امجي بهسرعت درحال گسترش بازار خود است و بهخصوص روي بازار استراليا حساب ويژهاي باز كرده است. در بازار استراليا كراساور ZS پرفروشترين محصول امجي است اما مدل كوچك امجي 3 موفقيت چنداني پيدا نكرده و فروش آن در سهماههي نخست سال ميلادي جديد تنها ۲۰ دستگاه بود. درمجموع، عملكرد امجي در اين بازار استراليا رضايتبخش است و توانسته خودروهاي بيشتري درمقايسهبا جيپ، پژو، اشكودا و ميني بفروشد. اين موقعيت براي برندي چيني در يك كشور جهان اول، بسيار خوب است.
امجي براي آنكه سهم خود را از بازار خودروهاي كوچك افزايش دهد، مدل جديدي از امجي 3 براي سال ۲۰۱۹ معرفي كرده است. اين خودرو ارزانترين محصول امجي است و با ارزش پايهي ۱۵ هزار دلار به بازار عرضه ميشود. در گرانترين تيپ كه با نام Excite شناخته ميشود هم ارزش امجي 3 به ۱۲ هزار و ۲۵۰ دلار ميرسد.
امجي 3 جديد درزمينهي امكانات استاندارد هم پيشرفت قابلتوجهي كرده است؛ بهطوريكه در فهرست تجهيزات آن، مواردي مانند نمايشگر لمسي ۸ اينچي، بلوتوث، اپل كارپلي، اندرويد اتو، سيستم صوتي ياماها، روكش پارچهاي چهارخانه با دوخت رنگي روي صندليها، دوربين ديد عقب، حسگر پارك عقب و رينگ اسپرت ۱۵ اينچي آلياژي ديده ميشود. اگر فولترين تيپ امجي 3 را خريداري كنيد، امكانات بيشتري همچون كيت بدنهي اسپرت، رينگهاي اسپرت ۱۶ اينچي و سيستم صوتي حرفهاي ياماها 3D با ۶ عدد بلندگو و پورت USB بهدست خواهيد آورد.
دركمال شگفتي، كابين امجي 3 را بايد بسيارخوب و رضايتبخش ارزيابي كرد. امجي در كابين اين مدل تلاش كرده تا بااستفادهاز بازي با رنگها و مواد مختلف، كيفيت كابين را بالاتر نشان دهد و بر جذابيت آن بيافزايد. صندليها نيز در بخش تكيهگاه بهترين حمايت را از بدن سرنشينان بهعمل نميآورند اما درعوض بسيار راحت هستند. در صندليهاي عقبي هم دو سرنشين بزرگسال بهراحتي جا ميشوند و حتي فضاي كافي براي نصب دو عدد صندلي كودك وجود دارد. در بخش عقب، هم فضاي پا و هم فضاي سر در سطح خوبي قرار دارند.
سيستم مالتيمديا محيطي متخصصپسند دارد و كيفيت نمايش آن بسيار خوب است؛ بهطوريكه بايد آن را درزمينهي بهترينهاي اين كلاس دانست. اگر سيستم مالتيمدياي امجي 3 را با خودرويي همچون هوندا مقايسه كنيد، گويي امجي يك نسل جلوتر از آن است. دوربين ديد عقب نيز گرچه كيفيت عالي ندارد اما كار خود را بهخوبي انجام ميدهد. ايرادي كه در اين دوربين به چشم ميخورد، عدم بالانس نور سفيد است؛ بهطوريكه اگر از يك محيط تاريك وارد محيط روشن شويد، مدتي طول ميكشد تا تصوير دوربين وضوح خود را پيدا كند.
دسته دنده و كنترلرهاي سيستم تهويه كيفيت خوبي دارند و كاركردن با آنها احساس خوبي به راننده ميدهد. باوجود استفادهي گسترده از پلاستيك خشك در كابين امجي 3، همچنان بايد كابين آن را باكيفيت عنوان كرد. جذابترين بخش كابين، سرعتسنج ديجيتالي و غربيلك فرمان هستند. غربيلك فرمان اسپرت امجي 3 طراحي خود را از فولكس واگن گلف GTi بهارثبرده است و همين را بايد نقطهقوت آن دانست. ايرادي كه به فرمان وارد است، نبود قابليت تنظيم عمق است.
امجي روي عايقبندي كابيين مدل ۳ نيز كار كرده و كابين آن واقعا كمصدا است؛ بهطوريكه در كمتر خودرويي در اين بازهي ارزشي ميتوانيد چنين كابين بيصدايي پيدا كنيد.
در بخش متخصص، امجي 3 مدل ۲۰۱۹، از يك پيشرانهي تنفس طبيعي بنزيني با حجم ۱.۵ ليتر استفاده شده است كه ميتواند ۱۰۹ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نيوتونمتر گشتاور توليد كند. اين نيرو بااستفادهاز يك جعبهدندهي نهچندانجالب چهار سرعتهي خودكار به چرخهاي جلو منتقل ميشود. امجي ادعا ميكند كه مصرف سوخت تركيبي اين خودرو ۶.۷ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر است؛ اما درطول، تست به مصرف ۸ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر دست پيدا كرده است.
باوجود پيشرانهي ۱.۵ ليتري كه روي كاغذ كاملا معمولي احساس ميشود، امجي 3 اصلا خودروي تنبلي نيست و وقتي پاي خود را تاانتها روي پدال گاز فشار دهيد، متوجه تلاش اين خودرو براي سرعتگرفتن خواهيد شد. قدرت موتور گرچه بالا نيست، اما براي شهر كاملا كافي است. امجي 3 نيازي هم به پيشرانهي قويتر ندارد؛ چون اگر پيشرانهي بزرگتري روي آن نصب ميشد، مصرف سوخت آن افزايش پيدا ميكرد. تنها جايي كه ممكن است احساس كنيد امجي 3 خودروي تنبلي است، درهنگام سبقتگيري در اتوبانها است.
در بخش جعبهدنده نيز يكي از نقاطقوت امجي 3، استفادهنكردن از جعبهدنده CVTاست. جعبهدنده اين خودرو، معكوسهايي بهموقع ميكشد و نسبتبه پدالگاز، واكنشهاي خوبي دارد.
درخصوص پايداري و سيستم تعليق، امجي 3 در مواجههبا مسيرهاي پردستانداز، عملكردي خشك از خود نشان ميدهد؛ ولي همين خشكي سيستم تعليق، نويدبخش هندلينگ و پايداري خوب است. درعمل نيز همينگونه است و امجي 3 در پيچها، پايداري مناسبي از خود نشان ميدهد و بدنهي آن، حركات كمي دارد.
درادامه، به يكي از مهمترين موارد يعني ايمني ميرسيم؛ جاييكه امجي در آن خوب عمل كرده و توانسته است ۳ ستارهي ايمني از يورو NCAP دريافت كند. گرچه امجي 3 ايمنترين خودروي كلاس خود نيست، اما نسبتبه ارزش خود ايمني خوبي دارد. در فهرست تجهيزات ايمني اين خودرو، ۶ ايربگ، سيستم كنترل پايداري، دوربين ديد عقب و حسگر پارك عقب ديده ميشود.
اگر ايمني را اولويت قرار دهيد، ميتوانيد با پول امجي 3، يك خودروي دست دوم قديميتر اما از كلاسهاي بالاتر خريداري كنيد؛ بااينحال، امجي با ارائهي گارانتي ۷ ساله بدون محدوديت كيلومتر همچنان خود را بهعنوان يك گزينهي قوي مطرح ميكند. امجي 3 در تست تصادف با عابر پياده، بدترين نمرهي ممكن را دريافت كرده است.
همين موارد نشان ميدهند امجي 3 بيش از آنكه خودرويي همهكاره باشد، محصولي اقتصادي و مناسب شهر است.
هم انديشي ها