نسل جديد فولكس واگن گلف GTI و GTD و GTE رونمايي شدند
بهزودي، جشن تولد ۴۶ سالگي فولكس واگن گلف برگزار خواهد شد. نسل اول اين مدل، ارديبهشتماه سال ۱۳۵۳ به نمايش درآمد. تا امروز، معمولا گلف در صدر جدول پرفروشترين خودروهاي هاچبك دنيا بوده است. نسل هشتم اين محصول، در سال ۲۰۱۹ رونمايي شد.
مشابه سالهاي گذشته، نسخههاي اسپرت گلف با كد GT توليد ميشوند. مدلهاي بنزيني، ديزلي و هيبريد اين مجموعه بهترتيب، GTI، GTD و GTE نام دارند. برخلاف پيشبينيهاي غيررسمي، فولكسواگن عرضه گلف نسل هشتم با پيشرانه گازوئيلسوز را طي سالهاي آينده ادامه خواهد داد. مدل GTE نيز طبق معمول با فناوري پلاگين هيبريد ارائه خواهد شد تا در آينده نزديك، نسخه تمام برقي eGolf رونمايي شود.
گلف GTI
نسل جديد از نسخه اسپرت گلف، قدرت بيشتري نسبت به مدل قبلي خواهد داشت. طبق سنت فولكسواگن، خودروهاي سري GTI با خط قرمز بين چراغها و كد مشخصه در سمت چپ جلوپنجره شناخته ميشوند. مدل ۲۰۲۱ گلف GTI، با هواكش مشبك و حفرههاي ۶ ضلعي در سپر توليد خواهد شد تا تفاوت خود با مدل استاندارد را نشان دهد. اين خودرو مجهز به مهشكنهاي مدرن LED با ساختار ۵ گانه در طرفين، اگزوزهاي دوگانه و رينگهاي اسپرت سفارشي در اندازههاي ۱۷ تا ۱۹ اينچ توليد خواهد شد.
روبروي راننده، نمايشگر تمام رنگي ۱۰/۲۵ اينچ قرار دارد. وسط داشبورد هم، نمايشگر ۱۰ اينچ براي استفاده از ناوبري ماهوارهاي و امكانات سرگرمي نصب شده كه براي يك خودروي هاچبك، فراتر از انتظار است. راننده گلف GTI ميتواند، ۳۰ رنگ مختلف را براي پنل پشت فرمان انتخاب كند. صندليها مزين به خط دوختهاي قرمز، اسپرت و متفاوت از مدل استاندارد هستند. نور ملايم داخل كابين هم، تركيبي از قرمز و آبي خواهد بود. در مقايسه با نسل هفتم، GTI جديد كليدهاي كمتري در كنسول مياني دارد و ضمن استفاده از نماي چهارگوش براي دكمهها، دستهدندهي كوچكتري خواهد داشت.
مشابه نسل قبل، مدل ۲۰۲۱ گلف GTI هم مجهز به پيشرانه ۲ ليتري توربوشارژ خواهد بود؛ اما ۱۵ اسببخار قويتر خواهد شد. نسخه مخصوص بازار اروپا، ۲۴۵ اسببخار قدرت و ۳۷۰ نيوتنمتر گشتاور خواهد داشت. اين محصول با جعبهدنده دستي ۶ سرعته يا ۷ سرعته خودكار دبل كلاچ DSG قابل سفراش خواهد بود. هنوز اطلاعات دقيقي از تواناييهاي متخصص مدل ۲۰۲۱ گلف GTI منتشر نشده است اما ميتوان مطمئن بود، عملكردي نزديك به نسل قبلي با سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتر برساعت ۶/۴ ثانيه و نهايت سرعت ۲۵۰ كيلومتربرساعت داشته باشد.
گلف GTD
نماي بيروني نسخه ديزلي گلف GT، تفاوت خاصي با مدل بنزيني ندارد. مدل گازوئيلي، فاقد خط قرمز بين چراغهاي جلو خواهد بود و طبيعتا، كد GTD در جلوپنجره خواهد داشت.
پيشرانهي ۲ ليتري توربوديزل، مثل سالهاي گذشته روي GTD نصب خواهد شد تا نسبت به مدل بنزيني، مصرف سوخت و آلايندگي كمتري فراهم كند. اين خودرو، قدرت ۱۹۷ اسببخار و گشتاور ۴۰۰ نيوتنمتر خواهد داشت. گلف GTD، فقط با جعبهدنده ۷ سرعته خودكار مجهز به دبل كلاچ و فناوري DSG توليد ميشود. نسل قبلي اين خودرو با پيشرانه ۱۸۴ اسببخار، سرعتگير صفر تا ۱۰۰ كيلومتربرساعت ۷/۵ ثانيه و ميانگين مصرف سوخت ۴/۷ ليتر گازوئيل استاندارد اروپا در ۱۰۰ كيلومتر فراهم ميكرد.
گلف GTE
مدل پلاگين هيبريد فولكس واگن گلف ۲۰۲۱، يك خط ملايم آبي رنگ در فضاي بين چراغهاي جلو خواهد داشت تا نسبت به ديگر نسخههاي گلف، متفاوت باشد. اين رنگ، در قسمتهاي مختلف كابين و نورپردازي داخلي نيز استفاده خواهد شد.
گلف GTE از تركيب پيشرانه ۱/۴ ليتر بنزيني توربوشارژ با قدرت ۱۴۷ اسببخار و موتور برقي ۱۱۴ اسببخار استفاده ميكند تا مجموع قدرت ۲۶۱ اسببخار با گشتاور ۴۰۰ نيوتنمتر فراهم شود. اين خودرو ميتواند تا مسافت ۶۰ كيلومتر را بينياز از بنزين و با تكيه بر باتريها ۱۳ كيلووات ساعت، طي كند. نهايت سرعت گلف GTE در حالت تمام برقي، ۱۳۰ كيلومتربرساعت خواهد بود.
ارزش نهايي نسخههاي مختلف گلف GT هنوز اعلام نشده است. اين خودروها در نمايشگاه ژنو ۲۰۲۰ با انتشار اطلاعات تكميلي رونمايي خواهند شد. مدلهاي ديزلي GTD و پلاگين هيبريد GTE، در بازارهاي خارج از اروپا عرضه نميشوند. باتوجه به نسخههاي پيشين، آستانه ارزش گلف GTI جديد در بازار جهاني، احتمالا حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار خواهد بود.
هم انديشي ها