بهترين خودروهاي جهان با بالاترين نسبت قدرت بر حجم پيشرانه

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 21 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
خودروهاي قدرتمند جهان معمولا از پيشرانه‌هاي بزرگ استفاده مي‌كنند. اما در اين مقاله خودروهايي را معرفي مي‌كنيم كه از كوچك‌ترين پيشرانه‌، بيشترين قدرت را گرفته‌اند.
تبليغات

يكي از ساده‌ترين راه‌ها براي افزايش قدرت خودرو، استفاده از پيشرانه‌ي بزرگ‌تر است. اما بسياري از مهندس‌هاي خودروسازي معتقد هستند كه رمز اصلي در بيرون كشيدن بيشترين قدرت از كوچك‌ترين پيشرانه خواهد بود. در دهه‌هاي گذشته، قدرت‌هاي بالا تا ۱۰۰۰ اسب‌بخار مخصوص خودروهاي سوپراسپرت بود؛ در آن دوران هيچ‌كس انتظار نداشت كه مثلا يك سدان خانوادگي از پيشرانه‌ي قدرتمند استفاده كند.

مرجع متخصصين ايران Engine / پيشرانه

توليد خودروهاي قدرتمند در گذشته علاوه بر چالش مهندسي، اشكال بودن رانندگي را هم به‌دنبال داشت. بسياري از سيستم‌هاي كمك‌راننده‌ي الكترونيكي مدرن در خودروهاي قديمي وجود نداشتند و مكانيكي بودن مكانيزم‌، مانع بزرگي محسوب مي‌شد. البته توليد خودروهايي با قدرت ۱۰۰۰ اسب‌بخار امروز هم چندان منطقي و متخصصدي نيست؛ اما به‌دليل پيشرفت در مهندسي توليد خودرو و به‌خصوص سيستم‌هاي پرخوران مثل توربوشارژ، موانع گذشته تاحدودي ازبين رفته است. در آستانه‌ي دهه‌ي ۲۰۲۰، پرچمداران و ابرخودروها به قدرت ۲۰۰۰ اسب‌بخار رسيده‌اند كه نشان‌دهنده‌ي پيشرفت سريع در صنعت است.

اين مقاله تنها با يك هدف نوشته شده است؛ ما قصد داريم تا قدرتمندترين خودروهايي را معرفي كنيم كه نسبت قدرت و اسب‌بخار بر حجم پيشرانه‌شان، درخورتوجه است. ۲۵ خودروي اين مقاله با فيلتر حداقل نسبت ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت بر يك ليتر حجم پيشرانه انتخاب شده‌اند. فهرست نهايي شامل مجموعه‌اي از خودروهاي اقتصادي ارزان‌ارزش، اسپرت، سوپراسپرت، خانوادگي و ابرخودرو شده كه بسيار جالب است. از مطالعه مشخصات متخصص خودروهاي هيبريد و پلاگين هيبريد مثل استون مارتين والكري و مرسدس AMG One حتي با درانديشه متخصصين گرفتن قدرت خالص پيشرانه‌ي احتراق داخلي صرف‌انديشه متخصصين شده است. 

۲۵. فيات 500

مرجع متخصصين ايران Fiat 500

نسبت قدرت بر حجم: ۱۱۸/۹ اسب‌بخار بر ليتر

فيات براي توليد مدل جديد از مدل نسخه‌ي كلاسيك 500، پيشرانه‌اي كاملا جديد توسعه داد. پيشرانه‌ي تويين‌اير (TwinAir) فيات از دو سيلندر با آرايش خطي و حجم ۸۷۵ سي‌سي در نسخه‌ي توربوشارژ و ۹۶۴ سي‌سي در نمونه‌ي تنفس طبيعي استفاده مي‌كند. از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي اين پيشرانه‌ي بسيار كوچك و كارآمد، بهره بردن از فناوري زمان‌بندي متغير سوپاپ هيدروليكي فيات موسوم به مولتي‌اير (MultiAir) در كنار وزن و مصرف سوخت و آلايندگي پايين است. مدل تنفس طبيعي اين پيشرانه‌ي ۸ سوپاپه با ميل‌سوپاپ بالاسري (SOHC) در كارآمدترين نسخه تا ۱۰۴ اسب‌بخار قدرت از ۸۷۵ سي‌سي دو سيلندرش بيرون مي‌كشد. عملكرد متخصص درخورتوجه باعث شد تا تويين‌اير فيات بهترين پيشرانه‌ي جهان در سال ۲۰۱۱ شود؛ البته مقام اول در كلاس بهترين پيشرانه‌ي جديد، بهترين پيشرانه‌ي پاك با آلايندگي پايين و بهترين موتور با حجم كمتر از يك ليتر در سال ۲۰۱۱ هم به محصول بي‌نظير فيات رسيد. از اين پيشرانه در مدل‌هاي مختلف خودروهاي فيات 500، فيات پاندا، فيات پونتو، فيات 500L، لانچيا ايپسيلون و آلفارومئو ميتو استفاده شده است.

۲۴. هوندا S2000

مرجع متخصصين ايران Honda S2000

نسبت قدرت بر حجم: ۱۲۳/۷ اسب‌بخار بر ليتر

محصول به‌يادماندني هوندا در دهه‌ي ۲۰۰۰ به يكي از سرزنده‌ترين پيشرانه‌هاي خودورسازي ژاپن مجهز بود. پيشرانه‌ي دو ليتري هوندا در مدل اسپرت S2000، تنفس طبيعي بود و تا ۹۰۰۰ دوربردقيقه كار مي‌كرد. S2000 در قدرمتندترين نسخه از اين پيشرانه با فناوري زمان‌بندي متغير سوپاپ هوندا (VTEC)‌ تا ۲۴۷ اسب‌بخار قدرت مي‌گرفت كه باتوجه به نبودن توربوشارژر و سيستم پرخوران، نهايت لذت رانندگي را به سرنشينان تقديم مي‌كرد. پيشرانه‌ي ۱۹۹۷ سي‌سي با قدرت ۲۴۷ اسب‌بخار در ۸۳۰۰ دوربردقيقه مخصوص بازار ژاپن و سري توليدي اول S2000 با كد AP1 محصول سال‌هاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ بود. هوندا S2000 مدل سال‌هاي ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ به پيشرانه‌ي ۲/۲ ليتري مجهز شد كه درنهايت، ۲۳۹ اسب‌بخار قدرت داشت و تنها تا ۸۲۰۰ دوربردقيقه كار مي‌كرد. پيشرانه‌ي هوندا S2000 بهترين موتور جهان در كلاس نمونه‌هاي ۱/۸ تا ۲ ليتري از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ بود.

۲۳. آلفارومئو 4C

مرجع متخصصين ايران Alfa Romeo 4C

نسبت قدرت بر حجم: ۱۳۶/‍۱ اسب‌بخار بر ليتر

آلفارومئو 4C مدلي اسپرت و سبك‌وزن از خودروساز باسابقه‌ي ايتاليا بود كه تنها براي لذت خالص رانندگي توليد شد. ارزش بالا و ابعاد بزرگ بدنه، 4C را در سطح خودروهاي خاص با مشتري‌هاي كم‌تعداد قرار مي‌داد، اما پيشرانه‌ي آلفارومئو كوچك حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشت. آلفارومئو در مدل 4C از پيشرانه‌ي توربوشارژ چهار سيلندر با حجم ۱۷۴۲ سي‌سي استفاده كرده بود كه ۲۳۷ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌كرد. اين پيشرانه‌ي تمام آلومينيومي كه در ۶۰۰۰ دوربردقيقه نهايت قدرتش را به‌نمايش مي‌گذاشت، مانند تمام اجزاي 4C، با هدف كمترين وزن ممكن توليد شده بود. آلفارومئو جوليتا 1750 TBi كوادري‌فوليو هم از همين پيشرانه استفاده مي‌كند؛ اما چيزي كه باعث تفاوت بالاي جوليتا و 4C در عملكرد متخصص شده، وزن كلي است. آلفارومئو 4C حدود ۱۰۰۰ كيلوگرم وزن دارد، بنابراين در حدود ۴/۵ ثانيه به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت مي‌رسد. اما مدل جوليتا با همين پيشرانه به‌دليل وزن بيشتر، براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتربرساعت به ۶ ثانيه زمان نياز دارد.

۲۲. فورد فيِستا

مرجع متخصصين ايران Ford Fiesta

نسبت قدرت بر حجم: ۱۳۸/۱ اسب‌بخار بر ليتر

خودروي ساب‌كامپكت فورد هميشه يكي از بهترين انتخاب‌ها در بين خودروهاي شهري با ارزش مناسب بوده است. فيستا (Fiesta) از سال ۲۰۱۷ در نسل هفتم عرضه مي‌شود و يكي از بهترين پيشرانه‌ي جهان با حجم كمتر از يك ليتر را زيركاپوتش دارد. فورد فيستا به پيشرانه‌ي اكوبوست (EcoBoost) مجهز بوده كه درحقيقت براساس موتور سري L مزدا با همكاري شركت آلماني FPV Engineering توليد شده است. پيشرانه‌هاي اكوبوست فورد از نوع توربوشارژ با سيستم تزريق مستقيم سوخت هستند كه با هدف توليد قدرت بيشتر از نمونه‌هاي تنفس طبيعي دركنار مصرف بنزين و آلايندگي كمتر توسعه پيدا كرده‌اند. پيشرانه‌ي اكوبوست فورد با حجم ۹۹۹ سي‌سي و وزني كمتر از ۱۰۰ كيلوگرم كه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بهترين موتور جهان با حجم كمتر از يك ليتر شناخته شد، ابعادي مشابه يك كاغذ A4 دارد. اكوبوست يك ليتري فورد سه سيلندر دارد و باكمك توربوشارژر در گران‌ترين نسخه، ۱۳۸ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌كند. مجموعه‌ پيشرانه‌هاي اكوبوست فورد در انواع مدل‌هاي با حجم كمتر از يك ليتر تا ۳/۵ ليتر در نمونه‌هاي ۳ و ۴ و ۶ سيلندر استفاده مي‌شود.

۲۱. سوبارو WRX STI Diamond Edition

نسبت قدرت بر حجم: ۱۴۱/۶ اسب‌بخار بر ليتر

سوبارو ايمپرزا و WRX هميشه يكي از سدان‌هاي قدرتمند و خوش‌ارزش بازار جهاني بوده‌اند. نسخه‌ي ويژه‌ي Diamond به‌معني الماس، محصول واحد مهندسي سوبارو در آفريقاي جنوبي است. سوبارو در توليد پيشرانه‌هاي قدرتمند و كارآمد چهار سيلندر تخت باكسر متخصص است و WRX STI Diamond Edition نهايت مهندسي اين شركت ژاپني را نشان مي‌دهد. Diamond Edition قدرتمندترين نسخه‌ي جاده‌اي استاندارد از سوبارو WRX STI است؛ پيشرانه‌ي باكسر و ۲/۵ ليتري (۲۴۵۷ سي‌سي) اين مدل به‌لطف توربوشارژ پرفشار، در ۴۵۰۰ دوربردقيقه حدود ۳۵۰ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌كند. سوبارو WRX STI Diamond Edition تنها در ۳۰ دستگاه و به‌طور انحصاري براي آفريقاي جنوبي توليد شده است.

۲۰. بوگاتي ويرون سوپر اسپرت

مرجع متخصصين ايران Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

نسبت قدرت بر حجم: ۱۴۸/۱ اسب‌بخار بر ليتر

بوگاتي ويرون سوپر اسپرت (Veyron 16.4 Super Sport) كه مدتي سريع‌ترين خودروي جهان بود، در اين فهرست بين خودروهاي اقتصادي با پيشرانه‌ي چهار سيلندر قرار گرفته است. تمام مدل‌هاي مختلف بوگاتي ويرون از پيشرانه‌ي W16 فولكس واگن با حجم هشت ليتر (۷۹۹۳ سي‌سي) و مجهز به چهار توربوشارژر استفاده مي‌كنند اما نسخه‌ي سوپراسپرت و ويتس (Vitesse)، قدرتمندترين نمونه‌ها هستند. ويرون سوپر اسپرت با قدرت ۱۱۸۴ اسب‌بخار در فهرست ارزشمندترين ابرخودروها هميشه در جايگاه‌هاي اول است؛ اما به‌دليل وزن بيش از ۱۸۰۰ كيلوگرم در اين فهرست جايگاه پاييني دارد. از اين محصول بوگاتي كه ركورد نهايت سرعت ۴۳۱/۰۷۲ كيلومتربرساعت را ثبت كرده، تنها ۳۰ دستگاه توليد شده است.

۱۹. فورد فوكوس RS

مرجع متخصصين ايران Ford Focus RS

نسبت قدرت بر حجم: ۱۵۲/۶ اسب‌بخار بر ليتر

نسل سوم فوكوس تا سال ۲۰۱۸ توليد شد و نسخه‌ي RS، نهايت ظرفيت اين مدل را نشان داد. فورد فوكوس RS از پيشرانه‌ي اكوبوست توربوشارژ با حجم ۲/۳ ليتر (۲۲۶۱ سي‌سي) استفاده مي‌كند؛ اين پيشرانه كه در فورد موستانگ هم استفاده شده است، در ۶۰۰۰ دوربردقيقه ۳۴۵ اسب‌بخار قدرت توليد مي‌كند. نسخه ويژه Heritage Edition فوكوس RS كه تنها براي بريتانيا عرضه شد، ۳۷۵ اسب‌بخار قدرت داشت. شركت تيونينگ ماون‌تيون (Mountune) هم تيونينگ خاص از فورد فوكوس RS را ارائه مي‌دهد كه در بهترين حالت، قدرت پيشرانه را به ۵۱۰ اسب‌بخار افزايش مي‌دهد.

۱۸. ولوو XC90 T6

مرجع متخصصين ايران Volvo XC90 T6

نسبت قدرت بر حجم: ۱۵۵/۴ اسب‌بخار بر ليتر

در چنين فهرستي انتظار ديدن انواع مدل‌هاي هاچ‌بك، سدان، كوپه و ابرخودروها را داريم اما مهندسي بي‌نظير ولوو باعث شده است تا شاسي‌بلند هم به اين مجموعه نفوذ كند. نسل دوم ولوو XC90 از سال ۲۰۱۴ تا امروز توليد مي‌شود و در مدل بنزيني T6 علمكرد متخصص درخورتوجهي دارد. پيشرانه‌ي اين مدل، چهار سيلندر توربوشارژ با حجم دو ليتر (۱۹۹۱ سي‌سي) است كه مي‌تواند ۳۰۶ اسب‌بخار قدرت را در اختيار شاسي‌بلند دو تُني ولوو قرار دهد. ولوو XC90 به‌عنوان يكي از لوكس‌ترين، باكيفيت‌ترين و ايمن‌ترين شاسي‌بلندهاي بازار جهاني با بسته‌ي تقويتي و تيونينگ ويژه واحد پل‌استار هم عرضه مي‌شود. قدرت XC90 T6 با بسته‌ي تيونينگ Polestar Engineered Optimisation به ۳۲۵ اسب‌بخار مي‌رسد؛ درواقع با اين بسته‌ي تقويتي كارخانه‌اي، نسبت قدرت بر حجم پيشرانه معادل ۱۶۳ اسب‌بخار بر هر ليتر خواهد شد.

