هوندا N باكس؛ پرفروش‌ترين خودرو ژاپن در سال ۲۰۱۹

دوشنبه ۲۳ دي ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
مردم ژاپن برخلاف آنچه تصور مي‌كنيد، ميني‌ون كوچك و متخصصدي را به تويوتا كورولا يا نيسان ليف ترجيح مي‌دهند. هوندا N باكس پرفروش‌ترين مدل در كشوري است كه سالانه ميليون‌ها دستگاه خودرو صادر مي‌كند.
تبليغات

در بازار خودرو ژاپن، تفاوت‌هاي جالبي با ديگر نقاط جهان ديده مي‌شود. مردم اين كشور ۱۲۷ ميليون نفري ازانديشه متخصصين سلايق و سبك زندگي، عادت‌هايي مخصوص به‌خود دارند و البته سازندگان داخلي هم ضمن توجه به اين نياز‌ها، محصولاتي انحصاري براي ژاپن توليد مي‌كنند. چنين خودروهايي با كد JDM (مخفف عبارت Japanese Domestic Market به‌معني بازار محلي ژاپن) كلاس بدنه‌هاي متنوع از ميني تا كراس‌اور و حتي لوكس را شامل مي‌شوند.

مرجع متخصصين ايران  Honda N-Box

كلاس K به‌دليل عرضه‌نشدن در سراسر جهان با نام ميني‌ون ژاپني يا كِي‌كار (Kei car) معروف است. اين سبك خودروها در سال ۱۹۴۹ به درخواست دولت ژاپن ساخته شدند تا كم‌مصرف و ارزان‌ارزش و مناسب تردد در مسيرهاي تنگ و پرترافيك باشند. هرچند شرايط اقتصادي مردم اين كشور حالا بسيار بهتر از دوران دهه‌ي ۱۹۵۰ است، در سال‌هاي اخير، تقريبا ۳۰ درصد از كل خودروهاي فروخته‌شده در ژاپن كِي‌كار بوده‌اند. در سال ۲۰۱۹ نيز، ۷ مدل از ۱۰ خودرو پرفروش در كشور آفتاب تابان، به اين كلاس اختصاص داشته‌اند.

مرجع متخصصين ايران  Honda N-Box

در سال اخير، ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه هوندا N باكس به مردم ژاپن فروخته شده است. نسل اول اين محصول سال ۲۰۱۱ معرفي شد؛ اما خيلي زود توانست رقباي قديمي‌تر ساخت نيسان و سوزوكي را كنار بزند. سال ۲۰۱۷، نسل دوم N باكس رونمايي شد و حالا سه سال پياپي، عنوان پرفروش‌ترين خودرو ژاپن را كسب كرده است. از زمان عرضه‌ي نخستين مدل تا امروز، ۱/۷ ميليون N باكس هوندا توليد شده كه تمام ظرفيت آن به كشور ميزبان اختصاص داشته است.

مرجع متخصصين ايران  Honda N-Box

نسخه‌هاي مختلفي از N باكس در خط‌توليد كارخانه‌ي هوندا در شهر سوزوكا وجود دارند. نسخه‌هاي استاندارد و اسلش و كاستوم ازانديشه متخصصين سطح امكانات متفاوت هستند و با ارزش‌ ۱۳ تا ۱۸ هزار دلار فروخته مي‌شوند. هوندا از اين پلتفرم براي ساخت چند خودرو ديگر نيز استفاده مي‌كند كه آن‌ها هم مختص بازار ژاپن هستند. مثلا مدل S660 خودرو اسپرت كوچك دونفره با موتور عقب وسط است. N وان نيز با همين پلتفرم، خودرويي كوچك در كلاس شهري با چهاردر و اندازه‌اي نزديك به دوو ماتيز، محصولي متفاوت از N باكس محسوب مي‌شود. هوندا حتي نسخه‌اي ويژه با سقف كوتاه و امكانات اسپرت به‌نام N WGN نيز توليد مي‌كند.

مرجع متخصصين ايران  Honda N-Box

تقريبا تمام غول‌هاي خودروسازي ژاپن محصولي در كلاس كِي‌كار دارند. براساس توافق قديمي كه از سال ۱۹۹۸ شركت‌هاي مختلف رعايت مي‌كنند، خودروهاي كِي‌كار مجهز به پيشرانه‌ي سه سيلندر ۶۶۰ سي‌سي يا كوچك‌تر با حداكثر قدرت ۶۳ اسب‌بخار هستند تا مصرف سوخت نزديك به چهار ليتر در ۱۰۰ كيلومتر را فراهم كنند. با وزن خالص كمتر از هزار كيلوگرم، طول بدنه‌ي آن‌ها از ۳/۴ متر بيشتر نيست و حتما كمتر از ۱/۵ متر عرض دارند. نيسان ديز (Dayz)، سوزوكي اسپشيا، دايهاتسو تانتو و ميتسوبيشي eK، بعد از هوندا N باكس محبوب‌ترين خودروهاي ژاپن در كلاس كِي‌كار هستند. سيستم دوديفرانسيل اين محصولات نيز براي خريد دردسترس مشتريان قرار دارد.

مرجع متخصصين ايران  Honda N-Box
تبليغات
جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات