پورشه تايكان در برابر تسلا مدل S؛ كدام خودرو برقي برتر است؟

دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پورشه تايكان به‌تازگي به‌عنوان اصلي‌ترين رقيب تسلا مدل اس به بازار معرفي شده است. در ادامه اين دو خودروي برقي را با هم مقايسه خواهيم كرد تا ببينيم كدام‌يك بهتر است.
تبليغات

شايد باورش سخت باشد ولي تسلا مدل اس از سال ۲۰۱۲ روي خط توليد قرار دارد. با وجود اين، هنوز مرسدس بنز، بي‌ام‌و و آئودي خودرويي را براي رقابت مستقيم با تسلا مدل اس معرفي نكرده‌اند و هنوز با تكميل‌شدن بازيگران اين كلاس نزديك يك دهه فاصله داريم. خوشبختانه پورشه اولين خودروسازي است كه به‌سرعت دست به كار شده تا رقيبي براي تسلا مدل اس روانه‌ي بازار كند. ديگر زير مجموعه‌ي گروه فولكس واگن يعني آئودي نيز مدل e-tron GT را براي رقابت با تسلا توليد خواهد كرد اما چون آئودي تا يك سال آينده به بازار نخواهد رسيد، فعلا بايد پورشه را اولين جنگجو در برابر تسلا بدانيم.

آيا قوي‌ترين نسخه‌ي پورشه تايكان يعني مدل توربو S مي‌تواند با پرچم‌دار نسخه‌هاي تسلا مدل اس يا همان نسخه‌ي P100D رقابت كند؟

مرجع متخصصين ايران Porsche Taycan / پورشه تايكان
مرجع متخصصين ايران tesla model s
مرجع متخصصين ايران porsche taycan
مرجع متخصصين ايران porsche taycan
مرجع متخصصين ايران tesla model s

بايد اعتراف كرد كه از انديشه متخصصين طراحي، دست برتر با آلماني‌ها است. تسلا مدل اس يك خودروي ۴ در بسيار زيبا است ولي پورشه توانسته طراحي آينده‌نگرانه‌تر و مدرن‌تري در مقايسه با تسلا ارائه كند. اگر تسلا مدل اس و پورشه تايكان را در كنار هم قرار دهيد، متوجه خواهيد شد كه كدام خودرو جديدتر است. از سويي، تايكان به‌وضوح طراحي اسپرت‌تري را به نمايش مي‌گذارد. از مشخصه‌هاي اسپرت در طراحي تايكان مي‌توان به نماي جلو، باله‌ي عقب و ساير المان‌هاي طراحي مدل‌هاي پورشه اشاره كرد. با اين حال هر دو خودرو داراي طراحي جذابي هستند.

قابليت‌هاي حركتي اين دو خودروي ۴ در برقي در حدي بالا است كه به‌سختي مي‌توان سوپراسپرتي را يافت كه در سرعت‌گيري بتواند با آن‌ها رقابت كند. در كلاس خودروهاي ۴ در خانوادگي، تسلا مدل اس P100D Performance بهترين سرعت‌گيري را دارد. پورشه تايكان توربو S از موتور برقي به قدرت ۶۱۶ اسب‌بخار استفاده مي‌كند كه در حالت اوربوست قدرت آن به ۷۵۰ اسب‌بخار مي‌رسد. سرعت‌گيري صفر تا صد كيلومتربرساعت تايكان توربو اس ۲.۶ ثانيه است و با باتري ۹۳/۴ كيلووات ساعتي مي‌تواند ۴۱۲ كيلومتر را با يك بار شارژ طي كند.

در سمت ديگر، تسلا مدل اس P100D Performance با قدرت ۷۶۲ اسب‌بخار و سرعت‌گيري صفر تا صد كيلومتر بر ساعت ۲/۴ ثانيه‌اي ايستاده است. تسلا از باتري بهتري برخوردار است و با ظرفيت ۱۰۰ كيلووات ساعت مي‌تواند با هر بار شارژ ۵۵۵ كيلومتر را طي كند. هر دو خودرو از شعاع حركتي پاييني در مقايسه با خودروهاي بنزيني برخوردار هستند اما نمي‌توان برتري تسلا را در اين بخش كتمان كرد، گرچه شعاع حركتي ۴۱۲ كيلومتري پورشه نيز در نوع خود بسيار خوب است.

