سيستم فرمان برقي در آينده خودروسازي نقش خواهد داشت

سه‌شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با وجود انتقاد‌هاي وارده به سيستم فرمان برقي، سيستم‌هاي EPAS در سال‌هاي گذشته به‌صورت قابل‌توجهي رشد كرده‌اند. در اين مطلب به مطالعه فرمان‌هاي برقي خواهيم پرداخت.
تبليغات

سيستم فرمان برقي (‌EPAS) چند سال قبل معرفي شد و در ابتدا مورد توجه علاقه‌مندان به خودرو قرار نگرفت؛ اما از آن زمان تاكنون، فرمان برقي رشد قابل‌توجهي داشته و با بهره‌گيري از راه‌حل‌هاي متخصص جديد، بهره‌وري بيشتري پيدا كرده است. سيستم‌هاي فرمان جديد در ابتدا به‌صورت هيدروليكي و با فشار روغن كار مي‌كرد. در اين سيستم، با استفاده از يك پمپ روغن هماهنگ‌شده با پيشرانه‌ي خودرو، روغن به‌صورت مداوم در سيستم به‌حركت در مي‌آمد. هنگامي كه راننده فرمان را تكان مي‌داد، نه‌تنها فشار روي چرخ‌دنده‌هاي جعبه‌ فرمان وارد مي‌شد، بلكه با بازشدن سوپاپ، پيستون شانه‌اي فرمان هم وارد مدار مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران سيستم فرمان برقي EPAS

سيستم فرمان‌هاي الكتروهيدروليكي هم با فشار روغن كار مي‌كنند؛ اما نيروي مورد نياز براي به‌كار انداختن پمپ، به‌جاي پيشرانه ازطريق يك موتور الكتريكي تأمين مي‌شود تا ميزان بهره‌وري بيشتر شود. كلمه EPAS مخفف  Electric power-assisted steering است كه به كمكي بودن اين سيستم هم اشاره دارد. بنابراين، اگر سيستم فرمان قدرتي از كار بيفتد، شانس كمي براي تصادف وجود دارد و فقط فرمان خودرو سفت مي‌شود. در جعبه‌ فرمان‌هاي هيدروليكي مدرني كه از چرخ‌دنده‌هاي رك و پينيون (Rack and Pinion) بهره مي‌برند، در انتهاي ستون فرمان يك سوپاپ دوراني وجود دارد پيستون را با چرخ‌دنده‌هاي رك هماهنگ مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران سيستم فرمان برقي EPAS

سيستم‌هاي كمكي EPAS با استفاده از يك موتور برقي كار مي‌كنند؛ اما نحوه‌ي فعاليت آن‌ها متفاوت است. يكي از راه‌ها، اتصال موتور برقي به بالا يا پايين ستون فرمان است؛ اما در آخرين فناوري اين جعبه فرمان‌ها، يك موتور برقي به‌صورت عمودي با چرخ‌دنده‌ي رك قرار مي‌گيرد و با استفاده از يك تسمه، مكانيزم مكانيكي‌اي را به‌وجود مي‌آورد تا چرخ‌دنده رك حركت كند. تمامي اين سيستم‌ها از حسگرهاي خاصي بهره مي‌برند تا ميزان نيروي وارده از طرف راننده هنگام چرخاندن فرمان را شناسايي كنند و نرم‌افزار هم وظيفه‌ي كنترل سيستم را برعهده خواهد داشت. آخرين مرحله اهميت بالايي دارد و نمايانگر حس راننده در هنگام چرخاندن فرمان است.

مرجع متخصصين ايران سيستم فرمان برقي EPAS

الگوريتم‌هاي موجود در نرم‌افزار خودرو رفتار راننده را شناسايي مي‌كند و ميزان نيروي وارده به فرمان را درك مي‌كند. اين رفتار شامل چرخاندن فرمان در يك پيچ با حداكثر چسبندگي ممكن هم مي‌شود. اين الگوريتم‌ها با حالت‌هاي مختلف رانندگي ازجمله اسپرت و راحتي هم هماهنگ هستند. هندسه پايه‌اي سيستم تعليق و سايز لاستيك‌ها و طراحي در سيستم تعريف‌شده است و سيستم فرمان با شاسي خودرو هماهنگ مي‌شود. سيستم‌هاي EPAS به‌دليل اصطكاك داخلي، به حالت مُردگي در قسمت مياني فرمان و بي روح بودن مشهور هستند.

مرجع متخصصين ايران سيستم فرمان برقي EPAS

علاوه‌براين، بازي داشتن چرخ‌دنده‌ها و اينرسي دوراني داخل موتور، در هنگام در اختيار داشتن فرمان حس مي‌شود. اين روزها، سيستم‌هاي EPAS رشد كرده‌اند و نقش مهم‌تري ايفا مي‌كنند. سيستم‌هاي فرمان برقي امروزه با سيستم‌هاي كنترل پايداري هماهنگ شده‌اند و به رانندگاني كه در حالت خواب آلود هستند، بازخورد قابل‌توجهي ارائه مي‌دهند. علاوه‌براين، سيستم فرمان برقي در پارك خودكار راهنماي خروج از خط هم متخصصد دارد. در سيستم EPAS همچنان ارتباط مكانيكي بين راننده و چرخ‌ها وجود دارد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات