نگاهي عميق به بي ام و آلپينا B7 مدل ۲۰۲۰
اتوبانهاي آلمان يكي از افسانهايترين و لذتبخشترين اتوبانهاي دنيا براي سريع راندن است. خودروهاي سوپراسپرت براي چنين جايي خيلي جذابيت ندارند؛ چون اتوبان مسيري مستقيم است و نميتوان رانندگي چالشبرانگيزي در آن تجربه كرد. در چنين جايي، لذتبخشترين خودرو آلپينا B7 است.
درحاليكه تمركز بيشتر سدانهاي بزرگ بازار روي راحتي سرنشينان است، در آلپينا B7 سازنده بهاندازهي راحتي و لوكسبودن خودرو، روي تواناييهاي حركتي نيز تأكيد كرده است. البته، اين بدان معنا نيست كه B7 خودرويي لوكس نيست و اتفاقا فضاي داخلي بسيار لوكسي هم دارد. آلپينا B7 نسخهاي از بيامو سري ۷ جديد است كه بهطور اساسي ارتقا پيدا كرده و با وجود اين خودرو، بيامو نيازي ندارد مدل M7 را معرفي كند.
آلپينا تيونينگ اساسي را روي پيشرانهي ۴.۴ ليتري تويينتوربوي V8 سري ۷ انجام داده است. اين تغييرات شامل نصب كولر جديد، ورودي هواي جديد با ظرفيت زياد، سيستم خنككنندگي جديد و سيستم اگزوز اسپرت هستند. درنهايت، پس از اعمال اين تغييرات قدرت پيشرانه به ۶۰۰ اسببخار و گشتاورش به ۸۰۰ نيوتنمتر رسيده كه در مقايسه با نسخهي استاندارد اين خودرو، قدرت ۷۷ اسببخار و گشتاور ۵۰ نيوتنمتر بيشتر است.
نهايت گشتاور پيشرانه در اين خودرو در دور موتور دوهزار دوربردقيقه دردسترس قرار دارد و همين موضوع آلپينا B7 را به موشكي زميني تبديل ميكند. هنگام سرعتگيري با اين سدان بزرگ راننده آنچنان در صندليها فروميرود كه براي او باورپذير نيست كه سوار سداني لوكس با وزن بيش از ۲.۲ تن شده است. همهچيز در اين خودرو براي سرعتگيري سريع و هيجانانگيز آماده است؛ از جعبهدندهي هشتسرعتهي خودكار ZF گرفته تا لاستيكهاي ميشلن با ابعاد 255/40 ZR20 در جلو و 295/35 ZR20 در عقب كه درنهايت به B7 كمك ميكند در ۳.۵ ثانيه بتواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ كيلومتربرساعت برساند.
در مسير مستقيم، B7 ميتواند بهراحتي به حداكثر سرعت ۳۳۱ كيلومتربرساعت دست پيدا كند. سيستم تعليق B7 در مقايسه با نسخهي استاندارد سري ۷ كمي خشكتر است. شايان ذكر است سيستم چهارچرخ محرك اين خودرو نيز بازنگري شده و ۸۵ درصد نيروي پيشرانه را به محور عقب انتقال ميدهد.
تغييراتي كه آلپينا در سيستم تعليق سري ۷ اعمال كرده است، سبب شدهاند اين خودرو عملكردي بسيار عالي در پيچها داشته باشد. سيستم تعليق B7 از نوع فعال با قابليت تنظيم است. با قراردادن خودرو در حالت اسپرتپلاس، ارتفاع سيستم تعليق كاهش پيدا ميكند. نكتهاي منفي كه در اين ميان ميتوان به آن اشاره كرد، حركات زياد بدنه با وجود سفتترشدن فنرها است. اين حركات بهگونهاي هستند كه حتي با قراردادن خودرو در حالت اسپرتپلاس و كاهش ارتفاع، بازهم از بين نميروند.
با توجه به توانايي فراوان B7 در پيمودن مسير مستقيم اين نقص چشمپوشيكردني است. دربارهي ترمزها نيز بايد گفت بهحدي قوي هستند كه تنها يك اشاره روي پدال ترمز ميتواند باعث فعالشدن كاليپرهاي چهارپيستونه شود و تمام وزن دوتُني B7 را به جلو منتقل كند. البته، چنين توان ترمزگيري قدرتمندي با توجه به سريعتربودن و حداكثر سرعت چشمگير خودرو لازم است.
تواناييهاي حركتي، تنها برگ برندهي B7 در بازار نيست؛ بلكه اين خودرو كابين لوكسي هم دارد. خوشبختانه آلپينا بيشتر امكانات رفاهي استاندارد سري ۷ را در اين خودرو حفظ كرده است. در بخش ايمني نيز، B7 دست پُري دارد و امكاناتي مانند كروزكنترل هوشمند با قابليت توقف كامل، سيستم كمكي حركت در ترافيك، دوربين ۳۶۰ درجه و سيستم ديد در شب در آن بهصورت استاندارد موجود هستند.
آلپينا در صندليهاي B7 از روكش چرمي بسيار باكيفيت لاوالينا (Lavalina) استفاده كرده است كه روي داشبورد و درها نيز ديده ميشود. جالب است بدانيد تودوزي برخي محصولات سفارشي رولزرويس را آلپينا انجام ميدهد. دركنار اين چرم باكيفيت، چوبكاري داخل كابين را هم اضافه كنيد و طرح چوب كابين B7 را به رنگ مشكي پيانويي نيز ميتوان انتخاب كرد. ناگفته نماند در نقاط مختلف كابين مانند ركاب، داشبورد، تودري، كنسول مركزي و پشتسريها هم نشان آلپينا ديده ميشود.
يكي از نكات جالب اين است كه بهدليل استانداردهاي ايمني آمريكا در كيسههاي هوا، آلپينا چرم لاوالينا را در بازار آمريكا عرضه نميكند. تنها بخش از فناوري سري ۷ كه آلپينا بهسراغ آن رفته، نمايشگر ۱۲.۳ اينچي مقابل راننده است. اين نمايشگر حالا طرح آبيرنگ و نشان آلپينا را با خود بههمراه دارد. از ديگر امكانات كابين B7، ميتوان به نمايشگر لمسي ۱۰.۳ اينچي داشبورد، سيستم فرامين حركتي، سيستم صوتي حرفهاي هارمن كاردن و HUD اشاره كرد. همهي اين امكانات در آلپينا B7 بهصورت استاندارد موجود هستند؛ درحاليكه در سري ۷، تنها بهصورت سفارشي عرضه ميشوند.
در نماي ظاهري نيز، ميتوان گفت آلپينا B7 كاملا نشان ميدهد يك بيامو است. نماي ظاهري اين خودرو در جلو كاملا تحتتأثير جلوپنجرهي بزرگ است و بخشهاي ديگر مانند چراغها را به حاشيه رانده است. آلپينا تعدادي قطعات تزييني كروميرنگ زير سپر جديد اضافه كرده است. گفتني است چراغهاي جلو از نوع LED هستند و درنهايت، نشان بيامو نيز جاي خود را به نشان آلپينا داده است.
آلپينا رينگهاي معروف ۲۰ پرهي خود را هم روي B7 نصب كرده است. اين رينگها را در دو اندازهي ۲۰ و ۲۱ اينچي ميتوان سفارش داد. طراحي رينگها بهگونهاي است كه از دور ظاهر B7 را بهخوبي از خودرو سري ۷ استاندارد متمايز ميكنند. وزن اين رينگها نيز ۲۰ درصد سبكتر شده است. بخش عقبي نيز به سري ۷ شباهت دارد؛ ولي سپر عقب، چهار عدد خروجي اگزوز را درون خود جاي داده است.
اگر بخواهيم آلپينا B7 را در چند كلمه توصيف كنيم، بايد عبارتهاي سريع و زيبا و لذتبخش را بهكار ببريم. اين خودرو سداني بسيار لوكس است و درعينحال، توانايي حركتي مشابه خودروهاي سوپراسپرت را ارائه ميدهد. اين خودرو با ارزش ۱۴۱ هزار و ۷۰۰ دلار عرضه ميشود كه در مقايسه با مدل پايهي بيامو سري ۷ جديد، ۵۶ هزار و ۳۵۰ دلار گرانتر است.
هم انديشي ها