تويوتا، ارزشمندترين برند خودروساز نيمه اول ۲۰۲۰ است
مؤسسه تحقيقاتي برندزي (BrandZ) زيرانديشه متخصصين مجموعهي جهاني كَنتار (Kantar)، بهتازگي فهرستي از صد برند برتر جهان منتشر كرده است كه در آن، نام سه خودروساز ديده ميشود. طبق اعلام اين شركت، از سال ۲۰۰۸ ارزش برندهاي خودروسازي درحال كاهش است و اين روند همچنان ادامه دارد. تسلا تنها نمونهاي است كه ارزشش امسال درمقايسهبا گذشته بيشتر شده است.
برند ژاپني تويوتا مانند سالهاي گذشته باارزشترين برند خودروساز جهان است كه در فهرست برندزي، جايگاه چهلوهشتم را كسب كرده است؛ هرچند درمقايسهبا سال ۲۰۱۹، سه درصد از ارزشش كم شده است. مرسدس بنز و بيامو جايگاههاي دوم و سوم ميان برندهاي خودرو دارند كه در اين فهرست، بهترتيب رتبهي ۵۶ و ۶۱ را بدست آوردهاند. ارزش مرسدس ۹ درصد و بيامو ۱۲ درصد افت داشته است. دو مقام بعدي متعلق به شركتهاي فورد و هوندا است كه درمقايسهبا سال ۲۰۱۹، بهترتيب ۱۰ درصد و ۱۵ درصد افت ارزش داشتهاند.
در مطالعهاي كه برندزي روي ۱۰ شركت خودروسازي انجام داده است، شركت تسلا تنها برندي است كه ارزشش امسال بيشتر شده كه با ۲۲ درصد افزايش، به ۱۱/۳۵ ميليارد دلار رسيده است؛ اما رشدش بهاندازهاي نبود كه جزو صد برند باارزش دنيا قرار گيرد. محققان شركت كَنتار معتقدند، خودروسازاني كه روي توليد فناوريهاي جديد و خودروهاي برقي تمركز كردهاند، با افزايش ارزش مواجه خواهند شد. همچنين، شركتهايي كه دربرابر فناوريهاي نوين تغييرپذير نيستند، مانند الان ارزششان افت خواهد كرد.گفتني است ازميان ۱۰ خودروساز گرانارزش دنيا، نيسان بيشترين نزول را داشته كه با ۱۸ درصد كاهش، ارزشش ۸/۶۶ ميليارد دلار است. هوندا، آئودي و بيامو نيز بهترتيب ۱۵ درصد، ۱۴ درصد و ۱۲ درصد كاهش ارزش داشتهاند.جدا از دنياي خودرو، باارزشترين برند جهان متعلقبه شركت آمازون است كه درمقايسهبا سال گذشته ۳۲ درصد افزايش ارزش داشته و با ۴۱۵/۸ ميليارد دلار همچنان صدرنشين است. اپل، مايكروسافت و گوگل نيز بهترتيب جايگاههاي دوم تا چهارم را كسب كردند.
هم انديشي ها