باوجود چهرهي عجيب و متفاوت، نسل اول جوك يكي از موفقترين محصولات نيسان در دههي اخير بوده است. اين خودرو، با تيپهاي مختلف در ايران نيز حضور داشت؛ اما به دليل ارزش بالا و طراحي نامتعارف براي عامهي مردم كشورمان جذابيت چنداني پيدا نكرد. فراتر از ايران در بازار جهاني، نيسان جوك مورد توجه جوانان قرار گرفت و به لطف پيشرانههاي متنوع با هزينهي نگهداري قابل قبول، بيش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال، فروش داشت.
نيسان براي نسل دوم جوك، باز هم به سراغ طرحهاي خلاقانه و ايدههاي مدرن رفته است. به عقيدهي متخصص كارشناسان، اين سبك طراحي ميتواند براي مخاطبان، بسيار زيبا و چشمنواز يا كاملا ناخوشايند و عجيب باشد. البته نبايد فراموش كرد كه نيسان با نسل دوم جوك، تلاش كرده است تا به مشتريان نسل قبلي وفادار باشد و طرح كلي محصول جديد را با الهام از مدل ساخت ۲۰۱۰ توليد كند.
علاوهبر دگرگوني در نماي بيروني، قواي محرك و تجهيزات متخصص جوك ۲۰۲۰ نيز متفاوت از نسل اول خواهد بود. پيشرانهي كممصرف توربوشارژ با امكان انتخاب سيستم تك يا دو ديفرانسيل و جعبهدندهي دستي يا خودكار، طيف وسيعي از علاقهمندان به كراساورهاي كوچك را جذب خواهد كرد. نسخهي پايه از جوك جديد با پيشرانهي ۳ سيلندر يك ليتري توليد خواهد شد كه به لطف توربوشارژر، ۱۱۷ اسببخار قدرت توليد ميكند. اين محصول با جعبهدندهي دستي ۶ سرعته يا ۷ سرعتهي خودكار مجهز به دبل كلاچ و پدالهاي تعويض پشت فرمان عرضه خواهد شد. ديگر اطلاعات متخصص نيسان جوك جديد، اعم از گشتاور، مصرف سوخت و زمان رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت هنوز اطلاعرساني نشده است.
يكي از مهمترين نكات منفي در نسل اول جوك، فضاي ناكافي براي سرنشينان عقب بود. نيسان ادعا ميكند به دليل افزايش فاصله بين صندليهاي عقب و جلو، حدود ۵/۸ سانتيمتر به فضاي جلوي زانو و ۱/۱ سانتيمتر به فاصلهي سر تا سقف سرنشينان رديف دوم اضافه شده است. صندوق عقب جوك ۲۰۲۰ هم، ۲۰ درصد جادارتر از نسل اول است و حالا ۴۲۲ ليتر فضاي مفيد فراهم ميكند. ابعاد اين خودرو با طول ۴،۲۱۰ ميليمتر، عرض ۱،۸۰۰ ميليمتر و ارتفاع ۱،۵۹۵ ميليمتر در مقايسه با نسل اول، ۸۵ ميليمتر در طول، ۳۵ ميليمتر در عرض و ۲۵ ميليمتر در ارتفاع سقف، بزرگتر خواهد بود.
داشبورد و چيدمان ادوات در كابين جوك، فراتر از رقبا نيست؛ اما نسبت به نسل قبلي زيباتر و كاراتر به انديشه متخصصين ميرسد. فرمان مدرن با طرح استخواني و D شكل، حس بسيار خوبي به راننده ميدهد. پنل پشت فرمان هم بهجاي فرم سيلندري گذشته از نماي تخت با نمايشگر ديجيتال استفاده ميكند. روي داشبورد نيز نمايشگر لمسي ۸ اينچ وجود دارد كه حالت شناور و هماهنگ با خودروهاي مدرن خواهد داشت. جديدترين سيستم سرگرمي نيسان (Nissan Connect)، رابط متخصصي اپلكارپلي و اندرويد اتو، همراهبا امكان تبادل اطلاعات بين خودرو و موبايل هوشمند از طريق اينترنت، در جوك ۲۰۲۰ است. با اين فناوري، متخصص ميتواند اعمالي مثل باز و بستهشدن قفل درها، خاموش و روشن كردن چراغها و تعيين مسير براي ناوبري ماهوارهاي جوك را به كمك موبايل هوشمند و از راه دور انجام دهد. نسخههاي آپشنال از نسل دوم نيسان جوك با سيستمهاي مدرن مثل ترمز اضطراري خودكار، هشدار خروج از خط، تشخيص نقطهي كور و فناوريهاي مرتبط با رانندگي خودران نيسان اتوپايلوت توليد ميشوند.
ارزش نهايي نيسان جوك ۲۰۲۰ نامشخص است. اين خودرو از آبانماه امسال وارد بازار اروپا خواهد شد و با شروع سال جديد ميلادي، به ديگر كشورهاي دنيا خواهد رسيد.
هم انديشي ها