ساخت يك وانت براساس جيپ رانگلر براي گروه فيات كرايسلر ۱۵ سال زمان برد. ايدهي اصلي اين خودرو در سال ۲۰۰۵ با معرفي خودروي مفهومي JK مطرح شده بود. درنهايت جيپ گلادياتور بهعنوان اولين پيكاپ ساختهشده براساس جيپ رانگلر رونمايي شد و بهعنوان مدل ۲۰۲۰ وارد بازار ميشود. گرچه پلتفرم گلادياتور با جيپ رانگلر يكسان است اما اين يك خودروي كاملا جديد و مستقل بوده و نبايد فكر كنيد كه اين يك نسخهي وانت از رانگلر است.
جيپ گلادياتور يك وانت سايز متوسط كاملا مدرن است و در عين حال تواناييهاي رانگلر را نيز بار خود به همراه دارد. فضاي بار گلادياتور حدود ۱.۵ متر طول دارد كه آن را تبديل به يك خودروي متخصصدي نيز ميكند. جيپ گلادياتور به نحوي بايد خودروي بسيار توانمندي باشد چون در اين كلاس خودروهاي پرفروش و قدرتمند زيادي مانند تويوتا تاكوما، شورولت كلورادو، جيامسي كانيون، هوندا ريجلاين و نيسان فرانتير وجود دارند.
از انديشه متخصصين ظاهري، گلادياتور شباهت زيادي به رانگلر دارد. طراحي اين خودرو شكيل و زيبا است و در نماي جلو تقريبا فرقي بين گلادياتور و رانگلر وجود ندارد. جلوپنجرهي معروف جيپ با هفت خط عمودي در اين مدل نيز ديده ميشود اما اگر دقت كنيد ابعاد وروديهاي هوا در جلوپنجرهي گلادياتور كمي بزرگ شده است. دليل اين كار، بهبود خنككاري موتور است. ساير بخشها مانند چراغهاي LED، گلگيرها و سپر دستنخورده باقي ماندهاند و درست مانند رانگلر هستند، البته خريداران گلادياتور اين امكان را دارند تا بهصورت آپشن سپر فلزي را براي خودروي خود سفارش دهند.
در نماي جانبي باتوجهبه اضافهشدن فضاي بار گلادياتور ابعاد بزرگتري در مقايسه با رانگلر دارد. طول اين خودرو تقريبا ۶۵ سانتيمتر بيشتر و فاصلهي محوري آن نيز ۴۰ سانتيمتر بيشتر از نسخهي چهار در Unlimited رانگلر است. جيپ رانگلر طراحي اسپرت و تهاجمي دارد بهخصوص در مدلهايي كه پكيج روبيكان دارند ظاهر خودروهاي اسپرت است، ولي در گلادياتور بيشتر با يك خودروي متخصصدي طرف هستيم. ديوارههاي جانبي فضاي بار در جيپ گلادياتور ارتفاع كمي دارند و اين ميتواند مقداري روي توانايي برابري خودرو تاثير منفي داشته باشد، در عوض جيپ با اين طراحي كاري كرده است كه بهراحتي بدون نياز به پله بتوان از فضاي بار بالا رفت. با وجود اين نيز جيپ همچنان در سپر عقب، پله نصب كرده است.
طول بيشتر جيپ گلادياتور نيز سبب شده است تا سواري راحتتر و فرمانپذيري بهتري در مقايسه با رانگلر داشته باشد. سيستم تعليق اين خودرو در عقب از نوع پنج اتصالي با فنر لول (مشابه با رانگلر) است و گلادياتور را در اين كلاس تبديل به خودرويي بسيار خاص ميكند چون وانتهاي ديگر در اين كلاس از فنرهاي شمش استفاده ميكنند. جيپ در مدل گلادياتور اصلاحاتي هم در سيستم تعليق انجام داده است و ميتوان حركت آن در جاده را نسبت به مدل رانگلر بهتر ارزيابي كرد. با وجود شاسي سفت و سخت گلادياتور خودروي نرم و راحتي است.
در حال حاضر جيپ گلادياتور در بازار با يك موتور ۳.۶ ليتري V6 به قدرت ۲۸۵ اسببخار و گشتاور ۳۵۰ نيوتونمتر عرضه ميشود. مصرف سوخت اين خودرو با جعبهدنده ۸ دندهي خودكار در شهر ۱۳.۸ ليتر، در جاده ۱۰.۶ ليتر و بهصورت تركيبي ۱۲.۳ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر است. با جعبهدندهي دستي ۶ سرعته ميتوان تقريبا يك ليتر مصرف سوخت كمتر را در معيارهاي بالا پيشبيني كرد. موتور V6 گلادياتور قدرتمند است و اين خودرو را قادر به يدككشي باري به وزن ۳.۴ تن و حمل كردن باري به وزن ۷۲۰ كيلوگرم در فضاي بار ميكند كه هر دو بهترين در اين كلاس هستند و خودروي ديگر توانايي رقابت را گلادياتور را ندارد. عملكرد موتور اين خودرو در كل خيلي خوب و رضايتبخش است اما نبايد انتظار آن واكنش خوب موتورهاي توربوشارژ مدرن را از آن داشت.
گلادياتور با يك موتور ۲ ليتري توربو هم قابل سفارش است كه برخي آن را به موتور V6 ترجيح ميدهند. يك موتور ديزلي ۳ ليتري نيز براي گلادياتور قابل انتخاب است كه ميتواند ۲۶۰ اسببخار قدرت و ۶۰۰ نيوتونمتر گشتاور توليد كند. اين موتور گشتاور بالايي را در دورهاي مياني ارائه ميكند اما هنوز عرضهي آن در بازار آغاز نشده است.
گلادياتور با وجود مزاياي زياد، يك جيپ است و توانايي اصلي خود را در خارج از جاده نشان ميدهد. اين مدل نيز در تمامي تيپهايي كه رانگلر به فروش ميرسد، قابل خريداري است. جيپ گلادياتور از اكسلهاي Dana 44 در جلو و عقب استفاده ميكند. فنرهاي اين خودرو نيز از برند فاكس هستند و ۵۰ ميليمتر قطر دارند. درنهايت نيز دنده كمكي دو سرعتهي جيپ رانگلر را در اين خودرو مشاهده ميكنيم.
تيپهاي اسپرت و Overland گلادياتور به امكانات اضافي آفرودي هم مجهز هستند. اين تجهيزات شامل سيستم چهارچرخ محرك Command-Trac، دنده كمكي با ضريب ۲.۷۲:۱ و تايرهاي همهجارو هستند. در مدل روبيكان سيستم چهارچرخ محرك دائمي Rock-Trac، دنده كمي با ضريب ۴:۱، قفل ديفرانسيل الكترونيكي براي هر دو محور جلو و عقب، تايرهاي آفرودي فالكن با قطر ۳۳ اينچي، گلگيرهاي پهنتر و دوربين ديد جلو نيز موجود هستند.
جيپ گلادياتور بهخاطر طراحي جلوي خود داراي زاويه ورود به شيب ۴۳.۸ درجه است كه از اين انديشه متخصصين تنها مقدار كمي از زاويهي ۴۴ درجهاي رانگلر كمتر است. دوربين جلوي اين خودرو به سيستم شستشوي دوربين هم مجهز است و ديد خوبي را از نقاط كوري جلوي خودرو در اختيار راننده قرار ميدهد. عملكرد جعبهدنده ۸ دندهي خودكار نيز در تمامي حالات خوب است. زاويهي فرود از شيب روبيكان در مقايسه با رانگلر پايينتر و به ميزان ۲۶ درجه است اما اين عدد همچنان از عدد ۲۴ درجهاي تويوتا تاكوما و ۲۳.۵ درجهاي شورولت كلورادو بهتر است.
براي تجربهي هيجان بيشتر در جيپ گلادياتور ميتوان شيشهي جلو، درها و سقف خودرو را بهراحتي جدا كرد. حتي نسخهي داراي سقف فلزي اين خودرو نيز توانايي تبديل شدن به يك خودروي روباز را دارد. اين قابليتي است كه در هيچيك از وانتهاي اين كلاس وجود ندارد. كابين خودرو نيز مانند بيرون آن آفرود است. نمايشگر لمسي روي داشبورد داراي يك حاشيهي پلاستيكي است . بيشتر كليدها و اهرمها فلزي هستند. در بخش امكانات ميتوان به مواردي چون سيستم اطلاعات و سرگرمي UConnect فيات كرايسلر، نمايشگر ۸.۴ اينچي لمسي، اپل كارپلي، اندرويد اتو و چهار پورت USB اشاره كرد.
از بعد منفي هم كه به قضيه نگاه كنيد، جدا كردن درها و سقف گلادياتور ميتواند احتمال به سرقت رفتن خودرو را بالاتر ببرد. در زير صندليهاي عقب اين خودرو يك فضاي مخفي براي قرار دادن وسايل وجود دارد كه آن را ميتوان قفل كرد. گرچه اين محفظه فضاي زيادي ندارد و تنها لوازمي مانند كيف پول، تبلت و تلفن همراه را ميتوان درون آن قرار داد اما وجود آن در يك خودروي روباز و بدون در لازم است.
ارزش جيپ گلادياتور از ۳۳ هزار دلار شروع ميشود و آن را بايد يكي از گرانترين خودروهاي كلاس خود دانست. ارزش در مدلهاي مجهزتر اين خودرو به بيش از ۴۰ هزار دلار نيز ميرسد. يكي از نقاط ضعف جيپ ارزش آن است چون مدلهاي پايهي تويوتا و شورولت ارزشي زير ۳۰ هزار دلار دارند. اما اين ارزش جاي گلايه نيز ندارد چون در عوض توانايي آفرودي جيپ كاملا خاص است.
در كل جيپ گلادياتور يك وانت آفرود با سواري خوب است كه يكي از بهترين انتخابها در كلاس خود به شمار ميرود. اين مدل تواناييهاي رانگلر را دركنار يك فضاي بار و سواري بهتر در خود دارد. گلادياتور همچنان بيش از آنكه يك پيكاپ باشد، يك جيپ است ولي هر دو وظيفهي خود را به نحو احسن انجام ميدهد.
هم انديشي ها