۱۷. پورشه 959

مرجع متخصصين ايران Porsche 959

نسبت قدرت بر حجم: ۱۵۵/۸ اسب‌بخار بر ليتر

پورشه 959 باهدف آزمايش تمام‌عيار سيستم انتقال قدرت تمام چرخ محرك و شركت كردن در سطح بالاتر موتوراسپرت توليد شد. 959 كه در دوران توليدش (سال‌هاي ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳) پيشرفته‌ترين و پيچيده‌ترين خودروي جاده‌اي جهان بود، به نهايت سرعت ۳۱۷ كيلومتربرساعت هم مي‌رسيد. پيشرانه‌ي ۶ سيلندر تخت (چهار سوپاپ در هر سيلندر) با حجم ۲/۸ ليتر (۲۸۴۹ سي‌سي) و دو توربوشارژر در ۶۵۰۰ دوربردقيقه حدود ۴۴۴ اسب‌بخار قدرت در اختيار پورشه 959 مي‌گذاشت. پورشه در سيستم توربوشارژر از طرح سكوئنشال استفاده كرد؛ به‌همين خاطر قدرت‌رساني به چرخ‌ها در دورهاي پايين و بالاي پيشرانه به‌نرمي صورت مي‌گرفت و بدين ترتيب پورشه 959 به سوپراسپرتي خاصل با سواري راحت تبديل شد.

۱۶. هوندا سيويك تايپ R

مرجع متخصصين ايران Honda Civic Type R

نسبت قدرت بر حجم: ۱۵۸/۳ اسب‌بخار بر ليتر

زماني‌كه كد Type R را در كنار محصولات هوندا قرار مي‌دهيم، چيزي جز عملكرد متخصص متفاوت انتظار نداريم. سيويك تايپ R نسخه‌اي بي‌نظير از هاچ‌بك دوست‌داشتني ژاپني‌ها است كه در طول نسل‌هاي مختلف، هميشه فراتر از پيش‌بيني طرفداران دنياي خودرو ظاهر شده است. تا سال ۲۰۱۵، تمام مدل‌هاي تايپ R از نسل‌هاي مختلف هوندا سيويك از پيشرانه‌هاي چهار سيلندر تنفس طبيعي با دورموتور بالا استفاده مي‌كردند اما اين داستان با مدل FK2 تغيير كرد. نسل چهارم سيويك تايپ R كه براساس نسل نهم سيويك استاندارد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ توليد شد، براي اولين‌بار از پيشرانه‌ي توربوشارژ استفاده مي‌كرد. هوندا در نسل پنجم و فعلي سيويك تايپ R هم پيشرانه‌ي چهار سيلندر دو ليتري‌اش (۱۹۹۶ سي‌سي) را در كنار يك توربوشارژر قرار داده است تا نهايت قدرت اين هاچ‌بك ديفرانسيل جلو با طراحي مباحثه‌برانگيز به ۳۱۶ اسب‌بخار برسد. سيويك تايپ R كد FK8 در سال ۲۰۱۷ علاوه بر ثبت ركورد در پيست نوربرگ‌رينگ (سريع‌ترين خودروي ديفرانسيل جلو)، از انديشه متخصصين چند نشريه معتبر به‌عنوان بهترين هاچ‌بك جذاب سال هم انتخاب شد.

۱۵. آئودي RS3

مرجع متخصصين ايران Audi RS3

نسبت قدرت بر حجم: ۱۵۹/۳ اسب‌بخار بر ليتر

آئودي به‌عنوان پرچم‌دار توليدكننده‌هاي پيشرانه‌ي پنج سيلندر، مدل RS3 را در ميدان نبرد هاچ‌بك‌هاي قدرتمند و جذاب فرستاده است. آخرين آئودي RS3 از سال ۲۰۱۵ تا امروز با پيشرانه‌ي ۲/۵ ليتري (۲۴۸۰ سي‌سي) توربوشارژ و ۳۹۵ اسب‌بخار قدرت دوام آورده است. خودروساز بزرگ اينگولشتات آلمان از پيشرانه‌ي پنج سيلندر RS3 در مدل TT RS هم استفاده مي‌كند. پيشرانه‌ي پنج سيلندر آئودي از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ به‌عنوان بهترين موتور جهان در كلاس ۲ تا ۲/۵ ليتر انتخاب شد.

۱۴. پورشه 911 GT1

مرجع متخصصين ايران Porsche 911 GT1

نسبت قدرت بر حجم: ۱۶۹/۴ اسب‌بخار بر ليتر

911 GT1 يادگار پورشه از دوراني است كه مسابقات كلاس GT با هيجان فراواني برگزار مي‌شد. پورشه اين مدل را تنها براي كسب مجوز ورود و شركت كردن در مسابقات GT1 توليد كرد. ۲۵ دستگاه از نسخه‌ي جاده‌اي پورشه 911 GT1 با پيشرانه‌ي ۶ سيلندر تخت ۳/۲ ليتري (۳۱۶۴ سي‌سي) و دو توربوشارژر بزرگ توليد شد. قدرت نهايي اين مدل زيبا و جذاب به ۵۳۶ اسب‌بخار مي‌رسيد؛ پيشرانه‌ي خوش‌صداي پورشه كه در وسط بدنه نصب شده بود، سرعت‌گيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت در ۳/۹ ثانيه و نهايت سرعت ۳۰۸ كيلومتربرساعت را به 911 GT1 تقديم مي‌كرد. مدل مسابقه‌اي پورشه 911 GT1 حدود ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت و كمتر از ۱۰۰۰ كيلوگرم وزن داشت.

۱۳. آلفارومئو جوليا كوادري‌فوليو

مرجع متخصصين ايران Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

نسبت قدرت بر حجم: ۱۷۴ اسب‌بخار بر ليتر

آلفارومئو در سال ۲۰۱۵ يكي از زيباترين سدان‌هاي دو دهه‌ي اخير را توليد كرد. جوليا (Giulia) همان خودرويي بود كه از فرمول افسانه‌اي استفاده مي‌كرد؛ طراحي با آلفارومئو و پيشرانه با فراري. آلفارومئو جوليا در نسخه‌ي استاندارد سدان قدرتمندي است، اما وقتي نشان شبدر چهاربرگ يا كوادري‌فوليو (Quadrifoglio) واحد پرفرمنس ايتاليايي‌ها روي بدنه نصب مي‌شود، همه چيز تغيير پيدا مي‌كند. جوليا كوادري‌فوليو براي رقابت با مرسدس AMG C63، بي‎ام‌و M3 و كاديلاك ATS-V كاملا مجهز به ميدان آمد. پيشرانه‌ي V6 فراري با حجم ۲/۹ ليتر (۲۸۹۱ سي‌سي) و كمك دو توبوشارژر، ۵۰۳ اسب‌بخار قدرت را دراختيار چرخ‌هاي عقب سدان زيباي آلفارومئو مي‌گذارد تا جوليا بهترين محصول اين شركت ايتاليايي در شاخص نسبت قدرت برحجم پيشرانه باشد. آلفارومئو جوليا در مدل‌هاي چهار سيلندر بنزيني و ديزل هم توليد شده است.

۱۲. مك‌لارن 720S

مرجع متخصصين ايران McLaren 720S

نسبت قدرت بر حجم: ۱۷۷/۸ اسب‌بخار بر ليتر

براساس استراتژي جديد مك‌لارن، خودروهاي اين شركت بريتانيايي در سه سري اسپرت، سوپر و آلتيميت و گروه خاص GT طبقه‌بندي مي‌شوند. مدل 720S دومين و قدرتمندترين محصول مك‌لارن در سري سوپر (Super Series) است كه سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. مك‌لارن در 720S كه عملكرد متخصص خارق‌العاده‌اي دارد، از پيشرانه‌ي V8 با حجم چهار ليتر (۳۹۹۴ سي‌سي) و دو توربوشارژر استفاده كرده است تا قدرت نهايي به ۷۱۰ اسب‌بخار برسد. از لحاظ قدرت پيشرانه و نسبت بر حجم، مك‌لارن 720S بالاتر از پيشرانه‌ي ۱۲ سيلندر ۶ ليتري بي‌ام‌و در مسابقات فرمول يك دهه‌ي ۱۹۹۰ قرار مي‌گيرد. مك‌لارن 720S علاوه بر قواي محركه برجسته، يكي از پيشرفته‌ترين خودروهاي بازار جهاني در طراحي سيستم تعليق، شاسي و آيروديناميك است.

۱۱. پورشه 911 GT2 RS

مرجع متخصصين ايران Porsche 911 GT2 RS

نسبت قدرت بر حجم: ۱۸۱/۶ اسب‌بخار بر ليتر

پورشه GT2 RS كد 991 قدرتمندترين محصول اين شركت آلماني در مجموعه مدل‌هاي 911 است. كد GT2 RS بيانگر نهايت پورشه بودن در يك خودروي شهري و جاده‌اي محسوب مي‌شود و پيشرانه‌ي ۶ سيلندر تخت توربوشارژ با حجم ۳/۸ ليتر (۳۸۰۰ سي‌سي) و قدرت ۶۹۱ اسب‌بخار، مصداق اين ادعا است. 911 GT2 RS هم‌اكنون سريع‌ترين خودروي جاده‌اي در پيست نوربرگ‌رينگ است و پورشه به‌دنبال حفظ اين جايگاه با نسل جديد 992 خواهد بود.

