لمان ۲۰۱۹ با قهرماني تويوتا و آلونسو به پايان رسيد
در تقويم موتوراسپرت، سه رقابت داراي اهميت ويژه و سابقهي تاريخي بالا هستند. رقابتهاي ساليانه در فرمول يك موناكو، ايندي ۵۰۰ و لمان ۲۴ ساعته از انديشه متخصصين كلاس خودرويي، تفاوتهاي بنيادين با يكديگر دارند؛ ضمن اينكه قهرماني در هركدام از آنها، افتخاري بسيار بزرگ است.
اولين مسابقهي ۲۴ ساعته در لمان فرانسه، ۹۶ سال پيش برگزار شد تا همچنان قديميتري رقابت رانندگي استقامت (Endurance racing) محسوب شود. تام كريستنسن از دانمارك، با ۹ قهرماني در لمان، پرافتخارترين رانندهي اين مسابقات است. پورشه هم با سابقهي بسيار طولاني در لمان، ۱۹ قهرماني تيمي دارد و بالاتر از ديگر خودروسازان، مشهورترين برند اين مسابقات محسوب ميشود. در بين تيمهاي مستقل شركتكننده هم، جوئست ريسينگ با ۱۳ قهرماني، برتر از ديگران قرار دارد؛ هرچند كه امسال در لمان حضور نداشت.
يكي از مهمترين اتفاقات در لمان ۲۰۱۹، دومين قهرماني پياپي براي تيم تويوتا و فرناندو آلونسو بود. رانندهي اسپانيايي كه سابقهي دو قهرماني جهان در فصلهاي ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ فرمول يك جهاني را در كارنامه دارد؛ حالا توانسته است بيش از يكبار، ۲ رقابت معتبر موناكو و لمان را فتح كند. علاوهبر او، ۱۲ رانندهي ديگر نيز توانستهاند به موفقيت در موناكو و لمان برسند؛ اما تنها گراهام هيل رانندهي انگليسي، قهرمان سهگانهي لمان، موناكو و ايندي ۵۰۰ شده است.
امسال هم، لمان در كلاسهاي LMP1، LMP2، LMGTE حرفهاي و LMGTE آماتور برگزار شد. در مهمترين و قدرتمندترين گروه، خودروهاي تويوتا به مقام اول و دوم LMP1 رسيدند. قهرمان لمان در اين كلاس، مدل TS050 هيبريد بود كه فرناندو آلونسو، كازوكي ناكاجيما و سباستين بوئمي را پشت فرمان داشت. اين خودرو با تنها ۳۴ پيتاستاپ، توانست ۳۸۵ دور را در لمان ۲۰۱۹ كامل كند. در مقام دوم، ديگر خودروي تويوتا با اختلاف ۱۶.۹۷۲ ثانيه توانست ۳۸۵ دور بزند. مقام سوم كلاس LMP1 هم به رانندگان خودروي BR1 از تيم BR Engineering رسيد.
در كلاس LMP2، امسال آلپاين A470 از تيم فرانسوي سيگناتك آلپاين (Signatech Alpine Matmut) با اختلاف ۱۷ دور نسبت به قهرمان LMP1، بهترين جايگاه را در گروه خود به دست آورد. خودروهاي اوركا از تيم جكي چان (Jackie Chan DC Racing) هم، به مقامهاي دوم و سوم رسيدند.
در كلاس LMGTE Pro، پس از مدتها، فراري توانست به قهرماني لمان برسد. خودروي فراري 488GTE EVO در لمان ۲۰۱۹ توانست ۴۳ دور كمتر از قهرمان LMP1 بزند و با رانندگاني از ايتاليا، انگليس و برزيل، اول شود. در رتبههاي دوم و سوم كلاس LMGTE Pro، خودروهاي پورشه 911RSR قرار گرفتند تا برتري آنها نسبت به فورد GT، شورولت كوروت C7R و بيامو M8 GTE ثابت شود.
لمان ۲۰۱۹ در كلاس LMGTE AM با قهرماني فورد GT از تيم امريكايي كيتينگ (Keating Motorsports) به پايان رسيد. مقامهاي دوم و سوم اين گروه هم به ترتيب در اختيار پورشه 911RSR و فراري 488 GTE قرار گرفت.
هم انديشي ها