هوندا با هدف تمركز بر خودروهاي برقي از فرمول يك خداحافظي كرد

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقيقه
مرجع متخصصين ايران
هوندا كه سابقه چندين دهه فعاليت در مديريت تيم و عرضه پيشرانه براي خودروهاي فرمول يك را در كارنامه دارد، از فصل ۲۰۲۲ فعاليتي در اين زمينه نخواهد داشت. برند ژاپني، علاقه‌مند گسترش توليد خودروهاي برقي است.
تبليغات

خودروسازي هوندا با سابقه ۷۲ ساله در صنعت خودرو، موتورسيكلت و انواع پيشرانه‌هاي احتراقي فعاليت مي‌كند. اين شركت، بين سال‌هاي ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۸ با مالكيت يك تيم مستقل در مسابقات فرمول يك جهاني شركت كرد و سال ۱۹۶۶ به مقام سومي فصل رسيد. هوندا حدود چهل سال بعد، مجددا به‌عنوان سازنده خودرو و مالك تيم به فرمول يك بازگشت. اين‌بار، طي سه دوره از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸، مقام‌هاي چهارم و هشتم و نهم كسب شد تا دوران حضور هوندا در جمع تيم‌داران فرمول يك، براي هميشه خاتمه پيدا كند.

برخلاف حضور كم‌رنگ هوندا به‌عنوان مالك تيم در فرمول يك، پيشرانه‌هاي اين شركت براي مدتي نسبتا طولاني براي خودروهاي مختلف استفاده شدند. هوندا بين سال‌هاي ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۲ براي ويليامز، لوتوس و مكلارن، پيشرانه تأمين كرد. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ هم علاوه‌بر ساخت موتور و تجهيزات متخصص، حامي مالي اصلي در تيم فرمول يك Bar بود. هوندا براي سه‌دوره، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ براي تيم مكلارن، پيشرانه تأمين كرد كه البته عملكردي نااميد كننده داشت.

پس از اتمام همكاري هوندا با مكلارن، شركت ژاپني در سال ۲۰۱۸ براي تورو روسو، پيشرانه عرضه كرد. سال ۲۰۱۹، ردبول هم به مشتريان هوندا اضافه شد و قرارداد همكاري تا پايان فصل ۲۰۲۱ بين آن‌ها شكل گرفت. هوندا براي ديگر تيم تحت مالكيت ردبول، آلفارومئو (Alpha Tauri) هم در فصل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، تأمين‌كننده پيشرانه خواهد بود.

مرجع متخصصين ايران honda f1 هوندا فرمول يك مكس ورشتاپن ردبول

براساس اعلام رسمي شركت هوندا، حضور اين برند ژاپني در رقابت‌هاي جهاني فرمول يك، پايان فصل ۲۰۲۱ خاتمه پيدا خواهد كرد تا تمركز بيشتري بر توسعه فناوري خودروهاي بدون آلايندگي (zero emissions) داشته باشد.

نكته عجيب در اين تصميم تاريخي، عملكرد بسيار خوب پيشرانه‌هاي هوندا در سال ۲۰۲۰ است كه تا اين لحظه ردبول را بالاتر از فراري در مقام دوم جدول مسابقات جايزه بزرگ نشان مي‌دهد. سال ۲۰۱۹ هم، ردبول با پيشرانه‌هاي هوندا به مقام سوم فرمول جهاني رسيده بود. البته شركت ژاپني طي ۵ سال آينده، قطعات متخصص مختلف مختلف براي خودروهاي ردبول تأمين خواهد كرد.

اولين خودرو تمام‌برقي هوندا، حدود يك ماه ديگر وارد فاز توليد انبوه خواهد شد؛ درحالي‌كه از انديشه متخصصين متخصص و ارزش نهايي، برتري چنداني نسبت به رقبا ندارد. هاچبك برقي e نقش مهمي در برنامه‌ي هوندا براي الكتريكي‌سازي تمام محصولات خط توليد و رسيدن به فروش ۱۰۰ درصدي با خودروهاي الكتريكي و هيبريدي تا سال ۲۰۲۵ بازي مي‌كند. هوندا e با قدرت ۱۳۶ اسب‌بخار و آستانه ارزش ۳۲ هزار دلار، مي‌تواند مسافتي حدود ۲۲۰ كيلومتر را با يك بار شارژ باتري ۳۵/۵ كيلووات ساعتي طي كند.

مرجع متخصصين ايران honda suv concept  شاسي بلند مفهومي هوندا

هوندا در تلاش است تا حداقل، دو خودرو تمام‌الكتريكي جديد تا سال ۲۰۳۰ به سبد خود اضافه كند. از سويي ديگر، تويوتا اعلام كرده است تا سال ۲۰۲۵، به ركورد فروش ساليانه ۵/۵ ميليون خودرو برقي و هيبريدي خواهد رسيد كه تقريبا معادل نيمي از توان توليد اين شركت در سال ۲۰۱۹ است.

جديد‌ترين مطالب روز

هم انديشي ها

تبليغات

با چشم باز خريد كنيد
اخبار تخصصي، علمي، تكنولوژيكي، فناوري مرجع متخصصين ايران شما را براي انتخاب بهتر و خريد ارزان‌تر راهنمايي مي‌كند
ورود به بخش محصولات