موستانگ مك اي؛ اولين خودروي برقي فورد رسما رونمايي شد

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
با تكيه براصالت موستانگ، نخستين خودروي تمام‌الكتركي فورد توليد مي‌شود. اين محصول، موستانگ مك‌اي ( Mach-E) نام‌گذاري شده است و در تمامي نسخه‌ها مشخصات متخصص بسيار خوبي دارد.
تبليغات

سابقه‌ي تاريخي موستانگ، افتخارآميز و باشكوه است. اين محصول با گذشت ۵۵ سال از توليد نسل اول، همچنان پرفروش‌ترين خودروي كوپه‌ در جهان محسوب مي‌شود. عرضه‌ي بيش از ۱۰ ميليون موستانگ تاكنون، جاي شكي باقي نمي‌گذارد كه اين مدل ۲‌در ساخت فورد، يكي از موفق‌ترين محصولات تجاري تاريخ و ستاره‌اي درخشان در تاريخ خودروسازي دنيا است.

فورد براي حفظ اصالت موستانگ، تلاش كرد تا تا اين نام، برندي اختصاصي براي يك محصول ويژه باشد. تنها يك‌بار در اوايل دهه‌ي ۷۰ ميلادي، مك‌اي به سبد فورد اضافه شد تا يك مدل كوپه‌ي ۲در مشابه موستانگ اصلي، اما با بدنه‌ي بزرگ‌تر وارد خط توليد شود كه البته چندان پرفروش و موفق ظاهر نشد. حالا در سال ۲۰۱۹، اولين محصول تمام‌برقي فورد با كلاس بدنه‌ي كراس‌اور و الهام از موستانگ، معرفي شده است تا شاهد يك سنت‌شكني بزرگ در تاريخ شركت سازنده باشيم.

باتري و شعاع حركتي

موستانگ مك‌اي با دو نوع بسته باتري توليد خواهد شد كه طبيعتا، با توجه به وزن خالص خودرو، نقش مهمي بر ميزان مسير قابل پيمايش با شارژ كامل دارند. مدل استاندارد از بسته‌ي ۲۸۸ سلولي با ظرفيت ۷۵.۷ كيلووات ساعت استفاده مي‌كند؛ درحالي‌كه نمونه‌ي مجهز به باتري‌هاي ۳۷۶ سلولي با ظرفيت ۹۸.۸ كيلووات ساعت هم عرضه خواهد شد. نكته‌ي مهم، تفاوت پيشرانه و تجهيزات متخصص در مدل‌هاي ۷۵/۷ و ۹۸/۸ كيلووات ساعتي است؛ به شكلي كه نوع اول داراي پيشرانه در عقب و نوع دوم مجهز به ۲ پيشرانه روي محورهاي عقب و جلو خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران Ford Mustang Mach-E

ارزان‌ترين نمونه‌ي موستانگ مك‌اي، با بسته باتري‌هاي ضعيف‌تر و سيستم انتقال نيروي تك‌ديفرانسيل به محور عقب، انرژي لازم براي رانندگي تا مسافت ۳۷۰ كيلومتر را فراهم مي‌كند؛ درحالي‌كه همراه‌با تجهيزات دوديفرانسيل، به‌دليل افزايش وزن شعاع حركتي تا ۳۳۵ كيلومتر خواهد داشت. مشابه اين شرايط البته براي نسخه‌ي مجهز به باتري‌هاي نوع دوم (Extended Range) هم وجود دارد تا نهايت مسافت قابل پيمايش با موستانگ مك‌اي حدود ۴۰۰ تا ۴۸۰ كيلومتر در مدل‌هاي مختلف باشد.

براي عرضه در سال ۲۰۲۰، ابتدا نسخه‌ي اوليه موسوم به فرست اديشن (First Edition) فروخته خواهد شد كه باتري ۹۸.۸ كيلووات ساعتي همراه‌با سيستم دوديفرانسيل دارد. سپس، نسخه‌ي پرميوم (Premium) با ۲ نوع باتري قابل انتخاب، توليد خواهد شد كه البته مي‌تواند به سليقه‌ي خريدار، تك يا دو ديفرانسيل توليد شود. عرضه‌ي موستانگ مك‌اي با ارزش پايين‌تر و آپشن‌هاي پايه، سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد.

مرجع متخصصين ايران Ford Mustang Mach-E

فورد ادعا مي‌كند خريداران موستانگ مك‌اي، مي‌توانند از ۷۵ درصد شارژرهاي موجود در معابر كشور ايالات متحده استفاده كنند. اين ميزان، نكته‌ي مثبتب براي محصول فورد در مقايسه با تسلا خواهد بود كه هماهنگي كم‌تري با شارژرهاي ساخت شركت‌هاي مختلف دارد. البته بايد توجه داشت كه اين شرايط، هنگام اتصال شارژرهاي ۱۵۰ كيلووات ساعت جريان مستقيم (DC) باتري‌هاي موستانگ مك‌اي را در زمان ۱۰ دقيقه براي حركت تا مسافت ۷۵ كيلومتر، شارژ مي‌كنند؛ درحالي‌كه پورشه تايكان و تسلا مدل ۳ مي‌توانند به شارژرهاي ۲۵۰ كيلووات ساعت متصل شوند و در زمان كمتر، انرژي بيشتري ذخيره كنند.

شارژر ديواري استاندارد كه فورد به تمامي خريداران مك‌اي عرضه مي‌كند؛ هنگام اتصال خودرو به برق ۱۱۰ ولت (استاندارد امريكا) در هر ساعت تقريبا ۵ كيلومتر شعاع حركتي فراهم مي‌كند. اين شرايط، هنگام استفاده از برق ۲۴۰ ولت (استاندارد ايران و اروپا) حدود ۳۵ كيلومتر در ساعت است. البته امكان خريد شارژرهاي مخصوص فورد نيز براي خريداران وجود دارد تا در هر ساعت، انرژي لازم براي رانندگي تا مسافت ۵۱ كيلومتر فراهم شود.

قدرت پيشرانه

موستانگ براي علاقه‌مندان خودرو، تداعي كننده‌ي قدرت بالا و توانايي‌هاي يك محصول اسپرت است. با اين اوصاف، قوي‌ترين نسخه‌ي موستانگ مك‌اي با كد GT هم، عملكردي چشم‌گير در شتاب‌گيري و فرمان‌پذيري خواهد داشت. مك‌اي GT، قدرت ۴۵۹ اسب بخار و گشتاور ۸۳۰ نيوتن‌متر توليد مي‌كند تا سرعت‌گيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۳.۵ ثانيه فراهم شود.

تا پيش از عرضه‌ي رسمي موستانگ مك‌اي GT در سال ۲۰۲۱، مدل‌هاي فرست اديشن و پرميوم به‌ترتيب با پيشرانه‌هاي ۳۳۲ و ۲۸۲ اسب بخار، همراه‌با گشتاور ۵۶۵ و ۴۱۵ نيوتن‌متر توليد خواهند شد. مدل پايه كه مشابه نسخه‌ي GT از سال ۲۰۲۱ عرضه مي‌شود هم، ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نيوتن‌متر گشتاور دارد كه براي مصارف عمومي، راضي‌كننده به انديشه متخصصين مي‌رسد. البته مدل پايه كه باتري‌هاي ضعيف‌تر و امكانات رفاهي استاندارد دارد؛ مي‌تواند همراه سيستم دو ديفرانسيل، گشتاور ۵۸۱ نيوتن‌متر داشته باشد. شايد اين آمار تاحدودي گيج‌كننده به انديشه متخصصين رسند اما به‌ هر‌حال، ۵ نوع مك‌اي از انديشه متخصصين قدرت و گشتاور توليدي تا سال ۲۰۲۱، وارد بازار جهاني خواهند شد كه مجموعا ۹ تيپ از امكانات متخصص و رفاهي خواهند داشت.

طراحي بدنه و فضاي داخلي

نماي بيروني مك‌اي با جلوپنجره‌ي ۶ ضلعي و چراغ‌هاي اسپرت كه مجهز به LED هستند، زيبا و چشم‌نواز به انديشه متخصصين مي‌رسد؛ اما شباهت چنداني به موستانگ ۲۰۱۹ ندارد. از سويي ديگر، حالت كوپه‌در انتهاي سقف و چراغ‌هاي سه‌گانه در پشت خودرو، به‌خوبي ارتباط بين مك‌اي و موستانگ اصلي را تقويت مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران Ford Mustang Mach-E

فراتر از چراغ‌ها و سپرها، حذف دستگيره‌هاي سنتي روي بدنه، مك‌اي را مدرن و متفاوت از ديگر خودروهاي فورد نشان مي‌دهد. براي ورود به كابين، دكمه‌هاي در سمت راست شيشه‌ي پنجره‌ها وجود دارد كه با فشدن آن‌ها، قفل مربوطه آزاد مي‌شود. البته براي رديف جلو، دستگيره‌هاي باريك وسياه‌رنگي تعبيه شده است كه گشودن درها را ساده‌تر مي‌كند؛ اما اين ابزار روي درهاي عقب، نصب نشده است.

مرجع متخصصين ايران Ford Mustang Mach-E

فورد ادعا مي‌كند براي پوشش صندلي‌ها و ديگر اجزاء كابين مك‌اي، از چرم يا ديگر مواد حيواني استفاده نمي‌كند. مجموعه‌ي ادوات مختلف در فضاي داخلي اين خودرو، داراي مواد قابل بازيافت و مبتكرانه مثل چرم مصنوعي ساخت شركت سنسيكو هستند كه همراه‌با رنگ‌بندي خاص سياه اونيكس (Black Onyx) و خاكستري فضايي (Space Gray) در داشبورد، عرضه مي‌شوند. نمايشگر لمسي ۱۵.۵ لينچ در وسط داشبورد، مجهز به دستيار صوتي آمازون الكسا و امكانات گوگل هوم (Google Home) است. براي پنل پشت فرمان هم نمايشگر تمام‌رنگي ۱۰.۲ اينچ وجود خواهد داشت. امكاناتي مثل سيستم صوتي قدرتمند از برند بنگ اند اولافسن (B&O)، فناوري ديد ۳۶۰ درجه و كامل‌ترين بسته آپشن‌هاي ايمني فورد، در نسخه‌هاي سفارشي عرضه خواهند شد.

مرجع متخصصين ايران Ford Mustang Mach-E

فضاي صندوق مك‌اي، ۸۲۱ ليتر خواهد بود كه براي يك كراس‌اور اندازه متوسط، راضي‌كننده است. با جمع‌شدن صندلي‌هاي عقب هم، ۱۶۸۸ ليتر براي حمل بار فراهم مي‌شود. علاوه‌بر اين، ۱۳۶ ليتر فضاي قابل استفاده هم زير كاپوت جلو وجود دارد. در مجموع، فضاي سرنشيان جلو و عقب و صندوق بار موستانگ مك‌اي، برتري قابل ملاحظه‌اي نسبت به جگوار آي‌پيس، كيا نيرو EV و حتي آئودي اي‌ترون دارد.

آستانه ارزش نهايي نسخه‌هاي مختلف موستانگ مك‌اي، بين ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار عنوان شده است. بهاي دقيق اين خودروها با امكانات متنوع، هنوز اطلاع‌رساني نشده است؛ اما فعلا براي پيش‌نام نويسي مدل فرست اديشن، مبلغ ۵ هزار دلار از متقاضيان در امريكا دريافت مي‌شود.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات