اهداف پنج‌گانه استفانو دومينيكالي براي آينده‌ لامبورگيني

دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
استفان وينكلمن، جاي خود را به استفانو دومينيكالي، مدير پيشين تيم فرمول يك فراري داد؛ اكنون دومينيكالي از برنامه‌هاي جديدش براي لامبورگيني مي‌گويد.
تبليغات

دومينيكالي بيش از هر تماشاگر يا پرسنل همراهي تيم‌ها با پيست فرمول يك و برج ۹ طبقه سخير آشنايي دارد. در حاشيه مسابقات گرندپري در بحرين، لامبورگيني ميزبان رسانه‌ها براي معرفي مدل جديد لامبورگيني هوراكان EVO است. اخيرا طول دوره مديرعاملي دومينيكالي به سه سال رسيده است. اين مدير ۵۳ ساله با هيجان مي‌گويد:

اگر زمان به‌سرعت بگذرد، پس همه‌چيز خوب است. ولي اگر به‌كندي پيش برود، اشكالي وجود دارد.
مرجع متخصصين ايران پيست بحرين

بيشتر سابقه كار دومينيكالي در فراري است. او بيست‌وسه سال در فراري كار كرد اما حضور چندان موفقي در فرمول يك نداشت. دومينيكالي اواخر سال ۲۰۰۷ سكان هدايت تيم فرمول يك فراري را در دست گرفت. مدير ايتاليايي پيش‌ازاين چندين بار در اين پيست بين‌المللي فرمول يك حاضر شده بود. البته در دفعات قبل، با لباس رسمي تيم فرمول يك شركت فراري به اين پيست آمده بود. او بين سال‌هاي آخر ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ رياست تيم يادشده را بر عهده داشت. دومينيكالي در خاطرات خود، دو قهرماني در مسابقات سال‌هاي ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ را در پيست بحرين به ياد دارد. البته پيروزي‌هاي تيم فراري در نيمه دوم هفت سال مديريت او در تيم فراري در اين پيست تكرار نشد؛ ولي در ديگر پيست‌هاي فرمول يك ديگر كشورها، قهرماني‌هايي را كسب كردند. استفانو دومينيكالي در آوريل ۲۰۱۴ به‌يك‌باره استعفاي خود از رياست تيم فراري اعلام كرد. او با اين تصميم همگان را شوك‌زده كرد. دومينيكالي پس از كنار رفتن از تيم فراري در آئودي به كار مشغول شد.

مرجع متخصصين ايران لامبورگيني

بعد از يك مدت كوتاه در آئودي، دومينيكالي در اوايل سال ۲۰۱۶ به سمت مديرعاملي لامبورگيني منصوب شد. درآمد شركت لامبورگيني طي حضور دومينيكالي  افزايش داشته است، اما او اولين كسي بود كه بر چهارچوب و اصالت اين شركت كه در سال‌ها قبل طرح‌ريزي‌شده بود، اشاره مي‌كرد. فروش لامبورگيني در سال قبل از ورود دومينيكالي ۲۰۴۵ خودرو بود؛ اما با حضور او، لامبورگيني توانست ۵۷۵۰ خودرو را در طول يك سال به فروش برساند.

مرجع متخصصين ايران لامبورگيني

هرچند كه سمت مديرعاملي اين شركت در ۵۶ سال گذشته، بيشتر نقش مراقبت‌كننده از اين برند را بر عهده داشتند تا اين شركت به فراموشي سپرده نشود ولي اكنون لامبورگيني در وضعيت بسيار خوبي قرار گرفته است و باقدرت برنامه‌هاي خود را ادامه مي‌دهد. در عوض، دومينيكالي برنامه خود را بر پايه گسترش فروش و مدل‌هاي جديد توليدي اين شركت قرار داده است تا شركتي متفاوت با ۵ سال پيش به وجود آيد. آنچه در ادامه مي‌آيد، يك برنامه پنج مرحله‌اي است كه لامبورگيني را به آينده درخشان خود مي‌رساند و در رقابتي مستقيم با كارفرماي سابق خود فراري قرار مي‌دهد.

مرجع متخصصين ايران لامبورگيني

۱- افزايش آگاهي و آشنايي با برند

دومينيكالي پيشنهاد مي‌دهد كه ميزان آگاهي‌ها از برند لامبورگيني در سطح جهان مي‌تواند رشد بالقوه زيادي داشته باشد:

ارزش سهم ما در بازارهاي جديد صفر است. آن‌ها چيزي درباره لامبورگيني نمي‌دانستند. موفقيت در بازارهاي جديد نيازمند شناخت و آشنايي با نسل جوان است؛ به همين دليل ما بايد نشان دهيم كه جالب‌ترين، پرطرفدارترين و پوياترين برند هستيم.

انديشه متخصصين او درباره‌ي بازارهاي سنتي چيست؟

ما نياز داشتيم كه برند خود را در مسير متفاوتي قرار دهيم. بايد فضاي دوقطبي موجود را قبل از اينكه عاشق لامبورگيني شويد يا از آن متنفر، كمتر كنيم.  اكنون شما يا عاشق آن هستيد يا آن را دوست نداريد؛ اما هركدام از اين‌ها كه باشد، شما يك نام تجاري با هويت بسيار قدرتمند را مي‌شناسيد.

لامبورگيني از مدت‌ها قبل به‌خاطر طراحي و توليد خودروهاي قدرتمند با طراحي‌هاي تهاجمي و زيبا مشهور شده بود ولي اكنون تلاش مي‌كند تا خودروهايي با چهره دوستانه و عمومي‌تر به بازار عرضه كند. اكنون لامبورگيني مي‌خواهد به يك برند شاد تبديل شود.

مرجع متخصصين ايران لامبورگيني

۲- افزايش فروش

سال گذشته، فروش جهاني لامبورگيني تقريباً ۷۰ درصد افزايش يافت. دومينيكالي، استراتژي‌ها و همچنين مدل جديد اوروس را در اين موفقيت دخيل مي‌داند. نقطه خوب اين ماجرا در اين زمان از انديشه متخصصين دومينيكالي، فروش ۸۰۰۰ خودرو در هرسال است. او مي‌گويد:

به انديشه متخصصين من، در بازار رقابت ما اين رقم خوبي براي فروش است. در صورت حضور در بازارهاي جديد بايد اين رقم را كمي تنظيم كنيم؛ اما در حال حاضر رقم مناسبي براي فروش و تجارت ما است.
مرجع متخصصين ايران لامبورگيني

رقم يادشده براي فراري نيز بسيار مهم است زيرا سال گذشته، فروش جهاني فراري براي سومين بار در تاريخ از ۸۰۰۰ دستگاه عبور كرد. موضوعي كه به دومينيكالي انگيزه دوچندان مي‌دهد، تمايل زياد او براي اثبات خود به شركتي است كه آن را ترك كرده است. البته او در اين مورد، محافظه‌كارانه رفتار مي‌كند. بااين‌حال، دومينيكالي ممكن است تنها فردي باشد كه بتواند لامبورگيني را پابه‌پاي فراري جلو ببرد و به موفقيت بيشتري برساند.

او مي‌گويد:

به‌هرحال منحصربه‌فرد بودن براي مشتريان ما بسيار ارزشمند است. ما مي‌توانيم دومين شاسي‌بلند خود را توليد كنيم و فروش خود را به‌سرعت افزايش دهيم. اگر من يك مدير خودخواه بودم، دقيقاً همين كار را مي‌كردم، اما اين براي برند ما خوب نيست. اين كار شايد در كوتاه‌مدت سود زيادي براي ما به ارمغان بياورد، ولي در ميان‌مدت و بلندمدت اشتباه بزرگي خواهد بود.
مرجع متخصصين ايران لامبورگيني

۳- توليد پيشرانه‌هاي برجسته

توليدكنندگان خودروهاي سوپر اسپرت، موتورهاي تنفس طبيعي را كنار گذاشته‌اند و در محصولات خود از پيشرانه‌هاي توربوشارژ استفاده مي‌كنند. فراري هم جزو اين جريان است. دومينيكالي به‌خوبي مي‌داند كه پيشرانه‌هاي ده سيلندر و دوازده سيلندر تنفس طبيعي اين شركت با تن صداي زيباي خود به‌راحتي قابل‌شناسايي هستند؛ بنابراين لامبورگيني قبل از استفاده از پيشرانه‌هاي توربوشارژ به فكر توليد سوپر اسپرت‌هاي هيبريدي است.

دومينيكالي اين روش و حركت به سمت سوپر اسپرت‌هاي هيبريدي را تائيد كرده است. او اضافه مي‌كند:

اگر من فقط به‌دنبال پاسخ به نيازهاي مشتريان بودم، نسل بعدي آونتادور با پيشرانه دوازده سيلندر تنفس طبيعي توليد مي‌شد؛ اما ما بايد به قوانين احترام بگذاريم. در برخي مناطق خاص شما براي حركت در داخل شهرها به نيروي الكتريكي نياز داريد. به همين دليل نسل بعدي آونتادور با يك پيشرانه ۱۲ سيلندر تنفس طبيعي همراه‌با يك سيستم هيبريدي عرضه خواهد شد. البته مدل فعلي فروش خوبي دارد و ما انتظار نداريم در دو سال آينده نسل بعدي آن عرضه شود.
مرجع متخصصين ايران لامبورگيني

۴- معرفي چهارمين مدل

اگر ميزان فروش لامبورگيني طبق پيش‌بيني‌هاي دومينيكالي تا سال ۲۰۲۵ ادامه يابد، اين خودروساز آماده مي‌شود تا چهارمين مدل خود را براي تكميل سه مدل هوراكان، آونتادور و اوروس معرفي كند. دومينيكالي مي‌گويد:

ما اكنون در حال كار روي ايده توليد يك مدل گرندتورر با ظرفيت ۲+۲ هستيم؛ اين خودرو مي‌تواند به ما در دستيابي به رقم ۱۰ هزار فروش سالانه كمك كند. اگر قادر به ثابت نگه‌داشتن حجم فروش در چند سال آينده باشيم، مي‌توانيم عرضه مدل جديد را نيز مديريت كنيم؛ اما هم‌اكنون  توانايي لازم براي ارائه مدل جديد را نداريم.
مرجع متخصصين ايران Lamborghini Huracan Performante Spyder

۵- ساخت خودرو براي كساني كه عاشق رانندگي هستند

دومينيكالي مي‌گويد: «مردم از گذشته دور، خودروها را دوست داشتند و عاشق رانندگي هستند.»

او معتقد است كه بخش اصلي صنعت خودرو در آينده به سمت فناوري خودران و اجاره كوتاه‌مدت و نه مالكيت پيش مي‌رود، اما براي خودروهاي قدرتمند و با كارايي بالا براي مدت طولاني در آينده چنين اتفاقي نخواهد افتاد.

جهان بسيار بزرگ و متفاوت است. ما بايد در انديشه متخصصين بگيريم كه خودروها براي حمل‌ونقل يا لذت بردن استفاده مي‌شوند. اگر مي‌خواهيد از خودرو لذت ببريد، نمي‌توان با مدل خودران به اين هدف رسيد. مطمئناً در آينده، افرادي مانند ما وجود دارند كه زندگي آن‌ها به اين اشتياق بستگي دارد.
مرجع متخصصين ايران Lamborghini Miura SVR / خودروي سوپراسپرت لامبورگيني ميورا SVR

او در پاسخ به سؤالي مبني بر فراموش كردن مدل‌هاي محبوب گذشته مي‌گويد كه هرگز گذشته را فراموش نمي‌كند. وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه «آيا لامبورگيني مدل‌هاي مشهور و قديمي خود مانند ميورا، كانتاش و ديابلو را با توليد مجدد احيا مي‌كند؟»، پاسخ روشني بيان نكرد ولي تأكيد كرد كه لامبورگيني مي‌خواهد سالگرد اين مدل‌ها را در زمان مناسب جشن بگيرد.

مرجع متخصصين ايران Lamborghini Countach / لامبورگيني كونتاش

او همچنين ادامه داد كه در حال توليد يك مدل ويژه و منحصربه‌فرد براي چنين مراسمي هستند كه براي برند بسيار مهم است. همچنين براساس صحبت‌هاي او مي‌توانيم نتيجه‌گيري كنيم كه لامبورگيني نسخه‌هاي محدود، سفارشي و گران‌ارزشي را براي زنده نگه‌داشتن نام برخي از مدل‌هاي محبوب و قديمي خود توليد خواهد كرد. اما كدام‌يك اول خواهد شد؟ پنجاهمين سالگرد مدل محبوب ميورا سه سال پيش بود؛ درحالي‌كانتاش تا پنج سال آينده به پنجاهمين سالگرد خود مي‌رسد. بااين‌حال، در سال ۲۰۲۰ ديابلو مي‌تواند ۳۰امين سالگرد توليد خود را جشن بگيرد.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات