با مخالفت دولت فرانسه، ادغام رنو با فيات كرايسلر منتفي شد
پس از آنكه دولت فرانسه بهدليل فروپاشي ادغام شركتهاي خودروسازي رنو و فيات كرايسلر مورد انتقاد قرار گرفت، حالا تلاش ميكند تا از استراتژي خود در مقابل اين اتهام دفاع كند. به گزارش رويترز به نقل از منابع مطلع از مذاكرات، دولت فرانسه كه ۱۵ درصد سهام رنو را در اختيار دارد، با درخواست تضمينها و امتيازات بيش از حدي كه فيات كرايسلر آن را زيادهخواهي ميدانست، اشتباه بزرگي مرتكب شد.
چند ساعت پس از آنكه گروه FCA پيشنهاد ادغام را پسگرفت، يكي از مقامات فرانسوي از جان الكان رئيس هيئت مديره فيات كرايسلر درخواست بازنگري كرد، اما اين خواسته رد شد. برونو لِماير، وزير دارايي فرانسه در اين زمينه گفت كه دولت فرانسه در مذاكرات بهصورت سازنده شركت كرده است؛ اما آنها آماده حمايت و پذيرفتن توافقي بدون تائيد و رضايت شريك قديمي رنو، شركت نيسان نبودند.
خودروساز ژاپني اعلام كرد كه از ارائه هرگونه انديشه متخصصيني درباره پيشنهاد ادغام خودداري ميكند. توافق ادغام امكان دسترسي فيات كرايسلر به فناوري خودروهاي الكتريكي رنو را فراهم خواهد كرد و خودروساز فرانسوي نيز ميتواند به بخشي از برندهاي سودآور جيپ و رم دست يابد، اما سطح همكاري باتوجه به متشرك بودن نيسان، تحتتاثير قرار ميگيرد. منابع نزديك به فيات كرايسلر، اهميت موضع نيسان را كاهش داده و دولت فرانسه را بهدليل فروپاشي اين معامله متهم كردند، كه همچنين ميتواند در ادامه روابط تيره بين دو شريك را بدتر از قبل كند. هيئت مديره رنو در بيانيهاي اعلام كردند از فراهم نشدن امكان ادغام نااميد شدهاند و افزودند كه علاقه فيات كرايسلر، جذابيت اين شركت را برجسته كرد.
ارزش سهام گروه خودروسازي PSA، شركت مادر شركتهاي پژو، سيتروئن و برند لوكس DS، روز پنجشنبه افزايش يافت، زيرا تحليلگران احتمال ميدادند كه فيات كرايسلر پس از رد شدن پيشنهاد ۳۵ ميليارد دلاري خود براي ادغام با رنو، به سمت PSA حركت كند.
Jefferies در اينباره نوشت:
هر دو طرف نياز به ادغام يا كسب مالكيت را تصديق كردهاند و ممكن است بهدنبال فرصتهاي ديگري باشند. اگر نيسان مانع (معامله رنو و فيات كرايسلر) باشد، مباحثههاي پيشين درباره ادغام PSA-FCA ميتواند دوباره از سر گرفته شود. ما انتظار داريم ارزش سهام هر دو شركت به اين خبر واكنش منفي نشان دهند؛ اما فيات كرايسلر از گزينههاي استراتژيك گستردهتري بهره ميبرد و سهام رنو نيز در معرض خطر كاهش كوتاهمدت قرار دارد.
اسفند ماه گذشته و هنگام برگزاري نمايشگاه خودرو ژنو، شايعاتي از تمايل PSA براي ادغام با فيات كرايسلر در همه جا پيچيد. مايك منلي كه پس از مرگ سرجيو ماركيونه زمام امور فيات كرايسلر را به دست گرفته است، از تمايل خود براي مطالعه گزينههاي مشاركت صحبت كرد. البته اينها همه پيش از آن بود كه فيات كرايسلر پيشنهاد ادغام با رنو را مطرح كند؛ حالا در شرايطي كه پيشنهاد چنين توافقي از روي ميز طرفين برداشته شده، طبيعي است كه باز هم توجه به سمت PSA جلب ميشود.
براساس گزارش رويترز، ارزش سهام PSA پس از انتشار خبر لغو ادغام، ۱/۵ درصد افزايش پيدا كرد؛ ارزش سهام رنو در همين زمان ۷ درصد كاهش يافت، درحاليكه ارزش سهام فيات كرايسلر در بورس اوراق بهادار ميلان با ۳ درصد كاهش همراه شد.
فيات كرايسلر در بيانيهاي اعلام كرد كه شرايط سياسي فرانسه هماكنون براي اين ادغام و ادامه موفقيتآميز همكاري وجود ندارد. باتوجهبه تائيد عقبنشيني از پيشنهاد ادغام با رنو در بيانيه گروه فيات كرايسلر، بايد ديد كه اين شركت به سمت ادغام با يكي ديگر از خودروسازان فرانسوي، يعني PSA حركت ميكند يا نه.
چنين افكاري به همين ترتيب توسط مكس واربرتون، تحليلگر Bernstein Research در نشريه فوربس اعلام شد:
انتظار ميرود كه پژو سيتروئن بار ديگر به يكي از اميدوهاي خيالي فيات كرايسلر براي شريك بعدي تبديل شود.
هم انديشي ها