آئودي A3 وارد چهارمين نسل خود ميشود و سازنده از مدل جديد اين خودرو كه براساس پلتفرم MQB ساخته خواهد شد رونمايي كرد. مدل جديد A3 اسپرتبك تغييرات زيادي را تجربه كرده و كابين آن در برخي موارد از محصولات لامبورگيني الهام گرفته است. مدل جديد آئودي A3 اسپرتبك همچنين ديگر بهصورت سهدر توليد نخواهد شد و تنها بهصورت پنجدر در دسترس است. مدل سهدر اين خودرو به دليل متخصصدي نبودن مشتريان كمي داشت و به همين دليل آئودي تصميم به توقف توليد آن گرفت.
درحاليكه تيزرهاي قبلي از مدل جديد A3 تصاويري از نسخهي اسپرت S3 را نيز در بر داشتند اما فعلا آئودي تنها از نسخهي استاندارد اين خودرو رونمايي كرده است. آئودي A3 اسپرتبك جديد در مقايسه با نسل قبلي ۳ سانتيمتر طول و عرض بيشتري دارد بهطوريكه طول و عرض آن به ترتيب ۴.۳۴ متر و ۱.۸۲ متر هستند. رقيب تازهنفس مرسدس بنز A فاصلهي محوري ۲.۶۴ متري نسل قبلي خود را حفظ كرده است و در عوض آئودي با بهبود آيروديناميك آن توانسته ضريب آيروديناميكي را به ۰.۲۸ كاهش داده است. فضاي بار آئودي نيز در كمترين حالت ۳۸۰ ليتر است كه با تا كردن صندليهاي عقب امكان افزايش آن تا ۱۲۰۰ ليتر وجود دارد. از اين انديشه متخصصين فضاي بار آئودي با بيامو سري يك جديد قابل مقايسه است.
آئودي A3 نيز بهعنوان يكي از محصولات گروه فولكس واگن در بخش طراحي، انقلابي را به نمايش ميگذارد كه در آن از زبان طراحي جديد محصولات آئودي پيروي شده است. چراغهاي جلو و عقب اين خودرو با هوشمندي تمام طراحي شدهاند. در كمال تعجب چراغهاي روشنايي در روز در هر تيپ اين خودرو داراي ظاهري متفاوت هستند. تيپهاي آئودي A3 اسپرتبك شامل S Line، S3 و RS3 هستند. مشتريان با پرداخت مبلغي اضافي امكان سفارش چراغهاي ماتريكسي LED را نيز خواهند داشت. اين نوع چراغها كمكم در حال تبديل شدن به سيستم سفارشي متداول در كلاس خودروهاي كامپكت هستند.
آئودي با نصب كردن باربند سقفي روي اين خودرو ظاهري مانند استيشن واگن كوچك را به A3 اسپرتبك بخشيده است. مدل پايهي A3 اسپرتبك از رينگهاي ۱۶ اينچي استفاده ميكند ولي تيپهاي گرانتر با رينگهاي ۱۹ اينچي عرضه ميشوند.
سيستم تعليق سفارشي A3 نيز ۱۰ ميليمتر ارتفاع كوتاهتري دارد. سيستم تعليق اسپرت نيز ۱۵ ميليمتر ارتفاع كوتاهتري دارد تا فرمانپذيري و پايداري خودرو افزايش پيدا كند. در اين بين نبايد نقش سيستم فرمان پيشرفتهي اين خودرو را كه داراي ضريب متغير است را فراموش كرد.
درحاليكه نماي بيروني خودرو چندان مايهي تعجب نيست اما آئودي در داخل، A3 را كاملا متحول كرده است. داشبورد جديد اين خودرو از زواياي تيز تشكيل شده و يك نمايشگر ۱۰.۲۵ اينچي نقش نشاندهندههاي پشت فرمان را بازي ميكند. بهصورت سفارشي امكان افزايش اندازه اين نمايشگر به ۱۲.۳ اينچ نيز وجود دارد. سيستم اطلاعاتي و سرگرمي اين خودرو كه يك نمايشگر ۱۰.۱ اينچي دارد ده برابر قويتر از قبل شده است. برخلاف مدل قبلي كه نمايشگر آن حالتي تبلت مانند داشت و از داشبورد بيرون زده بود در مدل جديد نمايشگر يكپارچه شده است.
در آئودي A3 اسپرتبك جديد خبري از صفحهنمايش دوم داشبورد براي كنترل سيستم تهويه مطبوع نيست و از اين انديشه متخصصين با آئوديهاي گرانتر تفاوت دارد. در اين خودرو كليدهاي سنتي در پايين نمايشگر ديده ميشوند كه مانند بسياري از خودروها براي تنظيمات سيستم تهويه مطبوع متخصصد دارند.
مانند بيشتر خودروهاي ساخته شده روي پلتفرم MQB در آئودي A3 اسپرتبك نيز شاهد استفاده از جعبهدندهي خودكار هستيم. دستهدنده در اين مدل فاقد ارتباط مكانيكي با جعبهدنده است و همين سبب شده تا فضاي كمي در كنسول مياني اشغال كند.
آئودي A3 اسپرتبك نيز مانند ديگر خودروهاي پلتفرم MQB داراي پيشرانههاي متنوعي است. پيشرانهي نخست با حجم ۱.۵ ليتر در نسخهي عادي و نسخهي نيمه هيبريدي قابل خريد است كه ۱۵۰ اسببخار قدرت دارد. يك پيشرانهي كوچكتر ۱ ليتري ۳ سيلندر نيز با قدرت ۱۱۰ اسببخار براي A3 اسپرتبك قابل سفارش است. پيشرانهي ديزلي TDI آئودي نيز با دو قدرت خروجي ۱۱۶ و ۱۵۰ اسببخار عرضه ميشود. خريداران امكان انتخاب جعبهدندههاي شش سرعتهي دستي و ۷ سرعتهي دوكلاچ را براي اين خودرو دارند ولي مدل نيمه هيبريدي تنها با جعبهدنده خودكار S Tronic قابل انتخاب است.
آئودي بهطور استاندارد A3 اسپرتبك را بهصورت ديفرانسيل جلو توليد خواهد كرد؛ اما بهزودي توليد مدل دو ديفرانسيل كواترو آن نيز آغاز ميشود. همچنين پيشرانههاي بيشتري نيز به پيشرانههاي قابل سفارش براي A3 اسپرتبك اضافه خواهند شد. از بين اين پيشرانهها ميتوان به پيشرانهي ۵ سيلندر ۲.۵ ليتري مدل RS3 با قدرت ۴۰۰ اسببخار و دو موتور پلاگين هيبريدي ۱.۴ ليتري TSI با جعبهدندهي شش دندهي DSG اشاره كرد. موتور تمام برقي مشابه با موتور فولكس واگن گلف برقي نيز براي A3 عرضه خواهد شد كه براي استفاده شهري بسيار مناسب است.
تمامي پيشرانههاي A3 اسپرتبك كه قدرتي كمتر از ۱۵۰ اسببخار داشته باشند بههمراه تعليق ساده ميله پيچشي در عقب عرضه خواهند شد؛ اما مدلهاي قويتر داراي سيستم تعليق چنداتصالي هستند. آئودي در حال حاضر دريافت سفارش براي اين مدل در آلمان را آغاز كرده است و تحويل خودروها به مشتريان از ماه مه آغاز خواهد شد. اولين سري خودروهاي توليدي با نام Edition One و با تجهيزات سفارشي خاص به بازار خواهند آمد.
هم انديشي ها