خودروي فرمول يك نسل فعلي، طي ميكند. نسخهي مخصوص پيست والكري هم با طراحي آيروديناميك مثل خودروهاي LMP1 و كد AMR Pro در ۲۵ دستگاه عرضه خواهد شد؛ البته درست مانند نمونهي جادهاي و شهري، AMR Pro هم بهطور كامل پيشفروش شده است. مثل مديران ارشد فورد براي مدل GT و مرسدس بنز براي AMG One، اندي پالمر، مديرعامل استون مارتين هم براي مدلهاي ويژه مثل والكري قانون محدوديت خريد و فروش تنظيم كرده است. اگر خريدار مدل والكري پس از تحويل خودرو براي دستيابي به سود بيشتر ابرخودروي استون مارتين را بفروشد، در فهرست سياه شركت قرار خواهد گرفت؛ پس از اين، اين فرد براي هميشه از خريد يك خودروي ويژه و مخصوص استون مارتين محروم ميشود.
بوگاتي ويرون سوپراسپرت
قدرت: ۱۱۸۴ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۳ ميليون دلار
محصول سال ۲۰۱۰
بوگاتي بيش از يك دهه است كه به ميدان جنگ «سريعترين خودروي جهان» وارد شده اما مدل ويرون، تقريباً بنيانگذار باشگاه ۱۰۰۰ اسببخاريهاي مدرن هم محسوب ميشود. اولين مدل بوگاتي ويرون سال ۲۰۰۵ رونمايي شد؛ پيشرانهي ۱۶ سيلندر W شكل ۸ ليتري فولكس واگن بههمراه چهار توربوشارژر، ۹۸۷ اسببخار يا ۱۰۰۱ قدرت در واحد PS و ۱۲۵۰ نيوتنمتر گشتاور در اختيار ويرون گذاشته بود. اولين ويرون، ركورد نهايت سرعت ۴۰۸ كيلومتربرساعت را در ميانگين مسير رفتوبرگشتي ثبت كرد. نسخهي دوم ويرون، مدل روباز با سقف تارگا و كد گرنداسپرت (Grand Sport) بود كه سال ۲۰۰۹ عرضه شد؛ در حالتي كه سقف برداشته شده باشد، نهايت سرعت ويورن گرنداسپرت به ۳۶۹ كيلومتربرساعت محدود ميشد. اما در سال ۲۰۱۰ بود كه مقامات بوگاتي با رونمايي مدل سوپراسپرت (Super Sport)، ركوردگيري رسمي ويرون را آغاز كردند. نسخهي سوپراسپرت با محدوديت توليد ۲۵ دستگاه، از همان پيشرانهي W16 مدل استاندارد استفاده ميكرد اما قدرت نهايي به ۱۱۸۴ اسببخار يا ۱۲۰۰ در واحد PS و گشتاور هم به ۱۵۰۰ نيوتنمتر افزايش پيدا كرده بود.
با چند تغيير آيروديناميك، ويرون سوپراسپرت آمادهي ركوردگيري، گينس بود؛ اولين فردي كه براي ركوردگيري ويرون سوپراسپرت دستش را بلند كرد، آخرين كسي بود كه انتظارش را داشتيم. جيمز مِي، مجري سابق برنامهي تاپگير و مجري فعلي گرندتور با لقب «كاپيتان كُند»، ركورد سرعت ۴۱۷.۶۱ كيلومتر بر ساعت را با ويرون سوپراسپرت ثبت كرد. البته نشستن مِي پشت فرمان جهت گرم كردن ويرون بود؛ پس از او، رانندهي رسمي تست بوگاتي شانسش را امتحان كرد. طولي نكشيد كه متخصص كارشناسهاي گينس، ميانگين نهايت سرعت ۴۳۱.۰۷۲ كيلومتربرساعت در مسير رفت و برگشتي را براي بوگاتي ويرون سوپراسپرت مدل ۲۰۱۰ ثبت كردند. پس از تاجگذاري ابرخودروي آلماني-فرانسوي و شكست رقيب آمريكايي SS Ultimate Aero در آزمون نهايت سرعت، بوگاتي ۵ دستگاه ويژه از ويرون سوپراسپرت موسوم به World Record Edition با رنگ نارنجي و سياه توليد كرد كه محدودكنندهي الكترونيكي سرعت نداشتند. آخرين نسخهي ويرون با نام Vitesse، مدل كروكِ سوپراسپرت با سقف تارگا بود كه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ با قدرت مشابه مدل كوپه توليد شد؛ اين مدل با نهايت سرعت ۴۰۸.۸۴ كيلومتربرساعت، دومين خودروي سريع بدون سقف تاريخ پس از هنسي ونوم جي تي اسپايدر (Venom GT Spyder) است.
مرسدس AMG One
قدرت: ۱۲۳۱ اسببخار
ارزش: ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۲۰
مرسدس AMG One دقيقا از پيشرانهي ۶ سيلندر Vشكل ۱.۶ ليتري توربوشارژ خودروِ فرمول يك لوئيس هميلتون در فصل ۲۰۱۵ استفاده ميكند. اين پيشرانه با نهايت ۱۱،۰۰۰ دوربردقيقه و ۱،۲۰۰ دوربردقيقه در حالت توقف كامل خودرو، محور عقب AMG One را بهحركت درميآورد. البته، اين پيشرانه در خودرو فرمول يك تا ۱۴،۰۰۰ دوربردقيقه حركت ميكند و در حالت توقف خودرو، عملكردش به ۴،۰۰۰ دوربردقيقه ميرسد. تيم مهندسي AMG اشاره ميكند كه بهلطف وجود موتور برقي در سيستم هيبريد بهمنظور چرخاندن سريع توربوشارژر، حساسيت و پاسخگويي پدال گاز AMG One از خودرو مجهز به پيشرانهي V8 تنفس طبيعي بيشتر است. دقيقا مشابه خودروهاي فرمول يك، سيستم هيبريد AMG One بهدنبال جلوگيري از هدررفتن هرگونه انرژي و سپس، استفاده از آن در شرايط موردنياز است. دركنار پيشرانهي ۱.۶ ليتري، ۳ موتور برقي با نهايت ۵۰،۰۰۰ دوربردقيقه قرار دارند كه هريك ميتوانند ۱۶۰ اسببخار قدرت توليد كنند. يكي از موتورها روي ميللنگ و دو موتور ديگر روي يك چرخ محور جلو نصب شدهاند تا توزيع گشتاور هر چرخ وجود داشته باشد. مرسدس AMG One در زماني بين ۲ تا ۲.۷ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت و كمتر از ۶ ثانيه به سرعت ۲۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد. همچنين، نهايت سرعت اين اَبَرخودرو به ۳۵۰ كيلومتربرساعت محدود ميشود. عملكرد AMG One از سرعت صفر تا ۲۰۰ كيلومتربرساعت خيرهكننده است. درحقيقت، محصول جذاب مرسدس ۱.۲ ثانيه از پورشه 918 اسپايدر و ۰.۵ ثانيه هم از بوگاتي شيرون، عملكرد بهتري دارد.
هنسي ونوم جي تي
قدرت: ۱۲۴۴ اسببخار
ارزش: ۱ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۳
تيونر آمريكايي هنسي (Hennessey) سالها است كه محصولات سفارشي از برندهاي فورد، جيپ، شورولت، فراري، پورشه و مكلارن عرضه ميكند. پس از تجربهي موفق توليد نمونهي قدرتمند دوج وايپر با كد ونوم 650R، هنسي لوتوس اگزيج و اليز را براي پروژهي بعدي انتخاب كرد. ونوم جي تي (Venom GT) از شاسي لوتوس استفاده ميكند، اما در بخش قواي متخصص، تفاوت زيادي وجود دارد. تيم مهندسي هنسي پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۷ ليتري جنرال موتورز كد LSX را دركنار دو توربوشارژر قرار داد تا بيش از ۱۲۰۰ اسببخار قدرت و ۱۵۶۶ نيوتنمتر گشتاور به لوتوس آمريكاييشده تقديم شود. البته ميتوان نهايت قدرت ونوم جي تي را در سه سطح ۸۰۰ و ۱۰۰۰ و ۱۲۴۴ اسببخار تنظيم كرد. هنسي ونوم جي تي جزو خودروهاي توليدي رسمي محسوب نميشود؛ درواقع در كارت مشخصات اين مدل، نام لوتوس اگزيج ثبت شده است، بنابراين بسياري از افراد، محصول قدرتمند هنسي را عضو شايستهاي براي باشگاه ۱۰۰۰ اسببخاريها نميشناسند. علاوهبر اين، با وجود ثبت ركورد نهايت سرعت ۴۳۵.۳۱ كيلومتربرساعت، هنسي ونوم جي تي در گينس جايگاهي ندارد؛ از اين مدل تنها ۷ دستگاه كوپه و ۶ دستگاه اسپايدر عرضه شده است. ونوم جي تي تنها در بخش سرعتگيري صفر تا ۳۰۰ كيلومتربرساعت، با زمان ۱۳.۶۳ ثانيه در گينس شناخته شده است. هنسي براي جايگزين ونوم جي تي برنامهي ديگري دارد؛ اين مدل كه با نام ونوم F5 معرفي شده است، كاملاً از پايه و بدون استفاده از شاسي خودروي ديگر، مستقل ساخته خواهد شد.
SS Ultimate Aero XT
قدرت: ۱۳۰۰ اسببخار
ارزش: ۷۴۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۳
شركت شلبي سوپركارز كه سپس به SSC تغيير نام داد، خالق سريعترين خودروي جهان در دههي ۲۰۰۰ است. اولين برنامههاي توليد ابرخودروي SSC Aero سال ۲۰۰۴ آغاز و پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۶.۲ ليتري شورولت كوروت C5R مجهز به سوپرشارژر با قدرت ۷۸۲ اسببخار، انتخاب شد. مهندسهاي SSC با تقويت و ارتقاء قطعات مختلف و افزايش ۱۰۰ سيسي حجم پيشرانه، قدرت را به ۹۰۸ اسببخار در سال ۲۰۰۵ رساندند. سال ۲۰۰۶ قدرت به ۱۰۴۶ و سال ۲۰۰۷ به ۱۱۸۳ اسببخار رسيد تا ركورد سريعترين خودروي دهه ۲۰۰۰ جهان در گينس بهنام SSC Ultimate Aero TT با سرعت ۴۱۲.۲۱ كيلومتربرساعت ثبت شود. اواسط سال ۲۰۰۸ بود كه SSC از مدل Aero TT با پيشرانهي V8 و دو توربوشارژر رونمايي كرد؛ يك سال بعد قدرت نهايي به ۱۲۸۷ اسببخار رسيد. بهعنوان آخرين محصول سري آئرو، سال ۲۰۱۳ مدل Ultimate Aero XT با قدرت ۱۳۰۰ اسببخار و ظرفيت توليد پنج دستگاه معرفي شد. اين مدل از پيشرانهي ۶.۹ ليتري V8 و دو توربوشارژر استفاده ميكرد كه حتي در سرعت ۳۰۵ كيلومتربرساعت و چرخها هرزگردي داشتند. هيچكدام از سري خودروهاي SSC Aero به تجهيزات كمكرانندهي مدرن، مثل ترمزضدقفل (ABS) يا كنترل كشش مجهز نبودند.
نيو EP9
قدرت: ۱۳۶۰ اسببخار
ارزش: ۱ ميليون و ۴۸۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۶
برند چيني نيو (NIO) سال ۲۰۱۴ با سرمايهگذاري چند شركت از آمريكا، چين، سنگاپور و بريتانيا شكل گرفت. با هدف توليد خودروهاي برقي و توسعهي فناوري خودران، نيو علاوهبر شركت در مسابقات فرمول E، ابرخودروي EP9 را هم توليد كرد. در نيو EP9 كه تنها براي رانندگي در پيست توليد شده است، هر چرخ از موتوربرقي و جعبهدندهي مستقل استفاده ميكند؛ در هر چرخ بيش از ۳۳۵ اسببخار قدرت توليد ميشود تا درمجموع، ۱۳۶۰ در واحد PS و ۱۳۴۱ اسببخار يا دقيقا ۱ مگاوات توان دراختيار راننده باشد. سيستم انتقال قدرت EP9 دركنار توزيع گشتاور پيشرفته، هم در حالت تمام چرخ محرك و هم هرچرخ محرك مستقل تنظيم ميشود. طراحي آيروديناميك و بالههاي هوشمند فعال، توليد داونفروس تا ۲.۶ تُن در سرعت ۲۴۰ كيلومتربرساعت را تضمين ميكنند كه نزديك به عملكرد خودروهاي فرمول يك است. نيو EP9 باتوجه به قواي متخصص قدرتمند، مأموريت اصلياش را با موفقيت بهپايان رساند؛ ثبت ركوردهاي جديد و زمانهاي سريع در مشهورترين پيستهاي جهان، مثل نوربرگرينگ آلمان و پاول ريكارد فرانسه و COTA آمريكا و توسعهي خودروي فرمول E از جمله خروجيهاي اين ابرخودرو براي شركت نيو بوده است. تا امروز ۶ دستگاه از نيو EP9 توليد و با ارزش ۱.۲ ميليون دلار به سرمايهگذاران شركت فروخته شده است. مديران ارشد نيو قول دادهاند كه ۱۰ دستگاه ديگر از EP9 با ارزش پايه نزديك به ۱.۵ ميليون دلار براي فروش جهاني توليد شود.
بوگاتي شيرون
قدرت: ۱۴۷۹ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۷
شيرون يك هايپركار موتورمياني دو سرنشينه است كه توسط خودروساز فرانسوي بوگاتي بهعنوان جايگزين مدل ويرون در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۶ رونمايي شد. اين ابرخودروي متفاوت بهياد لوئيس شيرون، رانندهي مسابقهي مشهور اهل موناكو نامگذاري شده است. نهايت قدرت شيرون ۱۴۷۹ اسببخار معادل ۱۵۰۰ فردشتاكه يا PS در دورموتور ۶۷۰۰ از پيشرانهي ۱۶ سيلندر W شكل ۸ ليتري فولكس واگن با چهار توربوشارژر بزرگتر از مدل ويرون توليد ميشود. سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت حدود ۲.۵ ثانيه و نهايت سرعت محدودشده به ۴۲۰ كيلومتربرساعت از ويژگيها برجستهي شيرون است؛ اما اين مدل با تمام خودروهاي اين فهرست تفاوت دارد. نكتهي مهم در مهندسي بوگاتي شيرون اين است كه تمام قدرت و گشتاور خارقالعاده، درنهايت راحتي در اختيار راننده قرار ميگيرد. برخلاف بيشتر سوپر اسپرتهاي و هايپركارهاي برندهاي ديگر كه بسيار تهاجمي هستند و رانندگي با آنها در هر سرعتي نيازمند تمركز بالا است، شيرون در كمال آرامش با راننده ارتباط برقرار ميكند. بوگاتي شيرون در نامناسبترين جادهها هم تجهيزات لازم براي ايجاد سواري راحت را دارد و درعين فروتني، خودنمايي هم ميكند. بسياري از طرفداران و متخصص كارشناسان دنياي خودرو، ويرون و شيرون را بهدليل اين رويكرد نقد ميكنند. درواقع آنها معتقد هستند كه يك ابرخودرو بايد پر سروصدا، تهاجمي، هيجانانگيز و رانندگي با آن همانند كشتي گرفتن باشد. بوگاتي شيرون علاوهبر پايان دادن به دوران هايپركارهاي دههي ۲۰۰۰، بنيانگذار عصر جديد مگاخودروها خواهد بود. تك تك قطعات موجود در اين خودرو، از چراغهاي جذاب با طراحي تهاجمي LED جلو تا سيستم پيچيدهي خنككننده، ترمزهاي بزرگ و بالهي غول پيكر عقب همه مسئوليتي مهم برعهده دارند. مأموريت شيرون رسيدن به سرعت بالاي ۴۰۰ كيلومتر بر ساعت بدون هيايو و شلوغ كاري است.
كونيگزگ رگرا
قدرت: ۱۵۰۰ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۲ ميليون دلار
محصول سال ۲۰۱۶
شركت سوئدي كونيگزگ يكي از موفقترين توليدكنندههاي برزگ ابرخودروهاي قدرتمند است. از زمانيكه تيم مهندسي اين برند پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۵ ليتري توربوشارژ اختصاصي كونيگزگ را توليد كرد، محصولات متنوع با نظارت كريستين فُن كونيگزگ به خط توليد رسيدند. مدل رگرا (با تلفظ صحيح سوئدي رگيرا بهمعني سلطنت) اولين محصول كونيگزگ با فناوري هيبريد و سيستم انتقال قدرت KDD است كه برخلاف مدل جديد يكسو (Jesko)، يك گرندتورر پرقدرت براي جادههاي شهري است. مجموعه قواي متخصص رگرا ۱۵۰۰ اسببخار قدرت و ۲۰۰۰ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند؛ ۱۱۰۰ اسببخار بهصورت مستقيم از پيشرانهي بنزيني ميرسد و ۷۰۰ اسببخار هم سهم سه موتور برقي برند بريتانيايي ياسا (YASA) است. انرژي مورد نياز موتورهاي برقي ازطريق پك باتري ۴.۵ كيلوولت ساعتي ۸۰۰ ولتي ساخت شركت ريمك با وزن ۷۵ كيلوگرم تأمين ميشود. يكي از مهمترين ويژگيهاي رگرا، سيستم KDD است؛ فناوري KDD علاوهبر كاهش وزن به ۱۵۹۰ كيلوگرم كه بسيار كمتر از ۱۹۹۵ كيلوگرم بوگاتي شيرون است، نياز به جعبهدنده را رفع ميكند تا انتقال قدرت تنها در يك دنده مثل خودروهاي تمام برقي انجام شود. كونيگزگ رگرا با نهايت سرعت محدود شده به ۴۱۰ كيلومتربرساعت، در زمان ۲.۸ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد؛ تنها ۱۰.۹ ثانيه نياز است تا اين ابرخودروي سوئدي به سرعت ۳۰۰ كيلومتربرساعت برسد. ظرفيت توليد كونيگزگ رگرا به ۸۰ دستگاه كه كاملاً پيشفروش شده، محدود است؛ تا پايان سال ۲۰۱۸، كونيگزگ ۲۰ دستگاه رگرا تحويل مشتريها داد.
واينِك كُبرا
قدرت: ۱۶۰۰ اسببخار
ارزش: ۵۴۵ هزار يورو
محصول سال ۲۰۱۶
نمونههاي كپي و تيونينگ مختلفي از شلبي كُبرا (Cobra) در طول سالهاي گذشته توليد شده اما مدل ۱۶۰۰ اسببخاري (۷۰۰۰ دوربردقيقه) شركت آلماني واينك (Weineck Engineering) بسيار متفاوت است. تنها شباهت محصول واينك با نمونهي اصلي كلاسيك شلبي كُبرا محصول دههي ۱۹۶۰، نداشتن سقف و دو صندلي و اگر دريچهي هواي بزرگ را درانديشه متخصصين نگيريم، شكل كلي بدنه است؛ زير كاپوت، پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل با حجم باورنكردني ۱۶ ليتر قرار دارد. اولين مدلهاي توليدي واينك در سال ۲۰۰۶ به پيشرانهي ۱۳ ليتري و قدرت ۱۲۰۰ اسببخار مجهز بودند، اما پس از ۱۰ سال تلاش و مهندسي دقيق، مدل جديد با افزايش حجم پيشرانه تا ۱۶۰۰ اسببخار قدرت دريافت كرد. اين نكته را بايد درانديشه متخصصين گرفت كه واينك به تنفس طبيعي قواي متخصص وفادار است و در كُبراي آلماني، خبري از توربوشارژر و سوپرشارژر نيست. پيشرانهي بزرگ واينك كُبرا تا ۹۵۰۰ دوربرقيقه كار ميكند و سرعتگيري از حالت سكون تا ۳۰۰ كيلومتربرساعت، كمتر از ۱۰ ثانيه انجام شود. كُبراي آلمانيها را بايد يك خودروي درگ قدرتمند با مجوز تردد جادهاي توصيف كرد. اين مدل خواستني و ترسناك با ارزش پايه ۵۴۵,۰۰۰ يورو (حدود ۶۱۳,۰۰۰ دلار)، عرضه ميشود.
هنسي ونوم F5
قدرت: ۱۶۰۰ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۱ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۹
محصول جديد هنسي قرار است سرعت ۴۲۰ تا ۵۱۲ كيلومتربرساعت تورنادو در مقياس F5 فوجيتا را به خودروسازي وارد كند. Venom F5 اولين خودروي هنسي خواهد بود كه بدون تكيه بر شاسي مدلهاي ديگر ساخته ميشود؛ تيم مهندسي اين برند آمريكايي شاسي، بدنه، پيشرانه، سيستم اگزوز و بسياري از قطعات ديگر را طراحي ميكند و در بخشهاي مختلف از محصولات برندهاي ديگر استفاده ميشود. ونوم F5 اولينبار در نمايشگاه سما ۲۰۱۷ با وعدهي عصر جديد ابرخودروهاي آمريكايي، رونمايي شد؛ پيشرانهي ۸ سيلندر V شكل ۷.۶ ليتري با دو توربوشارژر بزرگ، ۱۶۰۰ اسببخار قدرت و ۱۷۶۳ نيوتنمتر گشتاور در اختيار طوفان وحشي هنسي قرار ميدهد. مديران ارشد هنسي وعدههاي بزرگي از عملكرد ونوم F5 دادهاند؛ سرعتگيري تا سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت كمتر از ۳ ثانيه، تا ۳۰۰ كيلومتربرساعت زير ۱۰ ثانيه و تا ۴۰۰ كيلومتربرساعت حدود ۲۰ ثانيه. علاوهبر اين، نهايت سرعت ابرخودروي جديد هنسي كه تا پايان سال ۲۰۱۹ رونمايي ميشود، ۴۸۴ كيلومتربرساعت اعلام شده است. هنسي ونوم F5 تنها در ۲۴ دستگاه توليد ميشود.
پينينفارينا باتيستا
قدرت: ۱۹۰۰ اسببخار
ارزش مدل پايه: مشخص نيست
محصول سال ۲۰۲۰
دفتر اصلي خودروسازي پينينفارينا (Automobili Pininfarina) سال ۲۰۱۸ در آلمان افتتاح شد؛ اين برند نوپا، زيرمجموعهي گروه هندي ماهيندرا (Mahindra) است كه با استوديوي طراحي پينينفارينا ايتاليا هم بهصورت مستقيم ارتباط دارد. اولين محصول پينينفارينا، ابرخودروي تمام برقي باتيستا (Batista) است كه مدتي پيش در نمايشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹ رونمايي شد. باتيستا به پك باتري ۱۲۰ كيلوولت ساعت ساخت ريمك و چهار موتور برقي مستقل در هر چرخ با مجموع قدرت ۱۹۰۰ اسببخار و گشتاور ۲۳۰۰ نيوتنمتر مجهز است. ريمك شريك رسمي پينينفارينا است و بههمين خاطر، تقريبا نيمي از قطعات برقي باتيستا با مدل C Two مشترك خواهد بود. خودروسازي پينينفارينا بيش از ۲۰ ميليون يورو در استوديوي طراحي پينينفارينا ايتاليا سرمايهگذاري كرده است؛ باتيستا اولين محصول اين سرمايهگذاري و بهعنوان قدرتمندترين خودروي جادهاي تاريخ ايتاليا، در كمتر از ۲ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد. براساس گفتههاي مديران ارشد پينينفارينا، ابرخودروي باتيستا بيش از ۳۵۰ كيلومتربرساعت سرعت ميگيرد؛ فروش پينينفارينا باتيستا با ظرفيت توليد ۱۵۰ دستگاه، از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. ۴۰ درصد از ظرفيت توليد اين ابرخودرو پيش از رونمايي رسمي در ژنو، رزرو شده بود.
ريمك C Two
قدرت: ۱۹۱۴ اسببخار
ارزش مدل پايه: ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۲۰
سردستهي باشگاه ابرخودروهاي ۱۰۰۰ اسب بخاري جذاب، مدل تمام برقي ريمك C Two است. برند ريمك واقع در كرواسي پيش از اين ۸ دستگاه از مدل C One را با ارزش ۱ ميليون دلار عرضه كرده بود؛ اولين محصول ريمك ۱۲۲۴ اسببخار قدرت داشت و در ۲.۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسيد. مهندسهاي ريمك براي دومين ابرخودروي شركت، بيش از ۱۹۰۰ اسببخار قدرت درانديشه متخصصين گرفتهاند. C Two تنها ابرخودروي جهان خواهد بود كه با آلايندگي صفر، در زمان ۱.۸۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت ميرسد. نهايت سرعت اين مدل كه فروشش با ظرفيت توليد ۱۵۰ دستگاه از سال ۲۰۲۰ آغاز ميشود، ۴۱۵ كيلومتربرساعت اعلام شده است. از ويژگيهاي جالب ريمك C Two ظرفيت پيمايش و تجهيز به فناوري خودران سطح ۴ است؛ براساس استانداردهاي جديد مصرف سوخت WLTP اروپا، اين خودروي برقي قدرتمند با هر بار شارژ (۸۰ درصد شارژ، كمتر از ۳۰ دقيقه) حدود ۵۵۰ كيلومتر مسافت را طي خواهد كرد.
هم انديشي ها