پورشه تايكان ۴۹۶۳ ميلي‌متر طول، ۱۹۶۶ ميلي‌متر عرض (۲۱۴۴ ميلي‌متر با احتساب آينه‌ها) و فاصله‌ي محوري ۲۹۰۰ ميليمتري دارد. تسلا ۴۹۸۰ ميلي‌متر طول و ۱۹۶۴ ميلي‌متر عرض دارد و فاصله‌ي محوري آن مقداري بيشتر و معادل ۲۹۶۰ ميلي‌متر است. فضاي صندوق تسلا نيز به‌طور قابل توجهي بيشتر از پورشه تايكان است چون در حالي كه صندوق پورشه ظرفيت نه چندان جالب ۳۶۵ ليتري دارد، تسلا مي‌تواند تا ۷۴۴ ليتر فضاي صندوق را در اختيار سرنشينان قرار دهد. اما در خصوص صندوق جلو، برتري با پورشه است چون فضاي صندوق جلوي پورشه ۸۲ ليتر و تسلا ۵۹ ليتر است.

مقايسه

پورشه تايكان توربو S

تسلا مدل S Performance

سيستم انتقال قدرت

تمام چرخ محرك (دو موتور برقي)

تمام چرخ محرك (دو موتور برقي)

قدرت

۷۵۰ اسب‌بخار (اوربوست)

۷۶۲ اسب‌بخار

گشتاور

۱۰۵۰ نيوتن‌متر

۹۸۰ نيوتن‌متر

ظرفيت پيمايش

۴۱۲ كيلومتر براساس استاندارد WLTP اروپا

۵۵۵ كيلومتر براساس استاندارد EPA آمريكا

وزن 

۲۳۲۳ كيلوگرم

۲۲۱۵ كيلوگرم

سرعت‌گيري  ۱۰۰-۰ كيلومتربرساعت

۲/۶ ثانيه

۲/۴ ثانيه

باتري

۹۳ كيلووات ساعت

۱۰۰ كيلووات ساعت

ابعاد (طول، عرض، ارتفاع)

۱۳۷۱* ۱۹۵۶* ۴۹۵۳ ميلي‌متر

۱۴۴۸*۱۹۵۶* ۴۹۷۸ ميلي‌متر

حجم صندوق عقب

۳۶۵ ليتر

۷۴۵ ليتر

ارزش پايه 

۱۸۷ هزار و ۶۱۰ دلار

۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار

 ارزش پايه‌ي پورشه تايكان توربو از ۱۵۰ هزار دلار شروع مي‌شود و در مدل توربو S به ۱۸۵ هزار دلار مي‌رسد. اين در حالي است كه با پرداخت ۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار مي‌توان تسلا مدل اس P100D Performance را خريداري كرد. اگر مشتري تجهيزات سفارشي را براي پورشه تايكان طلب كند، ارزش اين خودرو مي‌تواند دوبرابر تسلا شود. به اين مورد نيز بايد توجه كرد كه تايكان اولين محصول كاملا برقي پورشه است و از سويي طوري طراحي شده تا ضمن ارائه‌ي توانايي حركتي فوق‌العاده بالا بتواند در پيست بدون افزايش دماي قواي محركه برقي رقابت كند و همين مسئله ارزش اين خودرو را بالا مي‌برد.

مي‌توان حدس زد كه سواري و كيفيت تايكان مثل هر پورشه‌ي ديگري عالي باشد. پورشه همچنين داشبورد راننده‌محورتري در مقايسه با تسلا دارد. در پورشه از يك نمايشگر منحني ۱۶.۸ اينچي در مقابل راننده استفاده شده است و يك نمايشگر ۱۰.۹ اينچي نيز روي داشبورد قرار دارد. پورشه به‌صورت سفارشي يك نمايشگر ۸/۴ اينچ در مقابل سرنشين جلو نصب مي‌كند. در تسلا، نمايشگر مقابل راننده ۱۲.۳ اينچي بوده و در داشبورد نيز يك نمايشگر بزرگ ۱۷ اينچي نصب شده است.

مرجع متخصصين ايران tesla model s

پورشه مدل تايكان را به‌عنوان يك خودروي اسپرت الكتريكي معرفي مي‌كند، نه يك گرندتورر چهار در يا يك خودروي خانوادگي؛ به همين خاطر شايد نتوان از برخي جهات آن را با تسلا مدل اس كه يك خودروي خانوادگي است مقايسه كرد. شباهت‌ها بين اين دو خودرو آنقدر زياد است كه همچنان بسياري از افراد، اين دو را با هم مقايسه خواهند كرد. به نوعي شباهت‌هاي تايكان و مدل اس بيشتر از تفاوت‌هاي آن‌ها است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات