كارلوس گون از ژاپن گريخت

سه‌شنبه ۱۰ دي ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
كارلوس گون كه از سال گذشته به اتهام جرايم مالي در ژاپن زنداني شده بود، روز گذشته با جت شخصي‌ به لبنان رسيد. او سابقه‌ي مديرعاملي در نيسان و رياست هيئت‌مديره‌ي گروه خودروسازي رنو نيسان ميتسوبيشي را دارد.
تبليغات

حدود يك سال پيش، كارلوس گون به جرم سوءاستفاده‌ي مالي و فرار مالياتي در ژاپن دستگير شد. او چند روز بعد، ادعاهاي مطرح‌شده عليه خود را تكذيب كرد و به خبرنگاران گفت از گزارش‌نكردن دقيق درآمد و پاداش خود قصدي نداشته است. دادستان ژاپن مي‌گويد گون و مشاور ارشدش، گِرِگ كلي، تقريبا نيمي از پاداش ۸۸ ميليون دلاري خود در نيسان را در سال‌هاي ۲۰۱۰ تاكنون به دستگاه‌هاي قانوني و مالياتي اعلام نكرده‌اند. وكلاي شركت نيسان نيز، گون را به تخلفات مالي و خريد ملك در لبنان و برزيل متهم مي‌كنند.

مرجع متخصصين ايران Carlos Ghosn / كارلوس گون

برخلاف آنچه بسياري از مردم دنيا باور دارند، كارلوس گون (غصن) شخصيتي بسيار محبوب و شايسته‌ي احترام در ژاپن است. او با مديريت خود در عالي‌ترين رده‌ي شركت نيسان، يكي از مهم‌ترين برندهاي خودروساز ژاپن را از ورشكستگي نجات داد. در سال‌هاي حضور گون بين ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، نيسان از شركتي با بدهي ۲۰ ميليارد دلاري به سودآوري عالي رسيد. اين مدير فرانسوي‌لبناني متولد برزيل در پنج سال بدهي‌هاي نيسان را به صفر رساند و از سال ۲۰۰۲، به‌تناوب سودآوري شركت را افزايش داد. در ژاپن، به گون و سبك مديريتي او «قاتل هزينه‌ها» گفته مي‌شود.

مرجع متخصصين ايران Carlos Ghosn / كارلوس گوسن نيسان رنو ميتسوبيشي

در ماه‌هاي اخير، كارلوس گون در حبس خانگي به‌سر مي‌برد. خروج او از ژاپن هنوز به‌طور رسمي تأييد نشده است؛ اما منابع خبري مختلف فرار او به تركيه و پرواز با جت شخصي به پايتخت لبنان را گزارش كرده‌اند. اين احتمال نيز وجود دارد كه خروج كارلوس گون از ژاپن با اجازه‌ي سيستم قضايي اين كشور اتفاق افتاده باشد. براساس اطلاعات موجود، مدير سابق نيسان حق داشت از منزل خارج شود؛ اما براي سفر به خارج از ژاپن ممنوعيت قانوني داشت.

پس از ۱۴ ماه بازداشت و باتوجه‌به پيچيدگي پرونده‌ي كارلوس گون، دستگاه قضايي ژاپن هنوز در مرحله‌ي تحقيق و اثبات اتهامات است. تابعيت فرانسوي و لبناني احتمالا به او اجازه مي‌دهد در كشورهاي متبوع خود بماند و نگران استرداد به ژاپن نباشد. چند ماه پس از دستگيري كارلوس گون، بنابر گزارش مالي نيسان كه ارديبهشت‌ ۱۳۹۷ منتشر شد، سود اين غول خودروساز ژاپني در‌مقايسه‌با سال قبل، به نصف كاهش پيدا كرد. ميزان سود نيسان در پايان سال مالي در ماه مارس، ۳۱۹/۱ ميليارد ين (۲/۹ ميليارد دلار) بود كه درمقايسه‌با سود ۷۴۶/۹ ميليارد يني سال گذشته، كاهشي چشمگير يافته است. ناگفته نماند نيسان اعلام كرده است سود شركت تا پايان سال مالي ۲۰۲۰، تا ۱۷۰ ميليارد ين (۱/۵ ميليارد دلار) كاهش خواهد يافت.

تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات