هزينههاي تسلا مدل S با كاركرد ۷۲۴ هزار كيلومتر
شركت آمريكايي تسلوپ (Tesloop)، كه به اجارهي خودروهاي تسلا شهرت دارد، بهتازگي يك دستگاه مدل S را مورد مطالعه قرار داده است. اين خودروي برقي، در سال ۲۰۱۵ خريداري شده و پس از سه سال، مسافت ۷۲۴ هزار كيلومتر را طي كرده است.
جالب است كه تاكنون ۸۰۰ رانندهي مختلف با اين خودرو تسلا مدل S رانندگي كردهاند و مجموعا ۷۵۰۰ ساعت از آن استفاده شده است؛ بهطوري كه گاهي ۲۷ هزار كيلومتر در يك ماه با آن رانندگي شده است. در اين مقاله، به مطالعه هزينهها و سرويسهاي انجامشده در اين مدت پرداخته و همچنين، وضعيت بيرون و داخل خودرو مطالعه ميشود.
اين خودروي تسلا، با رنگ سفيد عرضه شده است و از پوشش رنگ سفارشي بهره نميبرد. براي همين، در برابر برخورد خردهسنگها ممكن است آسيبپذيرتر باشد. در نماي جلو، اثرات برخورد خردهسنگها و گردوخاك ديده ميشود. اين نشانهها در هر دو طرف سپر خودرو وجود دارد و قابل پاكشدن نيست؛ هرچند از فاصلهي دور ديده نميشود. دور سپر نيز خطوخشهايي وجود دارد كه بعضي از آنها بهخاطر بيدقتي رانندهها بوجود آمده است.
خودروهاي تسلا كه در ۲۰۱۵ عرضه شدهاند، فقط از يك دوربين براي فناوري خودران بهره ميبرند. دوربين بكاررفته در اين مدل همچنان بهخوبي كار ميكند؛ اما حسگرهاي خودرو در طول مدت استفاده اشكالاتي داشتند. گاهي اوقات، اين حسگرها از جاي خود خارج ميشدند و نياز بود به نمايندگي تسلا براي رفع اشكال مراجعه كرد. در شرايط فعلي حسگرها در جاي خود قرار دارند و بهخوبي كار ميكنند.
اين خودرو در طول دوران استفادهاش، مجموعا ۲۷ هزار دلار هزينهي جانبي داشته است. هزينهي سرويسهاي دورهاي و هزينهي تعميرات كلي خودرو به ترتيب ۱۲,۸۷۲ دلار و ۱۴,۸۲۳ دلار بوده است. اين رقم مجموعا كمي زياد بهانديشه متخصصين ميرسد؛ اما با درانديشه متخصصين گرفتن كاركرد زياد خودرو، بهازاي هر كيلومتر رانندگي حدود ۴ سنت خرج داشته است كه قابل تحسين است. البته اين موضوع شامل تأمين برق خودرو نميشود.
تسلا مدل S، بهازاي هر كيلووات شارژ باتري، بهطور متوسط ۴ كيلومتر مسافت طي ميكند؛ هر كيلووات تأمين برق خودرو نيز بهاندازهي ۰/۲۶ دلار هزينهبر است. بنابراين، خودروي حاضر در طول ۷۲۴ هزار كيلومتري كه طي كرده است، مجموعا ۴۶ هزار و ۸۰۰ دلار براي برق آن هزينه شده است. البته براي شارژ باتري خودرو از ايستگاههاي شارژ سريع استفاده ميشد كه طبق گارانتي شركت تسلا، براي محصول ۲۰۱۵ آنها بهاي اضافي ندارد. بنابراين تأمين برق خودرو بههمراه هزينههاي نگهداري و تعميرات، ۷۴هزار و ۴۰۴ دلار خرج داشته است.
تاكنون دو بار باتري اين خودروي برقي عوض شده است. بستهي باتري اول در كاركرد ۳۱۲ هزار كيلومتر، بهدليل نقص در تركيبات باتري و همينطور كوتاهي مصرفكنندگان تعويض شد. در مدت زمان استفاده از اين خودرو، هميشه از شارژ سريع به تعداد گاها ۳ يا ۴ بار در طول روز استفاده شده است و همچنين، شارژشدن باتري بهطور مداوم تا پرشدن كامل آن صورت ميگرفت؛ اين موضوع باعث كاهش عمر مفيد باتري ميشود. بستهي دوم نيز در كاركرد ۵۲۱ هزار كيلومتر تعويض شد كه علت آن اشكال مونتاژي باتري بود.
هر دو تعويض صورتگرفته، تحت گارانتي تسلا انجام شد و هيچ هزينهاي نداشت كه اين گارانتي شامل ۸ سال و بدون محدوديت كاركرد خودرو است. اين خودرو در حال حاضر از بستهي باتري سوم استفاده ميكند كه از يك نمونهي قويتر ۹۰ كيلوواتي است. اين بسته فعلا ۲۰۲ هزار كيلومتر كار كرده است و بهعلت تغيير در حالت رانندگي، عمر آن افزايش يافته است.
با نگاه به نمودار پايين، ميتوان روند كاهش عمر باتريها را مشاهده كرد. بستهي باتري اول بهطور متوسط در هر ۱۰ هزار كيلومتر كاركرد، ۱/۲ كيلومتر از مسافت رانندگي تأمينشدهي آن كم شده است. هنگاميكه بستهي اول روي اين محصول نصب بود، استفادهي بسيار زيادي از خودرو ميشد؛ بهطوريكه ماهيانه تا ۲۷ هزار كيلومتر با آن رانندگي ميكردند. پس از تعويض باتري اول، اين استفاده به ماهيانه ۱۶ هزار كيلومتر محدود شد. با وجود رانندگي نسبتا كمتر، بستهي باتري دوم دوام كمتري داشت بهطوريكه در هر ۱۰ هزار كيلومتر، ۴/۷ كيلومتر مسافت رانندگي از كارايي آن كم ميشد. بستهي باتري سوم نمونهاي قويتر است و در اين مرحله، ماهيانه حدود ۳ هزار كيلومتر با خودرو رانندگي شده است و در هر ۱۰ هزار كيلومتر، ۲/۴ كيلومتر مسافت رانندگي از عملكرد باتري سوم كم شده است.
تسلا مدل S، از دو موتوربرقي، يكي در جلو و ديگري در عقب بهره ميبرد. خودروي حاضر پس از طي مسافت ۳۲ هزار كيلومتر، موتور برقي جلوي آن بهدليل نقص متخصص تعويض شده است؛ البته، موتور عقب بههمراه موتور جديد در جلوي خودرو، تاكنون پس از ۷۲۴ هزار كيلومتر از كاركرد محصول، اشكالي نداشتهاند و عملكردشان عالي است.
در خودروي مورد آزمايش صندلي راننده چينوچروكهايي دارد و جلو و عقبراندن آن، كمي با صدا همراه است؛ البته اين موضوع ميتواند بهخاطر تعويض قطعات آن باشد. صندلي سرنشين جلو، برخلاف صندلي راننده كاملا سالم و بيسروصدا است.
محفظهي داشبورد در اين خودرو اشكال جدي نداشته است و همچنان با فشردن دكمهي آن در پنل وسط، به خوبي باز ميشود؛ اما كمي خلاصي در آن وجود دارد كه احتمالا در آيندهي نزديك نياز به تعويض داشته باشد. استراحتگاه دست كنسول مركزي نيز در وضعيت خوبي قرار دارند و باز و بستهشدن آنها بدون اشكال صورت ميگيرد.
تسلا مدل S مورد آزمايش، از صندليهاي عقب سفارشي بهره ميبرد. در سال ۲۰۱۵، گزينهي Executive براي صندليهاي عقب با ارزش پنج هزار دلار قابل سفارش بود كه پس از استقبال محدود، ارائهي آن متوقف شد. در اين خودرو، صندليهاي عقب از نوع باكت هستند و برخلاف مدل نيمكتي از راحتي بسيار بيشتري برخوردار هستند. اين صندليهاي چرمي بهخوبي بدن سرنشينان پشت را احاطه ميكنند و كيفيت ساخت خوبي دارند. البته با سفارش اين گزينه، يك كنسول مركزي در عقب خودرو قرار ميگيرد كه باعث كاهش فضاي پاي سرنشينان عقب ميشود. همچنين، در اين كنسول از درگاه USB يا مبدل 12V برخلاف خودروهاي جديدتر، خبري نيست.
رانندگي با تسلا مدل S نشان داد كه پس از طيكردن ۷۲۴ هزار كيلومتر، نسبت به روز اول بهتر كار ميكند؛ اين موضوع بهخاطر ارتقاي نرمافزاري خودرو است. اين محصول در ارتقاي اخير خود، فناوري خودران به آن اضافه شده است. در سال ۲۰۱۵، وقتيكه اين مدل تسلا خريداري شد، از فناوري اتوپايلوت (Autopilot) استفاده نميكرد؛ اكنون از امكاناتي مانند فرماندهي خودكار، كروزكنترل تطبيقي و ساير ويژگيهاي ديگر كه بههمراه فناوري اتوپايلوت تسلا عرضه ميشوند، بهره ميبرد.
تجربهي رانندگي با اين تسلا رضايتبخش است؛ بهطوريكه نميتوان تشخيص داد كه اين خودرو ۷۲۴ هزار كيلومتر طي كرده است. پدالهاي خودرو بهخوبي كار ميكنند و سستي در آنها احساس نميشود؛ فرمان خودرو نيز مانند روز اول كار ميكند. البته دستهي راهنما، هنگام بالا و پايينرفتن كمي صدا دارد و حركت چندان نرمي از خود نشان نداد. همچنين، نقشهاي كه در صفحهنمايش كنسول مركزي بارگذاري ميشود، تاحدودي سرعتش كم است؛ اين موضوع ميتواند بهخاطر ارتقاي نرمافزاري باشد و اين مسائل به كاركرد بالاي خودرو مرتبط نيست.
اين خودوي تسلا مدل S، در شرايط فعلي، صفر تا ۹۶ كيلومتربرساعت را در ۴/۷ ثانيه طي ميكند و پس از كاركرد ۷۲۴ هزار كيلومتر، ۱۵ هزار دلار ارزشگذاري شده است.
هم انديشي ها