چرا خودروسازان آلماني در مسابقات فرمول E شركت ميكنند؟
مسابقات فرمول E هماكنون در فصل پنجم خود بهسر ميبرد، اما برندهاي خودروسازي بسيار بزرگي در آن حضور دارند. آئودي و بيامو هماكنون عمليات همراهي كارخانهاي از خودروهاي تيمها را انجام ميدهند، درحاليكه مرسدس بنز سال آينده به فرمول اي خواهد پيوست. پورشه نيز در فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به سري مسابقات خودروهاي الكتريكي ميپيوندد. اتحاد رنو-نيسان-ميتسوبيشي و ماهيندرا هند نيز از روز اول در فرمول E حضور دارند.
آلن مكنيش، برنده سه دوره لمانز و مدير تيم آئودي در مسابقات خودروهاي الكتريكي، ميگويد كه اين ورزش بهطور كامل با جايي كه برندهايي مانند آئودي، بيامو و مرسدس بنز خودروهاي خود را ميبرند، متناسب است. مكنيش پس از پيروزي آئودي در برلين گفت:
چهار خودروساز بزرگ آلماني، بهعنوان بخشي بزرگ از استراتژي خودروهاي جادهاي خود به فناوري خودروي الكتريكي نياز دارند. موتوراسپرت براي آئودي از انديشه متخصصين توسعه فناوري در پيشرو قرار دارد، اما از جنبه ديگري به عموم مردم ميگويد كه ما دقيقاً چه كاري انجام ميدهيم.
چنين خودروهايي تنها بخشي از جذبه فرمول E هستند. از آنجا كه خودروهاي الكتريكي مجهز به پيشرانه احتراق داخلي نيستند و باعث آزار و اذيت ساكنان نخواهند شد، رقابتهاي فرمول اي در مركز شهرهاي بزرگ مانند لندن، نيويورك و پكن برگزار ميشود.
همراهبا مسابقات، دهكده الكتريكي (e-village) براي بازديدكنندگان وجود دارد. موسيقي، رستوران و بسياري از فعاليتهاي هواداران همراهبا فضايي براي خودروسازان مهيا شده است كه ميتوانند از آن براي نمايش خودروهاي الكتريكي خود استفاده كنند. آئودي اي-ترون، بيامو i و مرسدس بنز EQ دركنار محصولاتي از نيسان و دياس (DS)، در اين نمايشگاه بهطور برجسته معرفي ميشوند.
مكنيش ميگويد:
هيچ راه بهتري براي انجام آن وجود ندارد. اگر به خودروهاي الكتريكي فكر ميكنيد، آنها عمدتا بهعلت آلايندگي كمتر ميخواهند راه خود را به داخل و اطراف شهرها باز كنند. هيچ روش بهتري براي ارائه محصول به مشتري وجود ندارد. فرمول E سري مسابقات در جادههاي شهري است كه در شهرهاي بزرگ جهان برگزار ميشود و داستان خود را بيان ميكند. بهطور همزمان اين مسابقات با نسل جديدي از هواداران ارتباط ميگيرد.
براي بسياري از افراد سنتگرا، ميتوان گفت كه مسابقات خودروهاي الكتريكي جاذبه كمي دارد يا اصلاً بدون جذبه است. صدا متفاوت است، هيچ سابقهاي وجود ندارد و خودروها كندتر هستند.
طبق گفتهي مكنيش، مخاطبان فرمول E كاملاً متفاوت هستند. آنها جوانتر از طرفداران فرمول يك يا مسابقات قهرماني استقامت جهان (WEC) هستند و با اولويتهاي بسيار متفاوتي رشد كردهاند.
مكنيش با اشتياق گفت:
موتوراسپرت بايد باقي بماند. بايد باقي بماند تا در جبهه فناوري قرار داشته باشد، اما بايد ارتباط خود را با طرفداران حفظ كند. بايد فرزندان با والدين خود به مسابقات بيايند تا احساسات آنها را به دست بياورند و بتوانند در آينده احساس خود را بروز دهند. فرزندان نسبت به وقتي ما كودك بوديم، چيزهاي متفاوتي ميخواهند و ما بايد از اين موارد آگاهي داشته باشيم.
مسابقه فرمول اي با آنچه انتظار داشتيم، متفاوت است. خودروها در اطراف شاسي كنترل و پكيج آيروديناميكي ساخته ميشوند و اين يعني نقاط تمايز تنها در موتورها و نرمافزار كنترل وجود دارد. كارايي خودروي الكتريكي در اين مسابقات، موضوعي كليدي به شمار ميرود و اتمام شارژ باتري در وسط مسابقه، خطري واقعي است. بنابراين تيمهايي كه قادر به بازيابي قدرت بيشتري در وسط مسابقه هستند، مزيت بزرگي دارند.
اگرچه اين موضوع به نفع تيمهايي مانند آئودي تمام خواهد شد، اما قطعات مشترك اصليترين جاذبهي فرمول اي براي توليدكنندگان است. زيرا برنامههاي پربودجهي سال گذشتهي موتوراسپرت، خيلي سريع به تاريخ پيوستهاند.
مكنيش گفت:
اگر برگزاركنندگان قوانين را آسان كردند، من فكر ميكنم كه اين امر بهطور درخورتوجهي به نفع آئودي است؛ اما من فكر ميكنم اين بدان معنا خواهد بود كه مسابقات فرمول E در كل كمتر جذاب بودند. بنابراين ما بهطور فعال از ترويج و استفاده از قطعات مشترك حمايت ميكنيم. چنين چيزي باعث ميشود تا توجه ما روي قواي محركه متمركز شود. به اين معني كه ميشلن روي لاستيكها تمركز ميكند؛ آنها مقاومت غلتشي تاير را كاهش دادهاند و همه اينها طبق طرز فكر يكساني هستند.
رانندگان بزرگ نيز جذابيت فرمول اي را درك ميكنند. سباستين بوئمي ميگويد كه قالب مسابقات آخر هفته براي طرفداران واقعاً سرگرمكننده است. رانندگان در تعيين خط تنها يك دور ميزنند، بنابراين ميتوانند بهآساني اشتباه كوچكي انجام دهند و آخر هفته خود را نابود كنند.
خودروها به مهارت بالايي براي رانندگي نياز دارند، زيرا از تايرهاي مسابقهاي اسليك استفاده نميشود. رانندگان سريعي كه در عقب قرار دارند براي سبقتگيري تلاش ميكنند و سبقتگيري در اين مسابقات خوب است.
بوئمي توضيح داد:
همانطور كه ميتوانيد تصور كنيد، لاستيكها چسبندگي كمي دارند. رانندگي و كنترل خودرو با آنها كمي دشوار است. ميبينيم كه خودروهاي زيادي در حال حركت هستند و رانندگان اشتباه ميكنند؛ بنابراين من فكر ميكنم كه فرمول E به همين دليل سرگرمكننده است.
اگرچه مكنيش از طرفداران پروپاقرص فرمول E است، اما او فكر نميكند كه فرمول يك يا مسابقات WEC به اين زودي از صحنه موتوراسپرت كنار بروند. مكنيش گفت:
WEC در سنت و تاريخ لمانز است. شما نميتوانيد آن را فراموش كنيد! هرگز آن را فراموش نكنيد. در اواسط ماه ژوئن احتمالاً ۲۵۰ هزار نفر براي تماشاي مسابقات لمانز ميروند. لمانز بزرگترين رويداد ورزشي است كه در آن روز بهصورت عمومي برگزار ميشود. بااينحال من فكر ميكنم همه ميتوانند از يكديگر ياد بگيرند و ايدههاي جديد هميشه خوب است.
هم انديشي ها