مطالعه سدان سايزمتوسط كيا اپتيما / K5 مدل 2021
سدان سايزمتوسط كيا اپتيما كه پيشازاين در بازارهاي جهاني با همين نام شناخته ميشد، در مدل ۲۰۲۱ براي آمريكا با نام K5 عرضه ميشود. كياموتورز رسما بهنام اپتيما در بازار آمريكا استراحت داد تا گامي بهسوي الگوي مشترك نامگذاري خودروهايش بردارد. خودرو K5 علاوه بر نام جديد و لوگو استفادهشده در بازار جهاني، از فناوريهاي جديد كيا نظير سيستم محركهي توربو و سيستم تمامچرخ محرك و جعبهدندهي هشتسرعتهي دوكلاچه بهعنوان آپشن بهره ميبرد.
ويژگيهاي جديد به كيا K5 مدل ۲۰۲۱ كمك ميكنند خود را از هيونداي سوناتا متمايز كند و ظاهر تهاجميتري درمقايسهبا پسرعموي شركتي پيشرفتهاش داشته باشد. اينكه تغييرات ايجادشده براي سال ۲۰۲۱ تغيير نام آن را توجيه ميكند، موضوع مباحثههاي زيادي است؛ اما ناديدهگرفتن بهروزرسانيهاي كيا K5 سخت بهانديشه متخصصين ميرسد.
طراحي بيروني
ازانديشه متخصصين سبك طراحي، K5 اشتراكهاي بسيار كمي با كيا اپتيما دارد. جلوپنجرهي عريضتر «تايگرنوز» اين برند تجاري بهصورت عميقتري با چراغهاي جلو تركيب ميشود و ورودي هواي پاييني برجسته در سپر باعث ميشود جلو خودرو ظاهر بسيار دوستداشتنيتري داشته باشد. لبهي جلويي كاپوت براي قرارگرفتن در جلوپنجره و تطابق با آن شكل ويژهاي گرفته است. اين تغيير در شرايطي اعمال ميشود كه هماكنون بسياري از سدانهاي سايزمتوسط شكاف پنل غيرجذاب بين سپر جلو و كاپوت دارند. چراغهاي جديد LED روشنايي روز الگوي «ضربان قلب» دارد كه در آيندهي نزديك در ساير مدلهاي كيا استفاده ميشود و كجشدگي روبهجلوي چراغها ما را بهياد ميتسوبيشي گالانت مدل سال ۱۹۹۹ مياندازد. باتوجهبه اينكه كيا K5 بايد ظاهر طراحي زيبا و جذابي داشته باشد، استفاده از طرحهاي قديمي جالب اصلا كار بدي نيست.
قسمت جلويي نوكتيز خودرو بهسمت كاپوتي با شيب روبهبالا حركت ميكند و خط شانهي مستحكمي از تغاري چرخهاي جلو ايجاد ميشود و مسير خود را بهسمت چراغهاي عقب ادامه ميدهد. خط برجسته در امتداد ركاب خودرو بسيار جذاب بهانديشه متخصصين ميرسد و نوار كروم غيرمعمول اپتيما در امتداد سقف كيا K5 نيز وجود دارد كه پروفيل فستبك تهاجميتري از گذشته دراختيار آن قرار ميدهد. پروفيل كلي خودرو عمدتا عاري از سطوح بدنهي بيربط و غيرمعمول است و قسمت جلويي لبهدار به سدان سايزمتوسط كيا ظاهري كوسهمانند ميدهد كه براي مصرفكنندگان آگاه به سبكهاي طراحي موضوع ناخوشايندي نيست.
بخش عقبي خودرو باتوجهبه خطوط تيره LED كه در پنل چراغ عقب عرضي تركيب شدهاند و دو خروجي هوا در گوشهي سپر عقب، بهاندازه جلو آن بهخوبي طراحي نشده است. بااينحال، تريم كرومي سقفي يادشده در زير و اطراف شيشهي پنجرهي عقب پيچيده ميشود؛ ويژگياي كه جسورانه و جذاب بهانديشه متخصصين ميرسد. باوجوداين، تعجب نميكنيم ظاهر طراحي فستبك باعث بيشازحد بازشدن درِ صندوق عقب شود. اينها فداكاريهايي هستند كه بايد براي حفظ سبك طراحي خودرو انجام شوند.
