اولين كنفرانس مطبوعاتي كارلوس گون بعد از فرار انجام شد

پنج‌شنبه ۱۹ دي ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
مطالعه 4 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
پس از خروج موفق كارلوس گون از حصر خانگي در ژاپن، او لحظاتي پيش نخستين كنفرانس مطبوعاتي خود را برگزار كرد و اتهامات واردشده به خود را بي‌اساس خواند.
تبليغات

مديرعامل سابق نيسان كه زماني در راس هيئت مديره‌ي يكي از بزرگ‌ترين گروه‌هاي خودروسازي جهان قرار داشت، حالا با ماجراي دستگيري به جرم فرار مالياتي در ژاپن و فرار حيرت‌انگيز به لبنان، يكي از مباحثه‌برانگيزترين شخصيت‌هاي ابتداي سال ۲۰۲۰ است.

ساعاتي پيش، كارلوس گون در اولين كنفرانس مطبوعاتي خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او يك‌بار ديگر اتهامات مالي وارد شده به خود را بي‌اساس خواند و البته مسئولان شركت نيسان را به دسيسه‌چيني متهم كرد. كارلوس گون، همچنين رفتار مقامات قضايي و دادستان ژاپن را وحشيانه دانست و گفت:

خروج از ژاپن سخت‌ترين تصميمي بود كه تاكنون گرفتم؛ اما حقيقت و عدالت موضوعاتي ناهماهنگ در پرونده‌ي من بودند. تنها راه رسيدن به يك دادگاه عادل، خارج شدن از ژاپن بود. من از عدالت فرار نكردم، از بي‌عدالتي و آزار و اذيت فرار كردم. اتهامات عليه من بي‌اساس هستند. تباني كاركنان نيسان و دادستاني ژاپن در همه جا وجود داشت.اين رفتار، سياسي است. حالا از اتهامات مبرا هستم و مي‌توانم بي‌گناهي خود را ثابت كنم. مستندات زيادي براي ارائه دارم كه به‌زودي جمع‌آوري مي‌شوند.
مرجع متخصصين ايران Carlos Ghosn / كارلوس گون

فرار يا مرگ در ژاپن

گوسن در ابتداي كنفرانس مطبوعاتي به شرايط بازداشت خود اشاره كرد. بنابر اظهارات او، زندان گون در ژاپن، يك سلول كوچك بدون پنجره بوده و تنها ۳۰ دقيقه در هفته، اجازه‌ي خروج داشته است. براي استفاده از حمام نيز، محدوديت يك‌بار در هفته وجود داشت. كارلوس گون به ۶ روز بدون ملاقات با ديگران هم‌زمان با تعطيلات سال نو اشاره مي‌كند، درحالي‌كه امكان حضور مترجم نيز به يك‌بار در هفته محدود بوده و هر نوع نسخه پزشكي هم ممنوع است. او شرايط رفتاري با خود را به تعامل با يك تروريست تشبيه مي‌كند كه براي شكست روحي و رواني طراحي شده بود:

من ماه‌هاي اخير را بدون حضور وكيل تحت بازجويي تا ۸ ساعت در روز گذراندم. آن‌ها از من مي‌خواستند اعتراف كنم و تهديد مي‌كردند كه سراغ اعضا خانواده‌ام خواهند رفت.وقتي آمار رسمي ژاپن، محكوميت به ميزان ۹۹/۴ درصد براي بازداشت‌شدگان دارد، من شانسي براي محاكمه‌ي عادلانه نداشتم و خود را قرباني حبس خانگي در شرايط غير انساني مي‌دانم. بعد از ۱۴ ماه بازداشت، وكلاي من مدعي بودند كه برگزاري اولين دادگاه ممكن است ۵ سال بعد باشد.دادستاني ژاپن، حداقل ۱۰ مورد برخورد غيرقانوني در روند بازداشت و دادرسي داشته است. باوجود ۳ قاضي در مراحل پيش‌دادگاه، مشخص بود كه دادستان‌ها رئيس اصلي هستند.
مرجع متخصصين ايران Renault Nissan Mitsubishi Alliance

دخالت نيسان در پرونده‌ي قضايي

تاكنون كارلوس گون از اشاره‌ي مستقيم به‌ نام افراد درگير با پرونده خودداري كرده؛ اما معتقد به تباني بين دادستاني ژاپن و افرادي در شركت نيسان است. او دلايل مختلفي براي اثبات خصومت با خود ارائه مي‌كند. تنفر ژاپني‌ها از برند رنو و كاهش فروش جهاني نيسان در سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، مورد اشاره‌ي كارلوس گون هستند. او معتقد است، اعمال قدرتي كه از سمت اعضاي فرانسوي هيئت مديره بر گروه خودروسازي رنو نيسان و ميتسوبيشي انجام مي‌شد، بيش از ژاپني‌ها بود:

آن‌ها فكر مي‌كردند تنها راه كاهش قدرت رنو در مديريت نيسان، حذف من است تا دست بازتري در كنترل امور داشته باشند.من ژاپن و مردم آن را دوست دارم. فرزندان من در ژاپن تحصيل كرده‌اند و من هميشه با ترك نيسان مخالف بودم. باوجود خدماتي كه به اين كشور داشتم، رسانه‌هاي ژاپن تصويري شيطاني از من ارائه دادند. من حريص نبودم؛ چراكه در سال ۲۰۰۹ با حقوق دو برابري امكان استخدام در سمت مديرعاملي جنرال موتورز داشتم. معتقدم ناخدا نبايد هنگام سختي و بحران، كشتي را ترك كند.ادغام گروه آليانس (رنو نيسان ميتسوبيشي) با فيات- كرايسلر به‌شكلي ناباورانه انجام نشد. حالا پژو- سيتروئن با فيات- كرايسلر وارد همكاري شده است تا فرصتي استثنائي از آليانس گرفته شود.ارزش فروش نيسان و رنو از زمان دستگيري من تاكنون، به ترتيب بيش از ۱۰ ميليارد و ۵/۵ ميليارد دلار كم شده است. تنها شركت‌هايي كه از آن زمان با كاهش ارزش بازار رو‌به‌رو شده‌اند، رنو، نيسان و ميتسوبيشي هستند.
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات