سه سال و نيم از رونمايي نسل پنجم لكسوس LS ميگذرد. اولين مدل بهعنوان نخستين خودرو تاريخ لكسوس، در سال ۱۹۸۹ با هدف جذب مشتريان امريكايي و رقابت با مرسدس بنز كلاس S در ارزش پايينتر، وارد بازار شد. حالا با گذشت ۳۰ سال از آغاز فعاليت برند لكسوس و توليد LS، اين خودرو صاحب جايگاه ويژهاي در كشورهاي شرق آسيا و امريكا است؛ هرچند كه رقيبي مهم و محدودكننده براي مرسدس بنز كلاس S يا بيامو سري ۷ محسوب نميشود.
مديران لكسوس، همچنان با تأكيد بر سبك طراحي كه حدود ۵ سال پيش آغاز كردهاند، به عرضه محصولات ادامه ميدهند. خودروهاي پرفروش اين شركت، نظير شاسيبلندهاي NX و RX هم، طي سالهاي اخير با تغيير چهره بنيادين مواجه نشدهاند. پس طبيعتا، نميتوان انتظار تحول در ظاهر LS براي سال ۲۰۲۱ داشت.
يكي از جذابترين رنگهاي ارائه شده در خودروهاي مدرن لكسوس، طيفهاي متنوع از نقرهاي و خاكستري (نوك مدادي) هستند. طراحان شركت سازنده، براي سال آينده نيز، رنگ جديدي به فهرست قابل انتخاب براي LS اضافه خواهند كرد كه Gin-ei Luster نام دارد و نوعي نقرهاي اختصاصي با درخشش و حالت شفاف براي بازتاب نور است.
در نماي روبهرو، تغييري شگفتانگيز ديده نميشود؛ مگر در لامپهاي مدرن با تركيب سهگانه در طرفين چراغ اصلي براي مدل ۲۰۲۱ كه حالا بسيار شبيه به مدل فعلي RX هستند. حجمدهي سپر در گوشهها نيز، تغيير كرده است تا براي LS جديد، كميسادهتر شود؛ ضمن اينكه حفرههاي طرفين نيز داراي طرحي مشابه چلو پنجره هستند. براي تشخيص مدل ۲۰۲۱ از ۲۰۲۰، كافي است متوجه حسگر و رادار بزرگ اضافهشده به قسمت پايين جلوپنجره شويد.
در اقدامي عجيب براي مدل ۲۰۲۱، ادوات براق كروم زير چراغهاي عقب با نمونهي سياهرنگ پيانويي عوض شده است. علاوهبر اين تغيير جزئي و جابهجايي محل خروجي اگزوزها، تفاوت ديگري بين مدلهاي قديم و جديد خودرو لكسوس LS در نماي پشت، ديده نميشود. البته خريدار نسخهي فولآپشن از سري F اسپرت ميتواند، طرح جديد چرخهاي ۲۰ اينچ نيز سفارش دهد.
براي كابين، به زحمت ميتوان تفاوتي بين مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پيدا كرد. نسخه جديد، داراي نمايشگر لمسي ۱۲/۳ اينچ متفاوت خواهد بود كه لبههاي آن بالاتر از سطح داشبورد قرار ميگيرد. پشت فرمان مدل سفارشي هم، تصوير دوربينهاي جانبي قابل مشاهده خواهد بود كه نياز راننده به آينههاي جانبي را، پوشش ميدهد.
مديران لكسوس ادعا ميكنند براي مدل ۲۰۲۱، راحتي بيشتري فراهم كردهاند. بهبود ايجاد شده در سيستم تعليق و فنربندي، پايداري كابين را افزايش داده است. همچنين تغييراتي در طراحي صندليها وجود دارد تا راحتي سرنشيان را افزايش دهد و لرزشهاي جزئي را خنثي كند.
روي كاغذ، تفاوت خاصي بين پيشرانههاي قابل انتخاب براي LS جديد ديده نميشود؛ اما مديران لكسوس تأكيد زيادي بر بهبود شتابگيري و كاهش صداي ناشي از تجهيزات متخصص و موتور دارند تا ضمن افزايش سكوت كابين، حس بهتري براي مدل ۲۰۲۱ فراهم شود. تجهيزات كمكراننده، مثل دستيار پارك با قابليت گردش خودكار فرمان، ترمز هوشمند و عملكرد تعويض دنده نيز بهروزرساني شدهاند. فعالسازي رانندگي هوشمند، حفظ خودرو بين خطوط با ايجاد فاصله ايمن تا وسايل نقليه در جلو، تعويض خط و كمك به سبقتگيري را انجام خواهد دارد.
ارزش نهايي لكسوس LS مدل ۲۰۲۱ هنوز اعلام نشده است اما ميتوان براي LS500 با پيشرانه ۳/۵ ليتري V6 كه ۴۲۰ اسببخار قدرت و ۶۰۰ نيوتنمتر گشتاور دارد؛ آستانه ارزش ۷۵ هزار دلار را پيشبيني كرد. فروش اين خودرو، اواخر سال ۲۰۲۰ در ژاپن آغاز ميشود و مدتي بعد به سراسر جهان، صادر خواهد شد.
هم انديشي ها