رينگهاي آلياژي ۱۶ و ۱۸ و ۱۹ اينچي بهعنوان گزينههاي دردسترس براي اين خودرو خواهد بود كه احتمالا رينگ ۱۶ اينچي براي مدل پايهي K5 LX اختصاص داده شده است و دو گزينهي بزرگتر در تيپهاي LXS ،GT-Line ،EX و GT بهكار برده ميشوند. رينگهاي فولادي بهكلي حذف شدهاند كه اين امر ممكن است بر تصميم برخي خريداران مدلهاي پايه تأثير بگذارد. اين در حالي است كه خودروهايي مانند تويوتا كمري LE مدل ۲۰۲۰ يا نيسان آلتيما S رينگهاي فولادي ۱۶ اينچي در مدل پايه ارائه ميدهند.
سيستم محركه
كيا K5 در سال ۲۰۲۱ مجموعهاي كامل از پيشرانههاي توربوشارژ دارد كه از پيشرانه پايه ۱/۶ ليتري چهارسيلندر خطي با ۱۸۰ اسببخار قدرت و ۲۶۴ نيوتنمتر (پيشرانه آپشنال سوناتا) شروع ميشود. پيشرانهي ۱/۶T كه نيروي خود را به جعبهدندهي خودكار هشتسرعته منتقل ميكند، در تمام تيپها بهجز GT گزينهي استاندارد است كه عملكرد پذيرفتني، اما نه بسيار هيجانانگيز براي تمام تيپهاي K5 فراهم خواهد كرد.
كساني كه خواهان قدرت بيشتري از سدانهاي سايزمتوسط خود هستند، بايد صبر كنند تا تيپ GT عرضه شود كه با پيشرانهي چهارسيلندر ۲/۵ ليتري توربوشارژ همراه خواهد بود. پيشرانهي مدل GT با ۲۹۰ اسببخار قدرت و ۴۲۲ نيوتنمتر گشتاور، باتوجهبه استفاده از جعبهدندهي هشتسرعتهي دوكلاچه درمقايسهبا مدلهاي ضعيفتر خود هيجان رانندگي بيشتري داشته باشد. اين جعبهدندهي DCT كه كيا آن را توسعه داده است، بايد بيشتر از سدانهاي سايزمتوسط بازار موجب لذت در رانندگي شود. مهندسان كيا زمان صفر تا ۹۶ كيلومتربرساعت اين خودرو را فقط ۵/۸ ثانيه تخمين ميزنند كه تفاوت چنداني با كيا استينگر GT ندارد.
كيا K5 مدل ۲۰۲۱ اولين سدان محرك جلو كيا نيز خواهد بود كه سيستم تمامچرخ محرك را دريافت ميكند. در اواخر سال ۲۰۲۰، اين سيستم در تيپهاي LXS و GT-Line ارائه ميشود كه عملكرد الكتروهيدروليك و حالت رانندگي مخصوص برف دارد. كيا به استفاده از سيستم چهارچرخ محرك در K5 جيتي اشارهاي نكرده است؛ اما اميدواريم باتوجهبه قابليتهاي اسپرت آن، چنين اتفاقي بيفتد. وضعيت مدل هيبريدي كيا K5 نيز همچنان نامشخص است و انتظار ميرود باتوجهبه عرضهي مدل هيبريدي سوناتا، اين فناوري را در K5 نيز شاهد باشيم.
طراحي داخل كابين
فضاي داخل كابين K5 جديد باتوجهبه استفاده از غربيلك فرمان كفتخت در تيپهاي GT-Line و GT ظاهرا اسپرت بهانديشه متخصصين ميرسد. استفاده از اهرم تعويض دندهي معمولي و بزرگ با الهام از اهرمهاي كنترل هواپيما و صفحهنمايش سيستم سرگرمي در جلو داشبورد براي طرحي رانندهمحور باعث ميشود كابين هيجان و انرژي بيشتري داشته باشد. همچنين، اين شركت در داخل كابين امكاناتي غيرمعمول مانند چرم مصنوعي قرمزرنگ، تزيينات متاليك جلاكاريشده، دوخت متضاد و تزيينات طرح چوب روي داشبورد (بسته به تيپ خودرو) ارائه ميدهد. حداقل كيا درمقايسهبا طرح چوب روي داشبورد و مصنوعيبودن آنها صادق است.
