برونكو ، قديميترين محصول فورد در كلاس شاسيبلندهاي اسپرت است. اين خودرو، اولينبار سال ۱۹۶۵ رونمايي شد و طي ۱۲ سال با نسل اول در بازار حضور داشت. تا اوايل دههِ ۹۰ ميلادي، چهار نسل از برونكو با چهرههاي متفاوت توليد شدند؛ اما همگي آنها ۲در بودند. اين محصول، با جثهي بزرگ و ارتفاع بالا نسبت به زمين، از نسل پنجم و اواسط دهه ۹۰ ميلادي، محبوبيت خود را از دست داد و حتي با مدل ۴در هم نتوانست، جذب مشتري كند. حالا با افزايش تقاضا براي شاسيبلندهاي پهنپيكر و نيمهلوكس، فرصت مناسبي براي فورد فراهم شده است تا نسخهاي مدرن از برونكو به بازار امريكا بفرستد.
از سال آينده، برونكو هم مشابه موستانگ، داراي نشان تجاري خاص خود خواهد بود. اسب سركش كه پاهاي عقب را بلند كرده و روي دستها ايستاده، لوگوي اختصاصي برونكو است كه روي فرمان نيز ديده ميشود.
نسل جديد، تحت تأثير اولين مدل برونكو طراحي شده است. اين خودرو مشابه نسخهي ۱۹۶۵، داراي ۲ چراغ دايرهاي در طرفين جلوپنجره است؛ درحاليكه عبارات BRONCO با فونت درشت و كاملا واضح، فضاي بين چراغها را پوشش ميدهد. مهمترين المان جديد در طراحي اين محصول، دو نوار LED ساده و افقي هستند كه از مركز روشنايي اصلي تا خارج آن، كشيده شدهاند.
از انديشه متخصصين طراحي، تفاوت چنداني بين مدل ۲در و ۴در استاندارد وجود ندارد. اين خودروها، داراي سپرهاي كمارتفاع مناسب تردد در مسيرهاي خارج جاده هستند. دو قطعهي اضافي هم در لبهي كاپوت جلو و نزديك روشنايي اصلي ديده ميشوند كه البته براي مصارف روزانه، متخصصد چنداني ندارند و صرفا ميتوانند براي نصب كابل محافظ، مناسب باشند. اين ادوات، در مدل ۴در اسپرت برونكو، وجود نخواهد داشت. ديگر نكتهي جالب اينكه، ميتوان سقف فلزي را از برونكو ۲در و ۴در، جدا كرد يا حتي درهاي ورودي با حفرهي بدنه و پوشش شيشهاي سفارش براي داد.
برونكو ۴در اسپرت، نسخهاي لوكس و خانوادگي از اين خودرو محسوب ميشود. سپرها در اين مدل، فاصله كمتري با زمين دارند و سقف سياهرنگ هم، ثابت است. ديگر تفاوت مهم ۴در اسپرت با ۴در استاندارد، چراغهاي اصلي و پوشش روي موتور هستند. اين خودرو در انتهايي بدنه و ستون سوم هم، متفاوت است.
برخلاف انتظار، فضاي داخلي مدل استاندارد و اسپرت، شباهت چنداني ندارند. براي نسخههاي ۲در و ۴در، حالتي كلاسيك و مشابه مدل ۱۹۶۵ ديده ميشود. نمايي پهن با خطوط صاف افقي روي داشبورد اين خودروها وجود دارد. حتي نمايشگر لمسي ۱۲ اينچ هم، فاقد برجستگي يا پيچيدگي در طراحي است.
براي مدل ۴در اسپرت، فضاي داخلي متفاوت و نسبتا مدرن وجود دارد. نمايشگر استاندارد اين خودرو، ۸ اينچ خواهد بود و حالتي شبيه تبلت خواهد داشت. پهناي داشبورد نسخهي اسپرت، كمتر است و نوعي كليد گردان بهجاي دستهدنده وجود دارد. برخلاف برونكو ۲در و ۴در استاندارد، مدل ۴در اسپرت، فاقد پنل پشت فرمان تمام ديجيتال خواهد بود؛ اما نمايشگر رنگي بين عقربههاي سرعت و دور موتور، نصب خواهد شد.
پيشرانه برونكو ۲۰۲۱ در مدل پايه، ۲/۳ ليتري ۴ سيلندر مجهز به فناوري توربوشارژ اكوبوست فورد است. اين موتور، قدرت ۲۷۰ اسببخار و گشتاور ۴۲۰ نيوتنمتر توليد خواهد كرد؛ ضمن اينكه همراه جعبهدندهي ۷ سرعته دستي يا ۱۰ سرعته خودكار، قابل سفارش است. ديگر نسخهي برونكو، با پيشرانه V6 توئينتوربوشارژ ۲/۷ ليتري اكوبوست توليد ميشود تا قدرت ۳۱۰ اسببخار و گشتاور ۵۴۲ نيوتنمتر فراهم كند. برونكو ۲۰۲۱ در نسخههاي ديفرانسيل جلو يا دوديفرانسيل توليد خواهد شد.
برونكو ۲۰۲۱، بهار سال آينده وارد بازار امريكا ميشود. ارزش نسخه پايه از مدل ۲در با جعبهدنده دستي، ۲۸,۵۰۰ دلار است. نسخههاي ۴در با امكانات كامل، نزديك به ۶۰ هزار دلار ارزش خواهند داشت. اين خودروها با پيشپرداخت ۱۰۰ دلار، در نمايندگي فورد نام نويسي ميشوند.
هم انديشي ها