سقف خورشيدي هيونداي سوناتا هيبريد 2020 چگونه كار ميكند
پس از عرضهي سوناتا هيبريد جديد در بازار كره جنوبي، هيونداي بهزودي عرضهي آن را در آمريكاي شمالي آغاز خواهد كرد؛ به همين علت اين خودروساز جزئيات بيشتري دربارهي سيستم شارژ سقفي خورشيدي منتشر كرده است. براي اولينبار در تاريخ اين شركت، پنلهاي نصبشده روي سقف خودرو هنگام رانندگي باتري را شارژ ميكنند؛ بنابراين از تخليهي باتري جلوگيري كرده، راندمان را بهبود ميبخشند و آلايندگي را كاهش ميدهند.
هيونداي سوناتا هيبريد ۲۰۲۰ به لطف فناوري خورشيدي، از انرژي الكتريكي و شعاع حركتي اضافي بهره ميبرد. طبق گفتهي مسئولان اين شركت، سيستم خورشيدي كه بهصورت استاندارد ارائه ميشود، ميتواند ۳۰ تا ۶۰ درصد ظرفيت باتري را در طول روز شارژ كند و ۶ ساعت شارژ روزانه باعث ميشود تا شعاع حركتي سالانهي اين خودروي هيبريدي حدود ۱،۳۰۰ كيلومتر افزايش يابد.
هنگامي كه انرژي خورشيدي سطح پنل را فعال كند، سقف با استفاده از فوتونهاي نور خورشيد آن را به برق تبديل ميكند. فرايند تبديل باعث ايجاد جفت الكترون-حفره در سلولهاي سيليكوني ميشود كه جريان برق توليد ميكنند و در ادامه توسط يك كنترلر به ولتاژ استاندارد تبديل ميشوند و سپس در باتري ذخيره خواهند شد. اين فناوري مانند فيلمهاي علميتخيلي به انديشه متخصصين ميرسد، اما كاملاً واقعي است و به انديشه متخصصين ميرسد كه عملكرد بسيار خوبي داشته باشد.
سقف خورشيدي نقش همراه را بر عهده دارد، اما امكان بهروزرسانيهاي اضافي و بهينهسازيها را فراهم ميكند. بسيار جالب است كه ببينيم چگونه خودروسازان تكامل مييابند و با خواستهها سازگار ميشوند. تيم هيونداي با استفاده از فناوريهايي مانند سقف خورشيدي، نشان ميدهد كه خودروهاي آينده نسبت به تصور ما بسيار پاكتر هستند.
هوي وون يانگ، معاون ارشد و رئيس واحد فناوري گروه خودروسازي هيونداي ميگويد:
فناوري سقف خورشيدي، نمونهي خوبي از حركت هيونداي موتور به سمت ارائهي سيستمهاي حملونقل پاك است. فناوري خورشيدي هيونداي به مشتريان اجازه ميدهد تا بهطور جدي با مسئلهي انتشار گازهاي گلخانهاي و آلاينده مقابله كنند. ما در تلاشيم تا متخصصد اين فناوري را فراتر از خودروهاي سازگار با محيط زيست، به وسايل نقليهي مجهز به پيشرانهي احتراق داخلي نيز گسترش دهيم.
سوناتا هيبريد ۲۰۲۰ از پيشرانهي اسمارتاستريم G۲.۰ GDi HEV چهار سيلندر مجهز به جعبهدندهي ۶ سرعته با فناوري كنترل فعال تعويض دنده (ASC) بهره ميبرد. پيشرانهي بنزيني ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۱۸۸ نيوتنمتر گشتاور توليد ميكند و موتور الكتريكي ۵۱ اسببخار قدرت و ۲۰۵ نيوتنمتر گشتاور دارد. مسئولان هيونداي ميگويند هماكنون هيچ برنامهاي براي ورود سوناتا هيبريد به اروپا وجود ندارد؛ با اين حال خودروساز كره جنوبي همچنان به فروش هيونداي i40 در مدلهاي سدان و استيشن ادامه ميدهد.
هم انديشي ها