تسلا به انتقادات از شرايط ايمني مدل 3 پاسخ داد
خودروساز برقي تسلا روز چهارشنبه در برابر ادعاهاي نهادهاي نظارتي ايالات متحده آمريكا در ارتباط با ايمني خودروي الكتريكي مدل ۳ موضع گرفتند؛ در حالي كه اسناد نشان ميدهد بالاترين نهاد ايمني خودرو در ايالات متحده از پنج سال گذشته تاكنون حداقل پنج فقره احضاريه براي تسلا صادر كرده و بهدنبال اطلاعاتي دربارهي تصادفات مربوط به خودروهاي برقي اين شركت است.
به گزارش بلومبرگ، ادارهي ملي ايمني ترافيك بزرگراه ايالات متحده آمريكا سال گذشته به دليل عدم رعايت دستورالعملهاي اين سازمان دربارهي ادعاهاي مربوط به ايمني مدل ۳، به تسلا اخطار داد و خودروساز را براي ارائهي اطلاعات دربارهي چند تصادف فرا خواند. بلومبرگ با استناد به اسناد منتشر شده توسط پلينسايت (PlainSite) گزارش كرد كه در نامهي آژانس ايمني خودرو آمريكا آمده است، اظهارات تسلا در اكتبر سال گذشته دربارهي كمترين احتمال آسيبديدگي در خودروي برقي مدل ۳ نسبت به تمام خودروهايي كه تاكنون توسط NHTSA آزمايش شدهاند، با دستورالعملهاي اين آژانس مغايرت دارد.
پيش از اين ايلان ماسك، مديرعامل تسلا در اين زمينه اظهار كرده بود مدل ۳ به گونهاي مهندسي شده كه ايمنترين خودروي توليدي باشد و داراي كمترين احتمال آسيبديدگي در ميان تمام وسايل نقليهاي است كه تاكنون توسط اداره ملي ايمني ترافيك بزرگراه (NHTSA) آزمايش شدهاند. طبق اسناد ديده شده توسط رويترز، نهادهاي نظارتي اين انديشه متخصصينات را سال گذشته به چالش كشيدند. اخطارنامهي NHTSA در تاريخ ۱۷ اكتبر، تسلا را به دليل «اظهارات گمراهكننده» دربارهي رتبهبندي ايمني مدل ۳، توبيخ كرد.
بلومبرگ به نقل از جاناتان موريسون، مشاور ارشد NHTSA نوشت:
اولينبار نيست كه تسلا دستورالعملها را به شيوهاي ناديده ميگيرد كه ميتواند منجر به سردرگمي مصرفكننده شود و مزيتي ناعادلانه به تسلا در بازار بدهد.
گفته ميشود كه اين آژانس، موضوع را به كميسيون تجارت فدرال (FTC) ارجاع داده است تا اقدامات ناعادلانه يا فريبدهندهي تسلا را مطالعه كند. روز چهارشنبه تسلا دربارهي اظهارانديشه متخصصين مسئولان و پاسخ خود به نامهي ماه اكتبر اشاره كرد كه در آن گفته بود ادعاهاي اين سازمان براساس اطلاعات NHTSA است. NHTSA در نامهي ماه اكتبر خود اظهار داشت كه تسلا از تفاوت در شاخص اهميت و وزن نسبي (Relative Weight) خودروهاي خود با ساير خودروهاي بازار صرفانديشه متخصصين ميكند؛ در نتيجه مقايسهي دقيق را غيرممكن و مصرفكنندگان را گمراه ميكند.
جاناتان موريسون افزود:
بنابراين نادرست است كه ادعا كنيم تسلا مدل ۳ داراي كمترين احتمال آسيبديدگي در ميان تمام خودروها است يا اينكه سرنشينان مدل ۳ احتمال آسيبديدگي كمتر يا شانس بيشتري براي جلوگيري از آسيب جدي دارند.
تسلا در پاسخ خود ادعاي «ايمنترين خودرو بودن مدل ۳ به دليل كسب رتبهي ۵ ستاره» را انكار كرد؛ اين شركت اشاره كرد كه بهطور عمومي اعلام كرده بود تسلا مدل ۳ به گونهاي مهندسي شده است كه ايمنترين خودروي توليدي باشد. NHTSA در پاسخ به اين سؤالات كه روز چهارشنبه در مورد اسناد اظهار داشت، اشاره مستقيم به تسلا نكرد؛ در عوض گفت كه اين آژانس متعهد به نظارت دقيق و ايمني سختگيرانه بر صنعت خودروسازي است. سخنگوي FTC از اظهارانديشه متخصصين در اينباره خودداري كرد و گفت كه تحقيقات غيرعلني است. تسلا مدل ۳ در رتبهبندي ايمني ۵ ستاره اين آژانس كه شامل ۳ تست تصادف و ارزيابي مقاومت در برابر واژگوني ميشود، بالاترين امتياز را دريافت كرده است. وزارت حملونقل ايالات متحده پس از به دست آوردن هم انديشي ها گروه پلينسايت، طبق قانون آزادي اطلاعات (FOIA) اين اسناد را منتشر كرد. گروههاي طرفدار ايمني از تسلا و ايلان ماسك انتقاد كردهاند كه در اظهارات دربارهي تواناييهاي سيستم رانندگي خودران موسوم به اتوپايلوت، صادق نبوده است.
بهدنبال مرگ برخي افراد ناشي از عملكرد اشتباه اتوپايلوت در سال ۲۰۱۶، هيئت ملي ايمني حملونقل آمريكا كه سوانح را مطالعه ميكند، اتوپايلوت تسلا را به دليل عدم وجود سيستمهاي حفاظتي مقصر دانست. اسناد نشان ميدهد كه NHTSA حداقل ۵ نامه از آوريل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ در رابطه با تصادفات خودروهاي برقي به تسلا ارسال كرده و يكبار نيز درخواستي براي ارائهي اطلاعات دربارهي تصادف در ماه ژوئن ارائه كرده است. حداقل سه مورد از اين تصادفات كه در سالهاي گذشته اتفاق افتاد، باعث تلفات جاني شد. در اسناد منتشرشده مشخص نشده كه آيا اتوپايلوت در اين تصادف نقش داشته است يا خير.
هم انديشي ها