موتورسيكلت مفهومي بي ام و R18 رونمايي شد
معمولاً در همايش كنكورسو الگانزا ويلادسته (Concorso d’Eleganza Villa d’Este) تركيبي از محصولات سنتي و مدرن به نمايش گذاشته ميشود؛ اما بيامو برخلاف سنت اين نمايشگاه، از موتورسيكلت مفهومي R18 رونمايي كرد. اين مدل از طراحي موتورسيكلت كلاسيك بهره ميبرد كه به آن ظاهري مدرن و سفارشي ميدهد. دكتر ماركوس شرَم، مدير بخش بيامو موتوراد، طراحي اين موتورسيكلت مفهومي را به شرح زير توصيف ميكند:
بيامو با استفاده از اين موتورسيكلت رويايي، نسخه شخصي خود را از مدلي جذاب و معتبر براي كلاس كروزر ارائه ميدهد.
موتورسيكلت مفهومي بيامو R18 نشان ميدهد كه چگونه طرح آيندهنگرانه از پيشرانه باكسر متعلق به سال ۱۹۶۰ ميتواند امروز بهعنوان موتورسيكلتي سفارشي و طبيعي در تركيب با تمام نمادهاي طراحي كلاسيك ظاهر شود. ادگار هاينريش، مدير طراحي بيامو موتوراد در اين زمينه توضيح ميدهد:
با عناصر زيباييشناسي كه بهطور واضح به نمايش گذاشته شدهاند، R18 به من نشان ميدهد كه موتورسواري در اصل چگونه است. همهچيز اين موتورسيكلت مفهومي بهجاي تفكر، درباره احساس است و بهجاي استفاده از فناوري براي خودنمايي، فضايي براي تخيل ارائه ميدهد. موتورسيكلت R18 ميخواهد مطلب عميقي را نشان دهد؛ شما فقط دوست داريد روي آن بنشيند و موتورسواري كنيد. اما هنگامي كه دوباره اين كار را تكرار كرديد، آن را فقط در گاراژ نميگذاريد و دور شويد؛ بلكه دوباره كنار آن ميرويد و براي بار آخر نگاهي مياندازيد.
موتورسيكلت مفهومي R18، عصاره موتورسواري و مدلي كاملاً اصيل است. با سبك سفارشي واقعي، اين موتورسيكلت هنر حذف كردن تمام موارد غيرضروري و تمركز روي قسمتهاي باقيمانده را به نمايش ميگذارد. بارت يانسن گروزبيك، طراح اين موتورسيكلت مفهومي ميگويد:
چالش بزرگ در طراحي اين است كه همهچيز را نمايش دهيم. هر قسمت هدفي متخصصدي دارد. افراد بسيار زيادي هستند كه جرات ندارند چنين روش كاملاً صادقانهاي را بپذيرند.
موتورسيكلت مفهومي بيامو R18 فوراً بهعنوان يك بيامو اصيل قابل تشخيص است؛ پيشرانه باكسر، فريم گهوارهاي، ميلگاردان نمايان، باك بنزين افتاده با رنگ سياه و رنگآميزي متضاد خطوط (كه از نمادهاي طراحي محصولات كلاسيك بيامو است). نسبتهاي متوازن در طراحي اين موتورسيكلت مفهومي، يادآور مدلهاي كلاسيك مانند بيامو R5 هستند. فريم و باك خط مشتركي از سر فرمان تا توپي چرخ عقب ايجاد ميكند و ظرافتي جاري به نماي جانبي ميدهد. رينگهاي بزرگ (جلو ۲۱ اينچي، عقب ۱۸ اينچي)، موقعيتي امن ارائه ميدهند و تسلط واحد توليد قدرت را كاملاً متوازن ميكنند. لاستيكها بيشتر از همه به تاريخ رجوع ميدهند؛ زيرا اين موتورسيكلت به تايرهاي متزيلر (Metzeler) مجهز شده است.
قلب R18، پيشرانه بزرگ ۱۸۰۰ سيسي دو سيلندر باكسر با طراحي كاملاً جديد است. ظاهر بيروني آن بهطور آگاهانه يادآور پيشرانههاي تخت دوسيلندر است كه بيامو تا پايان دهه ۱۹۶۰ ميلادي از آن استفاده ميكرد اما با حجم بزرگتر و خنككننده مدرن هوا و روغن ارائه ميشود. نمونه اوليه پيشرانه بزرگ باكسر با جزئيات زير طراحي شده است؛ بلوك پيشرانه و جعبهدنده با آلومينيوم ساخته شده كه مرحلهاي ايدهآل براي معرفي كردن اجزاي آلومينيومي و همچنين محافظ زنجير و پوشش سوپاپ به شمار ميرود. علاوهبر اين، متخصصاتورهاي Solex شبيه به مدل بهكاررفته در بيامو ۲۰۰۲، مورد استفاده قرار ميگيرد.
يكي ديگر از نكات بصري برجسته، ميلگاردان است كه تحت پوشش كرومي قرار دارد و چرخ عقب را به جعبهدنده و سيستم محركه متصل ميكند. پوشش ديگري در هيچ جاي موتورسيكلت وجود ندارد، كه اين امر باعث ميشود مهندسي آن بهوضوح قابل مشاهده باشد. به همين ترتيب، تجهيزات الكترونيكي اين موتورسيكلت مفهومي به استارتر و چراغها كاهش مييابد تا بر طراحي اصيل آن تاكيد كند.
موتورسيكلت مفهومي بيامو R18 سومين نمونه از پيشرانه حجيم باكسر است كه موتوراد ارائه ميدهد. پاييز گذشته، مدل ساختهشده توسط شركت ژاپني كاستوم وركس زون (CUSTOM WORKS ZON) براساس نمونه اوليه اين پيشرانه جديد معرفي شد. مدل Departed جايزه بهترين موتورسيكلت نمايشگاه را به دست آورد و علاقهمندان را با طراحي كلاسيك، روشهاي توليد مدرن و انواع شيوههاي دستساز متحير كرد. دومين نمونه توسط ريوايوال سايكلز (Revival Cycles) ارائه شد.
متخصصان اين شركت در تگزاس، موتورسيكلتي ديدني و جذاب به نام ريوايوال بردكيج (Revival Birdcage) معرفي كردند كه پلتفرمي ايدهآل براي پيشرانه بزرگ باكسر ايجاد كرد. فريم مخصوص تيتانيومي، نمايي بينظير از پيشرانه و جعبهدنده در تمام زوايا به نمايش ميگذارد. اين مدل ماه گذشته در نمايشگاه موتورهاي دستساز تگزاس بهنمايش گذاشته شد.
از انديشه متخصصين طراحي و رنگ، موتورسيكلت مفهومي R18 كلاسيك به انديشه متخصصين ميرسد. زمينه شبيه محصولات هميشگي بيامو است؛ خطوط سفيد در دوشاخه و باك سوخت در تركيب با رنگ سياه، نشانگر طرح مدلهاي كلاسيك بيامو به شمار ميرود. رنگ زرد و طلايي به خطوط روشن، نمايي منحصربهفرد ميدهد و باعث ميشود تا رنگ سياه روي باك و دوشاخه به بهترين شيوه خود را نشان دهد. طراحي بصري تك صندلي چرمي از مدلهاي كلاسيك دهه ۱۹۵۰ قرض گرفته شده است. كمك فنر در زير صندلي يكپارچه شده و طراحي چراغ جلو، مدلهاي دهه ۱۹۵۰ را يادآوري ميكند.
هر يك از اين جزئيات به شخصيت منحصربهفرد موتورسيكلت كمك و بر ظاهر كلي آن تاكيد ميكند. موتورسيكلت مفهومي بيامو R18 زبان طراحي سنتي را با ويژگيهاي فعلي در مجموعهاي منسجم تركيب كرده است.
ادگار هاينريش در پايان ميگويد:
براي من، موتورسيكلتهايي مانند R18، پاسخي به نياز رو به رشد در ميان جامعه موتورسيكلت است. در اينجا بهجاي فناوري، روي سادهسازي، اصالت و شفافيت تمركز ميشود. من اشتياق تقريباً عاشقانهاي براي مهندسي مكانيك واقعي مشاهده ميكنم. هدف ما با معرفي موتورسيكلت مفهومي R18 اين است كه چنين نيازي را برطرف كرده و آن را در عصر ديجيتال، به نمادي آنالوگ تبديل كنيم. ما سابقهاي غني در توليد موتورسيكلتهاي نمادين داريم و همه آنها ويژگيهاي طراحي مشابهي دارند. اعتقاد داريم كه اين ميتواند امروز هم با فناوري فعلي هماهنگ باشد.
هم انديشي ها