از ديگر امكانات داخلي ميتوان به سيستم سرگرمي با صفحهنمايش لمسي ۸ اينچي استاندارد اشاره كرد كه نمايشگر ۱۰/۳ اينچي نيز بهعنوان آپشن دارد. اپلكارپلي و اندرويداتو بيسيم نيز بهصورت استاندارد عرضه شدهاند؛ هرچند فقط امكان اتصال سيمي موبايل هوشمند ازطريق نمايشگر بزرگتر فراهم است. مجموعهي ايمني Kia Drive Wise بهعنوان گزينهي استاندارد در K5 وجود دارد كه از سيستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراري خودكار با تشخيص عابرپياده، دستيار حفظ مسير حركت و هشدار توجه راننده بهره ميبرد. امكانات اختياري دستيار راننده نيز نظارت بر نقطهي كور ديد راننده با هشدار برخورد عقب و كروزكنترل انطباقي مبتنيبر ناوبري و دستيار رانندگي بين مركز خطوط را شامل ميشود.
ابعاد
كيا K5 مدل ۲۰۲۱ براساس پلتفرم كاملا جديد N3 ساخته شده است كه در سوناتا نيز استفاده ميشود و درمقايسهبا نسل قبلي خود طول و عرض بيشتر و ارتفاع كمتري دارد. ابعاد بيروني بهطور افزايشي درمقايسهبا مدل كنوني كيا اپتيما رشد كرده است. بهعنوان مثال، طولش با حدود ۶۰ ميليمتر افزايش به ۴،۹۰۵ ميليمتر و عرض آن نيز با ۵۴ ميليمتر افزايش به ۱،۸۵۹ ميليمتر رسيده و ارتفاع با حدود ۱۵ ميليمتر كاهش به ۱،۴۴۵ ميليمتر كاهش يافته و فاصلهي محوري نيز با افزايش حدود ۵۰ ميليمتري به ۲،۸۵۰ ميليمتر رسيده است.
ابعاد كيا K5 جديد بسيار نزديك به سوناتا ۲۰۲۰ است كه از فضاي داخلي نسبتا وسيعي بهره ميبرد و اميدواريم فضاي پاي بيشتري براي سرنشينان عقب وجود داشته باشد. انتظار ميرود فاصلهي محوري بزرگتر دراينزمينه به K5 كمك كند.
استفاده از پلتفرم جديد موجب بهبود هندلينگ و استحكام و سختي اين خودرو ميشود. مركز ثقل پايينتر و هندسهي بازطراحيشدهي سيستم تعليق و افزايش مقاومت كششي متوسط براي فولاد استفادهشده در سازه، پايداري خودرو را در جاده بهبود ميبخشد. استفاده از روشهاي قالبگيري جديد براي افزايش استحكام قطعات بدون افزايش چشمگير وزن، باعث كاهش ايجاد نويز در خودرو و افزايش راحتي سواري و فرمانگيري و ايمني ميشود. علاوهبراين، تمام مدلهاي كيا K5 با شيشهي جلو آكوستيك چندلايه بهعنوان گزينهي استاندارد عرضه خواهند شد.
زمان عرضه
تيپهاي LX ،LXS ،GT-Line و EX كيا K5 مدل ۲۰۲۱ تابستان امسال و تيپ GT آن نيز در پاييز عرضه خواهد شد. ارزش اين خودرو هنوزهم در هالهاي از ابهام قرار دارد؛ اگرچه انتظار نداريم خيلي بيشتر از اپتيما ۲۰۲۰ يا سوناتا جديد باشد. با اين تفاسير، احتمال ميرود ارزش مدل LX حدودا به ۲۴،۵۰۰ دلار برسد و ارزش مدل GT آن كمي بيشتر از خودروهاي سايزمتوسط كيا و شايد حتي بيشتر از مدل پايهي كيا استينگر GT Line با ۳۳،۰۹۰ دلار باشد. بههرحال، ارزش آن هرچقدر باشد، انتظار داريم كيا K5 همچنان امكانات بيشتري دربرابر هزينهها ارائه دهد و اين خودرو اسپرت بتواند جايگزين مناسبي براي ساير برندهاي كرهاي در بازار باشد.
مشخصات متخصص دقيق انواع خودرو كيا در بازار كشورمان، مقايسهي آنها با محصولات برندهاي ديگر، مباحثه و تبادل انديشه متخصصين پيرامون آنها، پرسش و پاسخ متخصصان و متخصص كارشناسان بههمراه گالري تصاوير اتومبيلهاي اين خودروساز كرهاي را در بخش محصولات اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران ببنيد.
هم انديشي ها