تسلا و پاناسونيك قرارداد جديدي براي توليد باتري هاي ليتيوم يوني منعقد كردند
تسلا مدت زيادي مشغول مذاكره با پاناسونيك براي گسترش فعاليتهاي اين شركت ژاپني در ابركارخانهي گيگافكتوري (Gigafactory) واقع در نوادا است. بهنتيجه نريسدن اين مذاكرات باعث شده بود روند گسترش بزرگترين كارخانهي توليد باتريهاي ليتيوم يوني در جهان متوقف شود و گمانهزنيهاي بسياري از اختلاف تسلا و پاناسونيك و احتمال خاتمه يافتن اين شراكت منتشر شود.
بهانديشه متخصصين ميرسد تسلا و پاناسونيك بالاخره براي ادامهي همكاري و شراكت در ساخت باتري (حداقل در كوتاهمدت) به توافق رسيده باشند. بنابه اعلام تسلا، توافق جديد شامل تعهد پاناسونيك براي توليد مقدار مشخصي باتري طي دو سال آينده و تعهد تسلا براي خريد اين مقدار باتري ميشود.
پاناسونيك در ابتداي شراكت با تسلا مبلغ ۱٫۶ ميليارد دلار در گيگافكتوري نوادا سرمايهگذاري كرده بود و قصد داشت در فاز اول كارخانه به ظرفيت توليد ۳۵ گيگاوات ساعت باتري در سال دست پيدا كند. پاناسونيك در رسيدن به اين هدف چندان موفق نبود و گزارشهايي از تيره و تارشدن روابط دو شركت بهدليل تصميم تسلا به توليد باتريهاي خودش بهصورت مستقل بهگوش ميرسيد.
تسلا سال گذشته چندين خريد مهم در رابطه با فناوري ساخت باتري انجام داد كه مهمترين آنها تصاحب شركت آمريكايي مكسول (Maxwell) است. مكسول كه پيش از اين بيشتر به خازنهاي خود شناخته شده بود، پيش از خريدهشدن توسط تسلا پتنت جديدي بهثبت رسانده بود كه نشاندهندهي پيشرفت چشمگير اين شركت در فناوري ساخت باتري بود.
باتوجهبه اطلاعات منتشر شده از پتنت مكسول، روش پيشنهادي اين شركت با استفاده از فناوري الكترود خشك، علاوه بر افزايش دادن چگالي انرژي باتريهاي ليتيوم يوني به ۴۰۰ تا ۵۰۰ وات ساعت بر كيلوگرم (Wh/kg)، هزينهي توليد باتريهاي ليتيوم يوني را نيز بسيار كاهش خواهد داد. چگالي انرژي باتريهاي پاناسونيك بهكار رفته در خودروهاي تسلا اكنون حدود ۲۵۰ وات ساعت بر كيلوگرم است.
متوقفشدن روند توسعهي خطوط توليد سلولهاي باتريهاي ليتيوم يوني در گيگافكتوري نوادا باعث شده بود تا سال گذشته «باتري» عامل محدود كننده (Bottleneck) در توليد خودروهاي الكتريكي مدل ۳ تسلا باشد.
تسلا پيش از اين قصد داشت با همكاري پاناسونيك و توسعهي گيگافكتوري نوادا ۱۰۵ گيگاوات ساعت باتري در سال براي خودروهاي الكتريكي خود و ۱۵۰ گيگاوات ساعت باتري در سال براي استفاده در سيستمهاي ذخيرهسازي انرژي خود موسوم به پاورپك توليد كند.
خبرِ بهتوافق رسيدن با پاناسونيك درحالي منتشر ميشود كه تسلا بهتازگي درحال يافتن مكاني در مركز ايالات متحده (احتمالا آستين تگزاس) براي ساختن كارخانهاي جديد است. كارخانهي جديد كه چنديدن برابر بزرگتر از گيگافتوريهاي فعلي و درحال ساخت تسلا در نوادا، شانگهاي و برلين خواهد بود، «ترافكتوري» (Terafactory) لقب گرفته است. تسلا به احتمال زياد در ترافكتوري تگزاس براي اولينبار باتريهاي خودش را توليد خواهد كرد.
هم انديشي ها