ارزش سهام خودروساز چيني نيو ۱۸ درصد كاهش يافت
چين بهطور مداوم يارانههاي ارائه شده به خودروهاي پاك را كاهش ميدهد و قصد دارد پس از سال ۲۰۲۰ پرداخت يارانه را به تدريج متوقف كند. دولت چين هماكنون انتقاداتي دربارهي وابستگي بسياري از شركتها به يارانهي دولتي مطرح كرده است و به همين علت قصد دارد در اين زمينه تجديدانديشه متخصصين انجام دهد. نيو اعلام كرد كه يارانهي خودروي الكتريكي ES8 از ۶۷،۵۰۰ يوان (۹ هزار و ۵۰۰ دلار) در ۲۶ ژوئن سال گذشته به ۱۱،۵۲۰ يوان (۱،۶۰۰ دلار) كاهش يافته است.
كريگ اروين، تحليلگر روث كپيتال در اين زمينه گفت:
سرمايهگذاران به خوبي كاهش يارانه در چين را درك ميكنند، بنابراين تمام خودروسازان برقي چين نگران عملكرد ضعيف در نيمه دوم سال مالي هستند.
خودروساز چپني كه زيان سهماهه دوم آن تقريبا دو برابر شده است، كنفرانس از پيشبرنامهريزيشدهي خود با سهامداران را لغو كرد. مطابق با دادههاي Refinitiv، اين شركت زيان تعديلشدهي ۳/۱۱ دلار به ازاي هر سهم را تجربه كرد، كه بيشتر از انتظار تحليلگران مبني بر زيان ۱/۲۹ دلار به ازاي هر سهم بود.
نيو كه غول فناوري چيني تنسنت و هيلهاوس كپيتال منيجمنت (Hillhouse Capital Management) در زمرهي سهامداران آن قرار دارند، در ماه سپتامبر سال گذشته و پس از عرضه اوليه سهام، با يك ميليارد دلار افزايش، به ارزش ۶/۴ ميليارد دلار رسيد. در حالي كه نيو روزهاي خوبي را سپري ميكرد، ارزش كلي اين شركت بهتازگي حدود ۲/۹ ميليارد دلار ارزيابي شد.
ويليام بن لي، مديرعامل نيو در بيانيهاي گفت:
در محيطي با شرايط مطلوب از انديشه متخصصين اقتصاد كلان و بازار خودرو، ما همچنان تلاش ميكنيم تا نفوذ خود را در بازار گسترش دهيم.
نيو همچنين قصد دارد تا پايان سهماههي سوم امسال تعداد متخصصان خود را به ۷،۸۰۰ نفر كاهش دهد؛ در حالي كه تعداد متخصصان آن در ماه ژانويه حدود ۱۰،۰۰۰ نفر برآورد شده است.
خودروساز برقي نيو اعلام كرد كه فروش اين شركت از سهماههي قبلي تاكنون با ۸ درصد كاهش، از ۱/۵۴ ميليارد يوان به حدود ۱/۴۱ ميليارد يوان (۱۹۸/۴۰ ميليون دلار) رسيده است. نيو طي سهماهه اول سال جاري ۳،۹۸۹ دستگاه خودروي برقي ES8 فروخت، در حالي كه اين ميزان در سهماههي سوم به ۳،۱۴۰ رسيد. نيو ES8 يك خودروي تمام برقي هفت سرنشين است كه بهعنوان رقيب تسلا مدل ايكس شناخته ميشود. نيو در اين مدت تنها ۴۱۳ دستگاه از مدل ارزانارزش ES6 خود را به فروش رساند.
به غير از تسلا، نيو با برخي از استارتاپهاي خودروهاي برقي چين مانند بايتون (Byton) و ايكسپنگ موتور (Xpeng Motors) نيز رقابت ميكند. در حالي كه تسلا فروش خود را در اين كشور اعلام نميكند، شركت مشاوره LMC اتوموتيو ميزان فروش ۲۳،۶۷۸ دستگاه تسلا را در چين طي هفت ماهه نخست امسال تخمين ميزند، كه تقريباً دو برابر تعداد خودروهاي فروخته شده در سال گذشته است.
سهماههي اول امسال را ميتوان پرتنشترين فصل كاري نيو دانست؛ زمانيكه نيو با نگراني از تبليغات بد ناشي از آتشسوزي در باتري محصولات (نيو حدود ۴،۸۰۰ دستگاه خودرو را فراخواني كرد كه بيشتر از فروش سهماههي اول بود)، روبهرو شد. علاوه بر اين اشكالاتي مانند فروش تيم فرمول E و اخراج حدود ۱۰ درصد از نيروي كار، اين استارتاپ را به چالش كشيد.
خيلي دشوار است كه اكنون دربارهي آيندهي نيو قضاوت كنيم؛ نميتوان گفت كه اين شركت آيندهي روبهرشدي در پيش دارد يا واقعا از كنترل خارج شده است. فراموش نكنيد سالها پيش همگان فكر ميكردند تسلا نيز برند مردهاي است. با اين حال نيو كمي با تسلا متفاوت است؛ تسلا تقريباً يك دهه طول كشيد تا بتواند ميزان توليد خود را به رقم كنوني برساند، اما نيو از سال ۲۰۱۴ تاكنون فعاليت ميكند.
دولت چين مشغول حذف يارانهي دولتي در زماني است كه فروش خودروي برقي در آسيا كاهش مييابد. در نتيجه اكثر شركتهاي سازندهي خودروي برقي در منطقه، امسال وضعيت دشوارتري دارند. چنين شرايطي اعتماد عمومي به صنعت خودروهاي الكتريكي بهويژه نيو را بهشدت تحت تأثير قرار ميدهد.
هم انديشي ها