۱۰. فراري 488 پيستا

مرجع متخصصين ايران Ferrari 488 Pista

نسبت قدرت بر حجم: ۱۸۲ اسب‌بخار بر ليتر

فراري در نمايشگاه خودرو ژنو سال ۲۰۱۸ نسخه‌اي جذاب‌تر از مدل 488 را با نام پيستا (Pista، به‌معني پيست) رونمايي كرد. با اينكه 488 پيستا با تمركز بر رانندگي مسابقه‌اي پيست توليد شده است اما مجوز تردد در جاده‌هاي شهري را هم دارد. فراري براي قواي محركه 488 پيستا، بهترين پيشرانه‌ي جهان از سال ۲۰۱۶ تا امروز، مدل F154 را انتخاب كرد. اين پيشرانه‌ي V8 در سال ۲۰۱۳ براي اولين‌بار روي مدل كاليفرنيا T نصب شد و به‌تدريج با به‌روزرساني‌هاي كوچك و بزرگ به بهترين موتور جهان تبديل شد. پيشرانه F154 فراري در مدل 488 پيستا كه با حجم ۳/۹ ليتر (۳۹۰۲ سي‌سي) توليد شده است؛ به‌كمك دو توربوشارژر نهايت قدرت اين پيشرانه در ۸۰۰۰ دوربردقيقه به ۷۱۰ اسب‌بخار مي‌رسد. مدل استاندارد 488 از همين پيشرانه ۶۶۱ اسب‌بخار قدرت مي‌گرفت. پيشرانه‌ي F154 فراري با كد CD Hybrid روي مدل SF90 استرداله هم قرار خواهد گرفت؛ البته در اين مدل، پيشرانه‌ي بنزيني V8 با قدرت ۷۶۹ اسب‌بخار در كنار سه موتور برقي با قدرت ۲۱۷ اسب‌بخار قرار مي‌گيرد. مجموع قدرت پيشرانه برقي و بنزيني SF90 استرداله به ۹۸۶ اسب‌بخار مي‌رسد.

۹. ولوو V60 پل‌استار

مرجع متخصصين ايران Volvo V60 Polestar

نسبت قدرت بر حجم: ۱۸۳/۳ اسب‌بخار بر ليتر

پيشرانه‌ي استيشن ولوو V60 پل‌استار به‌قدري بهينه بود كه در اين فهرست با درانديشه متخصصين گرفتن نسبت قدرت بر حجم، بالاتر از محصول فراري و در جايگاه نهم قرار مي‌گيرد. نسل اول استيشن لوكس ولوو V60 محصول سال ۲۰۱۰ دركنار پيشرانه‌هاي چهار و پنج سيلندر، نمونه‌ي ۶ سيلندر خطي با حجم ۳ ليتر هم داشت. ولوو در سال ۲۰۱۶ با كمك واحد پل‌استار (Polestar)، پيشرانه‌ي دو ليتري ( ۱۹۶۹ سي‌سي) توربوشارژ را با ۳ ليتري تنفس طبيعي تعويض كرد. حجم پيشرانه‌ كمتر شد، اما توربوشارژر قدرت را به ۳۶۲ اسب‌بخار رساند كه حدود ۱۸ اسب‌بخار بيشتر از مدل ۳ ليتري بود. نسل دوم ولوو V60 از سال ۲۰۱۸ تا امروز تنها با پيشرانه‌ي چهار سيلندر دو ليتري در مدل‌هاي بنزيني، ديزل و هيبريد عرضه مي‌شود.

۸. بوگاتي شيرون

مرجع متخصصين ايران Bugatti Chiron

نسبت قدرت بر حجم: ۱۸۵ اسب‌بخار بر ليتر

ابرخودروي بوگاتي شيرون با اينكه از پيشرانه‌ي ۱۶ سيلندر W شكل با حجم هشت ليتر (۷۹۹۳ سي‌سي) و چهار توربوشارژر استفاده مي‌كند، با درانديشه متخصصين گرفتن نسبت قدرت بر حجم موتورش، تنها چند واحد از استيشن ولوو ۲ ليتري قدرتمندتر و در جايگاه هشتم فهرست است. پيشرانه‌ي شيرون درمقايسه با ولوو V60 چهاربرابر حجم بيشتري دارد، اما قدرت اين ابرخودروي فرانسوي با قطعات آلماني تنها ۱۴۷۹ اسب‌بخار است؛ به‌همين دليل در اين فهرست جايگاه بالايي ندارد. حتي اگر جديدترين نسخه‌هاي شيرون مثل سوپراسپرت 300+ و چنتوديِچي (Centodeici) را با قدرت ۱۵۷۸ اسب‌بخار درانديشه متخصصين بگيريم، نسبت قدرت بر حجم ۱۹۷/۴ براي قرار گرفتن در سه خودروي برتر اين فهرست كافي نيست. البته بوگاتي شيرون مثل مدل ويرون، با هدف رانندگي راحت و بي‌دغدغه در سرعت‌هاي بالاي ۴۰۰ كيلومتربرساعت طراحي و مهندسي شده و دراين‌زمينه بي‌رقيب است.

۷. فورد GT

مرجع متخصصين ايران Ford GT

نسبت قدرت بر حجم: ۱۸۵/۱ اسب‌بخار بر ليتر

فورد پس از توليد مدل كلاسيك GT40 براي شكست دادن فراري در مسابقات ۲۴ ساعته لمان سال ۱۹۶۶، چند دهه با اين مدل خداحافظي كرد. در سال ۲۰۰۵ فورد تصميم گرفت كه مدلي جديد با الهام از GT40 كلاسيك توليد كند. فورد GT جايگزين شايسته‌اي براي GT40 بود؛ اما پيشرانه‌ي ۵/۴ ليتري V8 سوپرشارژ اين مدل حتي به نسبت قدرت بر حجم ۱۰۲ هم نمي‌رسيد و در اين فهرست جايگاهي ندارد؛ اما نسل دوم فورد GT داستان متفاوتي دارد. اين مدل كه سال ۲۰۱۶ معرفي شد، با وجود پيشرانه‌ي كوچك‌تر، قدرت بسيار بالاتري دارد. فورد GT كه به‌زودي توليدش متوقف مي‌شود، از پيشرانه‌ي ۶ سيلندر V شكل اكوبوست تويين توربوشارژ با حجم ۳/۵ ليتر (۳۴۹۶ سي‌سي) و قدرت ۶۴۷ اسب‌بخار استفاده مي‌كند و در اين فهرست، بالاتر از بوگاتي شيرون قرار گرفته است. GT در شاخص نسبت قدرت بر وزن هم يكي از بهترين سوپراسپرت‌هاي مدرن بازار جهاني است.

۶. نيسان GT-R50

مرجع متخصصين ايران Nissan GT-R50

نسبت قدرت بر حجم: ۱۸۶/۹ اسب‌بخار بر ليتر

به‌مناسب ۵۰ سالگي كد GT-R در تاريخچه شركت نيسان، اين شركت ژاپني با استوديوي طراحي معروف ايتال‌ديزاين (ItalDesign) همكاري كرد تا مدل زيبا و منحصربه‌فرد GT-R50 توليد شود. مدل GT-R50 قدرتمندترين گودزيلاي استاندارد نيسان است كه از پيشرانه‌ي V6 تويين توربوشارژ ۳/۸ ليتري (۳۷۹۹ سي‌سي) تا ۷۱۰ اسب‌بخار قدرت مي‌گيرد. نيسان GT-R يكي از جذاب‌ترين خودروهاي اسپرت و گرندتورر است كه سرعت‌گيري اوليه و چسبندگي و پايداري‌اش در پيچ‌ها باوركردني نيست و راننده بايد از آمادگي بدني بالايي برخوردار باشد. مدل ويژه‌ي GT-R50 در بخش قواي محركه حتي از قطعات خودروهاي مسابقه‌اي GT3 هم استفاده مي‌كند و ارزشش بيش از ۱/۱ ميليون دلار است.

۵. مك‌لارن سنا

مرجع متخصصين ايران McLaren Senna

نسبت قدرت بر حجم: ۱۹۷/۵ اسب‌بخار بر ليتر

شركت بريتانيايي مك‌لارن، مدل سنا (McLaren Senna) را سال ۲۰۱۷ به‌عنوان سومين نمونه در سري خودروهاي آلتيميت (Ultimate Series) معرفي كرد. سوپراسپرت جذاب مك‌لارن براي گراميداشت پيروزي‌هاي ايرتون سنا، راننده‌ي برزيلي و افسانه‌اي فرمول يك، در اين تيم توليد شده است. پيشرانه‌ي مك‌لارن سنا همان نمونه‌اي است كه در مدل 720S هم استفاده شده است؛ هشت سيلندر V شكل تويين توربوشارژ با حجم چهار ليتر (۳۹۹۴ سي‌سي)؛ اما با تغييرات اساسي، قدرتش ۷۹ اسب‌بخار بيشتر شده و حالا به ۷۸۹ اسب‌بخار رسيده است. يكي ديگر از بزرگ‌ترين ويژگي‌هاي مك‌لارن سنا علاوه بر پيشرانه‌ي قدرتمند و سرعت‌گيري خارق‌العاده صفر تا ۱۰۰ در زمان ۲/۸ ثانيه، طراحي برجسته‌ي آيروديناميك و چسبندگي فوق‌العاده در پيچ‌ها است. مدل مسابقه‌اي سنا با كد GTR توليد خواهد شد و حدود ۸۱۵ تا ۸۲۵ اسب‌بخار قدرت دارد.

۴. شلبي سوپركارز آلتيميت ايرو TT

مرجع متخصصين ايران SSC Ultimate Aero TT

نسبت قدرت بر حجم: ۲۰۲/۸ اسب‌بخار بر ليتر

شركت شلبي سوپركارز كه به‌ SSC North America تغيير نام پيدا كرده، سازنده‌ي سريع‌ترين خودرو جهان در دهه‌ي ۲۰۰۰ است. پروژه‌ي توليد ابرخودروي SSC Aero از اوايل سال ۲۰۰۰ آغاز و در چند مدل و نسخه‌ي مختلف با عملكرد متخصص متفاوت توليد شد. مدل ابتدايي Ultimate Aero TT در سال ۲۰۰۹ توليد شد تا ركورد جهاني سرعت را از بوگاتي ويرون پس بگيرد و سريع‌ترين خودروي دهه شود. SSC آلتيميت ايرو تي‌تي را با پيشرانه‌ي V8 تويين توربوشارژ ۶/۳ ليتري (۶۳۴۵ سي‌سي) و قدرت ۱۲۸۷ اسب‌بخار توليد كرد. پس از اينكه بوگاتي با مدل ويرون سوپراسپرت دوباره عنوان سريع‌ترين خودروي جهان را كسب كرد، SSC با توليد تك‌نمونه‌ي Ultimate Aero XT با پيشرانه‌ي ۶/۹ ليتري V8 و ۱۳۰۰ اسب‌بخار قدرت در سال ۲۰۱۳ از ميدان رقابت كنار رفت.

۳. مرسدس AMG A45

مرجع متخصصين ايران Mercedes-AMG A45

نسبت قدرت بر حجم: ۲۰۸/۴  اسب‌بخار بر ليتر

احتمالا براي افرادي كه چندان با دنياي خودرو آشنا نيستند، ديدن دو خودرو با پيشرانه‌ي چهار سيلندر در جايگاه دوم و سوم فهرستي كه در آن بوگاتي شيرون، مك‌لارن سنا، فورد GT، پورشه 911، فراري 488 پيستا و بوگاتي ويرون وجود دارند، بسيار تعجب‌برانگيز باشد. مرسدس AMG A45 مدل قدرتمند نسل چهارم كلاس A آلماني‌ها است كه در چند ماه پيش با شعار «قدرتمندترين خودروي چهار سيلندر و دو ليتري جهان» رونمايي شد. البته همان‌طور كه در ادامه‌ي اين مقاله مي‌خوانيد، ادعاي مذكور درست نيست و ژاپني‌ها با خودرويي منحصربه‌فرد توليدكننده‌ي سريع‌ترين خودروي چهار سيلندر و دو ليتري جهان هستند. AMG A45 در تيپ S با پيشرانه‌ي چهار سيلندر دو ليتري توربوشارژ (تويين اسكرول) و قدرت ۴۱۵ اسب‌بخار عرضه مي‌شود كه بسيار قابل تحسين است. مرسدس بنز براي آزاد كردن اين قدرت بالا، پيشرانه‌ي M133 را تغييرات اساسي داد و با بيشتر كردن نسبت تراكم از ۸.۶:۱ به ۹.۰:۱ موتوري جديد با كد M139 توليد كرد. M133 مرسدس و AMG از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، بهترين پيشرانه‌ي جهان در كلاس موتورهاي ۱/۸ تا ۲ ليتري بود.

۲. ميتسوبيشي لنسر ايولوشن FQ-440 MR

مرجع متخصصين ايران Mitsubishi Evo X FQ-440 MR

نسبت قدرت بر حجم: ۲۲۰/۲  اسب‌بخار بر ليتر

ميتسوبيشي به‌مناسبت ۴۰ سالگي توليد سري ايولوشن از سدان لنسر (Lancer Evolution) در بريتانيا، قدرتمندترين پيشرانه‌ي چهار سيلندر دو ليتري (۱۹۹۸ سي‌سي) جهان را توليد كرد. اين مدل كه براساس نسل دهم لنسر ايولوشن با كد FQ-440 MR تنها در بريتانيا و در ۴۰ دستگاه با رنگ سفيد بدنه و رينگ‌هاي BBS عرضه شد (يك دستگاه هنوز در اختيار ميتسوبيشي قرار دارد)، با تجهيز به توربوشارژر بزرگ HKS، انژكتورها و ECU سفارشي، اينتركولر اختصاصي و سيستم اگزوز اسپرت ۴۴۰ اسب‌بخار قدرت و ۵۵۸ نيوتن‌متر گشتاور داشت. البته ميتسوبيشي در نمايشگاه خودرو ژاپن سال ۲۰۱۵، مدل جذابي از لنسر ايولوشن با قدرت ۴۷۳ اسب‌بخار به‎نمايش گذاشت اما اين نسخه‌ به مرحله‌ي توليد نرسيد.

۱. كونيگزگ يِسكو

مرجع متخصصين ايران Koenigsegg Jesko

نسبت قدرت بر حجم: ۳۱۳/۶  اسب‌بخار بر ليتر

در جايگاه اول فهرست بهترين خودروها با نسبت قدرت بر حجم پيشرانه، جديدترين محصول شركت سوئدي كونيگزگ قرار گرفته است. ابرخودروي يسكو (Jesko) از پيشرانه‌ي پنج ليتري (۵۰۳۲ سي‌سي) تويين توربوشارژ V8 كونيگزگ با قدرت ۱۲۶۲ اسب‌بخار استفاده مي‌كند. البته درصورتي‌كه به‌جاي بنزين معمولي از تركيب بنزين و اتانول E85 استفاده شود، قدرت كونيگزگ يكسو به ۱۵۷۸ اسب‌بخار مي‌رسد.

* باتوجه به اينكه احتمال تغيير كردن پيشرانه و مشخصات متخصص هنسي ونوم F5 وجود دارد، اين ابرخودرو در فهرست آورده نشده است. نسبت قدرت بر وزن هنسي Venom F5 با پيشرانه‌ي ۶/۶ ليتري V8 و مشخصات فعلي، ۲۷۵/۳ اسب‌بخار بر ليتر است.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات