مديرعامل فولكس واگن: دوران خودروسازهاي سنتي تمام شده است
شايد اين جمله كليشهاي باشد؛ اما صنعت خودروسازي بهسرعت در حال تغيير است. اين روزها، فورد توليد موستانگ برقي توليد ميكند؛ جنرال موتورز هامر (Hummer) را در قالب برندي جديد و توليدكنندهي خودروهاي الكتريكي احيا خواهد كرد و حتي گوگل هم پروژهاي براي عرضهي خودروي خودران دارد. با نگاهي به اين وضعيت، هربرت ديس، مديرعامل فولس واگن، با مطالعه شرايط فعلي و آيندهي خودروسازي، صحبتهاي جالبي كرده است.
ديس كه از سال ۲۰۱۸ بر صندلي رياست گروه بزرگ فولكس واگن نشسته، اعتقاد دارد آغاز دوران جديدي پيشروي خودروسازان است. طبق گفتههاي مديرعامل ۶۱ سالهي بزرگترين گروه خودروسازي اروپا، اگر فولكس واگن بهسرعت با شرايط جديد وفق پيدا نكند، سرنوشتي مثل نوكيا در انتظارش خواهد بود كه از اپل شكست خورد.
فولكس واگن قصد دارد ارزش بازارش را از حدود ۹۱ ميليارد يورو (حدود ۱۰۱ ميليارد دلار) به ۲۰۰ ميليارد يورو (حدود ۲۲۲ ميليارد دلار) برساند. براي اين منظور، آلمانيها بايد هزينهها و پيچيدگيهاي فرايند توليد محصولات را كمتر و درعينحال، روي فناوريهاي نوين مثل خودروهاي متصل سرمايهگذاري كنند.
بسياري از شركتهاي خودروسازي براي بهروزماندن و رقابت در ميدان ناشناختهي خودروهاي خودران، سرمايهگذاري بيشتري در واحد تحقيق و توسعه كردهاند. افزونبراين، هرسال قوانين جديد آلايندگي و مصرف سوخت اجرايي ميشود كه توليدكنندگان بايد در طراحي و توسعهي پيشرانههاي كارآمدتر و محصولات پاكتر، هزينهي بيشتري پرداخت كنند.
ديس در جلسهاي با حضور مديران ارشد فولكس واگن گفت:
سؤال بزرگ اين است: به اندازهي كافي سريع هستيم؟ اگر با همين سرعت ادامه دهيم، شرايط بسيار سخت خواهد بود. دوران خودروسازهاي سنتي تمام شده است.
فولكس واگن تلاش ميكند از دوران خودروسازي قديمي فاصله بگيرد و محصولات خودران و متصل به بازار عرضه كند. رسيدن به اين هدف، نيازمند كاهش هزينهها و افزايش كارايي است. بزرگترين خودروسازان جهان هرروز با رقباي جديدي از سيليكونولي روبهرو ميشوند كه ويژگي مثبتشان فناوري و سيستمهاي آيندهنگرانه است. آلمانيها علاوهبر پيشرفت در بخش نرمافزاري و الكترونيكي، بايد محصولات جذاب برقي و باتري توليد كنند.
ديس با اشاره به اشكال خودروسازي و سودآوري دركنار قوانين سختگيرانهي آلايندگي اروپا گفت:
بهطور خلاصه، احتمالا شرايط فعلي سختترين مسئلهاي است كه فولكس واگن تا بهحال با آن روبهرو شده است.
براساس گفتههاي ديس، فولكس واگن براي اينكه در صدر خودروسازي جهان باقي بماند، سرمايهگذاري روي تحقيق و توسعهي مربوط به فناوريهاي پيل سوختي را كاهش خواهد داد. مديرعامل فولكس واگن معتقد است خودروهاي پيل سوختي حداقل در دههي پيش رو نميتوانند با مدلهاي برقي رقابت همهجانبه داشته باشند. كاهش هزينهها در خدمات مويا (MOIA) اين شركت هم اعمال خواهد شد. هدف ديگر اين برند باسابقه تمركز بيشتر بر سودآوري و فاصلهگرفتن از رويكرد توليد حداكثر ظرفيت است.
ديس با اشاره به سودآوري بيشتر گفت:
براي مثال، بنتلي و توليد ۱۰ هزار خودرو را درانديشه متخصصين بگيريد. اگر حاشيهي سود بيشتر از صفر داشتيم، خيلي شرايط بهتر ميشد. صادقانه بگويم ترجيح ميدادم توليد اين برند پنجهزار دستگاه خودرو با حاشيهي سود بيش از ۲۰ درصد ميشد.
كاهش هزينهها و افزايش كارايي هميشه يكي از بزرگترين اهداف خودروسازهاي آلمان بوده است. فولكس واگن و فورد سال گذشته با همين هدف قرارداد همكاري امضا كردند. همچنين فولكس واگن در اوايل سال ۲۰۲۰، اولين خودرو برقياش از سري ID را عرضه ميكند كه برپايهي پلتفرم جديد MEB ساخته شده است.
پس از بحران مالي در سال ۲۰۰۸، دههي ۲۰۱۰ براي خودروسازي آرام، اما با حالت آمادهباش سپري شد. همانطوركه در اوايل دهه ديديم، بزرگترين شركتها هم ميتوانند خيلي زود ورشكسته شوند؛ پس بايد ديد در دههي ۲۰۲۰ با تمركز بر خودروهاي خودران و برقي، توليدكنندگان كوچك و بزرگ چه سرنوشتي خواهند داشت.
هم انديشي ها