توافق ايالت كاليفرنيا با خودروسازان براي كاهش مصرف سوخت خودروها
فورد، فولكسواگن، بيامو و هوندا با هدف كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي، با ايالت كاليفرنيا براي ساخت خودروهاي مقرونبهصرفه ازانديشه متخصصين مصرف سوخت توافق كردند. اين توافق جديد چهار خودروساز يادشده را به توليد خودروهاي سبك با ميانگين مصرف سوخت ۴.۷ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر براي مدلهاي توليدي تا سال ۲۰۲۶ متعهد ميكند. ميزان توافقشده مقداري كمتر از استانداردهاي مصرف سوخت اعلامشدهي دولت باراك اوباما در سال ۲۰۱۲ است. بااينحال، چنين پيشنهادي بهمراتب كمتر از پيشنهاد قبلي دولت دونالد ترامپ براي متوقفكردن استانداردهاي مصرف سوخت در سطح فعلي است كه ميتوانست ميانگين مصرف سوخت ۶.۳۵ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر را براي خودروهاي توليدي تا سال ۲۰۲۶ پيشنهاد دهد.
خودروسازان بزرگ حاضر در بازار آمريكا در بيانيهاي مشترك اعلام كردند:
مطمئنشدن از كارآمدي و ايمني و مقرونبهصرفهبودن خودروهاي آمريكايي براي همهي ما در اولويت است. راهحل جديد براي ۵۰ ايالت همواره مسير پيش روي ما بوده است و درك ميكنيم كه هرگونه توافقي شامل سازش خواهد بود. شرايط جديد به شركتهاي فورد، فولكسواگن، بيامو و هوندا كمك ميكند تا به ايالات متحده اجازه دهند به نيازهاي فدرال و ايالتي پاسخگو باشد و در راستاي ناوگان ملي واحد، از تنظيم مقررات متعدد جلوگيري و از كاهش معنيدار انتشار گازهاي گلخانههاي نيز حمايت كنند.
هوندا دربارهي اين توافق ميگويد:
هوندا همراهبا ساير خودروسازان، پيشنهادهايي براي تنظيم مقادير انتشار گازهاي گلخانهاي (GHG) خودروهاي سبك به سازمان CARB ارائه كرد كه پذيرفته شدند. چهارچوب شرايط ساده و طبق برنامهي ملي كاهش انتشار گازهاي گلخانهاي است و از تداخل موجود ميان قوانين فدرال و ايالتي جلوگيري ميكند. چهارچوب پيشنهادي باعث ثبات قوانين و منافع زيستمحيطي بيشتر و كاهش هزينهها خواهد شد. بهعنوان يكي از رهبران توليد خودروهاي اقتصادي و با انتشار آلايندگي كم و صفر، هوندا اعتقاد دارد اين توافق پيروزي بزرگي براي مشتريان و محيطزيست بهشمار ميرود.
هماكنون دولت دونالد ترامپ قصد دارد ايالت كاليفرنيا را از حق تصويب و اجراييكردن قوانين مستقل مصرف سوخت خودرو و انتشار گازهاي گلخانهاي محروم كند. سال گذشته دولت ترامپ ادعا كرد استانداردهاي مصرف سوخت بيشتر، زندگيهاي زيادي را نجات خواهد داد؛ زيرا اگر مردم مجبور شوند هزينهي بيشتري براي سوخت خودرو بپردازند؛ بنابراين، كمتر رانندگي ميكنند. در سال ۲۰۱۸، سازمان NHTSA گزارشي ۵۰۰ صفحهاي منتشر و در آن بيان كرد كه اساسا تغييرات اقليمي در حال رخدادن هستند و براي متوقفكردن آن بسيار دير شده است؛ بنابراين، استانداردهاي انتشار آلايندگي و مقررات مصرف سوخت خودروها بيفايده هستند.
هم انديشي ها