اولين تجربه رانندگي با تويوتا سوپرا ۲۰۲۰

سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
تويوتا سوپراي جديد بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار به بازار آمد. اين خودرو با قواي متخصص كه از سوي بي‌ا‌م‌و تأمين شده، يكي از برترين كوپه‌هاي اسپرت بازار است.
تبليغات

تويوتا سوپرا يكي از آن خودروهايي است كه حس نوستالژي زيادي در بين علاقه‌مندان ايجاد مي‌كند. اين خودرو برخلاف ميتسوبيشي اكليپس كه از يك كوپه‌ي اسپرت تبديل به يك كراس‌اور نه‌چندان قوي شده، به اصول خود پايبند مانده است. در حقيقت، شايد در ابتدا افراد بسياري، اين موضوع را كه مهندسي تويوتا سوپراي جديد با پيشرانه، جعبه‌دنده و برخي ديگر از بخش‌هاي ساخته‌شده توسط بي‌ام‌و در باواريا انجام شده و بخش‌هاي مهم آن توسط بي‌ام‌و تأمين مي‌شوند، يك نكته‌ي منفي براي اين خودرو بدانند؛ ولي كساني كه رانندگي با سوپرا ۲۰۲۰ را تجربه كرده‌اند، با اين مورد مخالف هستند.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

سوپراي جديد، طراحي بسيار جذاب و اسپرتي دارد. سقف خودرو با دو برآمدگي در بالا جلب توجه مي‌كند و طراحي عقب نيز بسيار خاص است. به‌نوعي همان‌قدر كه نسل قديمي سوپرا و تويوتا 2000GT در زمان خود خاص بودند، نسل جديد نيز خاص است. سوپراي جديد ظاهري مانند يك خودروي اسپرت جديد دارد و رگه‌هايي از خطوط و طراحي اصيل نسل‌هاي قبلي نيز در آن قابل مشاهده هستند.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

طراحي ظاهري تويوتا سوپراي جديد برآمده از خودروي مفهومي به نام FT-1 است كه تويوتا آن را در سال ۲۰۱۴ معرفي كرده بود. نماي جلوي سوپرا با سه ورودي هواي بزرگ كاملا خاص و مختص به اين خودرو است و نماي جانبي نيز به بهترين شكل و كاملا بدون نقص طراحي شده است. در عقب نيز طراحي چراغ‌ها، چراغ ترمز سوم و سپر عقب با دو خروجي اگزوز در گوشه‌ها به‌گونه‌اي انجام شده است تا خودرو را پهن نشان دهند. البته اين پهن بودن تنها ظاهري نيست بلكه سوپرا واقعا عرض زيادي دارد. براي مقايسه بايد بدانيد كه تويوتا GT86 داراي ۱۷۷ سانتي‌متر و پورشه ۷۱۸ كيمن داراي ۱۸۱ سانتي‌متر است؛ درحالي‌كه پهناي سوپرا به ۱۸۵ سانتي‌متر مي‌رسد.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

چيزي كه در تصاوير سوپرا به‌وضوح قابل ديدن نيست، نمادين بودن ورودي‌هاي هواي كوچك در بالاي سپر جلو است كه متخصصدي ندارند. همچنين ورودي‌هاي هوايي كه دقيقا در زير چراغ‌هاي جلو هستند و به‌انديشه متخصصين براي خنك‌كاري در آنجا تعبيه شده‌اند، كاملا ظاهري بوده و هوايي درون آن‌ها جريان پيدا نمي‌كند. در حقيقت بسياري از مواردي كه در ظاهر تويوتا سوپرا متخصصدي به انديشه متخصصين مي‌رسند، هيچ متخصصدي به‌جز بهبود ظاهر خودرو ندارند.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

مورد تعجب‌آميز بعدي در زمان باز كردن درها ديده مي‌شود؛ چون بسياري از بخش‌ها به بي‌ام‌و Z4 شباهت دارند. اهرم دنده‌ي iDrive بي‌ام‌و، نمايشگر ۸.۸ اينچي لمسي بالاي داشبورد و حتي پشت آمپر نيز دقيقا مانند بي‌ام‌و است. باوجوداين، به‌طور كلي كابين تويوتا سوپرا خيلي خوب طراحي شده است و كم‌تر كسي پيدا مي‌شود كه آن را نپسندد.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

از انديشه متخصصين كاركردن با تجهيزات داخلي، سوپرا واقعا عالي است. نمايشگر لمسي آن مانند تلفن‌هاي هوشمند است و به‌سرعت به فرامين پاسخ مي‌دهد. در هنگام رانندگي نيز عايق‌بندي خوب و كيفيت بالاي كابين اين خودرو را خواهيد ستود. سوپرا خودرويي بسيار راحت و دلنشين براي سواري است. از مباحثه اشتراكات با بي‌ام‌و كه خارج شويم، كابين تويوتا سوپرا از انديشه متخصصين طراحي، فناوري و راحتي بسيار عالي است و حتي براي ارزش ۵۰ هزار دلاري اين خودرو فراتر به‌انديشه متخصصين مي‌رسد. از امكانات تويوتا سوپرا مي‌توان به صندلي‌هاي اسپرت چرمي با تنظيم برقي در ۱۴ جهت، سيستم صوتي حرفه‌اي JBL با ۱۲ بلندگو و تودوزي كامل چرمي روي داشبورد و كنسول مركزي اشاره كرد.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra
مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

در بخش متخصص، هنر بي‌ام‌و يعني پيشرانه‌ي ۶ سيلندر خطي توربو خودنمايي مي‌كند. پيشرانه‌هاي ۶ سيلندر بي‌ام‌و طرفداران بسياري دارند و حالا خريداران سوپرا مي‌توانند خوشحال باشند كه اين پيشرانه‌ را در تويوتاي خود دريافت مي‌كنند. عملكرد اين پيشرانه‌ي توربوشارژ بسيار خوب است و پاسخ‌گويي خوبي دارد. گشتاور آن نيز در دورهاي مياني بالا است و به‌خوبي به سرعت‌هاي بالا دست پيدا مي‌كند. اين پيشرانه توانايي توليد ۳۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۹۴ نيوتون‌متر گشتاور را دارد. اين پيشرانه با اينكه با بي‌ام‌و Z4 يكسان است، اما دو خودرو قدرت و گشتاور متفاوتي دارند. در بي‌ام‌و Z4 اين پيشرانه مي‌تواند ۳۸۲ اسب‌بخار قدرت و ۵۰۰ نيوتون‌متر گشتاور توليد كند. جالب است كه بي‌ام‌و با داشتن قدرت بيشتر نمي‌تواند در شتاب‌گيري با سوپرا رقابت كند، چون عدد اعلامي كارخانه براي بي‌ام‌و در شتاب صفر تا ۱۰۰ كيلومتر ۴.۴ ثانيه و براي تويوتا ۴.۱ ثانيه است. تست‌هاي اخير هم روي تويوتا سوپرا نشان داده‌اند كه اين خودرو مي‌تواند در ۳.۸ ثانيه از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت دست پيدا كند. حداكثر سرعت اين خودرو به‌صورت الكترونيكي به ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت محدود شده است.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

تويوتا سوپرا از تقسيم وزن عالي ۵۰/۵۰ و وزن كلي ۱۵۴۰ كيلوگرم برخوردار است. دراين‌ميان نبايد از نقش مهم سيستم تعليق دو اتصالي مك فرسون در جلو و سيستم تعليق چند اتصالي در عقب غافل شد. ديفرانسيل لغزش محدود (LSD) سر پيچ‌ها به كمك سوپرا مي‌آيد و اين خودرو را قادر به ثبت شتاب گرانش جانبي ۱.۰۷ جي مي‌كند كه با بي‌ام‌و M2 و پورشه كايمن GTS برابري مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

ديفرانسيل لغزش محدود الكترونيكي اين خودرو مي‌تواند در صورت لاخبار تخصصي، نيروي پيشرانه را به‌صورت مساوي بين هر دو چرخ عقب يا تنها به يك چرخ منتقل كند. سيستم ترمز هوشمند نيز كمك مي‌كند كه در پيچ‌ها بتوان از حداكثر توان ترمزها استفاده كرد. اين سيستم ميزان بيش فرماني در هنگام ترمزگيري در پيچ را هم به حداقل مي‌رساند.

تويوتا سوپرا در رانندگي در اتوبان، سواري نرم و قابل‌قبولي ارائه مي‌دهد ولي اگر حالت رانندگي، اسپرت باشد، چهره‌ي ديگر خود را نشان خواهد داد. كامپيوتر خودرو در حالت اسپرت واكنش به پدال گاز را سريع‌تر و فرمان را هم خشك مي‌كند. سيستم تعليق نيز سفت‌تر مي‌شود و به اين ترتيب مي‌توان پيچ‌ها را با سوپرا بلعيد.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

فاصله‌ي محوري سوپرا (۲۵۶۹ ميلي‌متر) خيلي زياد نيست و اين به پايداري بالاتر خودرو كمك مي‌كند. اين مسئله دركنار عرض زياد و تايرهاي اسپرت ميشلن پايلوت سوپر اسپرت، چسبندگي هرچه بالاتر خودرو را تضمين مي‌كنند. در حالت رانندگي پيست، خودرو خيلي تهاجمي مي‌شود و مي‌توان دود را از تايرهاي عقب بلند كرد. در پيست و در هنگام خروج از پيچ در حالت تخته گاز بايد مراقب محور عقب خودرو بود و با بازي دادن فرمان از انحراف خودرو جلوگيري كرد. در كل، رانندگي با سوپرا در پيست مسابقه لذت بالايي دارد، ضمن اينكه بايد در انديشه متخصصين داشت سوپرا از اشتباهات راننده چشم پوشي نمي‌كند و ممكن است با يك حركت اشتباه كنترل خودرو از دست برود.

پيشرانه‌ي سوپرا قدرت بالايي دارد و زودتر از آنچه فكرش را بكنيد، به سرعت‌هاي بالاتر از ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت مي‌رسد. در اين هنگام، ترمزهاي قدرت‌مند برمبو با ۴ پيستون و ديسك‌هاي ۱۳.۷ اينچي به خوبي مي‌توانند هيولاي وحشي تويوتا را رام كنند. تنها ايرادي كه در اين بخش مي‌توان به ترمزهاي سوپرا وارد دانست، اين است كه پدال ترمز اطلاعات دقيقي نمي‌دهد و مي‌توانست بهتر باشد؛ اما قدرت ترمزگيري عالي است.

مرجع متخصصين ايران 2020 toyota supra

تويوتا سوپرا با درانديشه متخصصينگرفتن رقبايش، انتخابي بسيار خوب است و ارزشي پايين‌تر دارد. ارزش پايه‌ي اين خودرو در آمريكا ۴۹ هزار دلار است و اين در حالي است كه پورشه كيمن ۵۵ هزار دلار، بي‌ام‌و M2 جديد ۵۸هزار دلار و جگوار اف تايپ نيز ۶۱ هزار دلار ارزش دارند. در مجهزترين نسخه با تجهيزاتي مثل نمايشگر ۸.۸ اينچي لمسي، اپل كارپلي، سيستم صوتي JBL، كروز كنترل هوشمند، رادار بين خطوط، سنسورهاي پارك جلو و عقب و سيستم هشدار نقطه كور، ارزش تويوتا سوپرا به ۵۳ هزار دلار مي‌رسد كه همچنان در كلاس خود رقابتي است. تويوتا سوپرا در ارزش ۵۰ هزار دلار يكي از بهترين انتخاب‌ها خواهد بود.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات