بهترين خودروهاي شاسي بلند آفرود سال ۲۰۱۹

شنبه ۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 8 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
در اين مقاله به معرفي ۱۰ خودروي چهارچرخ محرك و شاسي‌بلند آفرود برتر سال ۲۰۱۹ خواهيم پرداخت.
تبليغات

در ميان خودروهاي آفرود پيدا كردن بهترين مدل،  كار بسيار اشكالي است به طوري كه حتي طرفداران اين خودروها هنوز مفهوم و تعريفي را براي كلمه‌ي بهترين پيدا نكرده‌اند تا براساس آن معيار خودروي برتر را انتخاب كنند. حتي اگر مشخصه‌هاي مهم آفرود مانند زاويه‌ي ورود و خروج از شيب، عمق عبور از آب، ميزان حركت فنرها و هزينه‌ي نگه‌داري را هم در انديشه متخصصين بگيريم همچنان انتخاب يك خودرو به‌عنوان بهترين كار بسيار اشكالي خواهد بود.

در اين مطلب مي‌خواهيم به معرفي ۱۰ خودروي آفرودي برتر بازار در سال ۲۰۱۹ بپردازيم. برخي از اين خودروها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه بتوانند از هر نو سطح و مسيري عبور كنند. برخي ديگر هم دركنار توانايي آفرود مي‌توانند با سرعت بالايي هم حركت كنند و بعضي هم خودروهايي توانمند و متخصصدي هستند كه مي‌توان آن‌ها را در مسيرهايي فوق‌العاده لغزنده و سخت مورد استفاده قرار داد.

۱.  جيپ رانگلر

مرجع متخصصين ايران Jeep Wrangler

جيپ معمولا تغييرات زيادي را در مدل رانگلر ايجاد نمي‌كند اما نسل آخر اين خودرو، يك استثنا و چيزي بيشتر از يك خودروي آفرود ساده است. نسل جديد رانگلر دركنار توانايي‌هاي بالاي خارج جاده‌اي راحتي خوبي هم در جاده دارد و يك خودروي كاملا متخصصدي است. جيپ همچنان طراحي دوست داشتني اصيل رانگلر را حفظ كرده است. مشخصه‌هاي اصلي اين خودرو مانند چراغ‌هاي گرد و جلوپنجره‌ي عمودي همان عناصر طراحي هستند كه از جيپ ويليز جنگ جهاني دوم به ارث رسيده‌اند و هنوز با استفاده از همين مشخصات  مي‌توان جيپ را از دور تشخيص داد. فضاي داخلي رانگلر جديد بزرگ‌تر از قبل شده است و كيفيت بالاتري هم دارد. از سوي ديگر پيشرانه‌ي خودرو با اينكه حجم كوچك‌تري از قبل دارد ولي ضعيف‌تر نشده و راندمان بالايي هم دارد.

جيپ رانگلر با تمام تغييرات همچنان خودروي بسيار توانمند به‌خصوص در مدل روبيكان در خارج جاده است. مدل روبيكان اين خودرو داراي قفل ديفرانسيل جلو و عقب، تايرهاي مخصوص آفرود و صفحات محافظ زير بدنه است. 

۲. تويوتا لندكروزر

مرجع متخصصين ايران toyota-landcruiser-prado 2018

يكي ديگر از خودروهاي نامدار و افسانه‌اي در ميان محصولات توانمند آفرود، تويوتا لندكروزر است. تويوتا لندكروزر در استراليا نقش يك اسب باركش را دارد و كساني كه به خودرويي جان سخت و قوي نياز دارند به سراغ آن مي‌روند. تويوتا لندكروزر با داشتن شاسي مستقل و پيشرانه‌اي حجيم، خودرويي ذاتا آفرود است. تويوتا لندكروزر در تيپ Utility خود امكاناتي بسيار ابتدايي دارد و حتي رينگ‌هاي آن مثل خودروهاي قديمي فولادي هستند ولي در عوض ارزش پاييني دارد.

با اينكه امكان خريد تويوتا لندكروزر با پيشرانه‌ي ۲.۸ ليتري توربوديزل، صندلي‌هاي چرمي و سيستم تعليق بادي وجود دارد اما نبايد انتظار سواري راحت شاسي بلندهاي مرسدس بنز و آئودي را از آن داشته باشيد. لندكروزر خودرويي كاملا متفاوت با آلماني ها است و طبيعتي ديگر دارد. مكان‌هايي كه تويوتا لندكروزر مورد استفاده قرار مي‌گيرد در حقيقت جاهايي هستند كه فقط لندكروزر مشخصات لازم را براي آن‌ها دارد.

۳. مرسدس بنز G كلاس

مرجع متخصصين ايران Mercedes Benz G Class / مرسدس بنز جي كلاس

مرسدس بنز جي كلاس يكي از بهترين خودروهاي آفرودي موجود در بازار است. اين خودرو دركنار تويوتا لندكروزر و جيپ رانگلر براي دهه‌ها است خود را به‌عنوان يكي از سلاطين دنياي شاسي‌بلندها مطرح مي‌كند. اين مدل در حال حاضر تنها خودروي مرسدس بنز است كه تاريخ دقيقي براي توقف توليد آن وجود ندارد. مرسدس جديدترين مدل جي كلاس را با بيشترين و گسترده‌ترين تغييرات نسبت به مدل‌هاي قبلي روانه بازار كرده است. در زير پوسته، جي كلاس جديد گرچه همچنان از شاسي مستقل استفاده مي‌كند ولي سيستم تعليق آن به نوع مستقل تغيير پيدا كرده است و كل مجموعه‌ي تعليق هم توسط AMG تقويت شده است. نتيجه‌ي كار خودرويي با قفل ديفرانسيل‌، ارتفاع بالا و توانايي‌هاي آفرود مانند قبل از آب درآمده است كه حالا توانايي‌هاي خوبي هم در جاده دارد. جي كلاس با كد G63 AMG از پيشرانه‌ي V8 تويين توربو به قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار استفاده مي‌كند.

۴. فورد رنجر رپتور

مرجع متخصصين ايران ford Ranger Raptor pickup / وانت پيك‌آپ فورد رنجر رپتور 2018

فورد رنجر رپتور براساس خودروهاي مسابقات باجا شكل گرفته است. رنجر رپتور اندكي از يك رنجر معمولي بزرگ‌تر است اما ابعاد بزرگ تنها مشخصه‌ي اين خودرو نيست. فورد رنجر رپتور از سيستم تعليق تقويت شده دركنار كمك فنرهاي اسپرت Fox استفاده مي‌كند. سيستم تعليق اين خودرو به‌گونه‌اي طراحي شده است كه بهترين عملكرد را بدون هيچگونه افزايش وزني ارائه دهد. همچنين ارتفاع خودرو نيز ۳۰ درصد افزايش پيدا كرده است و يك آفرودر تمام عيار محسوب مي‌شود. اگر بخواهيم از فورد رنجر رپتور ايرادي بگيريم بايد به پيشرانه‌ي ۲ ليتري توربوي آن اشاره كنيم. همچنين ارزش رنجر رپتور هم كمي بالا است.

۵. لندرور ديسكاوري

مرجع متخصصين ايران Land Rover Discovery SVX

شايد تعجب كنيد كه چرا نسل ششم لندرور ديسكاوري مقام بهتري در اين فهرست به دست نياورده است. روي كاغذ اينطور به انديشه متخصصين مي‌رسد كه لندرور ديسكاوري مجموعه‌اي خوب و كامل از خودروي شاسي‌بلند متخصصدي است. اين خودرو هم توانايي‌هاي آفرود بالايي دارد و هم مي‌توان آن را به‌عنوان يك خودروي راحت براي مسافرت استفاده كرد.

اما در عمل چنين نيست و به انديشه متخصصين مي‌رسد ديسكاوري به پيشرانه‌اي با راندمان بهتر نياز دارد. برخي اشكالات نيز در مورد فناوري‌هاي داخل كابين وجود دارند كه سبب مي‌شود اين خودرو رتبه‌ي بالاتري به دست نياورد. با اين وجود از انديشه متخصصين لوكس بودن دركنار توانايي‌هاي آفرودي، ديسكاوري مي‌تواند نيازهاي زيادي را پوشش دهد.

۶. سوزوكي جيمني

مرجع متخصصين ايران Suzuki Jimny

سوزوكي مدل جيمني را به‌عنوان سبك وزن‌ترين خودروي آفرود در جهان معرفي مي‌كند كه كاملا صحيح است چون سوزوكي جيمني تنها ۱۱۰۰ كيلوگرم وزن دارد. اين وزن كم در حالي است كه جيمني از شاسي نردباني، سيستم چهارچرخ محرك و دنده‌ي كمكي بهره‌مند است. اين خودرو متاسفانه قفل ديفرانسيل ندارد اما ارزش كمتر از ۲۰,۰۰۰ دلار آن را نيز بايد در انديشه متخصصين گرفت. با چنين ارزشي شايد انتظار بالايي از اين خودرو نداشته باشيد ولي بايد اعتراف كرد كه جيمني توانايي آفرود بسيار بالايي دارد. سوزوكي جيمني از انديشه متخصصين زوايا اعدادي نزديك به جيپ رانگلر دارد و بايد قابليت خارج جاده‌اي آن را فوق‌العاده ارزيابي كرد.

سوزوكي جيمني خودروي بسيار كوچك است و به همين خاطر نيازي به يك پيشرانه‌ي بزرگ ندارد و از يك پيشرانه‌ي تنفس طبيعي با حجم ۱.۵ ليتر زير كاپوت آن استفاده شده است. انتظار زيادي از اين پيشرانه نبايد داشت و رفتاري كاملا معمولي دارد و از انديشه متخصصين مصرف سوخت نيز كاملا معمولي است.

۷. ايسوزو D-Max AT35

مرجع متخصصين ايران Isuzu D-Max AT35

نوشته‌ي AT در انتهاي نام اين خودرو مخفف Arctic Truck يا خودروي قطبي است. اين عبارت معمولا به خودروهايي اطلاق مي‌شود كه توسط متخصصان ايسلندي براي رفت‌و‌آمد به قطب شمال تيونينگ مي‌شوند. ايسوزو D-Max يكي از توانمندترين و قابل اعتمادترين وانت‌هاي بازار است و براي چنين متخصصي‌ گزينه‌ا‌ي خوب به شمار مي‌رود.

در مدل AT تايرهاي آفرود بزرگي روي اين خودرو نصب شده‌اند و ارتفاع سيستم تعليق نيز ۱۲۵ ميلي‌متر افزايش پيدا كرده است. سيستم تعليق هم ارتقا پيدا كرده است تا توانايي‌هاي خودرو را افزايش دهد. ايسوزو D-Max AT35 خودرويي كاملا ويژه است. گرچه ايسوزو هزينه‌ي نگه‌داري پاييني دارد ولي ارزش آن ارزان نيست. اين خودرو رقبايي مانند نيسان ناوارا و تويوتا هايلوكس دارد.

۸. اريل نومد

مرجع متخصصين ايران Ariel Nomad

خودرويي با سيستم تعليق توسعه يافته براي خودروهاي رالي و نسبت قدرت به وزن ۳۵۰ اسب‌بخار براي هر تن، خيلي مي‌تواند جذاب باشد. اين‌ها دقيقا مشخصات اريل نومد (Ariel Nomad) هستند. در اين مدل از سيستم تعليق دوبل جناغي و كمك فنرهاي ساخت Ohlins استفاده شده است. فنرهاي اين خودرو از نوع دوگانه هستند تا قابليت كنترل نومد در جاده‌هاي خاكي بهتر باشد. سيستم فرمان نيز فاقد هرگونه سيستم كمكي قدرتي است و ترمزها نيز عملكردي خشن و قوي دارند. به اين ترتيب نومد توانايي حركت با سرعت بالا در مسيرهاي خاكي را پيدا كرده است و لذت رانندگي بسيار بالايي دارد.

نومد با وجود توانايي‌هاي بالايش خيلي خودروي متخصصدي‌اي نيست و استفاده‌ي بسيار كمي دارد. همين مسئله باعث شده است در فهرست ما جايگاهي بهتر از هشتم را پيدا نكند.

۹. سانگ يانگ ركستون

مرجع متخصصين ايران Ssangyong Rexton

در پس ظاهر زيباي اين شاسي‌بلند كره‌اي خودرويي جان سخت و مقاوم آرميده است. سانگ يانگ ركستون توانايي‌هاي بالايي دارد و همين، اين خودرو را تبديل به نمونه‌اي ارزشمند كرده است. فضاي داخلي ركستون بسيار خوب است و مواردي مانند دنده‌ي كمكي و سيستم چهارچرخ محرك نيز در اين خودرو وجود دارند. ركستون مانند يك آفرودر اصيل از شاسي نردباني استفاده مي‌كند. توانايي يدك كشي ۳.۵ تني و فضاي صندوق ۲ هزار ليتري در حالت تا كردن رديف دوم صندلي‌ها نيز برخي ديگر از مشخصات قابل‌توجه سانگ يانگ ركستون هستند.

۱۰. فولكس واگن آماروك

مرجع متخصصين ايران Volkswagen Amarok

آماروك يكي از بهترين خودروهايي است كه براي مصارف آفرودي مي‌توان سراغ آن رفت. سواري اين خودرو بسيار راحت است و مواد به كار رفته در كابين آن كيفيت بالايي دارند. راحتي فولكس واگن آماروك در مقايسه با بسياري از پيكاپ‌ها حتي مرسدس بنز X كلاس، در جايگاه بالاتري قرار مي‌گيرد. فولكس واگن، مدل ۶ سيلندر آماروك را نيز توليد مي‌كند. از مشخصات اين خودرو مي‌توان به دنده‌ي كمكي، قفل ديفرانسيل مكانيكي مركزي و قفل ديفرانسيل عقب اشاره كرد. با اين مشخصات مسيرهاي بسيار كمي وجود دارند كه آمارو نتواند از آن‌ها عبور كند.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات