مرسدس AMG از قويترين پيشرانه ۴ سيلندر توليدانبوه جهان رونمايي كرد
تيم AMG شركت مرسدس بنز بهتازگي قويترين پيشرانهي ۴ سيلندر ۲ ليتري توليدشده براي خودروهاي توليدانبوه را معرفيكرده است. پيشرانهي جديد AMG براي سري خودروهاي 45 درانديشه متخصصين گرفتهشده است. اين پيشرانه در قويترين مدل خود كه پسوند S دارد، ۴۱۵ اسببخار قدرت توليد ميكند و جايگزين پيشرانههاي استفادهشده در مدلهاي A45، CLA45 و GLA45 ميشود.
با وجود ظرفيت بالاي پيشرانهي فعلي A45 با قدرتي بين ۳۵۵ تا ۳۷۶ اسببخار، مدير بخش توسعه موتوري AMG عقيده دارد كه ملاخبار تخصصيات آلايندگي، نياز به قدرت بيشتر، وزن كمتر و جانمايي بهتر در نسل جديد خودروهاي كامپكت مرسدس بنز، يك بازنگري كلي در پيشرانهي ۴ سيلندر را ميطلبيد. بهگفتهي رالف ايلنبرگر، تنها چند پيچومهره از پيشرانهي قبلي در موتور جديد استفادهشده است. پيشرانهي جديد كه با كد M139 شناخته ميشود، در حالت استاندارد ۳۸۲ و در حالت S، تا ۴۱۶ اسببخار قدرت توليد ميكند. گشتاور موتور هم در اين دو مدل به ۴۷۸ و ۴۹۸ نيوتنمتر ميرسد.
يكي ديگر از اهداف بزرگ تيم AMG، تغيير در تجربهي رانندگي با پيشرانهي جديد، بهوسيلهي بهروزرساني سيستم انتقال گشتاور بوده است. در حاليكه پيشرانهي سابق M133 همچون پيشرانههاي ديزلي، دامنهي گشتاور وسيعتري را دربر ميگرفت، پيشرانهي جديد گشتاور ناگهاني بيشتري را دراختيار راننده قرار ميدهد. هدف توليد يك پيشرانهي با گشتاور بالا بود كه بتواند تا دورهاي بالاتر كار كند. برخلاف پيشرانهي قبلي كه گشتاور را در نزديكي ۲۰۰۰ دور بر دقيقه توليد ميكرد، پيشرانهي M139 بيشينه مقدار گشتاور را در ۵۲۰۰ دور بر دقيقه توليد ميكند.
اين در حالي است كه سرعتگيري موجود در بين ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دوربردقيقه هم افزايش يافته است؛ اما بيشترين نيروي توليدي از ۳۰۰۰ دوربردقيقه به بعد دراختيار خواهد بود. بهگفتهي ايلنبرگر، پيشرانهي جديد قدرت اسپرتتري را عرضه ميكند. فشار احتراق پيشرانهي جديد همانند موتورهاي ديزلي به ۱۶۰ بار رسيده است و بلوك موتور براي تحمل اين فشار، تقويتشده است. پيشرانهي جديد از نوع سطح بسته با تحمل فشار بالاي سيلندر (همانند موتور 2JZ تويوتا) ساختهشده است و در قسمت كارتل، يكپارچگي و قدرت مناسبي را شاهد هستيم.
جدارههاي سيلندرها هم براي تحمل فشار بيشتر تقويت شدهاند. بهگفتهي ايلنبرگر، بلوك آلومينيومي جديد بهاندازهي موتورهاي ديزلي دوام دارد. علاوهبراين، سرسيلندر موتور هم طراحي جديدي را تجربه كرده كه بيشترين تمركز در توليد آن، روي خروج گرماي توليدي موتور گذاشتهشده است. سوپاپهاي خروجي و سيت سوپاپها (Valve Seat)، مجاري آب، تهويه روغن، آب و هواي توربوها و سيستم خنككاري جداگانهي سرسيلندر و بلوك موتور، در كاهش دماي پيشرانه نقش بهسزايي را ايفا خواهند كرد.
تمامي اين سيستمها بهوسيله يك واتر پمپ الكتريكي تغذيه ميشوند. سرسيلندرّ از سيستم كمترونيك (Camtronic) بهره ميبرند كه حركت سوپاپهاي ورودي و خروجي و همچنين دو سوزن انژكتور بهازاي هر سيلندر را كنترل ميكند. يكي از اين سوزن انژكتورها در بيشترين توان پاشش سوخت خود كار ميكند و ديگري در هنگام شتابگيريهاي ناگهاني، به كمك انژكتور اول ميآيد. سيستم كمترونيك به بادامكهاي ميلسوپاپها اجازه ميدهد تا با بيشترين بهرهوري در مصرف سوخت و قدرت كار كنند.
پرههاي توربوي جديد با كمك رول برينگهاي كم اصطكاك موجود كار ميكنند و يك ويستگيت (Wastegate) الكترونيكي وظيفهي بهحداقل رساندن افت بوست توربو را برعهده دارد. توربو بين پيشرانه و لولهي انتقال هوا قرار گرفته و سرسيلندر جهت قرارگيري در فضاي تنگ كاپوت خودروهاي جديد، ۱۸۰ درجه چرخش تجربه كرده است. محل قرارگيري توربوها خنك كاري وسيعتري را طلب ميكنند.
بههمين دليل فضاي كافي براي خنككاري توسط فن درانديشه متخصصين گرفتهشده و بهگفتهي ايلنبرگر، واتر پمپها پس از خاموش شدن خودرو، تا هنگام رسيدن بلوك، سرسيلندر و توربوها به دماي ايدهآل، بهكار خود ادامه ميدهند. مدل قدرتمند S، از قدرت سيستم تهويه هوا هم براي خنككاري سريعتر استفاده ميكند. فارغ از ساخت پيشرانهي جديد، تيم AMG مرسدس بنز از راه جديدي براي توليد اين پيشرانه استفادهكرده كه بهرهوري در توليد را افزايش ميدهد.
فرايند كلي ساخت پيشرانهها هنوز از فلسفهي "يك انسان، يك پيشرانه" پيروي ميكند. در روش جديد، فرايند مونتاژ قطعات در هر مرحله بهصورت الكترونيكي ضبط ميشود و ميزان گشتاور وارده براي بستن پيچها ثبت ميشود. روش جديد در كاهش زمان توليد و بهبود ارگونومي كاركنان خط توليد تاثير بهسزايي خواهد داشت. بهگفتهي الكساندر كرز، مدير خط توليد پيشرانهي M139، روش جديد بهميزان ۲۰ تا ۲۵ درصد در زمان توليد صرفهجويي ميكند. درنتيجه، تيم AMG با كاركردن دو شيف شبانهروزي، ميتواند ۱۴۰ پيشرانه در طي ۲۴ ساعت توليد كند. اولين خودرويي كه از پيشرانه بهره ميبرد، مدل A45 است. پس از آن، قدرتمندترين پيشرانهي ۴ سيلندر در مدلهاي CLA 45 و GLA 45 هم نصب ميشود.
هم انديشي ها